Model Y har snart för kort räckvidd?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare

Model Y har snart för kort räckvidd?

Inlägg av tigermann »

Polestar anger att deras mål är att Polestar 3 ska ha en WLTP-räckvidd över 600 km vid lanseringen i höst. Om Tesla fortsatt ska vara ledande i klassen på elbilsegenskaperna så behöver dom uppdatera Model Y…

Vad tror vi, när kommer Model Y LR med 600 km WLTP ? Eller kommer Tesla acceptera att vara nummer två? Eller snart nummer 3…?

https://media.polestar.com/se/sv/media/ ... ses/653333
Vid lanseringen kommer Polestar 3 att ha en drivlina med dubbla motorer och ett stort batteri med målsättning om en räckvidd på mer än 600 km (WLTP).
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Re: Model Y har snart för kort räckvidd?

Inlägg av Jeppe_E »

Enligt NAF sommartest 2022

Polestar 2 LR Dual Motor 477 km 446,6 km -6% mot WLTP
Tesla Model Y LR Dual Motor 507 km 545 km +7% mot WLTP

Så en Polestar 3 med 600 km i WLTP bör landa på 564 km
En MY med 82kW har en WLTP på 533 km och bör således landa på 570 km

Ja, om man nu ska gå på de siffrorna som NAF presenterat. Oavsett vilket är det inte någon större skillnad. Men förmodligen så kommer Tesla, när de rampat upp 4680-batterierna och fått dem på plats i de nya bilarna att erbjuda 600 km WLTP.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Lucid Air och EQS klår väl MS så det är inget nytt.
Allt handlar inte längre om att ha längst räckvidd på pappret.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Melon Must

Inlägg av Melon Must »

Model Y har 56 mils räckvidd nu. Tesla brukar väl öka räckvidden med ca 10% per år? I så fall har nästa Model y över 60 mils räckvidd.
G66142

Inlägg av G66142 »

taliz skrev:
Lucid Air och EQS klår väl MS så det är inget nytt.
Allt handlar inte längre om att ha längst räckvidd på pappret.
Instämmer. Med räckvidd över 500 WLTP har vi nått punkten där de allra flesta är nöjda och börjar titta på andra kriterier än 40-50km räckvidd åt ena eller andra hållet.

Däremot tror jag elbilars räckvidd ändå kommer öka stadigt med några procent per år tills vi når omkring 1000km WLTP för de ”bästa” bilarna. Det kommer vara en vinst för de som drar tungt samt ger större möjligheter med V2G och V2H.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Mach-e har 610 km
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

mikebike skrev:
Mach-e har 610 km

och levererar lika bra som GT-versionen?

Ford Mustang Mach-E GT 500 km 436,6 km -13% mot WLTP :lol:

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Mickep

Inlägg av Mickep »

Bara bra att bilarna får längre räckvidd. (Sedan kan man diskutera hur lång räckvidd som behövs).
Skulle det vara negativt om de kommer längre än y? Vem bryr sig?
Vi får hoppas att de billigare bilarna kommer upp i de siffrorna så att priset på bilen bestämd mer av kvalitet än kvantitet.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Jeppe_E skrev:
mikebike skrev:
Mach-e har 610 km

Man kan inte få allt. Tesla skulle (också) kunna sälja en tvåhjulsdriven version med stort batteri (4680?). XLR kanske?

Användarvisningsbild
Wedges
Teslaägare

Inlägg av Wedges »

Har en MYP nu och frun pendlar ca 26 mil per dag, sålänge vi inte behöver ladda på jobbet eller påväg till/från jobbet så är vi sjukt nöjda.
Haft bilen i en vecka och redan sparat 2000:- ish i dieselkostnader kontra vår xc60 -21

Så bättre wltp är ju inte så viktigt (i vårt fall iaf)
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare

Inlägg av tigermann »

Jag tror att för den utan erfarenhet av elbil så är WLTP viktigt.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

tigermann skrev:
Viktigt även för mig som har elbil.

Jag har hellre en elbil som har 600 km WLTP, än en som har 300.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

mikebike skrev:
Jeppe_E skrev:
mikebike skrev:
Mach-e har 610 km

Man kan inte få allt. Tesla skulle (också) kunna sälja en tvåhjulsdriven version med stort batteri (4680?). XLR kanske?

Den är på gång i USA. Model Y SR med ett mindre 4680-batteripack men med lång räckvidd. Typ 470 km eller så.

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

tigermann skrev:
Ja det är fortfarande den vanligaste frågan man får om sin bil från folk. Jag tycker det är ganska ointressant för Model S eftersom jag kan köra längre än vad jag vill sitta i bilen i sträck. Större problem då att laddningen är begränsad.

När det gäller ModelY ser jag hellre en lite billigare bil än att de går upp till 600 km i WLTP.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Lite olika nivåer som jag upplevt.

1: Man laddar bilen fullt, kör en längre resa och gör sedan ett SuC-stopp efter flera timmar. Oftast inte så jobbigt och sammanfaller ändå med en lämplig paus.
2: Man laddar bilen fullt, kör en längre resa men behöver göra flera stopp. Om vi nu bara tänker WLTP här så kanske mätaren visade runt 50 mil när vi lämnade hemmet och visade 5-10 mil när vi laddar första gången. Normalt vill man inte ladda upp till 50 mil igen utan man kanske åker när man är på runt 35-40 mil. Det betyder således att stopp nr 2 typiskt kommer efter en kortare resa än stopp nr 1.
3: Man laddar bilen fullt och kör en sträcka som kräver drygt hälften av batterikapaciteten. I det här scenariot finns det dock ingen destinationsladdning alternativt att det krävs en omständig insats för att få till det hela. Återresan (eller ditresan) kräver med andra ord ett SuC-stopp på en resa där man normalt sett inte hade tänkt att stanna.

För väldigt många inträffar nr 2 inte så många gånger. Kanske är det skidresan eller sommarsemestern. D.v.s. alla gånger man slapp tanka har ändå motsvarat ansträngningen. För vissa är detta så klart lite vanligare och kanske lite tråkigare än man velat.
Ur mitt eget perspektiv skulle jag dock säga att nr 3 är den som är lite jobbigare. Här är verkligen destinationsladdning hela skillnaden. Sitter den är så klart nr 3 en icke-fråga.

Efter 7 år totalt med en Model S 85D följt av en Model Y 2021 och nästan 20 000 mil tillsammans skulle åtminstone jag påstå att några extra mil hade gjort väldigt stor skillnad. Model Y 2022 kommer ju några mil längre och det hade faktiskt gjort en märkbar skillnad för min del. Om vi nu ser liknande förbättringar till år 2023 eller med 4680 skulle det åtminstone för mig innebära att nr 3-fallen ovan skulle försvinna samt att nr 2-fallen hade förvandlats till ett nr 1-fall.

Nu vill jag inte ge sken av att alla har det som jag men jag tror inte att jag har någon särskilt unik situation.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Franz skrev:
Lite olika nivåer som jag upplevt.

1: Man laddar bilen fullt, kör en längre resa och gör sedan ett SuC-stopp efter flera timmar. Oftast inte så jobbigt och sammanfaller ändå med en lämplig paus.
2: Man laddar bilen fullt, kör en längre resa men behöver göra flera stopp. Om vi nu bara tänker WLTP här så kanske mätaren visade runt 50 mil när vi lämnade hemmet och visade 5-10 mil när vi laddar första gången. Normalt vill man inte ladda upp till 50 mil igen utan man kanske åker när man är på runt 35-40 mil. Det betyder således att stopp nr 2 typiskt kommer efter en kortare resa än stopp nr 1.
3: Man laddar bilen fullt och kör en sträcka som kräver drygt hälften av batterikapaciteten. I det här scenariot finns det dock ingen destinationsladdning alternativt att det krävs en omständig insats för att få till det hela. Återresan (eller ditresan) kräver med andra ord ett SuC-stopp på en resa där man normalt sett inte hade tänkt att stanna.

För väldigt många inträffar nr 2 inte så många gånger. Kanske är det skidresan eller sommarsemestern. D.v.s. alla gånger man slapp tanka har ändå motsvarat ansträngningen. För vissa är detta så klart lite vanligare och kanske lite tråkigare än man velat.
Ur mitt eget perspektiv skulle jag dock säga att nr 3 är den som är lite jobbigare. Här är verkligen destinationsladdning hela skillnaden. Sitter den är så klart nr 3 en icke-fråga.

Efter 7 år totalt med en Model S 85D följt av en Model Y 2021 och nästan 20 000 mil tillsammans skulle åtminstone jag påstå att några extra mil hade gjort väldigt stor skillnad. Model Y 2022 kommer ju några mil längre och det hade faktiskt gjort en märkbar skillnad för min del. Om vi nu ser liknande förbättringar till år 2023 eller med 4680 skulle det åtminstone för mig innebära att nr 3-fallen ovan skulle försvinna samt att nr 2-fallen hade förvandlats till ett nr 1-fall.

Nu vill jag inte ge sken av att alla har det som jag men jag tror inte att jag har någon särskilt unik situation.
Alla dina scenarier beskriver att man laddar fullt innan man åker hemifrån.
Den enda gång jag kan ladda fullt innan jag åker är när jag hälsar på hos föräldrarna som har ett trefasuttag.
Det är inte (heller) någon unik situation, särskilt inte när allt fler skaffar sin första elbil.

Midsommarhelgen skall spenderas på södra Öland. Det är rätt ont om laddstolpar där.

Användarvisningsbild
MRosth
Teslaägare

Inlägg av MRosth »

mikebike skrev:
Mach-e har 610 km
Största skämtet, en varm och solig dag kommer jag max 430 km enligt mätaren i bilen så det är riktiga drömsiffror och i vintras så var jag glad om jag kom runt 300 km.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

MRosth skrev:
mikebike skrev:
Mach-e har 610 km
Största skämtet, en varm och solig dag kommer jag max 430 km enligt mätaren i bilen så det är riktiga drömsiffror och i vintras så var jag glad om jag kom runt 300 km.
OJ, det var större skillnad mellan WLTP och praktisk vinter än vad jag skulle kunna tro. Har Mach-E värmepump eller är det PTC?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar