Maw skrev:
Jag tycker ABRP brukar stämma hyfsat för min DM LR från 2021 men jag brukar hamna lite under referensförbrukningen på sommaren och över på vintern. De hade inte värmepump när jag köpte min så det kan förklara att jag ligger högt på vintern. Jag har även dubbdäck med högt dubbantal på vintern vilket nog drar lite extra.
2023 borde vara lägre än 2022 eftersom de gått över till mer aerodynamiska fälgar. Det har även kommit ett antal förbättringar av förbrukning via OTA men de hjälper ju även äldre bilar.
WLTP har väl gått upp något? Åtminstone jämfört med 2020/2021 så förbrukningen borde vara lite lägre nu än tidigare
Ja, dubbdäck gör nog rätt stor skillnad och värmepump gör nog lite det också.
Och ja jag tycker ju att 2023 bör vara lägre eftersom de själva hävdar det och jag tycker mig komma ihåg att referensförbrukningen har legat still på ABRP trots de förbättringar via OTA som kommit. Så då borde den visa rätt mycket fel vid det här laget tycker jag?
joel80 skrev:
Jag klarar mig på ca 20kWh/100km nu om jag kör resor med huvudsakligen motorväg. Klarade Stockholm - Gävle på 18,8 förra veckan trots 120-125km/h större delen av tiden, men hade lite medvind då också som sänkte förbrukningen lite extra.
Man kan väl säga att sommartid och lite blandad väg kan man klara 400km utan några problem. Endast motorväg skulle jag säga ca 350-360km.
Vintertid har jag som sämst varit uppe på förbrukning som motsvarar 270-280km räckvidd, men det var absolut sämst förhållanden. Svinkallt, snö, motvind.
Normalt har jag kring 300km räckvidd motorväg vintertid. (ca 2,5kWh/100km)
Att den har högre förbrukning i ABRP kanske bara är p.g.a bristande data...
Mjukvaran har förbättrats även i min som nu är drygt 1 år, så förbrukningen minskat något från förra året.
Toppen, ja det låter som en vettigare förbrukning i var fall. De absolut längsta etapperna på vintern brukar bli dryga 20 mil för mig så med en räckvidd på 30 mil klarar man sig med att ladda till 80% och ha 10% extra marginal, i vinterväglag kör jag som folk också så det är normal hastighet. Sommaren är väl en annan femma då jag oftast kör rätt fort (skylt+25), men gissar på att man nog kan räkna med åtminstone 300 km då också.
Försöker ta steget från att bara tänka på specs som räckvidd och laddhastighet för att bredda vyerna och kunna satsa på andra bilar än Tesla, har velat ha en Polestar 2 sedan jag såg den första gången men tyvärr brukar jag inte vara en person som värderar design och sådant högt nog för att köpa en bil på de premisserna. Men ABRP ger lite väl dyster stämning tycker jag när de säger att en 2023 modell skall ha 2,26 kWh/100 km som referensförbrukning i 110 km/h så toppen om det i var fall är lite bättre, även om man såklart alltid vill ha mer.
Hur är det för övrigt med kraftbegränsning vid låg SoC (turtle mode), är det mycket sådant över 5%? Brukar gå rätt lågt när jag kör så hade varit trevligt om det inte är allt för jobbigt att köra bilen vid 5-10%.