Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Nect
elbilist
Inlägg: 1987
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

simin skrev:
Hoppsan_84 skrev:
simin skrev:
Dafro skrev:
Men ändå är det mestadels fullt ändå och även Gränna är ofta fullt fast möjligen ingen kö, för annars laddar man väl inte till 99% som jag såg igår. Mer i Mjölby i Mjölby och OKQ8 i var däremot nästan tomma hela tiden igår kväll. Beror detta kanske på att alla som har ny bil från de som är med och sponsrar ionity och gratis eller billigare laddning första året och dessa bilar sedan kommer spridas ut. Jag skulle aldrig stå i kö för gratis laddning om det fanns ledig laddare i närheten, men det ör jag. Borde egentligen göra fossil för mitt hjärta skull men ”kan” inte, känns så fel.
Får hoppas att fler tillverkare som erbjuder laddkort följer efter VW och förhandlar fram fasta priser runt 4-5kr/kWh med de andra operatörerna som täcks av laddkortet. Som VW-ägare med We charge plus laddar jag nu för 3,90kr/kWh på Mer, Recharge, EON, Allego etc, vilket gör att jag är betydligt mindre beroende av Ionity nu än tidigare.
Det är bara att använda Elli direkt. Enda skillnaden om du har en nya VW är att man får lite rabatt på månadskostnaden första året.
För övrigt är det väll bara med EQS som det ingår gratis ström.
Okej! Att man kunde skaffa det Elli-avtalet utan att vara knuten till en viss bil/tillverkare var mer än jag visste. Bra i så fall ju, tack för info!
Jag som läser fel?, under Elli FAQ så står det att bindningstiden är 24 månader för ett abonnemang som automatiskt förlängs med 12 månader åt gången?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Hoppsan_84
Inlägg: 283
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Nect skrev:
simin skrev:
Hoppsan_84 skrev:
simin skrev:
Dafro skrev:
Men ändå är det mestadels fullt ändå och även Gränna är ofta fullt fast möjligen ingen kö, för annars laddar man väl inte till 99% som jag såg igår. Mer i Mjölby i Mjölby och OKQ8 i var däremot nästan tomma hela tiden igår kväll. Beror detta kanske på att alla som har ny bil från de som är med och sponsrar ionity och gratis eller billigare laddning första året och dessa bilar sedan kommer spridas ut. Jag skulle aldrig stå i kö för gratis laddning om det fanns ledig laddare i närheten, men det ör jag. Borde egentligen göra fossil för mitt hjärta skull men ”kan” inte, känns så fel.
Får hoppas att fler tillverkare som erbjuder laddkort följer efter VW och förhandlar fram fasta priser runt 4-5kr/kWh med de andra operatörerna som täcks av laddkortet. Som VW-ägare med We charge plus laddar jag nu för 3,90kr/kWh på Mer, Recharge, EON, Allego etc, vilket gör att jag är betydligt mindre beroende av Ionity nu än tidigare.
Det är bara att använda Elli direkt. Enda skillnaden om du har en nya VW är att man får lite rabatt på månadskostnaden första året.
För övrigt är det väll bara med EQS som det ingår gratis ström.
Okej! Att man kunde skaffa det Elli-avtalet utan att vara knuten till en viss bil/tillverkare var mer än jag visste. Bra i så fall ju, tack för info!
Jag som läser fel?, under Elli FAQ så står det att bindningstiden är 24 månader för ett abonnemang som automatiskt förlängs med 12 månader åt gången?
Jag skulle inte tolka det som att man binder sig på 24 månader.
elli.PNG
Nect
elbilist
Inlägg: 1987
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

Hoppsan_84 skrev:
Nect skrev:
simin skrev:
Hoppsan_84 skrev:
simin skrev:
Men ändå är det mestadels fullt ändå och även Gränna är ofta fullt fast möjligen ingen kö, för annars laddar man väl inte till 99% som jag såg igår. Mer i Mjölby i Mjölby och OKQ8 i var däremot nästan tomma hela tiden igår kväll. Beror detta kanske på att alla som har ny bil från de som är med och sponsrar ionity och gratis eller billigare laddning första året och dessa bilar sedan kommer spridas ut. Jag skulle aldrig stå i kö för gratis laddning om det fanns ledig laddare i närheten, men det ör jag. Borde egentligen göra fossil för mitt hjärta skull men ”kan” inte, känns så fel.
Får hoppas att fler tillverkare som erbjuder laddkort följer efter VW och förhandlar fram fasta priser runt 4-5kr/kWh med de andra operatörerna som täcks av laddkortet. Som VW-ägare med We charge plus laddar jag nu för 3,90kr/kWh på Mer, Recharge, EON, Allego etc, vilket gör att jag är betydligt mindre beroende av Ionity nu än tidigare.
Det är bara att använda Elli direkt. Enda skillnaden om du har en nya VW är att man får lite rabatt på månadskostnaden första året.
För övrigt är det väll bara med EQS som det ingår gratis ström.
Okej! Att man kunde skaffa det Elli-avtalet utan att vara knuten till en viss bil/tillverkare var mer än jag visste. Bra i så fall ju, tack för info!
Jag som läser fel?, under Elli FAQ så står det att bindningstiden är 24 månader för ett abonnemang som automatiskt förlängs med 12 månader åt gången?
Jag skulle inte tolka det som att man binder sig på 24 månader.[/quote]

Fast det där är We charge prislistan och inte den på Elli som det talades om?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Hoppsan_84
Inlägg: 283
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Insåg det nu.
Samma information på Ellis hemsida.
Däremot står det att minsta avtalstiden för Volkswagen Naturstrom är 24 månader.
Som jag tolkar det är Volkswagen Naturstrom ett elavtal.
5DB1B8F2-B55E-4A5C-9461-2FEF7D98962F.jpeg
03DA9B4A-DE26-41D7-868B-9FFDDE026382.jpeg
Hoppsan_84
Inlägg: 283
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Nu är även Karlstad utrustad med 6 laddare.
Nu expanderingen av befintliga stationer färdig i Sverige.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Hmm alla dessa tillverkare som erbjuder rabatterade priser på ionity... är priserna exkl moms?!
Tex för Hyundai så tillkommer 25% på 3,1kr/kwh, dvs totalpris 3,88kr/kwh.
Hade för mig de var tvungna enligt lag att visa priser inkl moms.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Hmm alla dessa tillverkare som erbjuder rabatterade priser på ionity... är priserna exkl moms?!
Tex för Hyundai så tillkommer 25% på 3,1kr/kwh, dvs totalpris 3,88kr/kwh.
Hade för mig de var tvungna enligt lag att visa priser inkl moms.
Är det så? På charge my Hyundai står att alla priser är inkl moms.

https://chargemyhyundai.com/web/hyundai-se/tariffs
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12035
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

24månader bindningstid? Låter helt sjukt, vem opererar med sånt nu för tiden? Gör om, gör Tesla (dvs 1 mån bindningstid).
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
MrRun
elbilist
Inlägg: 872
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MrRun »

Någon som vet varför så många laddpunkter är offline nu? Driftsproblem, underhåll?
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
daz_meatball
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 05 feb 2022 10:49

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av daz_meatball »

Hej !

Tesla verkar vara grymt sega på att uppdatera Ionity stationerna i navigatorn eller har jag missat något trick :geek: Skulle ladda i Mariestad igår och jag hittade inte den så det blev ingen förvärmning
-22 Model 3 LR #teamblue
-23 Model Y LR #teamblue
-25 Model Y LR Juniper #teamblue
Magnus71
Inlägg: 195
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Magnus71 »

Häromdagen var det premiär för långresa Tor Stockholm / Östersund med vår nya EQC. Har aldrig tidigare laddat på IONITY. Måste erkänna att jag är ändå ganska besviken att inte mer har hänt på dessa tre åren sedan vi skaffade vår TM3.
Laddningen tar relativt lång tid att starta. Det var dessutom 1st ur funktion söder om Sundsvall fast appen inte sade det. Där var det också kö. Två norrmän som inte kunde starta laddning alls genom sina IONITY appar. Kundtjänst kunde inte heller hjälpa dom. Jag fick starta deras laddare via mot Mercedes Me laddkort.

Två veckor tidigare åkte jag samma resa med vår TM3 och släpvagn (låg). Den resan gick fortare och smidigare än med EQCn.
Självklart är det olika biltyper och EQCn har magisk komfort. Men långresor framöver blir med TM3.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
toppo
elbilist
Inlägg: 391
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av toppo »

Nu har Ionity gått ut på deras hemsida att de håller på att bygga i Töre. Blir spännande att se hur tätt de bygger längs E4 norr om Sundsvall.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
MrRun
elbilist
Inlägg: 872
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MrRun »

Jävre är på g också tydligen.
viewtopic.php?f=29&t=29833&p=662723&hil ... re#p662723

Sen skulle ju Umeå vara lämpligt mellan Jävre och Sundsvall.
Ioniq 5 FE AWD
Hoppsan_84
Inlägg: 283
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Inte för att jag kan Tyska men två saker snappade jag upp.

Nätanslutning som garanterar 200kw på alla laddare.
Stationer med 18 laddare i framtiden.



[/yt]
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Magnus71 skrev:
Häromdagen var det premiär för långresa Tor Stockholm / Östersund med vår nya EQC. Har aldrig tidigare laddat på IONITY. Måste erkänna att jag är ändå ganska besviken att inte mer har hänt på dessa tre åren sedan vi skaffade vår TM3.
Laddningen tar relativt lång tid att starta. Det var dessutom 1st ur funktion söder om Sundsvall fast appen inte sade det. Där var det också kö. Två norrmän som inte kunde starta laddning alls genom sina IONITY appar. Kundtjänst kunde inte heller hjälpa dom. Jag fick starta deras laddare via mot Mercedes Me laddkort.
Trist att Ionity inte blivit mycket bättre än den låga nivå det var på för ett par år sedan. :(
Magnus71 skrev:
Två veckor tidigare åkte jag samma resa med vår TM3 och släpvagn (låg). Den resan gick fortare och smidigare än med EQCn.
Självklart är det olika biltyper och EQCn har magisk komfort. Men långresor framöver blir med TM3.
Nu när SuC är öppet för alla, är det någon skillnad om du tar TM3 istället för EQC?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Magnus71
Inlägg: 195
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Magnus71 »

Nej ingen skillnad. Men däremot tar jag gärna med mig Mercedes Me kortet som backup om jag vill ladda på Ionity med TM3.
Om två veckor blir det en tur Östersund Umeå ToR och då finns det inga alternativ till SUC.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hmpftfhdns »

Idag var det 4-5 bilar i kö både i Mantorp och Gränna. Dags att bygga ut de mest använda till fler än sex laddpunkter.

Det blir verkligen en annan upplevelse att behöva vänta 30 min för att få börja ladda. I vanliga fall gillar jag att göra flera snabbstopp på 10 min, men det blir ju inte aktuellt i det här läget.

Tesla Open for all är bra tillgänglighet på, men 500kr vs 160kr för 5-80% är ju ändå ganska saftig skillnad när man har Ionity-pris.
toppo
elbilist
Inlägg: 391
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av toppo »

Hmpftfhdns skrev:
Tesla Open for all är bra tillgänglighet på, men 500kr vs 160kr för 5-80% är ju ändå ganska saftig skillnad när man har Ionity-pris.
Det är väl framför allt de andra operatörernas nya priser som är problemet. I somras laddade jag en del på SuC av bekvämlighetsskäl och för att slippa köa. Det kan det ju vara värt för drygt 50% högre pris men när det som nu kostar 100-150% mer att ladda någon annanstans blir det tyvärr mer intressant att köa lite en söndag.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Det måste väl bara vara en tidsfråga att Ionity också höjer priset med motsvarande procentenheter som alla andra har gjort på sistone. Jag gissar 15kr/kWh för ad hoc laddning och 7 kr/kWh med abonnemang inom ett halvår. Känns ganska sannolikt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

mati skrev:
Det måste väl bara vara en tidsfråga att Ionity också höjer priset med motsvarande procentenheter som alla andra har gjort på sistone. Jag gissar 15kr/kWh för ad hoc laddning och 7 kr/kWh med abonnemang inom ett halvår. Känns ganska sannolikt.
Och helt plötsligt blev det dyrare med elbil än bränslebil om man inte kan ladda hemma eller på jobbet
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hmpftfhdns »

mati skrev:
Det måste väl bara vara en tidsfråga att Ionity också höjer priset med motsvarande procentenheter som alla andra har gjort på sistone. Jag gissar 15kr/kWh för ad hoc laddning och 7 kr/kWh med abonnemang inom ett halvår. Känns ganska sannolikt.
Ja, helt klart med de elpriser som är. Vad de klarar av beror ju på hur långa kontrakt de själva säkrat upp också. Blir intressant att se om de även höjer priset för pågående 12-månaders avtal eller vad som händer med det.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Hmpftfhdns skrev:
Ja, helt klart med de elpriser som är. Vad de klarar av beror ju på hur långa kontrakt de själva säkrat upp också. Blir intressant att se om de även höjer priset för pågående 12-månaders avtal eller vad som händer med det.
Ja det är frågan, man lär såklart få avbryta avtalet om man inte går med på det nya priset men blir ändå en del badwill i det. Jag tecknade iaf upp mig på Elli härom dagen (BMWs laddavtal var skräp) så får vi se vad som händer.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1088
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

OfarligTesla skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Ja, helt klart med de elpriser som är. Vad de klarar av beror ju på hur långa kontrakt de själva säkrat upp också. Blir intressant att se om de även höjer priset för pågående 12-månaders avtal eller vad som händer med det.
Ja det är frågan, man lär såklart få avbryta avtalet om man inte går med på det nya priset men blir ändå en del badwill i det. Jag tecknade iaf upp mig på Elli härom dagen (BMWs laddavtal var skräp) så får vi se vad som händer.
Fördelen med Elli abonnemangen är att man kan skippa en Ionity och sikta på övriga laddare i nätverket.
Framförallt ReCharge börjar bli ganska väletablerade och fortfarande bra peng med 3.90kr/kWh.
B1BDAC72-0D7A-4D46-883F-EAE1D49EA16E.jpeg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Gargamel skrev:
mati skrev:
Det måste väl bara vara en tidsfråga att Ionity också höjer priset med motsvarande procentenheter som alla andra har gjort på sistone. Jag gissar 15kr/kWh för ad hoc laddning och 7 kr/kWh med abonnemang inom ett halvår. Känns ganska sannolikt.
Och helt plötsligt blev det dyrare med elbil än bränslebil om man inte kan ladda hemma eller på jobbet
Det har det väl iofs varit ganska länge nu. Åtminstone på vissa ställen. Det blir allt svårare att hitta publik laddning till ett vettigt pris som jag ser det. Men som du säger, hemmladdning är fortfarande mycket billigare, förutsatt man laddar vid rätt tidpunkt på dagen. Men även det blir svårare. Jag laddar numera bara någon enstaka gång per vecka, helt enkelt för att elpriset inte faller tillräckligt mycket på nätterna. Synd bara att vår e-Golf inte klarar mer än två dagar pga den begränsade räckvidden. Sen måste den laddas oavsett vad det kostar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
ObscureEconomist
Inlägg: 398
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av ObscureEconomist »

OfarligTesla skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Ja, helt klart med de elpriser som är. Vad de klarar av beror ju på hur långa kontrakt de själva säkrat upp också. Blir intressant att se om de även höjer priset för pågående 12-månaders avtal eller vad som händer med det.
Ja det är frågan, man lär såklart få avbryta avtalet om man inte går med på det nya priset men blir ändå en del badwill i det. Jag tecknade iaf upp mig på Elli härom dagen (BMWs laddavtal var skräp) så får vi se vad som händer.
2,88 kr/ kWh på Ionity är skräp?
BMW i4 M50 -22
Skriv svar