Tesla anklagas för att dölja hårdvaruproblem med mjukvarufix

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

tommyd

Tesla anklagas för att dölja hårdvaruproblem med mjukvarufix

Inlägg av tommyd »

Videons originaltitel som inte fick plats som rubrik här i forumet eftersom forumet tillåter väldigt få tecken för titlar:

"Tesla addresses hardware problem with software obscurity - is this warranty evasion?"

Louis Rossmann läser upp ett email han fick från en Teslaägare och kritiserar Teslas agerande.

Vad tycker ni? Har Tesla gjort rätt eller fel i detta fall?
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
nek0

Re: Tesla anklagas för att dölja hårdvaruproblem med mjukvar

Inlägg av nek0 »

Lite bättre så här
Användarvisningsbild
Skatbo

Inlägg av Skatbo »

Du lyckades skriva jättemycket text utan att få med en kort sammanfattning om vad det handlar om.
MY LR RWD ”Juniper” -25
M3 SR+ RWD -21 (såld)
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Inte orkat se videon men undrar bara om de är någpt fel med de..
Lösningen att fixa hw med mjukvara är nog ganska vanlig idag.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Precis. Jag skulle vilja säga att det är precis så man gör. Hårdvara går inte att förändra så lätt i efterhand. Mjukvara däremot kan anpassas och användas till att fixa hårdvarurelaterade problem. Vad är alternativet? Byta hårdvara för en massa pengar? Varför? Finns ingen anledning så länge det kan lösas med mjukvara.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

mati skrev:
chaffis75 skrev:
Precis. Jag skulle vilja säga att det är precis så man gör. Hårdvara går inte att förändra så lätt i efterhand. Mjukvara däremot kan anpassas och användas till att fixa hårdvarurelaterade problem. Vad är alternativet? Byta hårdvara för en massa pengar? Varför? Finns ingen anledning så länge det kan lösas med mjukvara.
Frågan är väl mer var gränsen går.

"Oj, batteriet höll bara 4 år. Vi sänker räckvidden från 40 till 10 mil så klara vi 8 år."
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

dstr skrev:
mati skrev:
chaffis75 skrev:

"Oj, batteriet höll bara 4 år. Vi sänker räckvidden från 40 till 10 mil så klara vi 8 år."
Men då har du ju ändrat specen, de är inte att lösa hw problem med mjukvara. De du pratar om är att ändra kraven, något helt annat vilket dock ofta kan lösas i efterhand med mjukvara om man nu vill de.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

dstr skrev:
mati skrev:
chaffis75 skrev:

Öhh? Nej, på just det biten så finns det en tydligt definierad gräns. Konstigt exempel.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Mickep

Inlägg av Mickep »

Om jag förstår kritiken är det som att kunden klagar att felmedelande (ex rödalampen lyser). Fabrikören gör en uppdatering så felmedelandet ej längre syns, (dvs tar bort röda lampan). Kunden upplever att något inte stämmer och den beter sig som tidigare men inte längre får felmeddelandet.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Mickep skrev:
Om jag förstår kritiken är det som att kunden klagar att felmedelande (ex rödalampen lyser). Fabrikören gör en uppdatering så felmedelandet ej längre syns, (dvs tar bort röda lampan). Kunden upplever att något inte stämmer och den beter sig som tidigare men inte längre får felmeddelandet.
Ok. Inte bra isf.

Det där har jag fö. hört talas om bekanta som råkat ut med sina fossilbilar. De har varit på verkstad för reparation, och verkstaden har släckt fellampor, men utan att hittat och åtgärdat själv rotfelet till det hela.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Kunden som anser sig drabbad av detta kan då själv avgöra om det är ett hårdvarufel eller ett mjukvarufel, starkt jobbat utan vare sig utbildning på bilmodellen i fråga eller tillgång till någon form av diagnostikverktyg.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Förstår inte vad du menar. Är inte det delvis därför man uppdaterar mjukvaran? Att hårdvara och mjukvara inte fungerar tillsammans?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev:
Mickep skrev:
Ok. Inte bra isf.

Det där har jag fö. hört talas om bekanta som råkat ut med sina fossilbilar. De har varit på verkstad för reparation, och verkstaden har släckt fellampor, men utan att hittat och åtgärdat själv rotfelet till det hela.
Det är väl iofs lite skillnad på att resetta ett larm eller ta bort "lampan" helt... Lite som att tycka in knappen på ett utlöst brandlarm eller ta bort brandvarnaren :)
G66142

Inlägg av G66142 »

Tycker inte videon ger ett klockrent exempel, men detta händer såklart hela tiden, även med Tesla. Dessutom har just Tesla en fantastisk möjlighet att göra detta i förebyggande syfte med uppdateringar OTA. Vem vet vad nästa uppdatering ”lagar”..

Ta bara VW/VAG som efter dieselgate lyckades komma undan med mjukvarufixar här i EU. Utsläppen av NOx åtgärdades, men på bekostnad av förbrukning och prestanda (vad de än säger - jag hade en). Därmed menar jag att de bara maskerat ett problem - Avsaknad hårdvara för AdBlue, vilket de stoltserat med att deras motorer minsann inte behövde.

Vi som konsumenter, vår regering och EU ställer alldeles för låga krav på företag i dessa frågor. Gäller inte bara bilar.

Sen i vissa fall kan jag acceptera mjukvarufixar, ta t.ex. det där spjället de numera motionskör på MY (kommer ej ihåg detaljerna) så det inte fryser fast. Jag ser ingen skillnad mot att konstruera om spjället - det fryser inte fast längre..
p1457
elbilist

Inlägg av p1457 »

Jag hade en Toyota en gång som varnade för att lambdasonden gav felaktigt värde. Bilen fungerade som den skulle. Felkoden kom hela tiden tillbaka fast jag bytte lambdasond.
Lite efterforskning gav mig infon att Toyota hade löst problemet genom att ändra mjukvaran så att intervallet som ansågs korrekt ökade -> ingen felkod längre.
Även här löste de hårdvaruproblem med mjukvara.

Oturligt för mig så gick inte min bils dator att uppdatera, jag hade behövt byta ut den till en nyare. Men det löste sig genom att lampan som indikerade att det fanns en felkod gick sönder till slut.
tommyd

Inlägg av tommyd »

Uppdatering:

Tesla har ändrat sig i denna kunds fall och beslutat sig för att byta ut batteriet gratis istället för att dölja batteriproblemet med en mjukvarufix.

Videons titel:

"Tesla changes course, warranty replaces customer's battery instead of using software workaround"

Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Skriv svar