Model S 2014 till Model 3 2021
Moderator: Redaktion
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Model S 2014 till Model 3 2021
Bytte bil för ca 1 månad sen och tänkte sammanfatta mina tankar efter bytet:
Före: Model S P85+ AP1, 2014
Efter: Model 3 LR FSD, 2021
Vad jag gillar med 3:an
- Körglädjen och smidigheten. Som en go-cart!
- Storleken. Lättare att parkera och fullt tillräckligt stor för vår familj (2 vuxna, en 15-åring och en 12-åring)
- Sikten. Utan skärm framför och stor ruta känns sikten betydligt bättre
- Stolarna. Mycket skönare än Gen1 sätena i Model S. Kidsen klagade dock lite på hårt baksäte vid långresa
- Förbrukningen. En bra bit lägre och upplever mindre vampire drain. Sannolikt ännu större skillnad till vintern med värmepump
- Laddhastigheten. P85:an var nerfad och stoppen blev ofta närmare en timme. På första långresan med 3:an blev bilen klar innan vi fick maten.
- Drag. Praktiskt
Vad jag inte gillar med 3:an
- Vägbuller. Klart mycket högre än S:en. Den gick förvisso på "skumdäck", så det kan nog bli lite bättre. 19" och Hankook-däck.
- Stereon. Känns väldigt tunn i jämförelse. Ingen riktig definition i basen och tycker högtalarna låter lite transistor. Den här blev jag förvånad över - det jag hade läst var att 3:an hade bättre ljud.
- Vindbrus. Kom nåt tråkigt vindbrus från taket vid högre farter.
- Spökbromsningar. Från att ha haft några få fartsänkningar per år med S:en, åkte jag på säkert en 6-7 rejäla inbromsningar t.o.r. Sthlm-GBG. Klart sämre
- Inte riktigt samma punch som P85:an. De ska väl vara ungefär lika snabba till 100, men P85:an hade mer spark i låg hastighet.
Ångrar jag bytet? Vissa dagar - ja. Andra inte alls. S:en var en schysstare bil, men den började bli dyr i drift. 3:an är ju klart modernare och ett tryggare ägande, men den gamle S:en var fanimej en trevlig bil - lite mer king of the road.
Någon annan som gått samma väg?
Före: Model S P85+ AP1, 2014
Efter: Model 3 LR FSD, 2021
Vad jag gillar med 3:an
- Körglädjen och smidigheten. Som en go-cart!
- Storleken. Lättare att parkera och fullt tillräckligt stor för vår familj (2 vuxna, en 15-åring och en 12-åring)
- Sikten. Utan skärm framför och stor ruta känns sikten betydligt bättre
- Stolarna. Mycket skönare än Gen1 sätena i Model S. Kidsen klagade dock lite på hårt baksäte vid långresa
- Förbrukningen. En bra bit lägre och upplever mindre vampire drain. Sannolikt ännu större skillnad till vintern med värmepump
- Laddhastigheten. P85:an var nerfad och stoppen blev ofta närmare en timme. På första långresan med 3:an blev bilen klar innan vi fick maten.
- Drag. Praktiskt
Vad jag inte gillar med 3:an
- Vägbuller. Klart mycket högre än S:en. Den gick förvisso på "skumdäck", så det kan nog bli lite bättre. 19" och Hankook-däck.
- Stereon. Känns väldigt tunn i jämförelse. Ingen riktig definition i basen och tycker högtalarna låter lite transistor. Den här blev jag förvånad över - det jag hade läst var att 3:an hade bättre ljud.
- Vindbrus. Kom nåt tråkigt vindbrus från taket vid högre farter.
- Spökbromsningar. Från att ha haft några få fartsänkningar per år med S:en, åkte jag på säkert en 6-7 rejäla inbromsningar t.o.r. Sthlm-GBG. Klart sämre
- Inte riktigt samma punch som P85:an. De ska väl vara ungefär lika snabba till 100, men P85:an hade mer spark i låg hastighet.
Ångrar jag bytet? Vissa dagar - ja. Andra inte alls. S:en var en schysstare bil, men den började bli dyr i drift. 3:an är ju klart modernare och ett tryggare ägande, men den gamle S:en var fanimej en trevlig bil - lite mer king of the road.
Någon annan som gått samma väg?
Model S Standard Range Raven
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Re: Model S 2014 till Model 3 2021
Ja, den gamla hade gratis laddning men laddar till allra största delen, så betalar hellre och laddar snabbt. Besparingen på fri laddning för mig var rätt liten
Hade en S60D från 2016 och bytte till en M3 LR - 2022.
Håller med om de flesta punkterna förutom att jag tycker stereon låter riktigt bra med mycket tryck. Lite mer vägbuller är det i 3an men har inte upplevt mer vindbrus. Det som slår mig med 3an är hur tight allting i inredningen sitter. Visst kan jag sakna Sen ibland. Den var otroligt bekväm på motorväg. Har inte snabbladdat 3an ännu men bättre räckvidd och snabbare laddning kommer nog uppskattas av övriga familjen.
Håller med om de flesta punkterna förutom att jag tycker stereon låter riktigt bra med mycket tryck. Lite mer vägbuller är det i 3an men har inte upplevt mer vindbrus. Det som slår mig med 3an är hur tight allting i inredningen sitter. Visst kan jag sakna Sen ibland. Den var otroligt bekväm på motorväg. Har inte snabbladdat 3an ännu men bättre räckvidd och snabbare laddning kommer nog uppskattas av övriga familjen.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Håller med om det mesta men tycker ljudet i 3 är hästlängder bättre än i S&X. Hade också ungefär lika mkt spökbromsningar, men kanske berodde på några år nyare S.
Saknade aldrig S annat än möjligen för motorvägsnötande. Tycker fortfarande 3 är den bästa Tesla jag kört, dock ej provat Y (men har svårt att se att jag skulle gilla den bättre).
Saknade aldrig S annat än möjligen för motorvägsnötande. Tycker fortfarande 3 är den bästa Tesla jag kört, dock ej provat Y (men har svårt att se att jag skulle gilla den bättre).
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Börjar misstänka att det är nåt knas med ljudet i min bil, då de allra flesta tycker att ljudet i 3:an är bättre.
Måste skaffa mig en referens för att utvärdera detta. Får gå till MoS och lyssna på en demobil kanske
Måste skaffa mig en referens för att utvärdera detta. Får gå till MoS och lyssna på en demobil kanske
Tar ett tag innan stereon är inspelad ordentligt.
Gällande vägljud, har du provat sänka däcktrycket? Det är alldeles för högt som standard IMO. Många kör runt med stenhårda 3 bar, mer lagom runt 2,6 bar.
Gällande vägljud, har du provat sänka däcktrycket? Det är alldeles för högt som standard IMO. Många kör runt med stenhårda 3 bar, mer lagom runt 2,6 bar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Håller med om allt du skriver, gjort samma resa. Trean är överlag mycket mer praktisk och mer användbar med snabbare laddning, snålare förbrukning och längre räckvidd samt draget. Sämre att lasta i dock.
En stor skillnad tycker jag också är fjädringskomforten. Trean går hårt över alla skarvar och ojämnheter, även med 18" och moderat lufttryck i däcken. S har mycket bättre komfort på alla punkter.
Sen är Model S såå mycket snyggare!
En stor skillnad tycker jag också är fjädringskomforten. Trean går hårt över alla skarvar och ojämnheter, även med 18" och moderat lufttryck i däcken. S har mycket bättre komfort på alla punkter.
Sen är Model S såå mycket snyggare!

Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
- Generalbogge
- Teslaägare
Du kanske hade Ultra HiFi paketet i din gamla S, och då kanske ljudet i 3:an känns sämre. Har själv Ultra HiFi i min gamla S från 2017, och tycker det är riktigt bra. Har dock inte jämfört det med en 3:a ska tilläggas.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Köpte bilen begagnad, så den har rullat i drygt ett år. Borde vara inspeladtaliz skrev:Tar ett tag innan stereon är inspelad ordentligt.

Hade för högt däckstryck och det blev bättre med 2.6 än 3+, men fortfarande rätt jobbigt på grov asfalt. På fin asfalt är det dock inga problem, men på den grova är det rejält bullrigt. Upplevde att jag sänkte farten på den grövre asfalten för att det inte skulle bli så jobbigt.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Jepp - hade Ultra Hifi i S:en, men 3:an har ju också subwoofer och grejor. Borde låta bättre. Till och med min bättre hälft, som är långt i från någon audiofil tyckte det var svårt att höra jämfört med andra bilen. Låter ganska ok om man kranar på, men vid måttlig volym är det tunnt. Har testat att rycka sladdarna ur stärkaren/subwoofern i bagaget, men det blev ingen skillnad. Kanske bara är jag som är kinkig, men det var något jag reagerade på direkt.Generalbogge skrev:Du kanske hade Ultra HiFi paketet i din gamla S, och då kanske ljudet i 3:an känns sämre. Har själv Ultra HiFi i min gamla S från 2017, och tycker det är riktigt bra. Har dock inte jämfört det med en 3:a ska tilläggas.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Håller med om att den känns tajtare ihopskruvad. Hela bilen känns myckte tajtare i uppförandet på vägen också. Förvaringsmöjligheterna är också betydligt bättre och armstödet i baksätet var välkommet.MangeT skrev:Hade en S60D från 2016 och bytte till en M3 LR - 2022.
- infelicitas
- Teslaägare
Jag har bytt till en 3:a från en S 75 2018 och ljudet i 3:an är kasst. Jag kan inte direkt förstå hur någon kan tycka att det är bättre, men jag kan tänka mig att viss typ av musik ändå låter OK.jeppe_sthlm skrev:Jepp - hade Ultra Hifi i S:en, men 3:an har ju också subwoofer och grejor. Borde låta bättre. Till och med min bättre hälft, som är långt i från någon audiofil tyckte det var svårt att höra jämfört med andra bilen. Låter ganska ok om man kranar på, men vid måttlig volym är det tunnt. Har testat att rycka sladdarna ur stärkaren/subwoofern i bagaget, men det blev ingen skillnad. Kanske bara är jag som är kinkig, men det var något jag reagerade på direkt.Generalbogge skrev:Du kanske hade Ultra HiFi paketet i din gamla S, och då kanske ljudet i 3:an känns sämre. Har själv Ultra HiFi i min gamla S från 2017, och tycker det är riktigt bra. Har dock inte jämfört det med en 3:a ska tilläggas.
Sen vägljudet, skummet i däcken gör marginell skillnad. Det är all isolering i hjulhus och kupé som saknas.
-
Och du syftar också på en LR/P?infelicitas skrev:Jag har bytt till en 3:a från en S 75 2018 och ljudet i 3:an är kasst. Jag kan inte direkt förstå hur någon kan tycka att det är bättre, men jag kan tänka mig att viss typ av musik ändå låter OK. /...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Kollat inställningar för equalizer?jeppe_sthlm skrev:Jepp - hade Ultra Hifi i S:en, men 3:an har ju också subwoofer och grejor. Borde låta bättre. Till och med min bättre hälft, som är långt i från någon audiofil tyckte det var svårt att höra jämfört med andra bilen. Låter ganska ok om man kranar på, men vid måttlig volym är det tunnt. Har testat att rycka sladdarna ur stärkaren/subwoofern i bagaget, men det blev ingen skillnad. Kanske bara är jag som är kinkig, men det var något jag reagerade på direkt.Generalbogge skrev:Du kanske hade Ultra HiFi paketet i din gamla S, och då kanske ljudet i 3:an känns sämre. Har själv Ultra HiFi i min gamla S från 2017, och tycker det är riktigt bra. Har dock inte jämfört det med en 3:a ska tilläggas.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
- infelicitas
- Teslaägare
Ja, jag har en 3 LR nu. Jag har justerat EQ:n en del för att få det bättre, men man kan inte EQ:a bort dåliga högtalare/dåligt designad kupé.SwedishAdvocate skrev:Och du syftar också på en LR/P?infelicitas skrev:Jag har bytt till en 3:a från en S 75 2018 och ljudet i 3:an är kasst. Jag kan inte direkt förstå hur någon kan tycka att det är bättre, men jag kan tänka mig att viss typ av musik ändå låter OK. /...
Nej det är ju det som är problemet i S/X... Tesla gjorde en total revamp med ljudsystemet i 3 och det gav magiskt resultat IMO. Min X med Premium/Ultra kommer inte ens nära (och då är ju ändå X aningen bättre än S...).infelicitas skrev:Ja, jag har en 3 LR nu. Jag har justerat EQ:n en del för att få det bättre, men man kan inte EQ:a bort dåliga högtalare/dåligt designad kupé.SwedishAdvocate skrev:Och du syftar också på en LR/P?infelicitas skrev:Jag har bytt till en 3:a från en S 75 2018 och ljudet i 3:an är kasst. Jag kan inte direkt förstå hur någon kan tycka att det är bättre, men jag kan tänka mig att viss typ av musik ändå låter OK. /...
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Håller på att skruva på EQ:n fram och tillbaks. Kan få det att låta hyggligt med en låt, men då låter en annan platt eller skrikig.taliz skrev:Kollat inställningar för equalizer?
S:en körde jag med mer eller mindre flat EQ. Lite boost i topp och botten bara.
Har hobbymeckat en del med inspelning och musikproduktion, så har kanske lite känsligare öron än gemene man.
Inte så att de har bytt komponenter någon gång under åren och att min bil hamnat i någon slot med sämre prylar?
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Ha - det hände nåt med stereon efter sista uppdateringen!
Upplever ett helt annat punch och öppenhet i ljudet nu.
Måste ha varit nån komponent som fick sig en välbehövlig spark. Hade ändå testa att starta om den är det för par gånger
Måste ha varit nån komponent som fick sig en välbehövlig spark. Hade ändå testa att starta om den är det för par gånger
Jag upplever även mycket bättre ljud i Y LR -22 efter förra uppdateringen, så något är säkert gjort.jeppe_sthlm skrev:Ha - det hände nåt med stereon efter sista uppdateringen!
Tesla Y LR -22 EAP
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Skönt! Då var det inte bara jag som hade vax i öronen