Tesla anklagas för att dölja hårdvaruproblem med mjukvarufix
Moderator: Redaktion
Tesla anklagas för att dölja hårdvaruproblem med mjukvarufix
Videons originaltitel som inte fick plats som rubrik här i forumet eftersom forumet tillåter väldigt få tecken för titlar:
"Tesla addresses hardware problem with software obscurity - is this warranty evasion?"
Louis Rossmann läser upp ett email han fick från en Teslaägare och kritiserar Teslas agerande.
Vad tycker ni? Har Tesla gjort rätt eller fel i detta fall?
"Tesla addresses hardware problem with software obscurity - is this warranty evasion?"
Louis Rossmann läser upp ett email han fick från en Teslaägare och kritiserar Teslas agerande.
Vad tycker ni? Har Tesla gjort rätt eller fel i detta fall?
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Re: Tesla anklagas för att dölja hårdvaruproblem med mjukvar
Du lyckades skriva jättemycket text utan att få med en kort sammanfattning om vad det handlar om.
MY LR RWD ”Juniper” -25
M3 SR+ RWD -21 (såld)
M3 SR+ RWD -21 (såld)
Re: Tesla anklagas för att dölja hårdvaruproblem med mjukvar
Inte orkat se videon men undrar bara om de är någpt fel med de..
Lösningen att fixa hw med mjukvara är nog ganska vanlig idag.
Lösningen att fixa hw med mjukvara är nog ganska vanlig idag.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla anklagas för att dölja hårdvaruproblem med mjukvar
Precis. Jag skulle vilja säga att det är precis så man gör. Hårdvara går inte att förändra så lätt i efterhand. Mjukvara däremot kan anpassas och användas till att fixa hårdvarurelaterade problem. Vad är alternativet? Byta hårdvara för en massa pengar? Varför? Finns ingen anledning så länge det kan lösas med mjukvara.chaffis75 skrev:Inte orkat se videon men undrar bara om de är någpt fel med de..
Lösningen att fixa hw med mjukvara är nog ganska vanlig idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla anklagas för att dölja hårdvaruproblem med mjukvar
Frågan är väl mer var gränsen går.mati skrev:Precis. Jag skulle vilja säga att det är precis så man gör. Hårdvara går inte att förändra så lätt i efterhand. Mjukvara däremot kan anpassas och användas till att fixa hårdvarurelaterade problem. Vad är alternativet? Byta hårdvara för en massa pengar? Varför? Finns ingen anledning så länge det kan lösas med mjukvara.chaffis75 skrev:Inte orkat se videon men undrar bara om de är någpt fel med de..
Lösningen att fixa hw med mjukvara är nog ganska vanlig idag.
"Oj, batteriet höll bara 4 år. Vi sänker räckvidden från 40 till 10 mil så klara vi 8 år."
Re: Tesla anklagas för att dölja hårdvaruproblem med mjukvar
Men då har du ju ändrat specen, de är inte att lösa hw problem med mjukvara. De du pratar om är att ändra kraven, något helt annat vilket dock ofta kan lösas i efterhand med mjukvara om man nu vill de.dstr skrev:Frågan är väl mer var gränsen går.mati skrev:Precis. Jag skulle vilja säga att det är precis så man gör. Hårdvara går inte att förändra så lätt i efterhand. Mjukvara däremot kan anpassas och användas till att fixa hårdvarurelaterade problem. Vad är alternativet? Byta hårdvara för en massa pengar? Varför? Finns ingen anledning så länge det kan lösas med mjukvara.chaffis75 skrev:Inte orkat se videon men undrar bara om de är någpt fel med de..
Lösningen att fixa hw med mjukvara är nog ganska vanlig idag.
"Oj, batteriet höll bara 4 år. Vi sänker räckvidden från 40 till 10 mil så klara vi 8 år."
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla anklagas för att dölja hårdvaruproblem med mjukvar
dstr skrev:Frågan är väl mer var gränsen går.mati skrev:Precis. Jag skulle vilja säga att det är precis så man gör. Hårdvara går inte att förändra så lätt i efterhand. Mjukvara däremot kan anpassas och användas till att fixa hårdvarurelaterade problem. Vad är alternativet? Byta hårdvara för en massa pengar? Varför? Finns ingen anledning så länge det kan lösas med mjukvara.chaffis75 skrev:Inte orkat se videon men undrar bara om de är någpt fel med de..
Lösningen att fixa hw med mjukvara är nog ganska vanlig idag.
"Oj, batteriet höll bara 4 år. Vi sänker räckvidden från 40 till 10 mil så klara vi 8 år."
Öhh? Nej, på just det biten så finns det en tydligt definierad gräns. Konstigt exempel.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Tesla anklagas för att dölja hårdvaruproblem med mjukvar
Om jag förstår kritiken är det som att kunden klagar att felmedelande (ex rödalampen lyser). Fabrikören gör en uppdatering så felmedelandet ej längre syns, (dvs tar bort röda lampan). Kunden upplever att något inte stämmer och den beter sig som tidigare men inte längre får felmeddelandet.
Re: Tesla anklagas för att dölja hårdvaruproblem med mjukvar
Ok. Inte bra isf.Mickep skrev:Om jag förstår kritiken är det som att kunden klagar att felmedelande (ex rödalampen lyser). Fabrikören gör en uppdatering så felmedelandet ej längre syns, (dvs tar bort röda lampan). Kunden upplever att något inte stämmer och den beter sig som tidigare men inte längre får felmeddelandet.
Det där har jag fö. hört talas om bekanta som råkat ut med sina fossilbilar. De har varit på verkstad för reparation, och verkstaden har släckt fellampor, men utan att hittat och åtgärdat själv rotfelet till det hela.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Tesla anklagas för att dölja hårdvaruproblem med mjukvar
Kunden som anser sig drabbad av detta kan då själv avgöra om det är ett hårdvarufel eller ett mjukvarufel, starkt jobbat utan vare sig utbildning på bilmodellen i fråga eller tillgång till någon form av diagnostikverktyg.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Tesla anklagas för att dölja hårdvaruproblem med mjukvar
Förstår inte vad du menar. Är inte det delvis därför man uppdaterar mjukvaran? Att hårdvara och mjukvara inte fungerar tillsammans?
Re: Tesla anklagas för att dölja hårdvaruproblem med mjukvar
Det är väl iofs lite skillnad på att resetta ett larm eller ta bort "lampan" helt... Lite som att tycka in knappen på ett utlöst brandlarm eller ta bort brandvarnarenmartinot skrev:Ok. Inte bra isf.Mickep skrev:Om jag förstår kritiken är det som att kunden klagar att felmedelande (ex rödalampen lyser). Fabrikören gör en uppdatering så felmedelandet ej längre syns, (dvs tar bort röda lampan). Kunden upplever att något inte stämmer och den beter sig som tidigare men inte längre får felmeddelandet.
Det där har jag fö. hört talas om bekanta som råkat ut med sina fossilbilar. De har varit på verkstad för reparation, och verkstaden har släckt fellampor, men utan att hittat och åtgärdat själv rotfelet till det hela.

Re: Tesla anklagas för att dölja hårdvaruproblem med mjukvar
Tycker inte videon ger ett klockrent exempel, men detta händer såklart hela tiden, även med Tesla. Dessutom har just Tesla en fantastisk möjlighet att göra detta i förebyggande syfte med uppdateringar OTA. Vem vet vad nästa uppdatering ”lagar”..
Ta bara VW/VAG som efter dieselgate lyckades komma undan med mjukvarufixar här i EU. Utsläppen av NOx åtgärdades, men på bekostnad av förbrukning och prestanda (vad de än säger - jag hade en). Därmed menar jag att de bara maskerat ett problem - Avsaknad hårdvara för AdBlue, vilket de stoltserat med att deras motorer minsann inte behövde.
Vi som konsumenter, vår regering och EU ställer alldeles för låga krav på företag i dessa frågor. Gäller inte bara bilar.
Sen i vissa fall kan jag acceptera mjukvarufixar, ta t.ex. det där spjället de numera motionskör på MY (kommer ej ihåg detaljerna) så det inte fryser fast. Jag ser ingen skillnad mot att konstruera om spjället - det fryser inte fast längre..
Ta bara VW/VAG som efter dieselgate lyckades komma undan med mjukvarufixar här i EU. Utsläppen av NOx åtgärdades, men på bekostnad av förbrukning och prestanda (vad de än säger - jag hade en). Därmed menar jag att de bara maskerat ett problem - Avsaknad hårdvara för AdBlue, vilket de stoltserat med att deras motorer minsann inte behövde.
Vi som konsumenter, vår regering och EU ställer alldeles för låga krav på företag i dessa frågor. Gäller inte bara bilar.
Sen i vissa fall kan jag acceptera mjukvarufixar, ta t.ex. det där spjället de numera motionskör på MY (kommer ej ihåg detaljerna) så det inte fryser fast. Jag ser ingen skillnad mot att konstruera om spjället - det fryser inte fast längre..
Re: Tesla anklagas för att dölja hårdvaruproblem med mjukvar
Jag hade en Toyota en gång som varnade för att lambdasonden gav felaktigt värde. Bilen fungerade som den skulle. Felkoden kom hela tiden tillbaka fast jag bytte lambdasond.
Lite efterforskning gav mig infon att Toyota hade löst problemet genom att ändra mjukvaran så att intervallet som ansågs korrekt ökade -> ingen felkod längre.
Även här löste de hårdvaruproblem med mjukvara.
Oturligt för mig så gick inte min bils dator att uppdatera, jag hade behövt byta ut den till en nyare. Men det löste sig genom att lampan som indikerade att det fanns en felkod gick sönder till slut.
Lite efterforskning gav mig infon att Toyota hade löst problemet genom att ändra mjukvaran så att intervallet som ansågs korrekt ökade -> ingen felkod längre.
Även här löste de hårdvaruproblem med mjukvara.
Oturligt för mig så gick inte min bils dator att uppdatera, jag hade behövt byta ut den till en nyare. Men det löste sig genom att lampan som indikerade att det fanns en felkod gick sönder till slut.
Re: Tesla anklagas för att dölja hårdvaruproblem med mjukvar
Uppdatering:
Tesla har ändrat sig i denna kunds fall och beslutat sig för att byta ut batteriet gratis istället för att dölja batteriproblemet med en mjukvarufix.
Videons titel:
"Tesla changes course, warranty replaces customer's battery instead of using software workaround"
Tesla har ändrat sig i denna kunds fall och beslutat sig för att byta ut batteriet gratis istället för att dölja batteriproblemet med en mjukvarufix.
Videons titel:
"Tesla changes course, warranty replaces customer's battery instead of using software workaround"
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075