Ground-breaking motor, cooling and battery architecture
A class leading powertrain of 80hp at 9hp per kilogram
Ultra-small and light chassis concept with use of premium materials such as carbon fiber, magnesium, and aero craft grade aluminum
Smartphone dash and motorcycle set-up APP
Bodywork that prioritizes ergonomics, comfort and performance
Advanced suspension solutions from specialists KAYABA
A ride anywhere, anytime concept thanks to low maintenance, long lasting battery with zero emissions and no noise
Personligen så är det definitivt den bästa elnyheten i år. Stark, snabb och räckvidd som en 450. Tycker personligen det är lite överdrivet, men sett till konkurrenterna så är det ett stort steg framåt.
Några självklara missar som jag hoppas åtgärdas till lansering (framförallt möjlighet att använda koppling), batteriet känns lite oskyddat och även om man gjort allt för att spara in på vikten så hade 5-10kg lättare hoj gjort mycket.
Lagt en intresseanmälan så får vi se vad som händer till sommaren.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fasiken vad coolt! Har följt utvecklingen på hojsidan med ett halvslött öga, tycker att det går långsamt. Jag är egentligen från barnsben superintresserad av motorcyklar och har två i mitt garage, en supermotard (en ombyggd gammal Husqvarna edit: TE570 enduro) och en sporthoj (Yamaha R1 från 2015) men har inte startat någon av dom på 1,5 år nu. Det går inte utan att jag mår dåligt. Det kommer rök ur dom som förstör planeten. Brottas konstant med om det är rätt att sälja vidare till någon som ska fortsätta hälla bensin eller om de ska förbli mitt personliga museiföremål. Eller kanske elkonvertera, men inte helt lätt att som lekman få samma prestanda som i en R1:a i ett hemmabygge. Jag skulle garanterat kortsluta allt på vägen inklusive mig själv.
Men nu verkar det ju som att kraften kommit till batteri-motorcyklarna på riktigt. Lightning har en modell som har samma chassigeometri som en gammal R1:a så den skulle jag nog tycka om men den kostar väldigt många slantar. Fast den här starka vargen kan man kanske bygga en skaplig supermotard av i väntan på att det kommer en riktig sporthoj.
Kan man enduro-regga den där?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Fasiken vad coolt! Har följt utvecklingen på hojsidan med ett halvslött öga, tycker att det går långsamt. Jag är egentligen från barnsben superintresserad av motorcyklar och har två i mitt garage, en supermotard (en ombyggd gammal Husqvarna edit: TE570 enduro) och en sporthoj (Yamaha R1 från 2015) men har inte startat någon av dom på 1,5 år nu. Det går inte utan att jag mår dåligt. Det kommer rök ur dom som förstör planeten. Brottas konstant med om det är rätt att sälja vidare till någon som ska fortsätta hälla bensin eller om de ska förbli mitt personliga museiföremål. Eller kanske elkonvertera, men inte helt lätt att som lekman få samma prestanda som i en R1:a i ett hemmabygge. Jag skulle garanterat kortsluta allt på vägen inklusive mig själv.
Men nu verkar det ju som att kraften kommit till batteri-motorcyklarna på riktigt. Lightning har en modell som har samma chassigeometri som en gammal R1:a så den skulle jag nog tycka om men den kostar väldigt många slantar. Fast den här starka vargen kan man kanske bygga en skaplig supermotard av i väntan på att det kommer en riktig sporthoj.
Tack Engen för inspiration, måste finnas en anledning att jag köpte den ungefär samtidigt som det gick upp för mig att CO2 inte ska spridas hur som helst.. Den där byggtråden ska jag följa!
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Fasiken vad coolt! Har följt utvecklingen på hojsidan med ett halvslött öga, tycker att det går långsamt. Jag är egentligen från barnsben superintresserad av motorcyklar och har två i mitt garage, en supermotard (en ombyggd gammal Husqvarna edit: TE570 enduro) och en sporthoj (Yamaha R1 från 2015) men har inte startat någon av dom på 1,5 år nu. Det går inte utan att jag mår dåligt. Det kommer rök ur dom som förstör planeten. Brottas konstant med om det är rätt att sälja vidare till någon som ska fortsätta hälla bensin eller om de ska förbli mitt personliga museiföremål. Eller kanske elkonvertera, men inte helt lätt att som lekman få samma prestanda som i en R1:a i ett hemmabygge. Jag skulle garanterat kortsluta allt på vägen inklusive mig själv.
Men nu verkar det ju som att kraften kommit till batteri-motorcyklarna på riktigt. Lightning har en modell som har samma chassigeometri som en gammal R1:a så den skulle jag nog tycka om men den kostar väldigt många slantar. Fast den här starka vargen kan man kanske bygga en skaplig supermotard av i väntan på att det kommer en riktig sporthoj.
Kan man enduro-regga den där?
Köpte en ny Husqvarna TE300i i somras då jag kände att min elhoj höll tillbaka mig så denna kom verkligen lägligt . Min förhoppning är att den ska kunna ersätta båda hojarna, men hoppas på koppling och lite mer ramskydd. Batteriet kommer annars att få en hel del stryk i skogen.
Kommer inte gå att gatregga, blir en ren racehoj.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fasiken vad coolt! Har följt utvecklingen på hojsidan med ett halvslött öga, tycker att det går långsamt. Jag är egentligen från barnsben superintresserad av motorcyklar och har två i mitt garage, en supermotard (en ombyggd gammal Husqvarna edit: TE570 enduro) och en sporthoj (Yamaha R1 från 2015) men har inte startat någon av dom på 1,5 år nu. Det går inte utan att jag mår dåligt. Det kommer rök ur dom som förstör planeten. Brottas konstant med om det är rätt att sälja vidare till någon som ska fortsätta hälla bensin eller om de ska förbli mitt personliga museiföremål. Eller kanske elkonvertera, men inte helt lätt att som lekman få samma prestanda som i en R1:a i ett hemmabygge. Jag skulle garanterat kortsluta allt på vägen inklusive mig själv.
Men nu verkar det ju som att kraften kommit till batteri-motorcyklarna på riktigt. Lightning har en modell som har samma chassigeometri som en gammal R1:a så den skulle jag nog tycka om men den kostar väldigt många slantar. Fast den här starka vargen kan man kanske bygga en skaplig supermotard av i väntan på att det kommer en riktig sporthoj.
Kan man enduro-regga den där?
Alltså inte för att vara sån men en motorcykel släpper typ ut noll och ingenting. Tänk på att en lastbil drar 3+ L/mil och det passerar nog ett hundratal i närheten av dig dagligen. Det är självklart bra att inte göra onödiga saker men att må psykiskt dåligt över att man vill leva bör du nog fundera en gång till över.
Alltså inte för att vara sån men en motorcykel släpper typ ut noll och ingenting. Tänk på att en lastbil drar 3+ L/mil och det passerar nog ett hundratal i närheten av dig dagligen. Det är självklart bra att inte göra onödiga saker men att må psykiskt dåligt över att man vill leva bör du nog fundera en gång till över.
Njaej, om jag förmedlade att jag mår psykiskt dåligt över att leva så tar jag tillbaka det. Du förstår, för tre år sedan träffade jag en doktor som berättade att jag har en aeorta-anorysm som kan spricka när som helst och jag lever nu på övertid. Att inse att jag är dödlig fick mig att omvärdera väldigt mycket, bland annat hur jag lever mitt liv. Varje dag som jag vaknar och inser att jag andas är en fantastisk dag. Beskedet fick mig även att fundera mycket över vad vi gör med vår jord. Att inse att livet inte är självklart gav mig vissa nya perspektiv. Visst brydde jag mig även tidigare, men numera är det väldigt tydligt för mig att vi alla är en del av något väldigt fantastiskt som många av oss tar för givet. Att bränna bensin för att ha skoj ingår därför inte längre i min livsplan. Andra får stå för sina egna beslut, jag står för mina.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Riktigt häftig! Man blir onekligen sugen. Kul om vi får ett "svenskt" bolag som tar en del av kakan som Tesla lämnat åt andra. Kanske tur för dem att Musk var med om den där olyckan när han var 17
Fasiken vad coolt! Har följt utvecklingen på hojsidan med ett halvslött öga, tycker att det går långsamt. Jag är egentligen från barnsben superintresserad av motorcyklar och har två i mitt garage, en supermotard (en ombyggd gammal Husqvarna edit: TE570 enduro) och en sporthoj (Yamaha R1 från 2015) men har inte startat någon av dom på 1,5 år nu. Det går inte utan att jag mår dåligt. Det kommer rök ur dom som förstör planeten. Brottas konstant med om det är rätt att sälja vidare till någon som ska fortsätta hälla bensin eller om de ska förbli mitt personliga museiföremål. Eller kanske elkonvertera, men inte helt lätt att som lekman få samma prestanda som i en R1:a i ett hemmabygge. Jag skulle garanterat kortsluta allt på vägen inklusive mig själv.
Men nu verkar det ju som att kraften kommit till batteri-motorcyklarna på riktigt. Lightning har en modell som har samma chassigeometri som en gammal R1:a så den skulle jag nog tycka om men den kostar väldigt många slantar. Fast den här starka vargen kan man kanske bygga en skaplig supermotard av i väntan på att det kommer en riktig sporthoj.
Kan man enduro-regga den där?
Alltså inte för att vara sån men en motorcykel släpper typ ut noll och ingenting. Tänk på att en lastbil drar 3+ L/mil och det passerar nog ett hundratal i närheten av dig dagligen. Det är självklart bra att inte göra onödiga saker men att må psykiskt dåligt över att man vill leva bör du nog fundera en gång till över.
Inte så mycket CO2 kanske, men massor av skitiga avgaser.
Miljö alltså, inte klimat.
Fasiken vad coolt! Har följt utvecklingen på hojsidan med ett halvslött öga, tycker att det går långsamt. Jag är egentligen från barnsben superintresserad av motorcyklar och har två i mitt garage, en supermotard (en ombyggd gammal Husqvarna edit: TE570 enduro) och en sporthoj (Yamaha R1 från 2015) men har inte startat någon av dom på 1,5 år nu. Det går inte utan att jag mår dåligt. Det kommer rök ur dom som förstör planeten. Brottas konstant med om det är rätt att sälja vidare till någon som ska fortsätta hälla bensin eller om de ska förbli mitt personliga museiföremål. Eller kanske elkonvertera, men inte helt lätt att som lekman få samma prestanda som i en R1:a i ett hemmabygge. Jag skulle garanterat kortsluta allt på vägen inklusive mig själv.
Men nu verkar det ju som att kraften kommit till batteri-motorcyklarna på riktigt. Lightning har en modell som har samma chassigeometri som en gammal R1:a så den skulle jag nog tycka om men den kostar väldigt många slantar. Fast den här starka vargen kan man kanske bygga en skaplig supermotard av i väntan på att det kommer en riktig sporthoj.
Kan man enduro-regga den där?
Alltså inte för att vara sån men en motorcykel släpper typ ut noll och ingenting. Tänk på att en lastbil drar 3+ L/mil och det passerar nog ett hundratal i närheten av dig dagligen. Det är självklart bra att inte göra onödiga saker men att må psykiskt dåligt över att man vill leva bör du nog fundera en gång till över.
Inte så mycket CO2 kanske, men massor av skitiga avgaser.
Miljö alltså, inte klimat.
Ja en hoj har ju ingen avgasrening alls medans lastbilar (och vanliga bilar) har väldans mycket sådan teknik istället…
Fasiken vad coolt! Har följt utvecklingen på hojsidan med ett halvslött öga, tycker att det går långsamt. Jag är egentligen från barnsben superintresserad av motorcyklar och har två i mitt garage, en supermotard (en ombyggd gammal Husqvarna edit: TE570 enduro) och en sporthoj (Yamaha R1 från 2015) men har inte startat någon av dom på 1,5 år nu. Det går inte utan att jag mår dåligt. Det kommer rök ur dom som förstör planeten. Brottas konstant med om det är rätt att sälja vidare till någon som ska fortsätta hälla bensin eller om de ska förbli mitt personliga museiföremål. Eller kanske elkonvertera, men inte helt lätt att som lekman få samma prestanda som i en R1:a i ett hemmabygge. Jag skulle garanterat kortsluta allt på vägen inklusive mig själv.
Men nu verkar det ju som att kraften kommit till batteri-motorcyklarna på riktigt. Lightning har en modell som har samma chassigeometri som en gammal R1:a så den skulle jag nog tycka om men den kostar väldigt många slantar. Fast den här starka vargen kan man kanske bygga en skaplig supermotard av i väntan på att det kommer en riktig sporthoj.
Kan man enduro-regga den där?
Alltså inte för att vara sån men en motorcykel släpper typ ut noll och ingenting. Tänk på att en lastbil drar 3+ L/mil och det passerar nog ett hundratal i närheten av dig dagligen. Det är självklart bra att inte göra onödiga saker men att må psykiskt dåligt över att man vill leva bör du nog fundera en gång till över.
Inte så mycket CO2 kanske, men massor av skitiga avgaser.
Miljö alltså, inte klimat.
Ja en hoj har ju ingen avgasrening alls medans lastbilar (och vanliga bilar) har väldans mycket sådan teknik istället…
Har dom visst. Katalysator är krav tex.
Tror inte partikelfilter är krav dock, men det är det inte på bensinbilar heller AFAIK.
Med det sagt är det ju många som byter avgassystem…. Men på många nya hojar är det ändå många som behåller katalysatorn.
Min lite nyare R1 kanske har någon slags avgasrening men den drar istället med lätthet 1,5 liter milen när man kör som den är tänkt att köras och det är omöjligt att inte köra den som en raket. Just Yamaha har varit min favorithoj ända sedan jag var barn och Eddie Lawson regerade på banorna på 80-talet. Hans 500-maskin var utställd på MC-mässan typ 1987 och jag lyckades sträcka mig fram över avstängningen för att nypa loss ett av de hundratals pressskäggen på ett av däcken. Det hade jag sedan i en ask bredvid sängen under flera år.
Min gammel-motard som är från 2002 vet jag inte hur mycket den drar men den har definitivt inte någon katalysator. Den har knappt någonting alls när det gäller modern teknik, varken elstart eller balansaxel och den vibrerar så det känns som om lagningarna i tänderna ska lossna vilket jag tyckte var en del av charmen när jag köpte den. En ren race-hoj som råkar vara registrerad. Oljebyte är minst var 10'e timme och kontroll av ventilspel var 30'e körtimme. Anders Eriksson vann Enduro VM med samma maskin 2002.
Jag har mina två drömhojar i garaget. Det är bara ett fel. De går båda på bensin.
Men jag kan förmodligen inte sälja dom ändå. Jag har kört hoj sedan jag var nio och drömmer fortfarande om min första riktiga motorcykel som jag ägde som sextonåring, en Aprilia Pegaso 125 från 1991. Den hade jag tjänat ihop till genom att köpa gamla trasiga mopeder som jag lagade och sålde med vinst. Brukar ta den på en tur när sömntåget kommer på kvällen.
Men jag kan samtidigt inte köra dom - på riktigt - annat än i drömmarna - då jag har gjort löftet till mig själv att jag slutat med bensin. Postade en fråga i ett amerikansk forum ifall någon där etanolkonverterat en nyare R1:a. Kan säga att de inte var så hjälpsamma, blev kallad både bög och trädkramare vilket petrol-headsen som hängde där ansåg passande. Jag visste inte ens att "gay" fortfarande anses som ett nedsättande ord. Förbluffande primitivt.
Men spara dom kan jag. Nostalgi gör tydligen att man börjar samla på gamla prylar.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Åfan, tack taliz, det hade jag missat faktiskt (inte ägt nån hoj på flera år nu), mycket bra ju
(Även med en liten nackdel också kanske verkar det som)
Beställde du en 60 eller 80? Verkar som om 60 är det populäraste valet.
60 hk. Verkar vara helt rimligt.
Spekulationer om det bara är mappning men huvudsyftet med 60 hk är om möjligt längre drifttid.
Får nog mappa ner mer om man skall nå flera timmar.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Beställde du en 60 eller 80? Verkar som om 60 är det populäraste valet.
60 hk. Verkar vara helt rimligt.
Spekulationer om det bara är mappning men huvudsyftet med 60 hk är om möjligt längre drifttid.
Får nog mappa ner mer om man skall nå flera timmar.
Ja samma här, kommer mappa ner den mot 50hk, räcker och blir över i skogen. Har 60hk i powerband på min 300 idag och det är överflödigt.
Kommer sälja av min E-XC, men om räckvidden är tillräcklig och dom hittar en bra lösning för utebliven koppling så kan den ersätta båda.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Postade en fråga i ett amerikansk forum ifall någon där etanolkonverterat en nyare R1:a.
Klart du ska konvertera! Några mil på en spritdriven R1:a är nog inte vad som tippar jorden över kanten.
Borde inte vara några större problem. Hur ny är den? Är det förgasarmotor är det "bara" att bestycka om så att den får ~35% mer bränsle. www.braigasen.se kan nog hjälpa dig med det utan tillmälen.
Är det sprut brukar det funka att med en extra bränsletrycksregulator höja trycket lite på känn tills den går bra plus lite till. Gjort så på många halvprimitiva bilar med gott resultat. Annars går det kanske att göra lite mer sofistikerat med en Powercommander, möjligen i kombination med större spridare.