"Hansjörg von Gemmingen har försökt hålla nere antalet snabbladdningssessioner vid Teslas Superchargerladdare. Totalt har han snabbladdat vid 40 procent av alla laddtillfällen."
Vägen hit har däremot inte varit helt bekymmersfri.
Tidigt fick Hansjörg byta ut batteriet på garanti vid 29 000 mil och senare igen vid 43 000 mil.
Det batteriet har Hansjörg sedan kunnat köra på för att nå de 160 000 milen.
De flesta reperationer har Hansjörg fått göra tidigt i sitt ägande.
Något som visar att Tesla har kommit över många tidiga barnsjukdomar från när modellen var ny.
Att första motorn höll 78000 mil var ju bra, att de 7 följande bara höll 20000 mil var är ju mindre bra..
En bensinmotor skrotas i snitt vid 17000 mil. Och vad kostar en ny MS motor? 35k?
Var har du fått den siffran ifrån och vad menar du?
Menar du att en förbränningsmotor normalt är slut och måste skrotas efter 17k mil eller menar du att genomsnittsbilen med förbränningsmotor i snitt skrotas efter 17k mil?
Blir nyfiken på varför första motorn i denna Tesla höll ganska exakt 4x efterföljande motorer. Har Tesla sänkt kvaliteten eller ändrades körmönstret (eller är det slump)?
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
Att första motorn höll 78000 mil var ju bra, att de 7 följande bara höll 20000 mil var är ju mindre bra..
En bensinmotor skrotas i snitt vid 17000 mil. Och vad kostar en ny MS motor? 35k?
Var har du fått den siffran ifrån och vad menar du?
Menar du att en förbränningsmotor normalt är slut och måste skrotas efter 17k mil eller menar du att genomsnittsbilen med förbränningsmotor i snitt skrotas efter 17k mil?
Blir nyfiken på varför första motorn i denna Tesla höll ganska exakt 4x efterföljande motorer. Har Tesla sänkt kvaliteten eller ändrades körmönstret (eller är det slump)?
Det står att han i genomsnitt har kört dryg 40mil om dagen. Det är tre gånger så långt som en genomsnittlig taxi i Sverige.
Något som sliter på en fossilmotor är temperaturväxlingar. Det är förklaringen till varför taxibilar rullar så långt utan större problem. Det är inte normalt att byta motor på en taxibil efter 17000 mil.
Att första motorn höll 78000 mil var ju bra, att de 7 följande bara höll 20000 mil var är ju mindre bra..
En bensinmotor skrotas i snitt vid 17000 mil. Och vad kostar en ny MS motor? 35k?
Var har du fått den siffran ifrån och vad menar du?
Menar du att en förbränningsmotor normalt är slut och måste skrotas efter 17k mil eller menar du att genomsnittsbilen med förbränningsmotor i snitt skrotas efter 17k mil?
Blir nyfiken på varför första motorn i denna Tesla höll ganska exakt 4x efterföljande motorer. Har Tesla sänkt kvaliteten eller ändrades körmönstret (eller är det slump)?
Hela bilen skrotas.
Kika på snittet som Svensson kör per år - och snittålder på skrotade bilar.
Att första motorn höll 78000 mil var ju bra, att de 7 följande bara höll 20000 mil var är ju mindre bra..
En bensinmotor skrotas i snitt vid 17000 mil. Och vad kostar en ny MS motor? 35k?
Var har du fått den siffran ifrån och vad menar du?
Menar du att en förbränningsmotor normalt är slut och måste skrotas efter 17k mil eller menar du att genomsnittsbilen med förbränningsmotor i snitt skrotas efter 17k mil?
Blir nyfiken på varför första motorn i denna Tesla höll ganska exakt 4x efterföljande motorer. Har Tesla sänkt kvaliteten eller ändrades körmönstret (eller är det slump)?
Hela bilen skrotas.
Kika på snittet som Svensson kör per år - och snittålder på skrotade bilar.
Fast det betyder ju inte att motorn är slut. Plus att ålder också sliter. Är inte bara milen i sig.
Att första motorn höll 78000 mil var ju bra, att de 7 följande bara höll 20000 mil var är ju mindre bra..
En bensinmotor skrotas i snitt vid 17000 mil. Och vad kostar en ny MS motor? 35k?
Var har du fått den siffran ifrån och vad menar du?
Menar du att en förbränningsmotor normalt är slut och måste skrotas efter 17k mil eller menar du att genomsnittsbilen med förbränningsmotor i snitt skrotas efter 17k mil?
Blir nyfiken på varför första motorn i denna Tesla höll ganska exakt 4x efterföljande motorer. Har Tesla sänkt kvaliteten eller ändrades körmönstret (eller är det slump)?
Hela bilen skrotas.
Kika på snittet som Svensson kör per år - och snittålder på skrotade bilar.
Det är ett genomsnitt och knappast applicerbart på bilar som körs 40mil per dag.
Generellt slits bilar även av tidens tand. UV-ljus bryter ner plaster och kontaktytor i elsystem bryts ner för att ge två exempel. Jag skrotade själv en bil 2018. En -99 som jag körde över 40000 mil. Det var inte motorn som dödade den utan en mängd skitsaker som sammantaget gjorde att den fick gå. T.ex. en enveten airbaglampa och bromsservo som inte riktigt höll undertrycket. Sen var den 19år gammal.
Att första motorn höll 78000 mil var ju bra, att de 7 följande bara höll 20000 mil var är ju mindre bra..
En bensinmotor skrotas i snitt vid 17000 mil. Och vad kostar en ny MS motor? 35k?
Var har du fått den siffran ifrån och vad menar du?
Menar du att en förbränningsmotor normalt är slut och måste skrotas efter 17k mil eller menar du att genomsnittsbilen med förbränningsmotor i snitt skrotas efter 17k mil?
Blir nyfiken på varför första motorn i denna Tesla höll ganska exakt 4x efterföljande motorer. Har Tesla sänkt kvaliteten eller ändrades körmönstret (eller är det slump)?
Hela bilen skrotas.
Kika på snittet som Svensson kör per år - och snittålder på skrotade bilar.
Exakt. Bilen skrotas. Det betyder inte att motorn är slut eller skrotas. Tvärtom är det nog ovanligt att en motor är slut vid den körsträckan.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Att första motorn höll 78000 mil var ju bra, att de 7 följande bara höll 20000 mil var är ju mindre bra..
8 motorer är ärligt talat uruselt.
De höll ju 20000 mil, på Zoe verkar de bara hålla 10000 mil, siffror från en som kör mycket och är inne på sin tredje motor. Själv har jag kört drygt 30000 mil med min bensinbil utan att göra annat med motorn än byta tändstift, olja, filter och kamrem.
Att första motorn höll 78000 mil var ju bra, att de 7 följande bara höll 20000 mil var är ju mindre bra..
8 motorer är ärligt talat uruselt.
De höll ju 20000 mil, på Zoe verkar de bara hålla 10000 mil, siffror från en som kör mycket och är inne på sin tredje motor. Själv har jag kört drygt 30000 mil med min bensinbil utan att göra annat med motorn än byta tändstift, olja, filter och kamrem.
Vad kostade varje batteri byte som han gjorde? Jag funderar själv på att köpa en begagnad Model S85 som har gratis supercharger, men är orolig att jag måste byta ut batteriet på dem då garantierna börjar gå ut på de äldre modellerna.......
Vad kostade varje batteri byte som han gjorde? Jag funderar själv på att köpa en begagnad Model S85 som har gratis supercharger, men är orolig att jag måste byta ut batteriet på dem då garantierna börjar gå ut på de äldre modellerna.......
Såg på tuben att Gruber Motors pratade om ett pris på ca 14.000 dollar för ett nytt batteri.