Har en svart Model YP sedan drygt två veckor tillbaka. Tänkte idag att jag skulle handtvätta den med högtryckstvätt, förtvätt+schampo för att sedan lägga på vax. Men sen kom jag på att jag inte har koll på ifall det finns någon härdningsperiod eller liknande då bilen inte ska tvättas? Någon som har koll på detta?
Fick nyss en bakdörr omlackad på min ID4. Enligt instruktioner skulle jag undvika avfettning, högtryck och vax, bara tvätta med svamp och schampo, första två månaderna.
Men vet inte om det är samma lackeringsmetod när man lackar om en komponent, vs en hel kaross.
Fick nyss en bakdörr omlackad på min ID4. Enligt instruktioner skulle jag undvika avfettning, högtryck och vax, bara tvätta med svamp och schampo, första två månaderna.
Men vet inte om det är samma lackeringsmetod när man lackar om en komponent, vs en hel kaross.
Jaha ojdå. Jag högtryckstvättade min M3P så fort den blev lite smutsig första gången typ nån vecka eller två efter att jag köpt den. Jag har dock inte sett nån skada alls från det, så jag gissar som du föreslår att lackeringsmetoden som användes för min bil gjorde att lacken torkade fullständigt innan jag hämtade bilen från Tesla.
Jaha ojdå. Jag högtryckstvättade min M3P så fort den blev lite smutsig första gången typ nån vecka eller två efter att jag köpt den. Jag har dock inte sett nån skada alls från det, så jag gissar som du föreslår att lackeringsmetoden som användes för min bil gjorde att lacken torkade fullständigt innan jag hämtade bilen från Tesla.
Är väl bara YP (Berlin) som det kan vara ett problem i praktiken med. Alla andra modeller har ju lång ledtid från tillverkning tills de skeppats över till Europa.
Oj till och med första två månaderna alltså. När jag lackerade om en del på min M3P så fick jag bara instruktioner om att inte tvätta första två veckorna.
Alla andra tillverkare tvättar bilen innan leverans. Tesla not so much. Men jag tror knappast att Teslas färg är annorlunda i det avseendet
Så är det, men man kan ju tvätta en bil mer eller mindre skonsamt beroende på användning av högtryckstvätt, val av medel osv.
Att köra med väl utspätt alkaliskt medel och hålla bra avstånd med högtryckstvätt är ju klokt. Tror inte jag skulle köra på med rotojetten på 10 cm avstånd som min granne brukar göra lugnt och fint och 50 cm avstånd torde vara lugnt. Om det hade varit problem med att lacken ångar när bilen nylevereras så tror jag inte många hade vågat sig på att foliera direkt
Det är ju en helt annan grej om man en omlackad panel. Då får man vänta ett tag imho
Körde kallavfettning, starkt alkalisk skummförtvätt, schampoo och Tershine Magnify Coating på min MYP idag. Den är två dagar gammal. Funkade perfekt, hoppas det inte ger några biverkningar på lång sikt
Körde kallavfettning, starkt alkalisk skummförtvätt, schampoo och Tershine Magnify Coating på min MYP idag. Den är två dagar gammal. Funkade perfekt, hoppas det inte ger några biverkningar på lång sikt
Haha, vi får hoppas att den klarade sig! Tack för det empiriska insticket! Jag skippade själv tvättningen idag då jag fegade ur, men ska nog köra något enklare med sprayvax i närtid
Jag har hunnit med två vändor hos Mjuk Biltvätt på en vecka gammal MYP. Förmodligen lite ”spindelvävs-repor” men de kommer ju ändå på bil som maskintvättars en gång i veckan så jag är inte orolig.