Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Primus98

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Primus98 »

Albert Andersson skrev:
Primus98 skrev:
Albert Andersson skrev:
Jag har beställt svart/svart 20” 12/3. Hade maj fram till nyligen då jag fick augusti till oktober. Mailade sale i torsdags kväll att ändra till 19” och idag har jag fått uppdaterat till 29-30/6 och nu har jag också fått vin! Vågar inte hoppas för mycket men känns lovande ändå!
Fick du betala extra för att det varit en prishöjning mellan du beställde i mars och din ändring i torsdags? Tesla har ju en ny prisbok för model y nu.
Nej det gick tillbaka till samma pris som jag fick när jag beställde i mars.

För mig hävdar de att det kommer att kosta extra att nedgradera till 19" iom att dragkrok numera är inkluderat i specen... fan det är så inkonsekvent hela tiden.
Fick du behålla orderdatum och ordernummer?
beställde:10/3 2022 MYLR svart/svart 20"
Nikohm

Inlägg av Nikohm »

Också ändrat min beställning men behövde inte lägga till för dragkrok utan gamla beställningen gällde
Användarvisningsbild
Rokt
Teslaägare

Inlägg av Rokt »

BAG skrev:
Rokt skrev:
mikebike skrev:
BAG skrev:
När blir man tilldelad VIN?
a) när bilen lastas i Shanghai
b) när båten passerar Suez
c) när båten ankommer hamn i Europa
Tidigast c.
Jag fick mitt samma vecka som jag skulle hämta.
Fast nä. Jag har haft VIN sedan den 28e maj. Och EDD är nu 20-30 juni.

b) verkar ju många tro på och det verkar stämma ganska bra (i vissa fall).

Jag har inte fått VIN synligt men när jag kollar i källkoden har jag VIN.
Har du fått slutfaktura?
Nej
EGY

Inlägg av EGY »

Till er som ändrat era beställningar från 20” till 19” ganska nyligen: har ni fått nya uppskattade leveransdatum redan? Och i så fall, var de mycket bättre än leveranstiden för 20”?
drunkenCoder

Inlägg av drunkenCoder »

Ville ändra mina 20 till 19 men min SA sa att om jag ändrar så kommer lev bli dec-jan. Vågade inte ändra då januari kan missa bonus ifall det blir vid årsskiftet. Har edd 2 aug-23 sep. Ska jag byta?
IsKub

Inlägg av IsKub »

drunkenCoder skrev:
Ville ändra mina 20 till 19 men min SA sa att om jag ändrar så kommer lev bli dec-jan. Vågade inte ändra då januari kan missa bonus ifall det blir vid årsskiftet. Har edd 2 aug-23 sep. Ska jag byta?
Jag skulle ta va SA säger med ett ton salt… de vet inte ett skit om leveranstiden. Det är exakt samma SA som ”lovade” Maj leverans för 20” och inte gav någon som helst uppdatering om förseningar för än 2a juni. Bara min åsikt! :D
Användarvisningsbild
Albert Andersson
Teslaägare

Inlägg av Albert Andersson »

Albert Andersson skrev:
Fick du betala extra för att det varit en prishöjning mellan du beställde i mars och din ändring i torsdags? Tesla har ju en ny prisbok för model y nu.
Nej det gick tillbaka till samma pris som jag fick när jag beställde i mars.[/quote]

För mig hävdar de att det kommer att kosta extra att nedgradera till 19" iom att dragkrok numera är inkluderat i specen... fan det är så inkonsekvent hela tiden.
Fick du behålla orderdatum och ordernummer?[/quote]

Ja samma ordernummer, både när bytte till 20 och sen när jag nu bytte tillbaka till 19.
Bmw i3 2021 Vit
Kia E-Niro 2019 Svart
Användarvisningsbild
Albert Andersson
Teslaägare

EGY skrev:
Till er som ändrat era beställningar från 20” till 19” ganska nyligen: har ni fått nya uppskattade leveransdatum redan? Och i så fall, var de mycket bättre än leveranstiden för 20”?
Jag gick från leveransdatum i August-oktober till att få 29-30 juni samma dag som det ändrades från 20 till 19. Plus att jag nu har vin i källkoden.
Bmw i3 2021 Vit
Kia E-Niro 2019 Svart
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare

Inlägg av Highfoot »

Albert Andersson skrev:
EGY skrev:
Jag gick från leveransdatum i August-oktober till att få 29-30 juni samma dag som det ändrades från 20 till 19. Plus att jag nu har vin i källkoden.
Vilken spec.? Svart/Svart?

Verkar mer ont om Vit/Svart även för 19".
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Highfoot skrev:
Albert Andersson skrev:
EGY skrev:

Enligt turordningsdokumentet så har han beställt svart/svart.
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare

Inlägg av Highfoot »

wannabee skrev:
Highfoot skrev:
Albert Andersson skrev:
EGY skrev:

Enligt turordningsdokumentet så har han beställt svart/svart.
Ah, glömde kolla i dokumentet. Tack!

Då skulle nog ett skifte till Vit/Svart 19” inte göra så mycket för leveransfönstret.
Användarvisningsbild
Tur tut
Teslaägare

Inlägg av Tur tut »

Hej, fick nu svar från min DA att om jag går ner från 20' till 19' så skjuts min order fram från idag augusti-oktober till Nov-Jan samt att jag får betala enligt nya priset dvs från 719 till 744...Kan det verkligen stämma att jag får betala mer för fälgar som kostar mindre...
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare

Inlägg av termosen »

Tur tut skrev:
Hej, fick nu svar från min DA att om jag går ner från 20' till 19' så skjuts min order fram från idag augusti-oktober till Nov-Jan samt att jag får betala enligt nya priset dvs från 719 till 744...Kan det verkligen stämma att jag får betala mer för fälgar som kostar mindre...
Dragkrok ingår numera, så egentligen går den från 719 till 730 ungefär
Model Y LR
Model S 100D -18
Fripp

Inlägg av Fripp »

Jag bestämde mig för att byta till 19" och fick då uppdaterat pris fast inkl. dragkrok. Bytte även färg, då jag inte hade tänkt vit från början utan valde det för att få leverans i maj.

Vad de dock säger om leveranstid kan man ju inte direkt lita på.
Eml90

Inlägg av Eml90 »

Jag bytte igår från 20” till 19” och jag verkar ha fått det gamla priset utan dragkrok

Ger det några dagar till annars byter jag till en mach-e
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Om man byter till 19 tum nu och bilen då kommer i slutet på juni, i stället för i höst, så lär den ju inte ha någon dragkrok. Tesla lokalt verkar ju bara gå på de tider Tesla globalt meddelar och de har ju inte så ofta något med verkligheten att göra.
Fripp

Inlägg av Fripp »

Eml90 skrev:
Jag bytte igår från 20” till 19” och jag verkar ha fått det gamla priset utan dragkrok

Ger det några dagar till annars byter jag till en mach-e
Hur utförde du bytet? Hade du beställt innan prisökningen på 10.000?

Jag mailade dem, hade ingen möjlighet att byta själv via app/konto.
Eml90

Inlägg av Eml90 »

Jag ringde autoplan som ändrade och sen fick jag en uppdaterad beställnings order från tesla.

Väljer jag samma setup på teslas hemsida blir den 11500 dyrare än vad jag har för pris i beställningsbekräftelsen
Anonym

Inlägg av Anonym »

Någon som vet om vi som beställde 20" vit/svart med leverans maj kommer få dragkrok när bilen väl levereras? (eftersom dom blev framskjutna)

När jag beställde 19" som ytterligare en lott i lotteriet så fick jag med dragkrok samt totalpriset blev billigare än 20". Då leveransfönstret just nu skiljer med bara någon vecka för båda dessa bilar (September & Oktober) så blir det en stor skillnad i pris om dragkrok inte är inkluderat i 20" som kommer. Men om det är med så plockar jag den som kommer först, annars kan det va värt att vänta till 19".

Framförallt nu när man har fått stöka runt rejält med alla semestrar med lånebilar av släkt och vänner för att Tesla inte kunde leverera
Model Y LR AWD -23
strandteslan

Inlägg av strandteslan »

Haha.. jag lessnade helt.. beställde en MYP också nu i juni, låter båda ligga och den som kommer först tar jag, annars nekar jag att ta emot så slipper man vaska 2500.. eftersom jag går utan bil beställde jag en av de otroligt få vattenskotrarna från Yamaha som kommer till Sverige i år och så får det bli mitt fordon för sommaren 8-)

Men som en sidnotis, min Tesla-kille sa att om jag bytte till 19" skulle leverans sked tidigast slutet Q1.. Nu är båda bilarna augusti-oktober men MYP något snabbare edd på dagarna..
Användarvisningsbild
Albert Andersson
Teslaägare

Står om att förändringar i bonussystemet i teknikens värld. Skriver att det ”fastnat” och att det kanske inte blir något beslut då det strider mot EU regler…

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... helt-igen/
Bmw i3 2021 Vit
Kia E-Niro 2019 Svart
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare

Inlägg av malmer »

Låter som i tråden att endel beställer flera olika konfigurationer samtidigt. Kommer det leda till att väntetiderna kortas av framöver då de får leverans av det ena av sina fordon, eller är det så försvinnande få personer som gör så att det inte märks?
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Hazze7

Inlägg av Hazze7 »

Kan bekräfta det som skrivits tidigare. Vid ändring av konfiguration behåller man sitt gamla beställningsdatum. Bytte igår från Vit/svart LR 20” till MYP vit/svart. Tyvärr blev det fel så när jag fick bekräftelsen idag hade Tesla ändrat till MYP svart/svart. Ringde och påpekade felet. De skulle ändra till vit/svart men nu har jag fått EDD 10/6-30/6 på svart/svart som ligger kvar. Puh...
Användarvisningsbild
Guldstrand
Teslaägare

Inlägg av Guldstrand »

Hazze7 skrev:
Kan bekräfta det som skrivits tidigare. Vid ändring av konfiguration behåller man sitt gamla beställningsdatum. Bytte igår från Vit/svart LR 20” till MYP vit/svart. Tyvärr blev det fel så när jag fick bekräftelsen idag hade Tesla ändrat till MYP svart/svart. Ringde och påpekade felet. De skulle ändra till vit/svart men nu har jag fått EDD 10/6-30/6 på svart/svart som ligger kvar. Puh...
När la du din beställning på mylr?
Hazze7

Inlägg av Hazze7 »

10/3. Men är bara uppdaterat fönster så frågan är vad det är värt. Hade ju Maj från beställning till 1/6 på LR...
Skriv svar