Batteristatus
Moderator: Redaktion
Batteristatus
Hur kan jag kolla batteriets kondition? Jag tänker köpa en begagnad Tesla model S P90 D. Är det något speciellt man skall tänka på? Hoppas att få svar här. Tack på förhand. Owe
Re: Batteristatus
Helst bör man ha något verktyg, tex Scan My Tesla men det kräver en specialsladd samt wifi/blåtands-dongel för att koppla in sig i bilen.
Man kan räkna fram den batterikapacitet bilens batteridator tycker att bilen har.
Man använder ”energiappen” vilket finns för Model S också men jag har inte exakta detaljer för hur man hittar den i menyn.
Kort, multiplicerar man kvarvarande räckvidd med snittförbrukning och sedan dividerar man med laddningsstatusen/SOC i absolut tal: 80% räkbas som 0.80.
Svaret blir i Watt-timmar, dividera med 1000 för kWh. Sedan jämför man med bilens nykapacitet vilket innebär att inte ta data för nykapacitet från tex car-info utan man måste använda korrekta exakta data. Man behöver alltså veta ett korrekt värde för totala kapaciteten inklusive bufferten.(måste googlas då jag inte vet)
Man bör helst ha minst 60-70% laddat för att få en uppfattning om batteriets kapacitet.
Här finns lite info:
viewtopic.php?f=51&t=27813&hilit=Energiappen&start=240
Med tex scan my tesla får man fram både nykapaciteten samt nuvarande kapacitet.
Man kan även se spänning i resp cellpack vilket gör att man kan se om det är små normala skillnader eller större.
Du kan också ladda fullt och titta på räckvidden vid batteriet. Man måste då veta original max räckvidd. Detta är inte WLTP utan EPA-räckvidden. Kräver googling att hitta rätt räckvidd för just den bilen som den hade ”ny”.
Man kan räkna fram den batterikapacitet bilens batteridator tycker att bilen har.
Man använder ”energiappen” vilket finns för Model S också men jag har inte exakta detaljer för hur man hittar den i menyn.
Kort, multiplicerar man kvarvarande räckvidd med snittförbrukning och sedan dividerar man med laddningsstatusen/SOC i absolut tal: 80% räkbas som 0.80.
Svaret blir i Watt-timmar, dividera med 1000 för kWh. Sedan jämför man med bilens nykapacitet vilket innebär att inte ta data för nykapacitet från tex car-info utan man måste använda korrekta exakta data. Man behöver alltså veta ett korrekt värde för totala kapaciteten inklusive bufferten.(måste googlas då jag inte vet)
Man bör helst ha minst 60-70% laddat för att få en uppfattning om batteriets kapacitet.
Här finns lite info:
viewtopic.php?f=51&t=27813&hilit=Energiappen&start=240
Med tex scan my tesla får man fram både nykapaciteten samt nuvarande kapacitet.
Man kan även se spänning i resp cellpack vilket gör att man kan se om det är små normala skillnader eller större.
Du kan också ladda fullt och titta på räckvidden vid batteriet. Man måste då veta original max räckvidd. Detta är inte WLTP utan EPA-räckvidden. Kräver googling att hitta rätt räckvidd för just den bilen som den hade ”ny”.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteristatus
Ladda den till 80 eller 90% och läs av typical räckvidd. Ta sen den räckvidden och multiplicera med modellens typical consumption, vilket vanligtvis är ~190 Wh/km för en Model S. Sen jämför du den siffran med vad batteriet hade för användbar kapacitet när det var nytt.
Jag kan exemplifiera.
När bilen (100D) var ny fick jag 454,43 km vid 90% SOC. Den ska ha en typical consumption på 189 Wh/km och det ger då en användbar batteristorlek på 95 430 Wh.
På ev-database kan man kolla användbar kapacitet vid ny bil. Där står det "Battery Useable* 95.0 kWh" vilket ju stämmer ganska bra mot mitt uppmätta värde på 95,4 kWh
https://ev-database.org/car/1088/Tesla-Model-S-100D
Nu, efter snart 4 år och 11 200 mil så fick jag 433,19 km vid senaste laddningen till 90% och det ger en kvarvarande batterikapacitet på 90,97 kWh. Dvs en degradering på knappt 5%.
För en P90D så gäller "Battery Useable* 85.5 kWh" och 200 Wh/km. Dvs vid ny bil skulle den haft ~385 km vid 90% laddning.
https://ev-database.org/car/1037/Tesla-Model-S-P90D
Det är visst snack om att batteriet kan vara "obalanserat" osv men jag tror inte det ger särskilt stort utslag.
Jag kan exemplifiera.
När bilen (100D) var ny fick jag 454,43 km vid 90% SOC. Den ska ha en typical consumption på 189 Wh/km och det ger då en användbar batteristorlek på 95 430 Wh.
På ev-database kan man kolla användbar kapacitet vid ny bil. Där står det "Battery Useable* 95.0 kWh" vilket ju stämmer ganska bra mot mitt uppmätta värde på 95,4 kWh
https://ev-database.org/car/1088/Tesla-Model-S-100D
Nu, efter snart 4 år och 11 200 mil så fick jag 433,19 km vid senaste laddningen till 90% och det ger en kvarvarande batterikapacitet på 90,97 kWh. Dvs en degradering på knappt 5%.
För en P90D så gäller "Battery Useable* 85.5 kWh" och 200 Wh/km. Dvs vid ny bil skulle den haft ~385 km vid 90% laddning.
https://ev-database.org/car/1037/Tesla-Model-S-P90D
Det är visst snack om att batteriet kan vara "obalanserat" osv men jag tror inte det ger särskilt stort utslag.
Re: Batteristatus
ps. Min gamla 90D (utan P) hade enligt detta sätt att räkna en kvarvarande kapacitet på 79,9 kWh vid 7542 mil och ~2 år gammal. Det ger 6,6% degradering. (Den hade jag dock inte som ny så mätte aldrig upp den utan går bara på ev-database). Det kan låta mycket jämfört med min 100D men min nuvarande har inte tappat just något sen den var lika gammal som den var när jag sålde den. Batterierna tappar mest de första åren.
Vissa hävdar att 90-batteriet bara har ~82 kWh användbart men det tror jag inte stämmer. Då hade min 90D haft bara drygt 2% degradering på 7500 mil. Så det verkar som att ev-database är rätt ute.
Vissa hävdar att 90-batteriet bara har ~82 kWh användbart men det tror jag inte stämmer. Då hade min 90D haft bara drygt 2% degradering på 7500 mil. Så det verkar som att ev-database är rätt ute.
Re: Batteristatus
Använd INTE EV Database eller car info etc.
Det riskerar att bli väldigt fel om man gissar batteriets nykapacitet.
Usable exluderar oftast buffern som är 4.5% för model 3, och troligen liknande för model S.
Gör man fel där underskattas degraderingen med 4.5%, så att 10% riktig degradering ser ut som 5.5%
EV Database beskriver min bils ”Useble” till 76kWh på min M3P 2021, fast nykapaciteten är 82.1kWh.
På min bil blir degraderingen underdriven med 7% om man använder ”usable”
Färddatorns energiapp samt räckvidden vid batterisymbolen inkluderar bufferten så man ska utgå från batteriets märkkapacitet utan reduceringar både om man tittar på kilometertalet vid batterisymbolen samt energiappen.
Det är dessutom så att det oftast finns en degradation treshold, dvs bilen kan tappa batterikapacitet innan räckvidden minskar.
För 2019 model 3 med 77.8kwh minskar inte räckvidden innan bilen är nere på 76kWh. (Maskerar ca 2% degradering).
För min model 3P är det ca 80.6kWh innan räckvidden minskar, så bilen maskerar ca 1.8%.
Det avgörande största felet uppstår dock om man gör fel när det gäller initial batterikapacitet. Man ”måste” ta rätt värde, här kan vi tänka oss att det finns olika batterier i olika årsmodeller av P90D.
Ta rätt batteri, och räkna hela batteriet.
Teslamotorsclub.com torde kunna hjälpa till med korrekta data för aktuell bil.
Det finns garanterat någon med utläsning via Scan My Tesla och värde för ”Full Pack When New”.
Det riskerar att bli väldigt fel om man gissar batteriets nykapacitet.
Usable exluderar oftast buffern som är 4.5% för model 3, och troligen liknande för model S.
Gör man fel där underskattas degraderingen med 4.5%, så att 10% riktig degradering ser ut som 5.5%
EV Database beskriver min bils ”Useble” till 76kWh på min M3P 2021, fast nykapaciteten är 82.1kWh.
På min bil blir degraderingen underdriven med 7% om man använder ”usable”
Färddatorns energiapp samt räckvidden vid batterisymbolen inkluderar bufferten så man ska utgå från batteriets märkkapacitet utan reduceringar både om man tittar på kilometertalet vid batterisymbolen samt energiappen.
Det är dessutom så att det oftast finns en degradation treshold, dvs bilen kan tappa batterikapacitet innan räckvidden minskar.
För 2019 model 3 med 77.8kwh minskar inte räckvidden innan bilen är nere på 76kWh. (Maskerar ca 2% degradering).
För min model 3P är det ca 80.6kWh innan räckvidden minskar, så bilen maskerar ca 1.8%.
Det avgörande största felet uppstår dock om man gör fel när det gäller initial batterikapacitet. Man ”måste” ta rätt värde, här kan vi tänka oss att det finns olika batterier i olika årsmodeller av P90D.
Ta rätt batteri, och räkna hela batteriet.
Teslamotorsclub.com torde kunna hjälpa till med korrekta data för aktuell bil.
Det finns garanterat någon med utläsning via Scan My Tesla och värde för ”Full Pack When New”.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteristatus
AAKEE skrev:Använd INTE EV Database eller car info etc.
Det riskerar att bli väldigt fel om man gissar batteriets nykapacitet.
Usable exluderar oftast buffern som är 4.5% för model 3, och troligen liknande för model S.
Gör man fel där underskattas degraderingen med 4.5%, så att 10% riktig degradering ser ut som 5.5%
EV Database beskriver min bils ”Useble” till 76kWh på min M3P 2021, fast nykapaciteten är 82.1kWh.
På min bil blir degraderingen underdriven med 7% om man använder ”usable”
Färddatorns energiapp samt räckvidden vid batterisymbolen inkluderar bufferten så man ska utgå från batteriets märkkapacitet utan reduceringar både om man tittar på kilometertalet vid batterisymbolen samt energiappen.
Det är dessutom så att det oftast finns en degradation treshold, dvs bilen kan tappa batterikapacitet innan räckvidden minskar.
För 2019 model 3 med 77.8kwh minskar inte räckvidden innan bilen är nere på 76kWh. (Maskerar ca 2% degradering).
För min model 3P är det ca 80.6kWh innan räckvidden minskar, så bilen maskerar ca 1.8%.
Det avgörande största felet uppstår dock om man gör fel när det gäller initial batterikapacitet. Man ”måste” ta rätt värde, här kan vi tänka oss att det finns olika batterier i olika årsmodeller av P90D.
Ta rätt batteri, och räkna hela batteriet.
Teslamotorsclub.com torde kunna hjälpa till med korrekta data för aktuell bil.
Det finns garanterat någon med utläsning via Scan My Tesla och värde för ”Full Pack When New”.
Fast ditt exempel med Model 3 är ju skevt då det verkar sitta lite olika batterier i den beroende på när/var den är tillverkad. Så var det inte förut med Model S.
Re: Batteristatus
Nej, alla 2021 model 3 p har Panasonic 2170L på 82.1 kwh.MWall skrev:
Fast ditt exempel med Model 3 är ju skevt då det verkar sitta lite olika batterier i den beroende på när/var den är tillverkad. Så var det inte förut med Model S.
Alla 2018,19 och 2020 LR har panasonic 2170 på 77.8kWh.
(Fast det här behöver inte diskuteras då det går utanför ämnet…)
Model S P90D verkar ha olika batteriversioner tex beroende på om man har Ludicrous eller ej. Verkar finnas V1 till V3. De kan leverera olika effekt.
Oklart om kapaciteten skiljer dock.
Vi behöver ta batterikapaciteten för rätt bil, räknq på rätt sätt, annars blir det fantasisiffror ju.
Enligt EV database har jag ökat min batterikapacitet från 76kWh till nubarande 79.4 på 4300 mil om jag tar “usable” som kapacitet, Det är ju nice, snart 100kWh i min M3P

MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteristatus
Årsmodell?Owe skrev:Hur kan jag kolla batteriets kondition? Jag tänker köpa en begagnad Tesla model S P90 D. Är det något speciellt man skall tänka på? Hoppas att få svar här. Tack på förhand. Owe
Har den Ludicrous mode?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- elbilsroadtrip
- Teslaägare
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 12 jun 2022 07:54
- Ort: Solna
Re: Batteristatus
Hej!
Tesla-info.com beskriver en enkel beräkningsmodell:
Calculating the battery capacity
To calculate the available battery capacity you need three pieces of information which are easily accessible from the energy screen.
If you are not showing % at the top of the screen, this can be changed via the Display options through the menus. This is also best done when the car has just finished a journey and not when the battery is cold and or vampire drain may have occured as this can decrease the battery capacity artificially. In the example given we have :
294 X 141 = 41,454wh or 41.454kwh available at the current state of charge.
To convert to the battery capacity,divide by the percentage as a decimal:
41.45 / 0.57 = 72.7 kwh using the example screen shot.
[/color]
Direktlänk: https://tesla-info.com/blog/battery-degradation.php
Någon som kan kommentera denna metods precision?
Tesla-info.com beskriver en enkel beräkningsmodell:
Calculating the battery capacity
To calculate the available battery capacity you need three pieces of information which are easily accessible from the energy screen.
If you are not showing % at the top of the screen, this can be changed via the Display options through the menus. This is also best done when the car has just finished a journey and not when the battery is cold and or vampire drain may have occured as this can decrease the battery capacity artificially. In the example given we have :
294 X 141 = 41,454wh or 41.454kwh available at the current state of charge.
To convert to the battery capacity,divide by the percentage as a decimal:
41.45 / 0.57 = 72.7 kwh using the example screen shot.
[/color]
Direktlänk: https://tesla-info.com/blog/battery-degradation.php
Någon som kan kommentera denna metods precision?
Senast redigerad av elbilsroadtrip, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Batteristatus
Ja det är väl ganska självklart att man måste räkna med rätt ursprungskapacitet. Att jag öht nämnde ev-database är för att de verkar ha mer rätt än gamla "forum-sanningar" som säger att 90-packet ska ha 82 kWh användbart och 100-packet ska ha 98 kWh. Det stämmer inte så bra mot vare sig min förra 90D eller min nuvarande 100D. Däremot stämmer ev-database jättebra mot båda och det gjorde väl att jag kände att den siffran var relevant för just 90-packet iaf. Har under alla år inte hört något om att det ska ha kommit i olika storlekar.AAKEE skrev:Nej, alla 2021 model 3 p har Panasonic 2170L på 82.1 kwh.MWall skrev:
Fast ditt exempel med Model 3 är ju skevt då det verkar sitta lite olika batterier i den beroende på när/var den är tillverkad. Så var det inte förut med Model S.
Alla 2018,19 och 2020 LR har panasonic 2170 på 77.8kWh.
(Fast det här behöver inte diskuteras då det går utanför ämnet…)
Model S P90D verkar ha olika batteriversioner tex beroende på om man har Ludicrous eller ej. Verkar finnas V1 till V3. De kan leverera olika effekt.
Oklart om kapaciteten skiljer dock.
Vi behöver ta batterikapaciteten för rätt bil, räknq på rätt sätt, annars blir det fantasisiffror ju.
Enligt EV database har jag ökat min batterikapacitet från 76kWh till nubarande 79.4 på 4300 mil om jag tar “usable” som kapacitet, Det är ju nice, snart 100kWh i min M3P
Jämförelser med Model 3 och allt kaos kring den modellens batterier med olika tillverkare och storlekar är i vilket fall inte applicerbart.

Re: Batteristatus
På EV Database är det väl capacity som man ska titta på och inte usable eller har jag fel?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Batteristatus
Exakt! Precis så, på prickenMWall skrev:[ Att jag öht nämnde ev-database är för att de verkar ha mer rätt än gamla "forum-sanningar" som säger att 90-packet ska ha 82 kWh användbart och 100-packet ska ha 98 kWh. Det stämmer inte så bra mot vare sig min förra 90D eller min nuvarande 100D. Däremot stämmer ev-database jättebra mot båda och det gjorde väl att jag kände att den siffran var relevant för just 90-packet iaf. Har under alla år inte hört något om att det ska ha kommit i olika storlekar.
![]()

MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteristatus
Vi förenklar lite och gör såhär istället:Owe skrev:Hur kan jag kolla batteriets kondition? Jag tänker köpa en begagnad Tesla model S P90 D. Är det något speciellt man skall tänka på? Hoppas att få svar här. Tack på förhand. Owe
Teslalogger (som jag kör med) rapporterar räckvidden från bilen direkt till teslalogger.
Se bilden nedan. Prickarna är faktiska mätpunkter från S90D.
(Edit: tog fel bild först)
Se till att bilen du funderar på blir laddad helt full, 100% tills laddningen stannar själv.
Jämför räckvidden med andra bilars räckvidd. Bör räcka för att få en uppfattning om den är lika bra som genomsnittet.
Exakt degradering kan vi ta senare.
434km (270miles) är EPA-räckvidden och således ungefär det den bör ha visat som ny.
Finns här:
https://teslalogger.de/degradation.php
Man väljer sin bil i draglisten.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteristatus
Beror väl på vad man är ute efter för siffra och på vilket sätt man tänkt räkna ut kapaciteten.MangeT skrev:På EV Database är det väl capacity som man ska titta på och inte usable eller har jag fel?
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 1033
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Batteristatus
Har en MS 90D (alltså inte P) som visade 448km vid 100% när den var nästan ny. Idag 5 år och 20.000 mil senare så visar den 405km vid 100%.
Re: Batteristatus
Ser ut att ligga mitt på strecket.Generalbogge skrev:Har en MS 90D (alltså inte P) som visade 448km vid 100% när den var nästan ny. Idag 5 år och 20.000 mil senare så visar den 405km vid 100%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteristatus
Hej Har en S70D
Ser att batteriet som nytt hade 66,5 kwh .
https://ev-database.org/car/1033/Tesla- ... e_vignette
Körde SCM och fick fram som jag tror 63.5 .
Kan det stämma ? Tacksam för tips till en rookie:)
![Bild]()
Ser att batteriet som nytt hade 66,5 kwh .
https://ev-database.org/car/1033/Tesla- ... e_vignette
Körde SCM och fick fram som jag tror 63.5 .
Kan det stämma ? Tacksam för tips till en rookie:)
Re: Batteristatus
~71.2 kWh nytt.Jbop skrev: ↑22 mar 2025 17:19Hej Har en S70D
Ser att batteriet som nytt hade 66,5 kwh .
https://ev-database.org/car/1033/Tesla- ... e_vignette
Körde SCM och fick fram som jag tror 63.5 .
Kan det stämma ? Tacksam för tips till en rookie:)
![]()
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteristatus
Vid S70 EPA-test för årsmodell 2016 levererade
batteriet:
314.06 x 225.74 =70.9kWh och
315.09 x 225.58 =71.1kWh.
För S70D verkar vilen haft ett större batteri (som borde vart strypt, men var det inte)
80.2kWh resp 80.4kWh:
Hittade fler tester med 70D, 74.7 kWh/75.0 kWh. Kan finnas fler, svårt svara på vilket batteri du har.
(Det finns en klisterlapp med artikelnummer mm på batteriet som brukar gå se.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5