Andrahandsvärde på Model S efter leveransstart av Model X?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NikkolajVessla
Teslaägare

Andrahandsvärde på Model S efter leveransstart av Model X?

Inlägg av NikkolajVessla »

Hej alla,

Här kommer min första post efter att ha fått upp ögonen för Tesla som varumärke!

Jag hade tänkt att leasa en Tesla via företaget...
En frågeställning som jag funderar över är hur andrahandsvärdet på Model S kommer bli om tre år när leasingperioden är över och det finns ett antal Model X ute på vägarna? Kanske även att det börjar bli dags för leveransstart av Model E under slutet av leasingperioden?
Svårt att sia såklart - vad är er fingertoppskänsla om detta?

Med andra ord:
Är det värt att påbörja leasing av en Model S, eller borde man påbörja leasing av Model X när den väl börjar säljas i Sverige (just med tanke på andrahandsvärdet när man ska göra sig av med bilen efter leasingperioden)?

Sorry om detta är en topic som redan avhandlats, ni får gärna länka till ursprungstråden! :-)
Model Y 2023
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Andrahandsvärde på Model S efter leveransstart av Model

Inlägg av Svenssons »

Tror inte att Model X kommer att påverka Model S så mycket om något. De riktar sig till lite olika grupper eller användningsområden. Model S har bättre sportbilsegenskaper t.ex.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tesla har ju en leasing som garanterar halva värdet efter tre år, så räknar man med det så är det ju lugnt.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Visst finns det säkert ett antal som har en Model S i väntan på Model X, och vill sälja dessa när de får sina Model X, men en större faktor är nog när treårsavtalen många har på leasing börjar gå ut ändå, då kommer det att komma fler Model S på begagnatmarknaden.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

bylund skrev:
Visst finns det säkert ett antal som har en Model S i väntan på Model X, och vill sälja dessa när de får sina Model X, men en större faktor är nog när treårsavtalen många har på leasing börjar gå ut ändå, då kommer det att komma fler Model S på begagnatmarknaden.
Men vänta 2-3 år! Hur roligt är det!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Och då kommer inte de första var speciellt "billiga" heller eftersom "alla" väntar på dem. Räkna med 4-5 år innan det går att köpa begagnat på samma sätt som andra märken
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Foluke skrev:
bylund skrev:
Men vänta 2-3 år! Hur roligt är det!
Men nu var väl inte grundfrågan i tråden att köpa en Model S billigt, utan om man ska välja Model S eller Model X med tanke på andrahandsvärdet. :ugeek:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
NikkolajVessla
Teslaägare

Exakt, detta var med tanke på andrahandsvärdet efter leasingperioden.

Jag tänkte göra mig av med nuvarande leasingbilen (ett år kvar på leasingperioden) och lägga en beställning på en Model S(X?). Å andra sidan är leveransen uppe i ett halvår, så jag kanske borde bara vänta ett par månader istället för för att gå händelserna i förväg...?

(Appropå Model X - hur vettig/praktisk är den konstruktionen egentligen för oss här i Sverige med måsvingarna? Regn, rusk, snö på taket - (speciellt snö på taket!) vill man ha snö som dråsar ner på säten varje gång man ska in på rad 2-3 under vinterhalvåret?? )
Model Y 2023
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Nicke Nyfiken skrev:
Men nu var väl inte grundfrågan i tråden att köpa en Model S billigt, utan om man ska välja Model S eller Model X med tanke på andrahandsvärdet. :ugeek:
Model X lär inte påverka andrahandsvärdet i någon större utsträckning men de med 3-åriga leasingavtal kommer påverka desto mer. 2012 var det inte så många Model S som såldes men 2013 var det lite fler och det är nu 3 år sedan. Många av dessa kommer kanske att sälja sina Model S för att köpa ny Model S eller kanske Model X om de lade en reservation 2014 eller tidigare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Tror teknikutvecklingen kommer att påverkar andrahandsvärdet mer på några års sikt.
Och praktiska erfarenheter av hur bra batterierna och andra komponenter står sig över tiden.
Och ... i viss mån dollarkursen.

Man får nog räkna med att även en Tesla tappar i värde precis som vilken annan bil som helst.
Det är ju både lovande och oroande, beroende på vilket perspektiv man har ... ;-)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

NikkolajVessla skrev:
(Appropå Model X - hur vettig/praktisk är den konstruktionen egentligen för oss här i Sverige med måsvingarna? Regn, rusk, snö på taket - (speciellt snö på taket!) vill man ha snö som dråsar ner på säten varje gång man ska in på rad 2-3 under vinterhalvåret?? )
Tror inte det är något större problem, jämför men en baklucka i en halvkombi. Själva dörren funkar ju som tak över sätena så att snö och regn inte kommer in. Sen ska man j ändå rengöra taket innan man kör iväg... elker hur?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

NikkolajVessla skrev:
Just dörrarna verkar vara den största samtalsämnet på Model X. Positivt och negativt.
För mig som har en 7-sätesbil är Model X just nu det ultimata valet av bil (frånsett priset). Det enda jag är lite tveksam till är just falkvingedörrarna. Det är naturligtvis helt omöjligt att avgöra om dörrarna är ett + eller ett -, bara genom att se på bilder och lite videosnuttar. Det går nog bara att avgöra när man har provat dem i verkligheten. Men spontant skulle jag nog föredra konventionella bakdörrar på Model X.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

NikkolajVessla skrev:

Flera av de som har fått sin Model X i USA nämner att falkvingedörrarna skyddar mot regn mer än vad traditionella dörrar gör. Dock sak man inte öppna bakluckan i regna när dörrarna är öppna om man inte vill riskera att få in vatten. Snö ska inte vara på taket innan man kör då det är olagligt att köra med snö på taket och även med vanliga dörrar dråsar det in snö i bilen om inte denna snö tas bort innan man öppnar dörrarna.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

pegs skrev:
Tror teknikutvecklingen kommer att påverkar andrahandsvärdet mer på några års sikt.
Och praktiska erfarenheter av hur bra batterierna och andra komponenter står sig över tiden.
Och ... i viss mån dollarkursen.
Med Teslan är ju dollar kursen ett stort oros måln. Priset har ju stigit mycket under senaste året pga/tackvare dollarkursen vilket har gett höga andrahandsvärden. Men om nu denna resa går åt andra hållet så är det inte lika roligt.

Andra elbilar kommer verkligen få akta sig teknik utvecklingen. Min Nissan Leaf är ju trots sitt nya 30kWh batteri redan omodern... :( Känns mönstret igen från andra teknikområden? Jobbigt och osäkert men man vill ju vara med lite ändå.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Nicke Nyfiken skrev:
Just dörrarna verkar vara den största samtalsämnet på Model X. Positivt och negativt.
För mig som har en 7-sätesbil är Model X just nu det ultimata valet av bil (frånsett priset). Det enda jag är lite tveksam till är just falkvingedörrarna. Det är naturligtvis helt omöjligt att avgöra om dörrarna är ett + eller ett -, bara genom att se på bilder och lite videosnuttar. Det går nog bara att avgöra när man har provat dem i verkligheten. Men spontant skulle jag nog föredra konventionella bakdörrar på Model X.
Model X har de dörrar den har och inget kommer ändra detta. Att göra om bilen till att ha vanliga dörrar skulle innebära så mycket jobb och tid att det skulle bli en helt ny modell. Det är lika stor mening på att klaga på konstruktionen av Model X bakdörrar som att klaga på att Model S inte har falkvingedörrar. Bägge bilar är i produktion och dörrarna är ingen liten detalj som man ändrar hur som helst. Att klaga på dörrarna utan att veta hur de fungerar känns inte heller så bra. Ingen bil kommer att passa alla, gillar man inte falkvingedörrarna på grund av estetiska orsaker t.ex. så behöver man inte köpa en Model X.

För mig själv är funktionen viktigare än det estetiska och jag gillar inte när jag varje dag står med ett ben i luften samtidigt som jag håller på att försöka sätta på bältet på yngsta dottern. Jag gillar inte heller att barnen måste gå en bra bit ut i vägbanan för att komma in i bilen om de kommer framifrån och bakdörren är öppen. Skulle bakdörren inte vara öppnad och det är jag som ska öppna den så måste jag först ställa dottern bakom mig så jag inte har uppsyn över henne när jag öppnar dörren. Inte heller detta är en optimal lösning om dottern får för sig att ta ett kliv ut mot vägbanan. Att slippa vara rädd att barnen smäller upp dörren i bilen bredvid kommer vara skönt men det är bara en detalj egentligen. Säkerheten är det som går före allt och vanliga dörrar är inte praktiska för barn.
Användarvisningsbild
NikkolajVessla
Teslaägare

Bra poänger allihopa!

Det var lite knivigt det här... :-)

Lite till OT:
Vad jag förstår kommer Model X att ha dragkrok, bara det gör att den blir mer praktisk än Model S (för vissa köpare, såklart).
Model Y 2023
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

LarsL skrev:
Med Teslan är ju dollar kursen ett stort oros måln. Priset har ju stigit mycket under senaste året pga/tackvare dollarkursen vilket har gett höga andrahandsvärden. Men om nu denna resa går åt andra hållet så är det inte lika roligt.
För oss som siktar på att köpa Model 3 så får dollarn gärna gå ner till 2008 år nivå på 5,85kr/$ innan leveranserna kommer igång. :)
Men det kan också gå på andra hållet. :(
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Kommer knappast påverkas. Alla vill inte ha en långsammare soccermombil. ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Visst har Model X flera saker som gör att Model S-ägare kan tänka sig att byta bil, särskilt om de haft sin Model S i några år. Jag misstänker också att Model S kommer att få dragkrok i en snar framtid (1-2 år) och vi kommer nog få se AutoPilot-hårdvara 2.0 inom ett par tre år vilket också kommer göra att värdet på ny Model S relativt äldre ökar.

Det som dock mest kommer påverka andrahandsvärdet är nog dollarkursen. Skulle den tappa t.ex. 20% och Tesla anpassar nybilspriset måste andrahandsvärdet justeras nedåt också.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Model X har de dörrar den har och inget kommer ändra detta. Att göra om bilen till att ha vanliga dörrar skulle innebära så mycket jobb och tid att det skulle bli en helt ny modell. Det är lika stor mening på att klaga på konstruktionen av Model X bakdörrar som att klaga på att Model S inte har falkvingedörrar. Bägge bilar är i produktion och dörrarna är ingen liten detalj som man ändrar hur som helst. Att klaga på dörrarna utan att veta hur de fungerar känns inte heller så bra. Ingen bil kommer att passa alla, gillar man inte falkvingedörrarna på grund av estetiska orsaker t.ex. så behöver man inte köpa en Model X.
Oj, här berörde jag tydligen en väldigt känslig punkt. Förlåt det var inte meningen att röra upp känslor.

Du läser in en massa saker som jag inte skrivit. Jag har varken klagat på eller skrivit att dörrarna ska omkonstrueras eller förändras på något sätt. Jag skriver bara att spontant, utan att ha sett eller provat dörrarna i vekligheten så skulle jag nog föredra en konventionell lösning. Och underförstått så skulle det då kunna bli tvärt om när jag väl ser dörrarna i verkligheten.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Nicke Nyfiken skrev:
Oj, här berörde jag tydligen en väldigt känslig punkt. Förlåt det var inte meningen att röra upp känslor.

Du läser in en massa saker som jag inte skrivit. Jag har varken klagat på eller skrivit att dörrarna ska omkonstrueras eller förändras på något sätt. Jag skriver bara att spontant, utan att ha sett eller provat dörrarna i vekligheten så skulle jag nog föredra en konventionell lösning. Och underförstått så skulle det då kunna bli tvärt om när jag väl ser dörrarna i verkligheten.
Jag vet men precis som du skriver så har dörrarna varit ett stort samtalsämne och efter flera år med diskussioner om dörrarna (mestadels kritiska från de som inte har reserverat bilen och avvaktande från de som har reserverat) så tycker jag att det är dags att släppa detta nu när bilen är i produktion. Model X är ju inte för alla precis som att det inte finns en endaste bil som är för alla.

Istället för säga att man vill ha en Model X utan falkvingedörrar så skulle man kunna säga att man vill ha en ny modell från Tesla där andra egenskaper lyfts fram som t.ex. en pickup, en skåpbil eller en kombiversion av Model S. Det kan ju leda utvecklingen framåt. Att klaga på Model X dörrar är mer att vara bakåtsträvare.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Jag vet men precis som du skriver så har dörrarna varit ett stort samtalsämne och efter flera år med diskussioner om dörrarna (mestadels kritiska från de som inte har reserverat bilen och avvaktande från de som har reserverat) så tycker jag att det är dags att släppa detta nu när bilen är i produktion. Model X är ju inte för alla precis som att det inte finns en endaste bil som är för alla.

Istället för säga att man vill ha en Model X utan falkvingedörrar så skulle man kunna säga att man vill ha en ny modell från Tesla där andra egenskaper lyfts fram som t.ex. en pickup, en skåpbil eller en kombiversion av Model S. Det kan ju leda utvecklingen framåt. Att klaga på Model X dörrar är mer att vara bakåtsträvare.
Att folk har åsikter när det kommer en helt ny och obeprövad dörrkonstruktion är väl ganska naturligt och har inget med att vara bakåtsträvare att göra. Så länge vi inte sett och prövat dörrarna så är det bara spekulationer vi håller på med och därför kommer diskussionerna att fortsätta. Det är så det funkar och inget att bli upprörd över.

När bilen väl är här och man kan se och prova dörrarna så upphör spekulationerna och vissa kommer istället att rata bilen pga falkvingedörrarna samtidigt som andra kommer att köpa den av samma anledning.

Du har din uppfattning klar kring dörrarna, vilket inte jag har. Jag väntar på att få se dem live innan jag uttalar en tydlig åsikt. Och i väntan på det så kommer jag liksom många andra att fortsätta att spekulera kring för och nackdelar med falkvingedörrarna.

Hur som helst så ska det bli både roligt och spännande att få se dörrarna live och det positiva är att det har aldrig varit närmare än det är just nu.. och nu... och nu... :D
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Nicke Nyfiken skrev:
Att folk har åsikter när det kommer en helt ny och obeprövad dörrkonstruktion är väl ganska naturligt och har inget med att vara bakåtsträvare att göra. Så länge vi inte sett och prövat dörrarna så är det bara spekulationer vi håller på med och därför kommer diskussionerna att fortsätta. Det är så det funkar och inget att bli upprörd över.

När bilen väl är här och man kan se och prova dörrarna så upphör spekulationerna och vissa kommer istället att rata bilen pga falkvingedörrarna samtidigt som andra kommer att köpa den av samma anledning.

Du har din uppfattning klar kring dörrarna, vilket inte jag har. Jag väntar på att få se dem live innan jag uttalar en tydlig åsikt. Och i väntan på det så kommer jag liksom många andra att fortsätta att spekulera kring för och nackdelar med falkvingedörrarna.

Hur som helst så ska det bli både roligt och spännande att få se dörrarna live och det positiva är att det har aldrig varit närmare än det är just nu.. och nu... och nu... :D
Jag är inte upprörd utan mest less. Det är dock inte på grund av något som du har skrivit utan mest på grund av det som man läser på TMC t.ex. Känns som att varje vecka startas ny tråd om folk som kräver vanliga dörrar till Model X. Model X är som Model X är och visst kan man, när man väl har testat dörrarna, vara kritisk och visst kan man säga att man hellre vill ha tacklucka, vanligt panoramatak och vanliga dörrar om man vill det men om man vill ha dessa saker så är Model X fel bil. Den har inte och kommer aldrig ha vanligt panoramatak, vanliga bakdörrar eller vanlig takbox. Vill man ändå ha dessa saker så är det någon annan modell som gäller.

För mig och flera andra som har reservation på Model X (eller nu fått leverans) så är falkvingedörrarna något positivt. Takbox kommer jag aldrig mer skaffa till någon bil oavsett. Den som jag köpte till RAV4:an användes två gånger och jag tyckte mest det var bökigt och jobbigt. Model X panoramatak känns som en häftigare lösning än Model S för mig. Är man rökare kanske man hellre vill ha öppningsbart panoramatak dock. Vanliga bakdörrar ser jag inget positivt med men jag ser flera positiva egenskaper där de säkerhetsmässiga fördelarna trumfar alla eventuella fördelar med vanliga bakdörrar som t.ex. att man manuellt kan öppna dessa några få sekunder snabbare.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

NikkolajVessla skrev:
Jag tänkte göra mig av med nuvarande leasingbilen (ett år kvar på leasingperioden) och lägga en beställning på en Model S(X?). Å andra sidan är leveransen uppe i ett halvår, så jag kanske borde bara vänta ett par månader istället för för att gå händelserna i förväg...?
)
Lägger du en beställning idag så gissar jag att din X dyker upp till jul. Väntar du några månader så blir det påsk.

I övrigt är det två olika bilar. Andrahandsvärdet på Mercedes E påverkades inte när GL kom. BMW 7-serie påverkades inte av X5an.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag skulle snarare fundera på andrahandsvärdet på model X efter leveransstart av model X! :-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Skriv svar