Jag som läser fel?, under Elli FAQ så står det att bindningstiden är 24 månader för ett abonnemang som automatiskt förlängs med 12 månader åt gången?simin skrev:Okej! Att man kunde skaffa det Elli-avtalet utan att vara knuten till en viss bil/tillverkare var mer än jag visste. Bra i så fall ju, tack för info!Hoppsan_84 skrev:Det är bara att använda Elli direkt. Enda skillnaden om du har en nya VW är att man får lite rabatt på månadskostnaden första året.simin skrev:Får hoppas att fler tillverkare som erbjuder laddkort följer efter VW och förhandlar fram fasta priser runt 4-5kr/kWh med de andra operatörerna som täcks av laddkortet. Som VW-ägare med We charge plus laddar jag nu för 3,90kr/kWh på Mer, Recharge, EON, Allego etc, vilket gör att jag är betydligt mindre beroende av Ionity nu än tidigare.Dafro skrev:Men ändå är det mestadels fullt ändå och även Gränna är ofta fullt fast möjligen ingen kö, för annars laddar man väl inte till 99% som jag såg igår. Mer i Mjölby i Mjölby och OKQ8 i var däremot nästan tomma hela tiden igår kväll. Beror detta kanske på att alla som har ny bil från de som är med och sponsrar ionity och gratis eller billigare laddning första året och dessa bilar sedan kommer spridas ut. Jag skulle aldrig stå i kö för gratis laddning om det fanns ledig laddare i närheten, men det ör jag. Borde egentligen göra fossil för mitt hjärta skull men ”kan” inte, känns så fel.
För övrigt är det väll bara med EQS som det ingår gratis ström.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
-
- Inlägg: 283
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Jag skulle inte tolka det som att man binder sig på 24 månader.Nect skrev:Jag som läser fel?, under Elli FAQ så står det att bindningstiden är 24 månader för ett abonnemang som automatiskt förlängs med 12 månader åt gången?simin skrev:Okej! Att man kunde skaffa det Elli-avtalet utan att vara knuten till en viss bil/tillverkare var mer än jag visste. Bra i så fall ju, tack för info!Hoppsan_84 skrev:Det är bara att använda Elli direkt. Enda skillnaden om du har en nya VW är att man får lite rabatt på månadskostnaden första året.simin skrev:Får hoppas att fler tillverkare som erbjuder laddkort följer efter VW och förhandlar fram fasta priser runt 4-5kr/kWh med de andra operatörerna som täcks av laddkortet. Som VW-ägare med We charge plus laddar jag nu för 3,90kr/kWh på Mer, Recharge, EON, Allego etc, vilket gör att jag är betydligt mindre beroende av Ionity nu än tidigare.Dafro skrev:Men ändå är det mestadels fullt ändå och även Gränna är ofta fullt fast möjligen ingen kö, för annars laddar man väl inte till 99% som jag såg igår. Mer i Mjölby i Mjölby och OKQ8 i var däremot nästan tomma hela tiden igår kväll. Beror detta kanske på att alla som har ny bil från de som är med och sponsrar ionity och gratis eller billigare laddning första året och dessa bilar sedan kommer spridas ut. Jag skulle aldrig stå i kö för gratis laddning om det fanns ledig laddare i närheten, men det ör jag. Borde egentligen göra fossil för mitt hjärta skull men ”kan” inte, känns så fel.
För övrigt är det väll bara med EQS som det ingår gratis ström.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag skulle inte tolka det som att man binder sig på 24 månader.[/quote]Hoppsan_84 skrev:Jag som läser fel?, under Elli FAQ så står det att bindningstiden är 24 månader för ett abonnemang som automatiskt förlängs med 12 månader åt gången?Nect skrev:Okej! Att man kunde skaffa det Elli-avtalet utan att vara knuten till en viss bil/tillverkare var mer än jag visste. Bra i så fall ju, tack för info!simin skrev:Det är bara att använda Elli direkt. Enda skillnaden om du har en nya VW är att man får lite rabatt på månadskostnaden första året.Hoppsan_84 skrev:Får hoppas att fler tillverkare som erbjuder laddkort följer efter VW och förhandlar fram fasta priser runt 4-5kr/kWh med de andra operatörerna som täcks av laddkortet. Som VW-ägare med We charge plus laddar jag nu för 3,90kr/kWh på Mer, Recharge, EON, Allego etc, vilket gör att jag är betydligt mindre beroende av Ionity nu än tidigare.simin skrev:Men ändå är det mestadels fullt ändå och även Gränna är ofta fullt fast möjligen ingen kö, för annars laddar man väl inte till 99% som jag såg igår. Mer i Mjölby i Mjölby och OKQ8 i var däremot nästan tomma hela tiden igår kväll. Beror detta kanske på att alla som har ny bil från de som är med och sponsrar ionity och gratis eller billigare laddning första året och dessa bilar sedan kommer spridas ut. Jag skulle aldrig stå i kö för gratis laddning om det fanns ledig laddare i närheten, men det ör jag. Borde egentligen göra fossil för mitt hjärta skull men ”kan” inte, känns så fel.
För övrigt är det väll bara med EQS som det ingår gratis ström.
Fast det där är We charge prislistan och inte den på Elli som det talades om?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
-
- Inlägg: 283
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Insåg det nu.
Samma information på Ellis hemsida.
Däremot står det att minsta avtalstiden för Volkswagen Naturstrom är 24 månader.
Som jag tolkar det är Volkswagen Naturstrom ett elavtal.
Samma information på Ellis hemsida.
Däremot står det att minsta avtalstiden för Volkswagen Naturstrom är 24 månader.
Som jag tolkar det är Volkswagen Naturstrom ett elavtal.
-
- Inlägg: 283
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Nu är även Karlstad utrustad med 6 laddare.
Nu expanderingen av befintliga stationer färdig i Sverige.
Nu expanderingen av befintliga stationer färdig i Sverige.
Re: Ionitys laddnätverk
Hmm alla dessa tillverkare som erbjuder rabatterade priser på ionity... är priserna exkl moms?!
Tex för Hyundai så tillkommer 25% på 3,1kr/kwh, dvs totalpris 3,88kr/kwh.
Hade för mig de var tvungna enligt lag att visa priser inkl moms.
Tex för Hyundai så tillkommer 25% på 3,1kr/kwh, dvs totalpris 3,88kr/kwh.
Hade för mig de var tvungna enligt lag att visa priser inkl moms.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Är det så? På charge my Hyundai står att alla priser är inkl moms.taliz skrev:Hmm alla dessa tillverkare som erbjuder rabatterade priser på ionity... är priserna exkl moms?!
Tex för Hyundai så tillkommer 25% på 3,1kr/kwh, dvs totalpris 3,88kr/kwh.
Hade för mig de var tvungna enligt lag att visa priser inkl moms.
https://chargemyhyundai.com/web/hyundai-se/tariffs
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
24månader bindningstid? Låter helt sjukt, vem opererar med sånt nu för tiden? Gör om, gör Tesla (dvs 1 mån bindningstid).
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Någon som vet varför så många laddpunkter är offline nu? Driftsproblem, underhåll?
Ioniq 5 FE AWD
- daz_meatball
- Teslaägare
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 05 feb 2022 10:49
Re: Ionitys laddnätverk
Hej !
Tesla verkar vara grymt sega på att uppdatera Ionity stationerna i navigatorn eller har jag missat något trick
Skulle ladda i Mariestad igår och jag hittade inte den så det blev ingen förvärmning
Tesla verkar vara grymt sega på att uppdatera Ionity stationerna i navigatorn eller har jag missat något trick

-22 Model 3 LR #teamblue
-23 Model Y LR #teamblue
-25 Model Y LR Juniper #teamblue
-23 Model Y LR #teamblue
-25 Model Y LR Juniper #teamblue
Re: Ionitys laddnätverk
Häromdagen var det premiär för långresa Tor Stockholm / Östersund med vår nya EQC. Har aldrig tidigare laddat på IONITY. Måste erkänna att jag är ändå ganska besviken att inte mer har hänt på dessa tre åren sedan vi skaffade vår TM3.
Laddningen tar relativt lång tid att starta. Det var dessutom 1st ur funktion söder om Sundsvall fast appen inte sade det. Där var det också kö. Två norrmän som inte kunde starta laddning alls genom sina IONITY appar. Kundtjänst kunde inte heller hjälpa dom. Jag fick starta deras laddare via mot Mercedes Me laddkort.
Två veckor tidigare åkte jag samma resa med vår TM3 och släpvagn (låg). Den resan gick fortare och smidigare än med EQCn.
Självklart är det olika biltyper och EQCn har magisk komfort. Men långresor framöver blir med TM3.
Laddningen tar relativt lång tid att starta. Det var dessutom 1st ur funktion söder om Sundsvall fast appen inte sade det. Där var det också kö. Två norrmän som inte kunde starta laddning alls genom sina IONITY appar. Kundtjänst kunde inte heller hjälpa dom. Jag fick starta deras laddare via mot Mercedes Me laddkort.
Två veckor tidigare åkte jag samma resa med vår TM3 och släpvagn (låg). Den resan gick fortare och smidigare än med EQCn.
Självklart är det olika biltyper och EQCn har magisk komfort. Men långresor framöver blir med TM3.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Nu har Ionity gått ut på deras hemsida att de håller på att bygga i Töre. Blir spännande att se hur tätt de bygger längs E4 norr om Sundsvall.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Ionitys laddnätverk
Jävre är på g också tydligen.
viewtopic.php?f=29&t=29833&p=662723&hil ... re#p662723
Sen skulle ju Umeå vara lämpligt mellan Jävre och Sundsvall.
viewtopic.php?f=29&t=29833&p=662723&hil ... re#p662723
Sen skulle ju Umeå vara lämpligt mellan Jävre och Sundsvall.
Ioniq 5 FE AWD
-
- Inlägg: 283
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Inte för att jag kan Tyska men två saker snappade jag upp.
Nätanslutning som garanterar 200kw på alla laddare.
Stationer med 18 laddare i framtiden.
[/yt]
Nätanslutning som garanterar 200kw på alla laddare.
Stationer med 18 laddare i framtiden.
[/yt]
Re: Ionitys laddnätverk
Trist att Ionity inte blivit mycket bättre än den låga nivå det var på för ett par år sedan.Magnus71 skrev:Häromdagen var det premiär för långresa Tor Stockholm / Östersund med vår nya EQC. Har aldrig tidigare laddat på IONITY. Måste erkänna att jag är ändå ganska besviken att inte mer har hänt på dessa tre åren sedan vi skaffade vår TM3.
Laddningen tar relativt lång tid att starta. Det var dessutom 1st ur funktion söder om Sundsvall fast appen inte sade det. Där var det också kö. Två norrmän som inte kunde starta laddning alls genom sina IONITY appar. Kundtjänst kunde inte heller hjälpa dom. Jag fick starta deras laddare via mot Mercedes Me laddkort.

Nu när SuC är öppet för alla, är det någon skillnad om du tar TM3 istället för EQC?Magnus71 skrev:Två veckor tidigare åkte jag samma resa med vår TM3 och släpvagn (låg). Den resan gick fortare och smidigare än med EQCn.
Självklart är det olika biltyper och EQCn har magisk komfort. Men långresor framöver blir med TM3.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ionitys laddnätverk
Nej ingen skillnad. Men däremot tar jag gärna med mig Mercedes Me kortet som backup om jag vill ladda på Ionity med TM3.
Om två veckor blir det en tur Östersund Umeå ToR och då finns det inga alternativ till SUC.
Om två veckor blir det en tur Östersund Umeå ToR och då finns det inga alternativ till SUC.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: Ionitys laddnätverk
Idag var det 4-5 bilar i kö både i Mantorp och Gränna. Dags att bygga ut de mest använda till fler än sex laddpunkter.
Det blir verkligen en annan upplevelse att behöva vänta 30 min för att få börja ladda. I vanliga fall gillar jag att göra flera snabbstopp på 10 min, men det blir ju inte aktuellt i det här läget.
Tesla Open for all är bra tillgänglighet på, men 500kr vs 160kr för 5-80% är ju ändå ganska saftig skillnad när man har Ionity-pris.
Det blir verkligen en annan upplevelse att behöva vänta 30 min för att få börja ladda. I vanliga fall gillar jag att göra flera snabbstopp på 10 min, men det blir ju inte aktuellt i det här läget.
Tesla Open for all är bra tillgänglighet på, men 500kr vs 160kr för 5-80% är ju ändå ganska saftig skillnad när man har Ionity-pris.
Re: Ionitys laddnätverk
Det är väl framför allt de andra operatörernas nya priser som är problemet. I somras laddade jag en del på SuC av bekvämlighetsskäl och för att slippa köa. Det kan det ju vara värt för drygt 50% högre pris men när det som nu kostar 100-150% mer att ladda någon annanstans blir det tyvärr mer intressant att köa lite en söndag.Hmpftfhdns skrev:Tesla Open for all är bra tillgänglighet på, men 500kr vs 160kr för 5-80% är ju ändå ganska saftig skillnad när man har Ionity-pris.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Ionitys laddnätverk
Det måste väl bara vara en tidsfråga att Ionity också höjer priset med motsvarande procentenheter som alla andra har gjort på sistone. Jag gissar 15kr/kWh för ad hoc laddning och 7 kr/kWh med abonnemang inom ett halvår. Känns ganska sannolikt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Och helt plötsligt blev det dyrare med elbil än bränslebil om man inte kan ladda hemma eller på jobbetmati skrev:Det måste väl bara vara en tidsfråga att Ionity också höjer priset med motsvarande procentenheter som alla andra har gjort på sistone. Jag gissar 15kr/kWh för ad hoc laddning och 7 kr/kWh med abonnemang inom ett halvår. Känns ganska sannolikt.
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, helt klart med de elpriser som är. Vad de klarar av beror ju på hur långa kontrakt de själva säkrat upp också. Blir intressant att se om de även höjer priset för pågående 12-månaders avtal eller vad som händer med det.mati skrev:Det måste väl bara vara en tidsfråga att Ionity också höjer priset med motsvarande procentenheter som alla andra har gjort på sistone. Jag gissar 15kr/kWh för ad hoc laddning och 7 kr/kWh med abonnemang inom ett halvår. Känns ganska sannolikt.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Ja det är frågan, man lär såklart få avbryta avtalet om man inte går med på det nya priset men blir ändå en del badwill i det. Jag tecknade iaf upp mig på Elli härom dagen (BMWs laddavtal var skräp) så får vi se vad som händer.Hmpftfhdns skrev:Ja, helt klart med de elpriser som är. Vad de klarar av beror ju på hur långa kontrakt de själva säkrat upp också. Blir intressant att se om de även höjer priset för pågående 12-månaders avtal eller vad som händer med det.
-
- elbilist
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Ionitys laddnätverk
Fördelen med Elli abonnemangen är att man kan skippa en Ionity och sikta på övriga laddare i nätverket.OfarligTesla skrev:Ja det är frågan, man lär såklart få avbryta avtalet om man inte går med på det nya priset men blir ändå en del badwill i det. Jag tecknade iaf upp mig på Elli härom dagen (BMWs laddavtal var skräp) så får vi se vad som händer.Hmpftfhdns skrev:Ja, helt klart med de elpriser som är. Vad de klarar av beror ju på hur långa kontrakt de själva säkrat upp också. Blir intressant att se om de även höjer priset för pågående 12-månaders avtal eller vad som händer med det.
Framförallt ReCharge börjar bli ganska väletablerade och fortfarande bra peng med 3.90kr/kWh.
Re: Ionitys laddnätverk
Det har det väl iofs varit ganska länge nu. Åtminstone på vissa ställen. Det blir allt svårare att hitta publik laddning till ett vettigt pris som jag ser det. Men som du säger, hemmladdning är fortfarande mycket billigare, förutsatt man laddar vid rätt tidpunkt på dagen. Men även det blir svårare. Jag laddar numera bara någon enstaka gång per vecka, helt enkelt för att elpriset inte faller tillräckligt mycket på nätterna. Synd bara att vår e-Golf inte klarar mer än två dagar pga den begränsade räckvidden. Sen måste den laddas oavsett vad det kostar.Gargamel skrev:Och helt plötsligt blev det dyrare med elbil än bränslebil om man inte kan ladda hemma eller på jobbetmati skrev:Det måste väl bara vara en tidsfråga att Ionity också höjer priset med motsvarande procentenheter som alla andra har gjort på sistone. Jag gissar 15kr/kWh för ad hoc laddning och 7 kr/kWh med abonnemang inom ett halvår. Känns ganska sannolikt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 398
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Ionitys laddnätverk
2,88 kr/ kWh på Ionity är skräp?OfarligTesla skrev:Ja det är frågan, man lär såklart få avbryta avtalet om man inte går med på det nya priset men blir ändå en del badwill i det. Jag tecknade iaf upp mig på Elli härom dagen (BMWs laddavtal var skräp) så får vi se vad som händer.Hmpftfhdns skrev:Ja, helt klart med de elpriser som är. Vad de klarar av beror ju på hur långa kontrakt de själva säkrat upp också. Blir intressant att se om de även höjer priset för pågående 12-månaders avtal eller vad som händer med det.
BMW i4 M50 -22