utbyte av bromsar, motor, driveunit etc

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Teslatompa

utbyte av bromsar, motor, driveunit etc

Inlägg av Teslatompa »

Hejsan, ær ny från idag I forumet, hæmtar min P85 årsmodell dec 2013 imorgon faktiskt. har pratat en del med ægaren men vet att det ær manga som fått sina bromsar uppgraderade, motorer utbytta och lite andra uppgraderingar och dylikt, Hur vet man om dessa gæller ens egna bil?
Har ett 5 års serviceavtal som føljer med bilen så ræknar egentligen med att tesla håller koll på bilen men tænkte om någon visste vad deras kriterier ær?

MVH Thomas
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Re: utbyte av bromsar, motor, driveunit etc

Inlägg av Alx »

Du kal be Tesla om en utskrift på bilens service och händelsehistoril, där ska allt finnas dokumenterat!
Teslatompa

Inlägg av Teslatompa »

Jo men tænkte mest på vad teslas krav ær før att få dessa saker utbytt, Går det på årsmodell eller ær det vid lokaliserat fel på en service till exempel?
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Teslatompa skrev:
Jo men tænkte mest på vad teslas krav ær før att få dessa saker utbytt, Går det på årsmodell eller ær det vid lokaliserat fel på en service till exempel?
Nu har inte jag kollat Teslas policy här, men det finns ett populärt talesätt: "If it ain't broke, don't fix it!" 8-)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Samma åsikt. Har du inte upplevt några problem avvakta.

Be istället Tesla titta på det om du ändå ska lämna in bilen för något annat. (De kommer säkert att göra det ändå. En sk "Courtesy check") ;)
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Enda gången en biltillverkare byter ut eller lagar något som funkar är om det återkallas pga att man upptäcker fel som kan vara trafikfarliga och man kan peka på någon del som har generellt tillverkningsfel. Mig veterligen har inte Tesla något sådant känt fel. Den enda årerkallning jag känner till är
ett bilbälte som släppte vilket gör att alla modell S ska kollas.
Sedan var det en kul grej förra året tror jag. Någon bil med aktiv luftfjädring hade sänkts för lågt i hög fart så att underredet skrapade i. Reuters basunerade ut att tusentals Tesla skulle återkallas. Problemet för Reuters var att detta var fixat via SW uppgradering innan artikeln ens var publicerad
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

bullen skrev:
Enda gången en biltillverkare byter ut eller lagar något som funkar är om det återkallas pga att man upptäcker fel som kan vara trafikfarliga och man kan peka på någon del som har generellt tillverkningsfel. Mig veterligen har inte Tesla något sådant känt fel. Den enda årerkallning jag känner till är
ett bilbälte som släppte vilket gör att alla modell S ska kollas.
Sedan var det en kul grej förra året tror jag. Någon bil med aktiv luftfjädring hade sänkts för lågt i hög fart så att underredet skrapade i. Reuters basunerade ut att tusentals Tesla skulle återkallas. Problemet för Reuters var att detta var fixat via SW uppgradering innan artikeln ens var publicerad
Bild
Ja, det var två av de tre beramade bränderna härom hösten som orsakades av påkörda hårda tappade föremål på vägen. Medan Tesla grunnade på och fick ut ett par små fysiska modifikationer av underredet (bl a en stång som skulle vända upp föremålet på ett ofarligare ställe än batteriet och en titanplåt som skulle pressa upp bilen så att den glider över föremålet) så inhiberades sänkning via en OTA update. (Den tredje, den i Mexico, orsakades av att någon nattetid ginade tvärsigenom en rondell av betong, i ~150 km/h, för att sedan promenera därifrån och beställa en ny ModelS!) Ingen människa skadades vid något av de tillfällena.

Sedermera har väl sammanlagt tre personer omkommit i en Tesla, varav två nog får betraktas som suicid. Den tredje träffades från sidan av en fullastad snötruck i hög fart.

Jo, det var faktiskt en tidig återkallelse av säkerhetsskäl, när det upptäcktes att baksätet kunde vara felmonterat, fästet var inte både bultat och svetsat. Men det gällde förhållandevis litet antal bilar och risken för olyckor var relativt liten. Tidigt i serien var det också dåliga 12V-batterier som inte höll spec.

På det hela taget tycker jag Tesla har betydligt bättre historik när det gäller återkallelser än många "stora" bilmärken.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Teslatompa skrev:
Hejsan, ær ny från idag I forumet, hæmtar min P85 årsmodell dec 2013 imorgon faktiskt. har pratat en del med ægaren men vet att det ær manga som fått sina bromsar uppgraderade, motorer utbytta och lite andra uppgraderingar och dylikt, Hur vet man om dessa gæller ens egna bil?
Har ett 5 års serviceavtal som føljer med bilen så ræknar egentligen med att tesla håller koll på bilen men tænkte om någon visste vad deras kriterier ær?

MVH Thomas
Norska facebooksidan publicerade idag intressant statistik om motorhaverier. de verkar drabba mest bilar med vin nummer <40000. som jag trott tidigare drabbas 85-modellerna (även 85d) mer än 70 modellerna. oftast efter ca 4000 mil, men även betydligt tidigare.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar