Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av malmer »

Är det bara jag som lever i villfarelsen att om jag kollar datumet i Tesla appen tillräckligt många gånger per dag och går in på det här forumet och läser om leveransdatum så levereras bilen snabbare? ;)
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

malmer skrev:
Är det bara jag som lever i villfarelsen att om jag kollar datumet i Tesla appen tillräckligt många gånger per dag och går in på det här forumet och läser om leveransdatum så levereras bilen snabbare? ;)
Jag brukar även kolla hur långt Theben och Glovis Splendor har hunnit ett par gånger per dag. (Theben var söder om Sardinien idag) I engelska skeppningsforumet, så ska det ha kommit bilar till Hamburg och idag komma till Warszawa, de lär ju komma/kommit via Koper.
Are1980
Inlägg: 26
Blev medlem: 03 apr 2022 23:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Are1980 »

Beställde en MYLR 19” i slutet av april, kan man förvänta sig att dragkrok ingår då? Leverans slutet av juni.
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sebastian+ »

Are1980 skrev:
Beställde en MYLR 19” i slutet av april, kan man förvänta sig att dragkrok ingår då? Leverans slutet av juni.
Jag skulle inte gjort det. Lär komma from de båtar som avgår för leverans efter 30/6
Användarvisningsbild
ForestC
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 mar 2019 16:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ForestC »

Pratat med två olika Advisors på Tesla som båda sagt att bilarna som levereras under Q2 kommer utan krok. :(
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7680
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

ForestC skrev:
Pratat med två olika Advisors på Tesla som båda sagt att bilarna som levereras under Q2 kommer utan krok. :(
De är väl beställda utan krok och prissatta utan krok, så det är ju inte alltför märkligt?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
ForestC
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 mar 2019 16:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ForestC »

Inte märkligt, men hoppas kunde man ju :)

Det som sätter käppar i hjulet är att det är oklart när krok verkligen kan installeras. Tesla pratar om månader för MY, så det hade varit perfekt om bilen hade kommit med krok från början (ökat pris hade varit ok för min del - det hade löst en del utmaningar).

Eftersom jag har krok på min inbytesbil så var alternativet isf att vänta med att byta in bilen och hålla leveransen till att kroken dykt upp i Teslas shop, och då fått en bil utan krok vid leverans senare i höst. Därefter skulle jag då ändå behöva beställa eftermontering av krok på samma sätt som idag även om ursprungliga bilen hade gått till annan beställare där krok ingått och den därmed suttit på vid leverans.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7680
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

ForestC skrev:
Inte märkligt, men hoppas kunde man ju :)

Det som sätter käppar i hjulet är att det är oklart när krok verkligen kan installeras. Tesla pratar om månader för MY, så det hade varit perfekt om bilen hade kommit med krok från början (ökat pris hade varit ok för min del - det hade löst en del utmaningar).

Eftersom jag har krok på min inbytesbil så var alternativet isf att vänta med att byta in bilen och hålla leveransen till att kroken dykt upp i Teslas shop, och då fått en bil utan krok vid leverans senare i höst. Därefter skulle jag då ändå behöva beställa eftermontering av krok på samma sätt som idag även om ursprungliga bilen hade gått till annan beställare där krok ingått och den därmed suttit på vid leverans.
Nu verkar det vara några veckors väntetid på dragkrok. Det var värre för de som fick sina MY i första leveransen, de fick vänta ett halvår.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
ForestC
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 mar 2019 16:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ForestC »

mikebike skrev:
Nu verkar det vara några veckors väntetid på dragkrok. Det var värre för de som fick sina MY i första leveransen, de fick vänta ett halvår.
Jag fick "troligtvis september oktober" när jag pratade med Tesla tidigare i veckan, så räknar med/hoppas på 4-5 månader. Man kan lägga beställningen direkt när man får bilen, men efter det så är det väntetid på att kroken kommer in och därefter ytterligare några veckors väntetid tills SC eller Mobile Service kan montera.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7680
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

ForestC skrev:
mikebike skrev:
Nu verkar det vara några veckors väntetid på dragkrok. Det var värre för de som fick sina MY i första leveransen, de fick vänta ett halvår.
Jag fick "troligtvis september oktober" när jag pratade med Tesla tidigare i veckan, så räknar med/hoppas på 4-5 månader. Man kan lägga beställningen direkt när man får bilen, men efter det så är det väntetid på att kroken kommer in och därefter ytterligare några veckors väntetid tills SC eller Mobile Service kan montera.
Ouch, det var illa.
Jag hämtade bilen 18/2 men väntade 2 månader med att beställa krok eftersom jag inte har något omedelbart behov av den och det fanns andra som hade större behov.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Lind1977
Inlägg: 5
Blev medlem: 09 jun 2022 13:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Lind1977 »

Hej,
Jag har lagt en beställning på en MYLR grå 20" i mars till Göteborg.
Men la även en beställning på en svart MYP 1 juni.
Har försökt att ringa och maila till säljaren om det finns någon koll på vilken. Konfiguration av MYP som kan finnas tillgänglig med kortast väntetid. Även andra platser i Sverige är ok. Hade jag fått önska så skulle det bli en röd. Men har fått ett nummer från en trevlig dam som troligen jobbade i usa som skulle gå till Göteborg. Men hur jag än ringer o mailar så verkar det vara omöjligt att få kontakt.

Någon som har något nummer till någon på Tesla så skicka gärna ett pm :).

Mvh Andreas - som nu kör hyrbil xp
not_sure
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 mar 2022 15:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av not_sure »

Lind1977 skrev:
Hej,
Jag har lagt en beställning på en MYLR grå 20" i mars till Göteborg.
Men la även en beställning på en svart MYP 1 juni.
Har försökt att ringa och maila till säljaren om det finns någon koll på vilken. Konfiguration av MYP som kan finnas tillgänglig med kortast väntetid. Även andra platser i Sverige är ok. Hade jag fått önska så skulle det bli en röd. Men har fått ett nummer från en trevlig dam som troligen jobbade i usa som skulle gå till Göteborg. Men hur jag än ringer o mailar så verkar det vara omöjligt att få kontakt.

Någon som har något nummer till någon på Tesla så skicka gärna ett pm :).

Mvh Andreas - som nu kör hyrbil xp
Verkar vara total korvstoppning på Tesla nu. Har väntat tre dagar på att få igenom en ändring av min order. Får bara svar att det ”hanteras av ett centralt team”…
Storangen
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 maj 2022 14:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Storangen »

Lind1977 skrev:
Hej,
Jag har lagt en beställning på en MYLR grå 20" i mars till Göteborg.
Men la även en beställning på en svart MYP 1 juni.
Har försökt att ringa och maila till säljaren om det finns någon koll på vilken. Konfiguration av MYP som kan finnas tillgänglig med kortast väntetid. Även andra platser i Sverige är ok. Hade jag fått önska så skulle det bli en röd. Men har fått ett nummer från en trevlig dam som troligen jobbade i usa som skulle gå till Göteborg. Men hur jag än ringer o mailar så verkar det vara omöjligt att få kontakt.

Någon som har något nummer till någon på Tesla så skicka gärna ett pm :).

Mvh Andreas - som nu kör hyrbil xp
Jag ställde den frågan på mejl till Tesla gbg och fick svar att de inte kan garantera något (skräll) men, svart/svart MYP kan vara den modell som är snabbast tillgänglig nu när tyskarna börjar öka produktionen.
not_sure
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 mar 2022 15:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av not_sure »

Ni som ändrat till MYP senaste veckan och fått nytt edd slutet av juni, har ni dragkrok inkluderat i den ändrade ordern?
Användarvisningsbild
ADHC
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 feb 2022 20:43

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ADHC »

EGY skrev:
Till er som ändrat era beställningar från 20” till 19” ganska nyligen: har ni fått nya uppskattade leveransdatum redan? Och i så fall, var de mycket bättre än leveranstiden för 20”?
Ja! Från okt-dec till juli. Fick VIN och slutfaktura två dagar efter ändringen.
Användarvisningsbild
Guldstrand
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 27 maj 2022 17:24

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Guldstrand »

not_sure skrev:
Ni som ändrat till MYP senaste veckan och fått nytt edd slutet av juni, har ni dragkrok inkluderat i den ändrade ordern?
Ni som ändrat. Har ni behövt godkänna krediten igen? Har den dykt upp på kontot? Eller har ni behövt ansöka igen?
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av FlyingBlue »

not_sure skrev:
Ni som ändrat till MYP senaste veckan och fått nytt edd slutet av juni, har ni dragkrok inkluderat i den ändrade ordern?
Priset för dragkroken är inkluderad, men den är inte med i beställningsdokumentet. Jag ringde Tesla idag och på pekade detta. Dom skulle återkomma, men det blir förmodligen ett korrigerat reducerat pris (-14000). Väntar på besked.....
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

ADHC skrev:
EGY skrev:
Till er som ändrat era beställningar från 20” till 19” ganska nyligen: har ni fått nya uppskattade leveransdatum redan? Och i så fall, var de mycket bättre än leveranstiden för 20”?
Ja! Från okt-dec till juli. Fick VIN och slutfaktura två dagar efter ändringen.
Vilka färger har 19”-bilen som du fick VIN på?
Alexander01
Inlägg: 34
Blev medlem: 12 apr 2022 11:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Alexander01 »

Nu blir det tyvärr att avbeställa..
Philippeb
Inlägg: 45
Blev medlem: 22 mar 2022 09:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Philippeb »

Regeringen har tagit beslut om bonustak från 700.000:-
Börjar gälla från den 8 juli.

https://sverigesradio.se/artikel/nu-far ... hf9qeyhwb8

Maken till arrogans får man leta efter, får lust att ställa upp dieselpumpen som EPA ungdomarna gör och parkera med uppskruvad tomgång utan för rosenbad.
Primus98
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 mar 2022 11:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Primus98 »

Buttfucked av ett par 20"s fälgar.... jag avbeställer
beställde:10/3 2022 MYLR svart/svart 20"
IsKub
Inlägg: 54
Blev medlem: 29 mar 2022 08:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av IsKub »

Va fan ska man göra nu...? Bilen är helt plötsligt 94000 dyrare än man hade tänkt sig. Det känns inte alls värt.

Helt idiotiskt beslut av regeringen, med tanke på hur många som är påverkade av alla förseningar och komponentbristen. Jag hoppades verkligen på att det skulle bli 1/1-23 istället.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av LarsL »

Jag skulle vänta med avbeställning tills 9 Juli, man vet ju inte om det blir många som avbokar och då finns en bil helt plötsligt.
viktorjacobs
Inlägg: 26
Blev medlem: 08 jun 2022 08:54

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av viktorjacobs »

Jag har beräknad lev 14-28 juni och gjorde igår slutbetalningen (innan pristaket dök upp :? ). Nu har det dykt upp en ny knapp på bilsidan, se nedan. När jag trycker på knappen så kommer jag dock till en helt tom sida. Någon som har gått igenom hela köpflödet tidigare och vet hur det ska funka? Man blir ju lite stressad av beskedet igår, hoppas innerligt att leveransen håller innan 8 juli.
Skärmavbild 2022-06-10 kl. 08.15.35.png
Alexander01
Inlägg: 34
Blev medlem: 12 apr 2022 11:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Alexander01 »

Nu har jag lagt en beställning på en snik M3 LR.
Skriv svar