Ni som beställt MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av FlyingBlue »

CLi skrev:
jonasjonas skrev:
Ja jag känner mig nästan rövknullad. Irriterad är bara förnamnet.
Så kände jag om min LR med 20" som plötsligt inte kom i maj som först sagt utan skulle komma i november..
Instämmer fullständigt. Jag beställde i början av Mars för uppskattad leverans i Maj. Undrar just vad uppskattad leverans var för de som klagar mest? Ni kan delge här så vi kan se hur orättvist behandlade ni är.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
not_sure
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 mar 2022 15:48

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av not_sure »

Haha. Sluta gnäll nu för tusan. Matchning sker, baserat på upphämtningsplats och konfiguration, i reservationsnummerordning och RN ändras inte när man modifierar en order. Inte svårare än så och fullt rimligt.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Jeppe_E »

FlyingBlue skrev:
CLi skrev:
jonasjonas skrev:
Ja jag känner mig nästan rövknullad. Irriterad är bara förnamnet.
Så kände jag om min LR med 20" som plötsligt inte kom i maj som först sagt utan skulle komma i november..
Instämmer fullständigt. Jag beställde i början av Mars för uppskattad leverans i Maj. Undrar just vad uppskattad leverans var för de som klagar mest? Ni kan delge här så vi kan se hur orättvist behandlade ni är.

I Model Y-Gruppen

71 av 109 har beställt en MY LR och tänker inte byta ut den mot en MYP för att få den innan den 8/7 (omröstningen skapad innan det var nytt datum)
38 av 109 har bytt från en MY LR till en MYP för att få den innan den 8/7
Skärmavbild 2022-06-14 kl. 22.09.47.png
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
linx
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 10 okt 2021 11:13
Referralkod: ts.la/johnnie154249

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av linx »

FlyingBlue skrev:
linx skrev:
anna__ skrev:
Jag har redan avbokat en Tesla så jag är absolut inte sur eller bitter, det är dock lite skillnad på L vs P och jämföra det med färg eller fälg storlek.
Har man valt fel så får man vänta isåfall på sin tur tills dom som valde rätt från början.
Det är min åsikt!
Kan inte hålla med mer! Kan tänka mig att dom som byter enbart gör det för att få klimatbonusen. Skulle inte förvåna mig ett endaste dugg.
Varför anser du att det är dumt att välja en P som du får klimatbonus på och således blir billigare än en LR. Det är är ingen svår matematik! Herregud!
Eftersom då handlar det ju enbart om att utnyttja systemet. Har man valt en LR, så betyder det oftast att man inte har råd med en P. (OBS! Det jag nu skrev är min personliga åsikt och är inte riktad som kritik mot någon personligen!)
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
not_sure
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 mar 2022 15:48

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av not_sure »

linx skrev:
Har man valt en LR, så betyder det oftast att man inte har råd med en P. (OBS! Det jag nu skrev är min personliga åsikt och är inte riktad som kritik mot någon personligen!)
Men dom kostar ju nästan samma? Byter man tex från sv/sv 20” LR till vit/sv MYP blir det bara 3000kr dyrare.
EljoGigo
Inlägg: 70
Blev medlem: 23 maj 2022 15:54

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av EljoGigo »

linx skrev:
FlyingBlue skrev:
linx skrev:
anna__ skrev:
Jag har redan avbokat en Tesla så jag är absolut inte sur eller bitter, det är dock lite skillnad på L vs P och jämföra det med färg eller fälg storlek.
Har man valt fel så får man vänta isåfall på sin tur tills dom som valde rätt från början.
Det är min åsikt!
Kan inte hålla med mer! Kan tänka mig att dom som byter enbart gör det för att få klimatbonusen. Skulle inte förvåna mig ett endaste dugg.
Varför anser du att det är dumt att välja en P som du får klimatbonus på och således blir billigare än en LR. Det är är ingen svår matematik! Herregud!
Eftersom då handlar det ju enbart om att utnyttja systemet. Har man valt en LR, så betyder det oftast att man inte har råd med en P. (OBS! Det jag nu skrev är min personliga åsikt och är inte riktad som kritik mot någon personligen!)
Jag valde från allra första början en MYP, men bara för att en leverans utlovades redan i april och därmed en möjlighet att spara 70 tkr (nåja, egentligen är det väl 30 tkr då MYP var ca 40 tkr dyrare än MYLR). Hade de kunnat leverera en MYLR innan 1 juli (datumet som det pratades om då) så hade jag givetvis beställt MYLR för då hade man i förhållande till MYP kunna spara ytterligare 40 tkr.

Givetvis handlar det ju inte bara om pengar. Efter att jag provkört en MYLR i Stockholm (MoS) så insåg jag snabbt att den hade så mycket kraft att den i Sthlm kommer att vara outnyttjad. Ty, vad hjälper all kraft när det framför en själv kör en bränsledriven historia som tar all evighet att accelerera på påfarter eller trafikljusen :roll:

Jag tror egentligen att vi kan lämna den här diskussionen därhän. 70 tkr är ganska mycket pengar och alla som inte låtsas om det, lurar sig själva. Men jag tror också att Tesla är medveten om problemet och kommer att se till att alla de som initialt (vid beställningen) utlovats en leverans innan den 1 juli, kommer att kunna få en.
Användarvisningsbild
Hillstreet
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 03 jul 2019 19:35

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Hillstreet »

linx skrev:
Eftersom då handlar det ju enbart om att utnyttja systemet. Har man valt en LR, så betyder det oftast att man inte har råd med en P. (OBS! Det jag nu skrev är min personliga åsikt och är inte riktad som kritik mot någon personligen!)
I vissa fall kanske men förvånansvärt många tycker 0-100 och stora fälgar är bortkastade pengar. Lägg på det dyrare försäkring och kortare räckvidd.
Personligen tycker jag 0-100 och fälgar är det absolut viktigaste :D
---

2019 Model 3 Performance
2022 Model Y Performance
Användarvisningsbild
Hillstreet
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 03 jul 2019 19:35

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Hillstreet »

Nu fick jag sms om bokning av leverans på Trosta.

Fredag 17/6 13:50
Vit/Svart beställd 20/3 2022

VIN är också plötsligt sökbart på car.info vilket det inte var för 2 timmar sedan.
Bilen tillverkad 2022-06-10 så snacka om färsk...
---

2019 Model 3 Performance
2022 Model Y Performance
Bappelsingubbe
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 apr 2022 11:42

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Bappelsingubbe »

Och där kom det efterlängtade smset.
Upphämtning i Trosta fredag 17/6. MYP vit/svart, inga tillval.
För alla statistiker - bilen tillverkad 10/6 och förregistrerad 13/6. Hittar regnr via car.info.

Men alltid ska man vara lite oroad - tiden man väljer är preliminär, har någon varit med om att få sin bokade tid ändrad? Jag klickade på länken och bokade tiden millisekunder efter att smset kom. ;)
Bappelsingubbe
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 apr 2022 11:42

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Bappelsingubbe »

Bappelsingubbe skrev:
Och där kom det efterlängtade smset.
Upphämtning i Trosta fredag 17/6. MYP vit/svart, inga tillval.
För alla statistiker - bilen tillverkad 10/6 och förregistrerad 13/6. Hittar regnr via car.info.

Men alltid ska man vara lite oroad - tiden man väljer är preliminär, har någon varit med om att få sin bokade tid ändrad? Jag klickade på länken och bokade tiden millisekunder efter att smset kom. ;)
Jag och Hillstreet är för övrigt inte samma person. :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14625
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av taliz »

Bappelsingubbe skrev:
Och där kom det efterlängtade smset.
Upphämtning i Trosta fredag 17/6. MYP vit/svart, inga tillval.
För alla statistiker - bilen tillverkad 10/6 och förregistrerad 13/6. Hittar regnr via car.info.

Men alltid ska man vara lite oroad - tiden man väljer är preliminär, har någon varit med om att få sin bokade tid ändrad? Jag klickade på länken och bokade tiden millisekunder efter att smset kom. ;)
Ja den kan flyttas om de tex inte fått regskyltar, eller upptäckt något problem med bilen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Hillstreet
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 03 jul 2019 19:35

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Hillstreet »

Bappelsingubbe skrev:
Jag och Hillstreet är för övrigt inte samma person. :)
:D
---

2019 Model 3 Performance
2022 Model Y Performance
Användarvisningsbild
pdjansson
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 mar 2022 08:17

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av pdjansson »

Bappelsingubbe skrev:
Och där kom det efterlängtade smset.
Upphämtning i Trosta fredag 17/6. MYP vit/svart, inga tillval.
För alla statistiker - bilen tillverkad 10/6 och förregistrerad 13/6. Hittar regnr via car.info.

Men alltid ska man vara lite oroad - tiden man väljer är preliminär, har någon varit med om att få sin bokade tid ändrad? Jag klickade på länken och bokade tiden millisekunder efter att smset kom. ;)
Samma för mig! Äntligen!
EljoGigo
Inlägg: 70
Blev medlem: 23 maj 2022 15:54

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av EljoGigo »

Hämtar också på fredag på Trosta.

Vit/Svart, beställd 23 mars.
Bappelsingubbe
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 apr 2022 11:42

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Bappelsingubbe »

EljoGigo skrev:
Hämtar också på fredag på Trosta.

Vit/Svart, beställd 23 mars.
Då verkar Tesla gå i turordning, jag beställde 20/3.
Nikohm
Inlägg: 121
Blev medlem: 07 apr 2022 12:57

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Nikohm »

bara hoppas verkar vara min tur snart iaf enligt listan :D beställt 10/4
EljoGigo
Inlägg: 70
Blev medlem: 23 maj 2022 15:54

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av EljoGigo »

När man hör hur vi trånar efter de här 7äv1@ bilar så skulle man kunna tro att folk inte är mer än 20 år gamla… som små barn efter godis :lol: Skulle vara kul att höra hur gamla är folk här egentligen?

Givet bilens pris så borde folk vara åtminstone över 35 för att ha råd med dem…

Så hur gamla är ni egentligen? Ren nyfikenhet.

44 år själv.
Nikohm
Inlägg: 121
Blev medlem: 07 apr 2022 12:57

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Nikohm »

39år 4barnspappa :lol: :lol: :lol:
Bappelsingubbe
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 apr 2022 11:42

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Bappelsingubbe »

EljoGigo skrev:
När man hör hur vi trånar efter de här 7äv1@ bilar så skulle man kunna tro att folk inte är mer än 20 år gamla… som små barn efter godis :lol: Skulle vara kul att höra hur gamla är folk här egentligen?

Givet bilens pris så borde folk vara åtminstone över 35 för att ha råd med dem…

Så hur gamla är ni egentligen? Ren nyfikenhet.

44 år själv.
Haha…men man får vara barn i huvudet ibland. Jag kommer att använda pruttkuddarna frekvent. Min fru kommer att hata det.
Jag jobbar så j-a hårt att jag unnar mig en leksak, trots att jag också har passerat 40 med viss råge.
Användarvisningsbild
Skavander
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 jan 2022 16:18

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Skavander »

Bappelsingubbe skrev:
EljoGigo skrev:
När man hör hur vi trånar efter de här 7äv1@ bilar så skulle man kunna tro att folk inte är mer än 20 år gamla… som små barn efter godis :lol: Skulle vara kul att höra hur gamla är folk här egentligen?

Givet bilens pris så borde folk vara åtminstone över 35 för att ha råd med dem…

Så hur gamla är ni egentligen? Ren nyfikenhet.

44 år själv.
Haha…men man får vara barn i huvudet ibland. Jag kommer att använda pruttkuddarna frekvent. Min fru kommer att hata det.
Jag jobbar så j-a hårt att jag unnar mig en leksak, trots att jag också har passerat 40 med viss råge.
Ibland är man 15 och ibland 50+ ... Bilen gör att man är 15 lite oftare dock :)
MYP - MCR-black 2023
Användarvisningsbild
Guldstrand
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 27 maj 2022 17:24

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Guldstrand »

EljoGigo skrev:
När man hör hur vi trånar efter de här 7äv1@ bilar så skulle man kunna tro att folk inte är mer än 20 år gamla… som små barn efter godis :lol: Skulle vara kul att höra hur gamla är folk här egentligen?

Givet bilens pris så borde folk vara åtminstone över 35 för att ha råd med dem…

Så hur gamla är ni egentligen? Ren nyfikenhet.

44 år själv.
27, 2 barns pappa
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av CLi »

Godingar som står och väntar på utlämning i Malmö, en är min
553F931C-C0EC-4FD8-B158-51C19D335259_4_5005_c.jpeg
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Esnilsson
Inlägg: 13
Blev medlem: 04 apr 2022 19:06

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Esnilsson »

Hej!
Som flera andra så har jag fått tid för upphämtning på fredag, Trosta.
Beställd 24/3 v/s
Hur gör ni för att få fram reg.nr?
Om någon vänlig själ orkar förklara så är jag tacksam, tyvärr tekniskt inkompetent :?:
EljoGigo
Inlägg: 70
Blev medlem: 23 maj 2022 15:54

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av EljoGigo »

Esnilsson skrev:
Hej!
Som flera andra så har jag fått tid för upphämtning på fredag, Trosta.
Beställd 24/3 v/s
Hur gör ni för att få fram reg.nr?
Om någon vänlig själ orkar förklara så är jag tacksam, tyvärr tekniskt inkompetent :?:

Jag klistrade in VIN numret i sökfältet på car.info och då dök reg nr upp.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 787
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Ilduce77 »

Fått slutfaktura och VIN.. På fakturan stod det preliminär hämtning 19 juni.. :)

Beställd 13 april, vit med svart inredning, ska hämtas i Malmö.

PS.. Är 45 år, men beter mig titt som tätt mer som 25... :D
Skriv svar