Väntrum Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum Model Y
Visst är det så att ingen fått leverans av en Q2-tillverkad MY LR från Shanghai ännu? Vore intressant att veta om det är några skillnader införda. Hatthylla är väl en uppenbar sak men kanske även fjädringen är justerad.
Det har väl varit ett fåtal (enstaka?) leverans i Q2 av MY LR men de har väl gissningsvis varit tillverkade i Q1.
En egentligen relaterad fråga är om man på förhand kan veta något om antal bilar som nu skeppats (läst i Shipping-tråden på TMC) och dess konfiguration?
Dvs. primärt vilka färger och fälgar har det varit på dem. Har t.ex. fått en känsla att det kanske skeppats fler 19” än man kanske trodde tidigare i våras (givet att beställningssidan visade lev Q3 för 19” och Q2 för 20”). Går det att på VIN eller genom ”bilder från kaj eller fabrik i Shanghai” kunna göra någon form av gissning vad som står på båtarna som kommer nu?
Det har väl varit ett fåtal (enstaka?) leverans i Q2 av MY LR men de har väl gissningsvis varit tillverkade i Q1.
En egentligen relaterad fråga är om man på förhand kan veta något om antal bilar som nu skeppats (läst i Shipping-tråden på TMC) och dess konfiguration?
Dvs. primärt vilka färger och fälgar har det varit på dem. Har t.ex. fått en känsla att det kanske skeppats fler 19” än man kanske trodde tidigare i våras (givet att beställningssidan visade lev Q3 för 19” och Q2 för 20”). Går det att på VIN eller genom ”bilder från kaj eller fabrik i Shanghai” kunna göra någon form av gissning vad som står på båtarna som kommer nu?
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Pratas ju även om lastöglor, vore verkligen intressant att veta vilka ändringar som gjorts. Återstarten efter covidstoppet borde vara ett bra tillfälle att införa förändringar tycker man.flamman skrev:Visst är det så att ingen fått leverans av en Q2-tillverkad MY LR från Shanghai ännu? Vore intressant att veta om det är några skillnader införda. Hatthylla är väl en uppenbar sak men kanske även fjädringen är justerad.
-
Hej,
Har en MYLR vit/svart och 20 tum beställd 25 mars. Har estimat på augusti-oktober. Hade maj som ursprungligt datum.
Hur byter jag version till Performance eller 19 tums fälgar utan att tappa köplats? Hittar inte i appen eller hemsidan.
Tack!
KL
Har en MYLR vit/svart och 20 tum beställd 25 mars. Har estimat på augusti-oktober. Hade maj som ursprungligt datum.
Hur byter jag version till Performance eller 19 tums fälgar utan att tappa köplats? Hittar inte i appen eller hemsidan.
Tack!
KL
- Albert Andersson
- Teslaägare
Jag mailade bara så ändrade dom åt mig. Verkar inte förlora köplats på det utan tvärtom fick matchning direkt från uppskattad leverans i augusti-oktober. Men verkar vara lotteri så ingen aning om det kommer fungera för dig tyvärr.lemaka8789 skrev:Hej,
Tack!
KL
Bmw i3 2021 Vit
Kia E-Niro 2019 Svart
Albert
Model Y LR 2022 - Svart / Svart
Kia E-Niro 2022 Vit
Kia E-Niro 2019 Svart
-
Min bil med uppgradera autopilot (nivå 2) inte den högsta (3) samt 20 tumsfälgare och vit med leveransavgift uppgår till 802 070 kronor.Albert Andersson skrev:Jag mailade bara så ändrade dom åt mig. Verkar inte förlora köplats på det utan tvärtom fick matchning direkt från uppskattad leverans i augusti-oktober. Men verkar vara lotteri så ingen aning om det kommer fungera för dig tyvärr.lemaka8789 skrev:Hej,
Tack!
KL
Jag tittade nu på hemsidan, en liknande setup men med dragkrok inkluderande kostar 743 990 kronor (exkl deposition samt leveransavgift). Bilen är alltså billigare än min beställning i mars 2022. I båda fallen räknar vi inte med miljöbilspremien.
Är detta rätt eller har jag missat något i min summering?
Har du inte missat att lägga till nivå 2 i den jämförelsen? Då slutar den på 816 070 exkl destinationsavgift och bonus.lemaka8789 skrev:Min bil med uppgradera autopilot (nivå 2) inte den högsta (3) samt 20 tumsfälgare och vit med leveransavgift uppgår till 802 070 kronor.Albert Andersson skrev:Jag mailade bara så ändrade dom åt mig. Verkar inte förlora köplats på det utan tvärtom fick matchning direkt från uppskattad leverans i augusti-oktober. Men verkar vara lotteri så ingen aning om det kommer fungera för dig tyvärr.lemaka8789 skrev:Hej,
Tack!
KL
Jag tittade nu på hemsidan, en liknande setup men med dragkrok inkluderande kostar 743 990 kronor (exkl deposition samt leveransavgift). Bilen är alltså billigare än min beställning i mars 2022. I båda fallen räknar vi inte med miljöbilspremien.
Model Y LR
Model S 100D -18
Ni som väntar leverans av LR från shanghai, bilarna som anlänt och levererats ut till kunder i veckan i tyskland bekräftar både hatthylla, lastöglor, dubbelglas bak m.m likt Performence
-
Tack snälla! 14 kronor för dragkrok, nästan värt det!termosen skrev:Har du inte missat att lägga till nivå 2 i den jämförelsen? Då slutar den på 816 070 exkl destinationsavgift och bonus.lemaka8789 skrev:Min bil med uppgradera autopilot (nivå 2) inte den högsta (3) samt 20 tumsfälgare och vit med leveransavgift uppgår till 802 070 kronor.Albert Andersson skrev:Jag mailade bara så ändrade dom åt mig. Verkar inte förlora köplats på det utan tvärtom fick matchning direkt från uppskattad leverans i augusti-oktober. Men verkar vara lotteri så ingen aning om det kommer fungera för dig tyvärr.lemaka8789 skrev:Hej,
Tack!
KL
Trevligt!! Finns det bilder el. Youtube?Sean skrev:Ni som väntar leverans av LR från shanghai, bilarna som anlänt och levererats ut till kunder i veckan i tyskland bekräftar både hatthylla, lastöglor, dubbelglas bak m.m likt Performence
Splendid news! thanks!Sean skrev:Ni som väntar leverans av LR från shanghai, bilarna som anlänt och levererats ut till kunder i veckan i tyskland bekräftar både hatthylla, lastöglor, dubbelglas bak m.m likt Performence
SWE - 2024 Tesla Model X LR
SWE - 2020 Audi A6 Avant
SWE - 2022 Tesla Model Y LR
SWE - 2020 Volkswagen ID3
SWE - Range Rover Velar
UK - Porsche 911 GT
USA - Tesla Model S P90D
SWE - 2020 Audi A6 Avant
Trevligt!mapearce skrev:Splendid news! thanks!Sean skrev:Ni som väntar leverans av LR från shanghai, bilarna som anlänt och levererats ut till kunder i veckan i tyskland bekräftar både hatthylla, lastöglor, dubbelglas bak m.m likt Performence
Samma säten också?
Undrar hur det är med fjädringen..
-
Trevliga nyheter. Då håller vi tummarna för det!Sean skrev:Ni som väntar leverans av LR från shanghai, bilarna som anlänt och levererats ut till kunder i veckan i tyskland bekräftar både hatthylla, lastöglor, dubbelglas bak m.m likt Performence
Verkar inte som det finns hatthyllaSean skrev:Ni som väntar leverans av LR från shanghai, bilarna som anlänt och levererats ut till kunder i veckan i tyskland bekräftar både hatthylla, lastöglor, dubbelglas bak m.m likt Performence
beställde:10/3 2022 MYLR svart/svart 20"
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Dubbelglas jag var det redan tidigare.
Stolarna är jag också lite nyfiken på.
Stolarna är jag också lite nyfiken på.
Model Y LR AWD 2022
Doesnt look like it's one of the recent batch after the Shanghai closure.Primus98 skrev:Verkar inte som det finns hatthyllaSean skrev:Ni som väntar leverans av LR från shanghai, bilarna som anlänt och levererats ut till kunder i veckan i tyskland bekräftar både hatthylla, lastöglor, dubbelglas bak m.m likt Performence
SWE - 2024 Tesla Model X LR
SWE - 2020 Audi A6 Avant
SWE - 2022 Tesla Model Y LR
SWE - 2020 Volkswagen ID3
SWE - Range Rover Velar
UK - Porsche 911 GT
USA - Tesla Model S P90D
SWE - 2020 Audi A6 Avant
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Bra nyheter, om de stämmer. Som sagt en länk som bekräftar detta vore trevligt.Liston skrev:Trevligt!! Finns det bilder el. Youtube?Sean skrev:Ni som väntar leverans av LR från shanghai, bilarna som anlänt och levererats ut till kunder i veckan i tyskland bekräftar både hatthylla, lastöglor, dubbelglas bak m.m likt Performence
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Längst ner i bildenslugger75 skrev:Bra nyheter, om de stämmer. Som sagt en länk som bekräftar detta vore trevligt.Liston skrev:Trevligt!! Finns det bilder el. Youtube?Sean skrev:Ni som väntar leverans av LR från shanghai, bilarna som anlänt och levererats ut till kunder i veckan i tyskland bekräftar både hatthylla, lastöglor, dubbelglas bak m.m likt Performence
Hej allihop!
Beställde en MY LR V/S 20 tum 24/3-22. Insåg att det inte skulle bli någon leverans överhuvudtaget för 20 tum så ändrade min beställning till S/S 19 tum 6/6 efter dialog med SA som försäkrade att jag skulle få behålla min köplats. Har för närvarande est. del 1 okt-15 nov.
Ni som ändrat och blivit matchade, hur lång tid tog det tills ni fick VIN och vad hade ni för spec ?
Beställde en MY LR V/S 20 tum 24/3-22. Insåg att det inte skulle bli någon leverans överhuvudtaget för 20 tum så ändrade min beställning till S/S 19 tum 6/6 efter dialog med SA som försäkrade att jag skulle få behålla min köplats. Har för närvarande est. del 1 okt-15 nov.
Ni som ändrat och blivit matchade, hur lång tid tog det tills ni fick VIN och vad hade ni för spec ?
Intressant. Jag beställde 2 juni och har precis samma estimerade leveransdatum. Känns som att vi ligger båda i lådan för "kommer inte få bil från de skepp som är ute just nu, så vi sätter dem i Q3 så länge så får vi se". Vissa av dessa beställningar kanske hamnar i augisti/september, medan andra drar in i december. Tesla höjde nyss leveranstiderna som visas i konfiguratorn, och jag gissar att det dels beror på Shanghai-nedstängningen, men också att viss produktionskapacitet nu går till Australien och Japan också. Men förvånande att du inte ligger längre fram i kön ändå med en mars-beställning.Jebote90 skrev:Hej allihop!
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Jag har då VIN på min G/S 20", så jag undrar hur du insåg att det inte skulle komma några 20"Jebote90 skrev:Hej allihop!

Samma spec för mig G/S 20" och fått VIN samt upphämtning. Tror dock att det är vita och svarta som främst haft leveransutmaningar på 20".Rokt skrev:Jag har då VIN på min G/S 20", så jag undrar hur du insåg att det inte skulle komma några 20"Jebote90 skrev:Hej allihop!
Beställde samma (31/3-22) och min har nu 13:e September till 28:e Oktober efter att blivit flyttad från November/DecemberJebote90 skrev:Hej allihop!
Beställde en MYLR V/S 19 tum i början av Juni, den har jag nu 1 okt-15nov
Model Y LR AWD -23
acorn skrev:Samma spec för mig G/S 20" och fått VIN samt upphämtning. Tror dock att det är vita och svarta som främst haft leveransutmaningar på 20".Rokt skrev:Jag har då VIN på min G/S 20", så jag undrar hur du insåg att det inte skulle komma några 20"Jebote90 skrev:Hej allihop!
Ahhh ok. När fick du upphämtning? Kanske du som skrev för några sidor sen, tråden är ju lite av en röra ;P Varenda gång telefonen plingar så drömmer jag... (har bara datum 23-30 juni).
Jag har fått upphämtning den 21/6 klockan 15.10 men hoppas på något mirakel att jag få min MYP innan så jag kan ta denRokt skrev:acorn skrev:Samma spec för mig G/S 20" och fått VIN samt upphämtning. Tror dock att det är vita och svarta som främst haft leveransutmaningar på 20".Rokt skrev:Jag har då VIN på min G/S 20", så jag undrar hur du insåg att det inte skulle komma några 20"Jebote90 skrev:Hej allihop!
Ahhh ok. När fick du upphämtning? Kanske du som skrev för några sidor sen, tråden är ju lite av en röra ;P Varenda gång telefonen plingar så drömmer jag... (har bara datum 23-30 juni).