Miljöbonusen

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frenberg
Teslaägare

Miljöbonusen

Inlägg av frenberg »

Har haft min MYLR 6 månader och en vecka. Får man någon information inför utbetalningen av bonuspengarna eller trillar de bara in plötsligt? Hur länge fick ni vänta?
Användarvisningsbild
MarcusKovik
Teslaägare

Re: Miljöbonusen

Inlägg av MarcusKovik »

De trillar bara in, sen brev på posten med bekräftelse, 6 månader och 7 dagar.
Användarvisningsbild
KrisJ
Teslaägare

Inlägg av KrisJ »

Jag är i samma sits som TS. Tog ut en MYLR i december när jag trodde bonusen skulle ryka vid årsskiftet. Har heller inte hört ett knyst från staten om premien.
Har någon som hämtat ut i slutet på förra året fått premien utbetald?
Måste man anmäla sig i något register för att det ska hända? Hur vet de annars vilket konto det ska utbetalas till?
2023 - S Plaid
2022 - Y LR - Såld
Användarvisningsbild
frenberg
Teslaägare

Inlägg av frenberg »

KrisJ skrev:
Jag är i samma sits som TS. Tog ut en MYLR i december när jag trodde bonusen skulle ryka vid årsskiftet. Har heller inte hört ett knyst från staten om premien.
Måste man anmäla sig i något register för att det ska hända? Hur vet de annars vilket konto det ska utbetalas till?
Jag fick hem en blankett ganska direkt efter leveransen där jag fick ansöka om bonusen. Där fanns info om hur man registrerade ett utbetalningakonto men det går att googla fram hos transportstyrelsen.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

frenberg skrev:
Har haft min MYLR 6 månader och en vecka. Får man någon information inför utbetalningen av bonuspengarna eller trillar de bara in plötsligt? Hur länge fick ni vänta?
Fick min Ioniq 5 den 3/12. Frågade på Transportstyrelsen förra veckan. ”Slutet på juni, början juli” var svaret. Inte är det bråttom där inte. Men akta om pengarna ska in andra vägen…
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Miljöbonusen

Inlägg av taliz »

KrisJ skrev:
https://www.swedbank.se/privat/betala-o ... ister.html (oavsett vilken bank du har)

Annars skickar dom en utbetalningsavi med brev.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Walker skrev:
frenberg skrev:
Fick min Ioniq 5 den 3/12. Frågade på Transportstyrelsen förra veckan. ”Slutet på juni, början juli” var svaret. Inte är det bråttom där inte. Men akta om pengarna ska in andra vägen…
Ringde du eller mejlade du?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Skatbo

Inlägg av Skatbo »

KrisJ skrev:
Jag hämtade ut bilen 29 november och fick pengarna på kontot nyss, den 10 juni.
MY LR RWD ”Juniper” -25
M3 SR+ RWD -21 (såld)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

mikebike skrev:
Walker skrev:
frenberg skrev:
Mejl
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Walker skrev:
mikebike skrev:
Walker skrev:
frenberg skrev:
Mejl
vagtrafik@transportstyrelsen.se ?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

mikebike skrev:
Walker skrev:
mikebike skrev:
Walker skrev:
frenberg skrev:
Mejl
vagtrafik@transportstyrelsen.se ?
Japp
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Nyfiken om de kommer betala ut 50.000 eller 70.000 om bonusen betalas ut Jan 2023 dvs för lev som sker i början på Juli..
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

anna__ skrev:
Nyfiken om de kommer betala ut 50.000 eller 70.000 om bonusen betalas ut Jan 2023 dvs för lev som sker i början på Juli..
Min klara uppfattning är att 50 000 i bonus gäller för bilar levererade from 1 januari 2023. Alla i år 70 000 om dom fyller på.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Dafro skrev:
anna__ skrev:
Min klara uppfattning är att 50 000 i bonus gäller för bilar levererade from 1 januari 2023. Alla i år 70 000 om dom fyller på.
Så borde det vara iallafall..
Liston

Inlägg av Liston »

Hur fungerar det om man har leasingbil (som anställd) via tex Autoplan, Autolease osv.. Dom är ägare av bilen och bör få bonusen, hur påverkar det mig som leasar bilen?
Det bör göra inköpspriset lägre samtidigt som avtalet redan är skrivet med ett då gällande pris. Förändras förmånsvärdet eller spelar bonusen ingen roll för vi som har det upplägget?
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Liston skrev:
Hur fungerar det om man har leasingbil (som anställd) via tex Autoplan, Autolease osv.. Dom är ägare av bilen och bör få bonusen, hur påverkar det mig som leasar bilen?
Det bör göra inköpspriset lägre samtidigt som avtalet redan är skrivet med ett då gällande pris. Förändras förmånsvärdet eller spelar bonusen ingen roll för vi som har det upplägget?
Om jag kommer ihåg rätt nu så påverkar det inte förmånsvärdet och sedan blir det så att om det är en ren tjänstebil så blir det upp till företaget om du får bonusen, vilket du troligen får men vet inte hur eller när det justeras men med personalbil så får du nytta av bonusen. Så har det iallafall varit för mig.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
jontis
Teslaägare

Inlägg av jontis »

Jag hämtade ut 10 dec.
Via mejl fick jag reda på förra veckan att utbetalning är planerad till 21/6.

Hoppas de dyker upp i morgon. :)
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Dafro skrev:
Liston skrev:
Om jag kommer ihåg rätt nu så påverkar det inte förmånsvärdet och sedan blir det så att om det är en ren tjänstebil så blir det upp till företaget om du får bonusen, vilket du troligen får men vet inte hur eller när det justeras men med personalbil så får du nytta av bonusen. Så har det iallafall varit för mig.
Det normala är att bonusen blir som en extra amortering på lånet (den finansiella leasingen). Det innebär att leasingkostnaden går ned efter bonusen är utbetald.
Användarvisningsbild
BaronHellJug
Teslaägare

Inlägg av BaronHellJug »

Exakt enligt ovan blev det för min nuvarande personalbil via autoplan, beloppet (då 60k) kom in på mitt bilkonto och i första årsavstämningen föreslog de då en sänkning av mitt bruttolöneavdrag.

Dock hade autoplan missat att detta var en intäkt av engångskaraktär så de föreslog en väldigt stor sänkning varpå jag fick påminna om att det inte skulle komma några fler bonusinbetalningar så denna kalkyl skulle inte hålla framöver

(kunde förstås struntat i att säga något och kanske hade varit trevligt för mig på kort sikt men hade givetvis havererat kalkylen senare vilket jag ändå fått betala för så lättare att ta det där och då tyckte jag…)
Skriv svar