Räckvidd med husvagn
Moderator: Redaktion
Räckvidd med husvagn
Nu när fler har fått sina bilar levererade och kanske tagit fram husvagnarna från vinteridet vore det intressant att höra hur er förbrukning ser ut med "vanlig" husvagn (har en Polar 590 som referens)?
Har kollat det flesta artiklar/inlägg/filmer google har att erbjuda med det är främst amerikanska källor, vilket inte är särskilt relevant med svenska hastighetsbegränsningar. Finns också ett norskt test, där visserligen hastigheten är rimlig men då åker dom också upp för ett berg så det blir ju någon form av test av max-förbrukningen (vilket iofs också är intressant men...).
Min gissning, utifrån det lilla underlag jag hittat, är att man kan räkna med ca 50% räckvidd? Tycker mig minnas ha sett siffror mellan 300 - 400 Wh/km? Med 100% SoC så tar man sig 20 mil med någon mil eller två tillgodo i normalfallet? Tänker det är bra att skapa sig någon sorts uppfattning om normal/max-förbrukning innan man packar in hela familjen i bilen
Har kollat det flesta artiklar/inlägg/filmer google har att erbjuda med det är främst amerikanska källor, vilket inte är särskilt relevant med svenska hastighetsbegränsningar. Finns också ett norskt test, där visserligen hastigheten är rimlig men då åker dom också upp för ett berg så det blir ju någon form av test av max-förbrukningen (vilket iofs också är intressant men...).
Min gissning, utifrån det lilla underlag jag hittat, är att man kan räkna med ca 50% räckvidd? Tycker mig minnas ha sett siffror mellan 300 - 400 Wh/km? Med 100% SoC så tar man sig 20 mil med någon mil eller två tillgodo i normalfallet? Tänker det är bra att skapa sig någon sorts uppfattning om normal/max-förbrukning innan man packar in hela familjen i bilen
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2302
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Räckvidd med husvagn
1600kg max towing weight on the Model Y right? I doubt it'd be a problem given all the torque and power though
SWE - 2022 Tesla Model Y LR (Y5LD LG M50 78.8 kWh)
SWE - 2021 Volkswagen ID3 Pro (MEB 58 kWh)
SWE - 2019 Range Rover Velar P250 HSE
UK - 2015 Porsche 911 GT
USA - 2015 Tesla Model S P90D
SWE - 2021 Volkswagen ID3 Pro (MEB 58 kWh)
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Räckvidd med husvagn
It's nice to keep the driver's license also...mapearce skrev:1600kg max towing weight on the Model Y right? I doubt it'd be a problem given all the torque and power though
I can tow 881 kg on my license.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Räckvidd med husvagn
Totalvikt på 1600 kg, går bra med B96Off Grid Byggaren skrev:Är inte Polar 590 lite för tung med 1800 kg att dra efter en modell Y?
Re: Räckvidd med husvagn
Kan inte svara för just MY, men dubbla förbrukningen är inte helt orimligt. Min e-tron drog inte riktigt det dubbla med vår husvagn, men näst intill. Det är å andra sidan bara en liten rackare på 1000kg.
Med min Ioniq5 har jag inte testat ännu, men jag räknar även här med halva räckvidden.
Med min Ioniq5 har jag inte testat ännu, men jag räknar även här med halva räckvidden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Räckvidd med husvagn
Gjorde ett test igår på en slinga på 46 km mestadels landsväg.
18 grader i det närmaste vindstilla snitthastighet 69 km/h.
Drar en Kabe Briljant (1300 kg) med Tesla Y LR.
Utan husvagn 130 Wh/km, med husvagn 317 Wh/km.
Alltså 2,44 gånger högre förbrukning med husvagn.
18 grader i det närmaste vindstilla snitthastighet 69 km/h.
Drar en Kabe Briljant (1300 kg) med Tesla Y LR.
Utan husvagn 130 Wh/km, med husvagn 317 Wh/km.
Alltså 2,44 gånger högre förbrukning med husvagn.
Re: Räckvidd med husvagn
Men de flesta skulle nog inte jämföra med förbrukningen utan släp i 70-80 km/h utan i 90-110, eller? Om man åker på semester utan husvagn så kör man nog snabbare rent generellt och får en högre förbrukning än 130 Wh/km. Så att använda faktorn 2,44 är nog inte helt relevant. Det är det bara om man just kör på vägar som begränsar hastigheten till högst 80 km/hStefan MY skrev:Gjorde ett test igår på en slinga på 46 km mestadels landsväg.
18 grader i det närmaste vindstilla snitthastighet 69 km/h.
Drar en Kabe Briljant (1300 kg) med Tesla Y LR.
Utan husvagn 130 Wh/km, med husvagn 317 Wh/km.
Alltså 2,44 gånger högre förbrukning med husvagn.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2073
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Räckvidd med husvagn
Tog mig en liten tur i tisdags. Kör Model Y LR med Tesla 20" hjulen
Falun -> Varberg -> Falun
Startade med 100% och förvärmd bil i garage. Ute temperaturen låg på ca 15 grader hela dagen. Laddade lite i Marieberg ca 15min och kom ner till Varberg SuC med 14% snittade ca 180w/Km. Låg och körde med +5% och på Autopiloten hela vägen. Lägre förbrukning bitvis ca 130-150w/km men motorväg och förvärmning in för SuC drar upp förbrukningen.
Hängde på en Knaus med totalvikt på 1500kg som är 230cm bred.
Körde upp via Ulricehamn, Mariestad, Kristinehamn Och nödstopp i Säfsen (185kw laddare som gav ca 55kw.) då både bilen och ABR räknade fel på ca 20kWh för att nå hem! :-O även fast jag sänkte farten till 65-70 under lång del av sträckan upp mot Säfsen. Det regnade mycket under resan. Varberg till Ulricehamn blött och regn ca 1/4 av sträckan. Kristinehamn till Falun var regn och blött hela vägen, samt mycket kuperad väg. Med facit på hand hade det troligen varit både snabbare och smartare att åka via Mariestad-> Arvika -> Falun. (jaja, Ionity i Örebro hade naturligtvis varit smartast men vill inte .....)
Bilen drar med husvagn i 80km/h ca 330-350w/km på torr väg och ca 400w/km när vägen är blöt och kuperad.
Har sådana extra speglar som sätts fast med gummiband på befintliga speglar. Har även friktionsdrag på husvagnen och måste säga att vagnen knappt märks på bilen, det var superenkelt att köra detta ekipage. Vridet gör att omkörningar går nästan för lätt. Man får påminna sig om att inte accelerera för hårt.
Samtliga SuC jag passerade på vägen hem har genomfarts SuC så behövde inte koppla av vagnen på någon av dessa. Däremot snabbladdaren uppe i Säfsen, den hade varit trång med vagnen på. Jag lämnade vagnen nere vid vägen för att jag inte visste hur det såg ut uppe på berget och det var ett bra val.
För övrigt saknar jag en SuC i ÖREBRO.
Falun -> Varberg -> Falun
Startade med 100% och förvärmd bil i garage. Ute temperaturen låg på ca 15 grader hela dagen. Laddade lite i Marieberg ca 15min och kom ner till Varberg SuC med 14% snittade ca 180w/Km. Låg och körde med +5% och på Autopiloten hela vägen. Lägre förbrukning bitvis ca 130-150w/km men motorväg och förvärmning in för SuC drar upp förbrukningen.
Hängde på en Knaus med totalvikt på 1500kg som är 230cm bred.
Körde upp via Ulricehamn, Mariestad, Kristinehamn Och nödstopp i Säfsen (185kw laddare som gav ca 55kw.) då både bilen och ABR räknade fel på ca 20kWh för att nå hem! :-O även fast jag sänkte farten till 65-70 under lång del av sträckan upp mot Säfsen. Det regnade mycket under resan. Varberg till Ulricehamn blött och regn ca 1/4 av sträckan. Kristinehamn till Falun var regn och blött hela vägen, samt mycket kuperad väg. Med facit på hand hade det troligen varit både snabbare och smartare att åka via Mariestad-> Arvika -> Falun. (jaja, Ionity i Örebro hade naturligtvis varit smartast men vill inte .....)
Bilen drar med husvagn i 80km/h ca 330-350w/km på torr väg och ca 400w/km när vägen är blöt och kuperad.
Har sådana extra speglar som sätts fast med gummiband på befintliga speglar. Har även friktionsdrag på husvagnen och måste säga att vagnen knappt märks på bilen, det var superenkelt att köra detta ekipage. Vridet gör att omkörningar går nästan för lätt. Man får påminna sig om att inte accelerera för hårt.
Samtliga SuC jag passerade på vägen hem har genomfarts SuC så behövde inte koppla av vagnen på någon av dessa. Däremot snabbladdaren uppe i Säfsen, den hade varit trång med vagnen på. Jag lämnade vagnen nere vid vägen för att jag inte visste hur det såg ut uppe på berget och det var ett bra val.
För övrigt saknar jag en SuC i ÖREBRO.
Tesla Model Y
Re: Räckvidd med husvagn
Intressant. Hur stor påverkan kan man tänka att temperaturen har? Om det skulle vara 10 grader varmar. skulle väl räckvidden påverkas positivt?gellerstam skrev:Tog mig en liten tur i tisdags. Kör Model Y LR med Tesla 20" hjulen
Falun -> Varberg -> Falun
Startade med 100% och förvärmd bil i garage. Ute temperaturen låg på ca 15 grader hela dagen. Laddade lite i Marieberg ca 15min och kom ner till Varberg SuC med 14% snittade ca 180w/Km. Låg och körde med +5% och på Autopiloten hela vägen. Lägre förbrukning bitvis ca 130-150w/km men motorväg och förvärmning in för SuC drar upp förbrukningen.
Hängde på en Knaus med totalvikt på 1500kg som är 230cm bred.
Körde upp via Ulricehamn, Mariestad, Kristinehamn Och nödstopp i Säfsen (185kw laddare som gav ca 55kw.) då både bilen och ABR räknade fel på ca 20kWh för att nå hem! :-O även fast jag sänkte farten till 65-70 under lång del av sträckan upp mot Säfsen. Det regnade mycket under resan. Varberg till Ulricehamn blött och regn ca 1/4 av sträckan. Kristinehamn till Falun var regn och blött hela vägen, samt mycket kuperad väg. Med facit på hand hade det troligen varit både snabbare och smartare att åka via Mariestad-> Arvika -> Falun. (jaja, Ionity i Örebro hade naturligtvis varit smartast men vill inte .....)
Bilen drar med husvagn i 80km/h ca 330-350w/km på torr väg och ca 400w/km när vägen är blöt och kuperad.
Har sådana extra speglar som sätts fast med gummiband på befintliga speglar. Har även friktionsdrag på husvagnen och måste säga att vagnen knappt märks på bilen, det var superenkelt att köra detta ekipage. Vridet gör att omkörningar går nästan för lätt. Man får påminna sig om att inte accelerera för hårt.
Samtliga SuC jag passerade på vägen hem har genomfarts SuC så behövde inte koppla av vagnen på någon av dessa. Däremot snabbladdaren uppe i Säfsen, den hade varit trång med vagnen på. Jag lämnade vagnen nere vid vägen för att jag inte visste hur det såg ut uppe på berget och det var ett bra val.
För övrigt saknar jag en SuC i ÖREBRO.
Skulle varit intressant och se om förbrukningen ökar dramatiskt med hastigheten eller skulle det kunna vara 400w/km som gäller vid 20-25° och 90-100km/h?
Re: Räckvidd med husvagn
Värme påverkar. Varm luft ger lägre luftmotstånd.
För mig med Polestar 2 så ligger jag på en räckvidd på ca 200km och en förbrukning på nära 40kWh/100km om jag håller ca 90km/h. (Hamnade på 37-40kWh på de resor jag gjorde förra sommaren).
Är det blött på vägen/regn märks det tydligt. (Vilket det ju i och för sig gör när man kör utan vagn också.)
För mig med Polestar 2 så ligger jag på en räckvidd på ca 200km och en förbrukning på nära 40kWh/100km om jag håller ca 90km/h. (Hamnade på 37-40kWh på de resor jag gjorde förra sommaren).
Är det blött på vägen/regn märks det tydligt. (Vilket det ju i och för sig gör när man kör utan vagn också.)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Räckvidd med husvagn
Vad är det för husvagn du drar?joel80 skrev:Värme påverkar. Varm luft ger lägre luftmotstånd.
För mig med Polestar 2 så ligger jag på en räckvidd på ca 200km och en förbrukning på nära 40kWh/100km om jag håller ca 90km/h. (Hamnade på 37-40kWh på de resor jag gjorde förra sommaren).
Är det blött på vägen/regn märks det tydligt. (Vilket det ju i och för sig gör när man kör utan vagn också.)
Re: Räckvidd med husvagn
Jag känner igen mig. Det har hänt mig flera gånger att jag har möblerat om hela husvagnen. Vet inte om det är så hälsosamt för dragkroken eller själva vagnen när man rycker iväg den på det viset. Men det är som du säger, det är alldeles för lätt och man glömmer lätt bort att man drar nåt tungt.gellerstam skrev:..måste säga att vagnen knappt märks på bilen, det var superenkelt att köra detta ekipage. Vridet gör att omkörningar går nästan för lätt. Man får påminna sig om att inte accelerera för hårt.
Jag drog en minigrävare på släpet häromveckan och det var samma sak. Jag var visserligen medveten om att den fanns där bak, men bilen hade inga som helst problem med den höga dragvikten. Jag hade förmodligen fortfarande kunnat vinna ett rödljusrace mot ena eller andra fossilbilen. Och så hade kanske hela grävmaskinen hoppat av släpet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Räckvidd med husvagn
För nördar tom luftmotstånd:joel80 skrev:Värme påverkar. Varm luft ger lägre luftmotstånd.
För mig med Polestar 2 så ligger jag på en räckvidd på ca 200km och en förbrukning på nära 40kWh/100km om jag håller ca 90km/h. (Hamnade på 37-40kWh på de resor jag gjorde förra sommaren).
Är det blött på vägen/regn märks det tydligt. (Vilket det ju i och för sig gör när man kör utan vagn också.)
https://iflycoast.com/understanding-air ... s-effects/
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Räckvidd med husvagn
För ett par år sedan körde jag skytteltrafik till soptippen. Hemma är det så trångt på min uppfart att jag måste koppla loss kärran och flytta runt för att slippa backa ut eller backa in, vilket i båda fallen är ganska besvärligt. En gång glömde jag att lossa handbromsen på släpet och körde 3 mil. När jag kom fram kände jag hur det luktade om bromsarna och naturligtvis var både bromsbackar helt nedslitna och av värmen hade den ena hjullagret skurit. Det blev att byta hela rasket på båda sidorna. Jag märkte absolut ingenting när jag körde. Med en fossilbil hade man genast märkt att nåt var fel, men så urstark som en elbil är och att den inte behöver växlas gör att man inte märker av motståndet.mati skrev:det är alldeles för lätt och man glömmer lätt bort att man drar nåt tungt.
Re: Räckvidd med husvagn
Jag kommer väl ihåg detta. Och just av den anledningen är jag glad att Ioniq 5 tillåter mig att ha backkameran igång under färd, det gick nämligen inte med e-tron. Det är superpraktiskt när man drar släp, som man ju annars knappt ser genom backspeglarna. En åtdragen broms skulle man ju upptäcka omedelbart. Men även saker som lossnar på grund av en för accelerationsglad bil skulle man ju upptäcka med en gång.Jerker skrev:För ett par år sedan körde jag skytteltrafik till soptippen. Hemma är det så trångt på min uppfart att jag måste koppla loss kärran och flytta runt för att slippa backa ut eller backa in, vilket i båda fallen är ganska besvärligt. En gång glömde jag att lossa handbromsen på släpet och körde 3 mil. När jag kom fram kände jag hur det luktade om bromsarna och naturligtvis var både bromsbackar helt nedslitna och av värmen hade den ena hjullagret skurit. Det blev att byta hela rasket på båda sidorna. Jag märkte absolut ingenting när jag körde. Med en fossilbil hade man genast märkt att nåt var fel, men så urstark som en elbil är och att den inte behöver växlas gör att man inte märker av motståndet.mati skrev:det är alldeles för lätt och man glömmer lätt bort att man drar nåt tungt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Räckvidd med husvagn
En gammal Cabby 512 från sent 80-tal. Ca 1400kg totalvikt. Byggd som en kartong så högre vindmotstånd än de nyare.Fredrik j skrev:Vad är det för husvagn du drar?joel80 skrev:Värme påverkar. Varm luft ger lägre luftmotstånd.
För mig med Polestar 2 så ligger jag på en räckvidd på ca 200km och en förbrukning på nära 40kWh/100km om jag håller ca 90km/h. (Hamnade på 37-40kWh på de resor jag gjorde förra sommaren).
Är det blött på vägen/regn märks det tydligt. (Vilket det ju i och för sig gör när man kör utan vagn också.)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Räckvidd med husvagn
Men 230 bred då? Tycker steget till fullbredd gjorde stor skillnad på hur trögdragen vagnen blev.joel80 skrev:En gammal Cabby 512 från sent 80-tal. Ca 1400kg totalvikt. Byggd som en kartong så högre vindmotstånd än de nyare.Fredrik j skrev:Vad är det för husvagn du drar?joel80 skrev:Värme påverkar. Varm luft ger lägre luftmotstånd.
För mig med Polestar 2 så ligger jag på en räckvidd på ca 200km och en förbrukning på nära 40kWh/100km om jag håller ca 90km/h. (Hamnade på 37-40kWh på de resor jag gjorde förra sommaren).
Är det blött på vägen/regn märks det tydligt. (Vilket det ju i och för sig gör när man kör utan vagn också.)
Re: Räckvidd med husvagn
224cm bred.Fredrik j skrev:Men 230 bred då? Tycker steget till fullbredd gjorde stor skillnad på hur trögdragen vagnen blev.joel80 skrev:En gammal Cabby 512 från sent 80-tal. Ca 1400kg totalvikt. Byggd som en kartong så högre vindmotstånd än de nyare.Fredrik j skrev:Vad är det för husvagn du drar?joel80 skrev:Värme påverkar. Varm luft ger lägre luftmotstånd.
För mig med Polestar 2 så ligger jag på en räckvidd på ca 200km och en förbrukning på nära 40kWh/100km om jag håller ca 90km/h. (Hamnade på 37-40kWh på de resor jag gjorde förra sommaren).
Är det blött på vägen/regn märks det tydligt. (Vilket det ju i och för sig gör när man kör utan vagn också.)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Räckvidd med husvagn
Har en 2003 Kabe ametist KS 1470kg på vägvåg.
Körde E4 Luleå Piteå ToR dvs 2 sträckor a 6mil 12mil tot
70 kmh 270kwh snitt
95 kmh 380kwh snitt
19tum däck 3.0Bar 11 grader ute
Körde E4 Luleå Piteå ToR dvs 2 sträckor a 6mil 12mil tot
70 kmh 270kwh snitt
95 kmh 380kwh snitt
19tum däck 3.0Bar 11 grader ute
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2073
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Räckvidd med husvagn
Fyller på med mer data efter helgturen. (Falun - Sthlm)
80km/h bakom långtradare ger ca 230W/Km
85km/h ger ca 360W/Km
Torr vägbana samt ca 18-20 grader. 230cm bred vagn och har 20" på bilen.
OBS: Blå bil.
80km/h bakom långtradare ger ca 230W/Km
85km/h ger ca 360W/Km
Torr vägbana samt ca 18-20 grader. 230cm bred vagn och har 20" på bilen.
OBS: Blå bil.
Tesla Model Y
Re: Räckvidd med husvagn
Shit. 50% mer på 5km/h?gellerstam skrev:Fyller på med mer data efter helgturen. (Falun - Sthlm)
80km/h bakom långtradare ger ca 230W/Km
85km/h ger ca 360W/Km
Torr vägbana samt ca 18-20 grader. 230cm bred vagn och har 20" på bilen.
OBS: Blå bil.
Re: Räckvidd med husvagn
Ja 5km/h OCH ingen lastbil... där lastbilen lär ha gjort den största skillnadenFredrik j skrev:Shit. 50% mer på 5km/h?gellerstam skrev:Fyller på med mer data efter helgturen. (Falun - Sthlm)
80km/h bakom långtradare ger ca 230W/Km
85km/h ger ca 360W/Km
Torr vägbana samt ca 18-20 grader. 230cm bred vagn och har 20" på bilen.
OBS: Blå bil.
Re: Räckvidd med husvagn
Aaa…det är klart. Ligga bakom en lastbil ger grym slipstream.Arma skrev:Ja 5km/h OCH ingen lastbil... där lastbilen lär ha gjort den största skillnadenFredrik j skrev:Shit. 50% mer på 5km/h?gellerstam skrev:Fyller på med mer data efter helgturen. (Falun - Sthlm)
80km/h bakom långtradare ger ca 230W/Km
85km/h ger ca 360W/Km
Torr vägbana samt ca 18-20 grader. 230cm bred vagn och har 20" på bilen.
OBS: Blå bil.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2073
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Räckvidd med husvagn
Precis glömde skriva att den drog ca 280W/Km i 70km/h för mig, men snarlik siffra har du tidigare i tråden också. Så slipstream på normalavstånd i 80 drar mindre än ensam i 70. Så leta lastbilar/bussar och häng på. (Sen får du naturligtvis själv väga ökad risk för stenskott mot sparad elförbrukning. )Fredrik j skrev:Aaa…det är klart. Ligga bakom en lastbil ger grym slipstream.Arma skrev:Ja 5km/h OCH ingen lastbil... där lastbilen lär ha gjort den största skillnadenFredrik j skrev:Shit. 50% mer på 5km/h?gellerstam skrev:Fyller på med mer data efter helgturen. (Falun - Sthlm)
80km/h bakom långtradare ger ca 230W/Km
85km/h ger ca 360W/Km
Torr vägbana samt ca 18-20 grader. 230cm bred vagn och har 20" på bilen.
OBS: Blå bil.
Tesla Model Y