Starter kit - vad får man inte missa?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

viktorjacobs
Inlägg: 26
Blev medlem: 08 jun 2022 08:54

Starter kit - vad får man inte missa?

Inlägg av viktorjacobs »

Jag hittade ingen liknande tråd, så jag startar en. Om det finns sen tidigare så får denna gärna läggas ner.

Jag och ganska många med mig blir strax förstagångsägare av en Tesla. Så, vad ska man inte missa att beställa till, och vad ingår i bilen?

Exempelvis:
Laddkabel i olika slag (vanligt vägguttag, trefas, laddstolpar?)
Laddbox
Skyddsmattor
Etc
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7714
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Starter kit - vad får man inte missa?

Inlägg av mikebike »

Jag tror nog att det finns ganska många trådar om detta. ;)

Vad du behöver köpa beror på dina behov och möjligheter. Jag har t.ex. köpt en portabel laddbox för att kunna ladda i ett trefasuttag hos mina föräldrar.
Stänkskydd rekommenderas dock för alla...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 287
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Starter kit - vad får man inte missa?

Inlägg av Trean »

Som föregående talare så är det nog väldigt individuellt, men jag skulle i alla fall tipsa om följande:

- Gummimattor (Teslas egna är bra) att använda under vinterhalvåret (och tygmattor till sommarhalvåret). Brukar byta mattor när jag byter däck.
- Kort laddkabel med Tesla-knapp (https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/) Om du backar in mot stolpen räcker 3 meter och då blir kabeln lätt och smidig
- USB-laddkablar för baksätespassagerarna (https://eu.temai.tech/collections/model ... ging-cable)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5679
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Starter kit - vad får man inte missa?

Inlägg av SwedishAdvocate »

viktorjacobs skrev:
.../ Jag och ganska många med mig blir strax förstagångsägare av en Tesla. Så, vad ska man inte missa att beställa till, och vad ingår i bilen? /...
Det finns lite trådar om stenskott från framhjulen på Model 3. Både MYLR och MYP är ju precis som M3 rätt motorstarka bilar. Som nämnts ovan så är nog ett par tillräckligt stora stänkskydd fram en vettig investering. Jag är tyvärr inte tillräckligt kunnig, men kanske är lite klokt placerad PPF längs ner typ framför bakhjulen också en vettig investering – ungefär som Porsche verkar resonera med 911. Har även läst om att det kan bli rätt mkt vägdamm i dörrtrösklarna på M3, och att det finns gummilister i dörrarna som i kombination med mkt vägdamm kan repa lacken i dörrtrösklarna. En del kompletterar således med PPF även på väl valda ställen i dörrtrösklarna. MY verkar ju vara rätt besläktad med M3 så det här kanske kan vara ngt för MY också...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7714
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Starter kit - vad får man inte missa?

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev:
viktorjacobs skrev:
.../ Jag och ganska många med mig blir strax förstagångsägare av en Tesla. Så, vad ska man inte missa att beställa till, och vad ingår i bilen? /...
Det finns lite trådar om stenskott från framhjulen på Model 3. Både MYLR och MYP är ju precis som M3 rätt motorstarka bilar. Som nämnts ovan så är nog ett par tillräckligt stora stänkskydd fram en vettig investering. Jag är tyvärr inte tillräckligt kunnig, men kanske är lite klokt placerad PPF längs ner typ framför bakhjulen också en vettig investering – ungefär som Porsche verkar resonera med 911. Har även läst om att det kan bli rätt mkt vägdamm i dörrtrösklarna på M3, och att det finns gummilister i dörrarna som i kombination med mkt vägdamm kan repa lacken i dörrtrösklarna. En del kompletterar således med PPF även på väl valda ställen i dörrtrösklarna. MY verkar ju vara rätt besläktad med M3 så det här kanske kan vara ngt för MY också...
PPF på bakdörrarna är standard på Model Y, men ett tips är att kolla vid leverans eftersom de hade glömt det på min bil.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
JeffM
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 maj 2022 21:24

Re: Starter kit - vad får man inte missa?

Inlägg av JeffM »

mikebike skrev:
Jag tror nog att det finns ganska många trådar om detta. ;)

Vad du behöver köpa beror på dina behov och möjligheter. Jag har t.ex. köpt en portabel laddbox för att kunna ladda i ett trefasuttag hos mina föräldrar.
Stänkskydd rekommenderas dock för alla...
Det här med portabel laddbox är jag nyfiken på men jag har svårt att hänga med på vad som gäller då jag är helt ny på elbilar. Vi kommer spendera mycket tid på släktens landställen i sommar som inte ligger nära några publika laddstationer. På dessa landställen finns inga 3-fasuttag. Är det alltså så att jag med hjälp av en 3-fasadapter (som denna https://evconnect.se/products/adapter-f ... rrency=SEK) kan ladda bilen på ett säkert sätt från "vanliga" uttag med hjälp av en portabel laddbox?

Om det är så, är det någon som kan rekommendera en prisvärd portabel laddbox? Helst som går att få tag på i fysisk butik då jag inte hinner få leverans innan vi åker iväg. Jag har hittat dessa två.
https://cdon.se/fordon/ev-bil-laddare-t ... -p84889676
https://cdon.se/fordon/barbar-8a-10a-13 ... -p88593806
not_sure
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 mar 2022 15:48

Re: Starter kit - vad får man inte missa?

Inlägg av not_sure »

JeffM skrev:
mikebike skrev:
Jag tror nog att det finns ganska många trådar om detta. ;)

Vad du behöver köpa beror på dina behov och möjligheter. Jag har t.ex. köpt en portabel laddbox för att kunna ladda i ett trefasuttag hos mina föräldrar.
Stänkskydd rekommenderas dock för alla...
Det här med portabel laddbox är jag nyfiken på men jag har svårt att hänga med på vad som gäller då jag är helt ny på elbilar. Vi kommer spendera mycket tid på släktens landställen i sommar som inte ligger nära några publika laddstationer. På dessa landställen finns inga 3-fasuttag. Är det alltså så att jag med hjälp av en 3-fasadapter (som denna https://evconnect.se/products/adapter-f ... rrency=SEK) kan ladda bilen på ett säkert sätt från "vanliga" uttag med hjälp av en portabel laddbox?

Om det är så, är det någon som kan rekommendera en prisvärd portabel laddbox? Helst som går att få tag på i fysisk butik då jag inte hinner få leverans innan vi åker iväg. Jag har hittat dessa två.
https://cdon.se/fordon/ev-bil-laddare-t ... -p84889676
https://cdon.se/fordon/barbar-8a-10a-13 ... -p88593806
Problemet med vanlig Schuko är att de ofta inte är dimensionerade för att leverera 16A flera timmar i streck. Det är för små kontaktytor och då blir det hög värmeutveckling som tillslut smälter plasten i uttaget (det är i varje fall min erfarenhet). Men kanske om man ställer inte bilen på att bara ladda med 1,5-2 kW kanske det funkar.
Användarvisningsbild
JeffM
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 maj 2022 21:24

Re: Starter kit - vad får man inte missa?

Inlägg av JeffM »

Ok. Jag hade hoppats att en portabel laddbox skulle lösa det problemet, men så är alltså inte fallet?
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Starter kit - vad får man inte missa?

Inlägg av malmer »

not_sure skrev:
JeffM skrev:
mikebike skrev:
Jag tror nog att det finns ganska många trådar om detta. ;)

Vad du behöver köpa beror på dina behov och möjligheter. Jag har t.ex. köpt en portabel laddbox för att kunna ladda i ett trefasuttag hos mina föräldrar.
Stänkskydd rekommenderas dock för alla...
Det här med portabel laddbox är jag nyfiken på men jag har svårt att hänga med på vad som gäller då jag är helt ny på elbilar. Vi kommer spendera mycket tid på släktens landställen i sommar som inte ligger nära några publika laddstationer. På dessa landställen finns inga 3-fasuttag. Är det alltså så att jag med hjälp av en 3-fasadapter (som denna https://evconnect.se/products/adapter-f ... rrency=SEK) kan ladda bilen på ett säkert sätt från "vanliga" uttag med hjälp av en portabel laddbox?

Om det är så, är det någon som kan rekommendera en prisvärd portabel laddbox? Helst som går att få tag på i fysisk butik då jag inte hinner få leverans innan vi åker iväg. Jag har hittat dessa två.
https://cdon.se/fordon/ev-bil-laddare-t ... -p84889676
https://cdon.se/fordon/barbar-8a-10a-13 ... -p88593806
Problemet med vanlig Schuko är att de ofta inte är dimensionerade för att leverera 16A flera timmar i streck. Det är för små kontaktytor och då blir det hög värmeutveckling som tillslut smälter plasten i uttaget (det är i varje fall min erfarenhet). Men kanske om man ställer inte bilen på att bara ladda med 1,5-2 kW kanske det funkar.
Körde rätt länge med den medföljande mobila laddaren till vår M3SR+ innan vi fick laddbox. Funkade bra. Man fick bara ställa in Teslan att köra typ 10-12A så kunde man känna sig trygg. Den laddade såklart långsammare men för det mesta gick det helt ok.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
not_sure
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 mar 2022 15:48

Re: Starter kit - vad får man inte missa?

Inlägg av not_sure »

malmer skrev:
Körde rätt länge med den medföljande mobila laddaren till vår M3SR+ innan vi fick laddbox. Funkade bra. Man fick bara ställa in Teslan att köra typ 10-12A så kunde man känna sig trygg. Den laddade såklart långsammare men för det mesta gick det helt ok.
Mm, 10-12 är nog rätt lugnt. Mitt problem var med en laddhybrid där det inte gick att justera.

Dock funkade det till synes bra ett år ungefär, men sen rätt vad det var så brann uttaget. Så ett tips om man ändå kör schuko är att inspektera uttaget då och då och kolla så att det är rent och fint och inte finns korrosion eller liknande. Är det ett gammalt uttag så bör man nog byta det till ett som är nytt och fräscht.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Starter kit - vad får man inte missa?

Inlägg av Dafro »

not_sure skrev:
malmer skrev:
Körde rätt länge med den medföljande mobila laddaren till vår M3SR+ innan vi fick laddbox. Funkade bra. Man fick bara ställa in Teslan att köra typ 10-12A så kunde man känna sig trygg. Den laddade såklart långsammare men för det mesta gick det helt ok.
Mm, 10-12 är nog rätt lugnt. Mitt problem var med en laddhybrid där det inte gick att justera.

Dock funkade det till synes bra ett år ungefär, men sen rätt vad det var så brann uttaget. Så ett tips om man ändå kör schuko är att inspektera uttaget då och då och kolla så att det är rent och fint och inte finns korrosion eller liknande. Är det ett gammalt uttag så bör man nog byta det till ett som är nytt och fräscht.
Så länge man inte använder förlängningssladd och kollar uttaget löpande så är det lugnt men att begränsa till typ 8A är inte fel. Att man inte ska använda förlängningssladd är för att det sitter i en temperatursensor i stickkontakten som stryper om det blir för varmt.
Bild från stugan där vi fuskade med förlängningssladd ett tag.
9EA937AF-A6A0-4BEF-B46F-150F23CCEC92.jpeg
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
JeffM
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 maj 2022 21:24

Re: Starter kit - vad får man inte missa?

Inlägg av JeffM »

Intressant. Så de portabla laddboxarna gör egentligen ingen nytta om man inte har tillgång till ett 3-fasuttag?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7714
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Starter kit - vad får man inte missa?

Inlägg av mikebike »

JeffM skrev:
Intressant. Så de portabla laddboxarna gör egentligen ingen nytta om man inte har tillgång till ett 3-fasuttag?
Nej, då blir det ingen skillnad mot den medföljande laddkabeln.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Starter kit - vad får man inte missa?

Inlägg av La_Jungla »

Jag hoppar på tråden här med frågor på ämnet. Jag har förväntad leverans i nov/dec och de har på Tesla sagt att bilarna alltid levereras med sommardäck. Vad gör man om det är vinterväglag när man får bilen? Tänkte inte på att fråga detta på plats...
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 287
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Starter kit - vad får man inte missa?

Inlägg av Trean »

La_Jungla skrev:
Jag hoppar på tråden här med frågor på ämnet. Jag har förväntad leverans i nov/dec och de har på Tesla sagt att bilarna alltid levereras med sommardäck. Vad gör man om det är vinterväglag när man får bilen? Tänkte inte på att fråga detta på plats...
Antingen köper du vinterdäck från Tesla och då sitter vinterhjulen på bilen när den levereras. Annars får du köra väldigt försiktigt till närmaste däckverkstad där du har beställt vinterdäck.
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Starter kit - vad får man inte missa?

Inlägg av La_Jungla »

Det är väl läge att slå till på en uppsättning vinterdäck snarast... det hotas om brist på det med!
Berguv
Inlägg: 114
Blev medlem: 16 mar 2022 08:45

Re: Starter kit - vad får man inte missa?

Inlägg av Berguv »

Köp vinterdäck igår. Det är totalkaos i däckbranschen just nu pga Putin.
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Re: Starter kit - vad får man inte missa?

Inlägg av Gasglad »

Engångsgafflar, gärna kupade så de går att använda som sked.

Varför… När man stannar på en SUC finns det ofta en matvarubutik i närheten, då kan man köpa en färdig sallad, yoghurt eller liknande och inmundiga medan man laddar.

Billigare och ofta godare än nått hak samt att man inte behöver vänta på att maten lagas.

Vill man gå helt crazy så skaffar man en liten kompressorkyl och bullar upp med godsaker för att äta senare på resan.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 595
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Starter kit - vad får man inte missa?

Inlägg av macksie »

De medföljande mattorna är fina.
De är lika fina på vintern.
Nya lika fina mattor kostar inte så mycket från Tesla, i skrivande stund 530 spänn för en hel uppsättning.

Min poäng är, varför lägga in gummimattor och rejält dra ner känslan.
Köp nya tygmattor när de blir dåliga istället.

Fattar att det kanske inte funkar för alla beroende på användning och var man bor
MYP
X90d
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7714
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Starter kit - vad får man inte missa?

Inlägg av mikebike »

macksie skrev:
De medföljande mattorna är fina.
De är lika fina på vintern.
Nya lika fina mattor kostar inte så mycket från Tesla, i skrivande stund 530 spänn för en hel uppsättning.

Min poäng är, varför lägga in gummimattor och rejält dra ner känslan.
Köp nya tygmattor när de blir dåliga istället.

Fattar att det kanske inte funkar för alla beroende på användning och var man bor
Håller med. Jag köpte gummimattor till min Model 3, men till min Model Y skippade jag det. Originalmattorna är så mycket trevligare.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Starter kit - vad får man inte missa?

Inlägg av Anonym »

Har varit lite till och från gällande stänkskydd, har ni några förslag på några med bra kvalite?
Model Y LR AWD -23
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 787
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Starter kit - vad får man inte missa?

Inlägg av Ilduce77 »

Jag kan verkligen rekommendera denna nätfickan till bagagerummet..

Den är perfekt att förvara flergångsplastkassarna till matinköpen i.. Så har man alltid dem med sig...

Nu låter det som att jag är 100 år, men nätfickan är faktiskt praktisk även om man är 45... :D

https://teslify.se/products/natficka-ti ... model-s3xy
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Starter kit - vad får man inte missa?

Inlägg av Arctic Drifter »

Ilduce77 skrev:
Jag kan verkligen rekommendera denna nätfickan till bagagerummet..

Den är perfekt att förvara flergångsplastkassarna till matinköpen i.. Så har man alltid dem med sig...

Nu låter det som att jag är 100 år, men nätfickan är faktiskt praktisk även om man är 45... :D

https://teslify.se/products/natficka-ti ... model-s3xy
Tack för tipset, även om jag inte hunnit bli 45 ännu så ser jag ändå ett problem med att det är så bra utrymme i Model Y, fäster jag nätfickan på baksida ryggstöd kommer ländryggen inte överleva.
Men det ska tydligen gå att fästa på sidan av bagageutrymmet med :lol:
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 787
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Starter kit - vad får man inte missa?

Inlägg av Ilduce77 »

Arctic Drifter skrev:
Ilduce77 skrev:
Jag kan verkligen rekommendera denna nätfickan till bagagerummet..

Den är perfekt att förvara flergångsplastkassarna till matinköpen i.. Så har man alltid dem med sig...

Nu låter det som att jag är 100 år, men nätfickan är faktiskt praktisk även om man är 45... :D

https://teslify.se/products/natficka-ti ... model-s3xy
Tack för tipset, även om jag inte hunnit bli 45 ännu så ser jag ändå ett problem med att det är så bra utrymme i Model Y, fäster jag nätfickan på baksida ryggstöd kommer ländryggen inte överleva.
Men det ska tydligen gå att fästa på sidan av bagageutrymmet med :lol:
Min sitter på sidan.... Spara både rygg och tvätt av byxor, jämfört på ryggstöden.. :)
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Starter kit - vad får man inte missa?

Inlägg av Arctic Drifter »

Här kommer mitt bidrag till tråden, kombinerade kabelhållare och hållare för Typ2-kontakten:
Deltaco EV-5105 - https://www.deltaco.se/produkter/kablar ... ge/EV-5105
Finns t.ex. på Netonnet för 349 kr.

Så slipper man ha laddkabeln liggande på backen och kontakten lite varstans.
Tesla Model Y Performance
Skriv svar