https://www.electrive.net/2022/06/15/vo ... z-antrieb/Volvo Construction Equipment (Volvo CE) har börjat testa en midjestyrd dumper med bränslecellsystem. Den sexhjuliga prototypen Volvo HX04 skapades som en del av ett svenskt forskningsprojekt.
Volvo HX04, som nu testas, är resultatet av ett forskningsprojekt som finansierats av flera svenska myndigheter mellan 2018 och 2022. Partners inkluderar Volvo CE, RISE Research Institutes of Sweden, som tillförde expertis inom utveckling av drivlinor och säkerhet, och PowerCell Sweden, en utvecklare av bränslecellsbaserade väteelektriska kraftlösningar.
Det mesta av utvecklingen och konstruktionen av prototypen skedde vid Volvo CE:s fabrik i Braås. Shell har installerat en tankstation för vätgas på fabrikens testbana för testning. Volvo HX04 kan tankas med 12 kg vätgas på cirka 7,5 minuter och kan köras i cirka fyra timmar. Testfordonets bränslecellsystem kommer från Volvos spin-off PowerCell Sweden.
Volvo CE tillhandahåller inga ytterligare tekniska data om drivningen, såsom bränslecellernas och elmotorernas prestanda eller storleken på reservbatteriet.
Även om Volvo CE redan har några batteridrivna modeller på erbjudandet, anser man att det bästa sättet att minska koldioxidutsläppen i byggbranschen är att utforska flera tekniker och arbeta i partnerskap med företag och institut. "Som uppfinnarna av världens första midjestyrda dumper för mer än 55 år sedan, är vi glada och stolta över att återigen leda förändringen med detta bränslecellsdumperkoncept", säger Carolina Diez Ferrer, chef för Advanced Engineering Programs på Volvo CE. "Även om det är en tidig prototyp kommer denna innovation att ge värdefulla insikter om vätgas möjligheter i energiomställningen, tillsammans med batterielektriska lösningar."
Volvo, midjestyrd dumper med bränslecellser
Moderator: Redaktion
Volvo, midjestyrd dumper med bränslecellser
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension