kommer från en MYLR-22 och har nyligen plockat ut en MYP och lite fundersam över skillnaden i prestanda...jag hade nog hoppats på att jag skulle märka större skillnad mellan dem. Jag har läst lite att mappningen är mjukare på gasresponsen i MYP och det kan jag nog hålla med om, går mjukt och fint. Märker att bilen knuffar på lite bättre i låga hastigheter när man trycker på, men kan ärligt talat inte märka någon skillnad i hastigheter över säg 80 km/h när man trycker till på pedalen i acceleration. Min förväntning var nog att det skulle märkas lite mer skillnad mellan modellerna.
Hur upplever ni andra det som kört MYLR tidigare?
Funderar på om det är den mjukare mappningen av gasresponsen som gör det eller något annat? Saknar lite den omedelbara responsen på MYLR i 90+ vid omkörningar och hade hoppats på samma men lite förstärkt med min MYP.
kommer från en MYLR-22 och har nyligen plockat ut en MYP och lite fundersam över skillnaden i prestanda...jag hade nog hoppats på att jag skulle märka större skillnad mellan dem. Jag har läst lite att mappningen är mjukare på gasresponsen i MYP och det kan jag nog hålla med om, går mjukt och fint. Märker att bilen knuffar på lite bättre i låga hastigheter när man trycker på, men kan ärligt talat inte märka någon skillnad i hastigheter över säg 80 km/h när man trycker till på pedalen i acceleration. Min förväntning var nog att det skulle märkas lite mer skillnad mellan modellerna.
Hur upplever ni andra det som kört MYLR tidigare?
Funderar på om det är den mjukare mappningen av gasresponsen som gör det eller något annat? Saknar lite den omedelbara responsen på MYLR i 90+ vid omkörningar och hade hoppats på samma men lite förstärkt med min MYP.
Intressant. Jag har ju acc.boost i min MYLR, kommer jag känna ännu mindre skillnad?
MYP är lika slö som bmw m50.
M3P lite piggare.
Över 80 märker man som sagt inte så stor skillnad på MYP och MYLR
Bjørn nyland gör seriösa acc tester
Det intressant är ju att Björn har angett fel för MYP. 3,7s ÄR med 1ft rollout. Så den är helt enligt spec således. Björn har angett att spec är 0-100 på 3,7s. Men när han testar med 1ft roll out så får han 3,68 och spec är 3,7. Så
Intressant ordval... MYP är lika slö som M50
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
MYP är lika slö som bmw m50.
M3P lite piggare.
Över 80 märker man som sagt inte så stor skillnad på MYP och MYLR
Bjørn nyland gör seriösa acc tester
Man bör väl även beakta att BMW tid är gjord i början av februari med vinterdäck jämfört med sommardäck i mitten av juni med Teslan, borde göra något iallafall. Sedan får jag väl säga att båda duger gott och jag bryr mig mest om 80-120 accet, som någon annan sa. 0-100 är ointressant men en vedertagen mätmetod för prestanda. Rullande start känns lite påhitt tycker jag och är helt ointressant.
Skitsnack, 0-100 är standard av en anledning. Om "prestandan" var bättre i i4 M50 så borde den vara snabbare där med.
0-100 är en rest från en svunnen tid när bilarna var mycket långsammare. Teslorna lever på rycket från stillastående då de ej är vridmomentsbegränsade. Tror BMW:n är snabbare redan från 50-60 km/h och uppåt.
MYP är lika slö som bmw m50.
M3P lite piggare.
Över 80 märker man som sagt inte så stor skillnad på MYP och MYLR
Bjørn nyland gör seriösa acc tester
M50 är garanterat inte som MYP. Jag får riktig kick även vid 30% SoC, men i MYP är den heltrött vid 50%.
Det verkar inte stämma. Åkte ut och testade MYP nu, kändes pigg vid 47% SOC. 481hk max discharge och 0-100 på 3,95.
är detta mätt med en riktig gps box? Jag mäter med Dragy. En vanlig app kan visa ganska mycket fel. Oavsett, så är inte 4 sek jättefort, inte Tesla performancenivå enligt mig iaf.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nu är i4 en liten bil med klena utrymmen som trots det väger ohemula 2.2-2.3 ton, som en Range Rover, och är därmed ointressant till att börja med. BMW får återkomma med nästa generation.
0-100 är en rest från en svunnen tid när bilarna var mycket långsammare. Teslorna lever på rycket från stillastående då de ej är vridmomentsbegränsade. Tror BMW:n är snabbare redan från 50-60 km/h och uppåt.
Men nu släpper vi det.
Håller med om att 0-100 var mer relevant när tiderna rent generellt var betydligt högre än idag. När man börjar krypa neråt 4 sekunder och därunder spelar greppet en allt större roll. Accelerationen begränsas då av den maximala kraft som däcken kan överföra, snarare än motorn. Ett rätt extremt exempel är ett tidigare rekordförsök med en Koenigsegg Agera, där de hade problem med hjulspinn ända upp till 180 km/h. Det medförde att bilen gjorde 100-200 på kortare tid än 0-100 km/h, vilket troligen kan förklaras av att bilens aerodynamiska downforce i högre farter bidrog till att ge bättre grepp. Om motorn hade varit begränsande hela tiden hade 100-200 tagit tre gånger så lång tid om 0-100, men det gick alltså fortare. Visserligen var det inte ideala förhållanden, men visar ändå på hur grepp kan begränsa. Här har elbilar en fördel, i och med att de kan reglera effekten mer noggrant och därmed bättre utnyttja det fäste som finns.
När vi pratar snabba bilar är i mitt tycke 100-200, eller 50-150 eller kanske 70-130 mer intressanta sätt att mäta prestanda.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
MYP är lika slö som bmw m50.
M3P lite piggare.
Över 80 märker man som sagt inte så stor skillnad på MYP och MYLR
Bjørn nyland gör seriösa acc tester
M50 är garanterat inte som MYP. Jag får riktig kick även vid 30% SoC, men i MYP är den heltrött vid 50%.
Det verkar inte stämma. Åkte ut och testade MYP nu, kändes pigg vid 47% SOC. 481hk max discharge och 0-100 på 3,95.
är detta mätt med en riktig gps box? Jag mäter med Dragy. En vanlig app kan visa ganska mycket fel. Oavsett, så är inte 4 sek jättefort, inte Tesla performancenivå enligt mig iaf.
Är väl 3,7 sekunder med rollout? Då är väl 3,95 sek jättebra?
Nu är i4 en liten bil med klena utrymmen som trots det väger ohemula 2.2-2.3 ton, som en Range Rover, och är därmed ointressant till att börja med. BMW får återkomma med nästa generation.
Halvkombi smäller högt i min värld då vi har hund. Den lirar även i en helt annan liga vad gäller komfort och utrustning. Att den väger lite mer får man acceptera. Är inte idealiskt men det finns inga egentliga alternativ i klassen, förutom Polestar 2.
Skitsnack, 0-100 är standard av en anledning. Om "prestandan" var bättre i i4 M50 så borde den vara snabbare där med.
0-100 är en rest från en svunnen tid när bilarna var mycket långsammare. Teslorna lever på rycket från stillastående då de ej är vridmomentsbegränsade. Tror BMW:n är snabbare redan från 50-60 km/h och uppåt.
Men nu släpper vi det.
Snarare har det en koppling till verkliga trafikförhållanden. Vägar med hastighetsbegränsning på >100kmh är så gott som alltid flerfiliga, dvs man har ingen direkt brådska att komma om snabbt för att göra en säker omkörning.
Förövrigt, menar du att BMW har begränsat vridmomentet mer än Tesla i lägre hastighet? Varför då isf? Går den tunga klumpen sönder annars?
MWall skrev:
Lurkern skrev:
Nu är i4 en liten bil med klena utrymmen som trots det väger ohemula 2.2-2.3 ton, som en Range Rover, och är därmed ointressant till att börja med. BMW får återkomma med nästa generation.
Halvkombi smäller högt i min värld då vi har hund. Den lirar även i en helt annan liga vad gäller komfort och utrustning. Att den väger lite mer får man acceptera. Är inte idealiskt men det finns inga egentliga alternativ i klassen, förutom Polestar 2.
Allt är relativt som man säger, men för mig gav den ingen mersmak. Kändes bara just trång, gammal och tung.
EQE lockar betydligt mer(men den var lite för svampig).
MYP är lika slö som bmw m50.
M3P lite piggare.
Över 80 märker man som sagt inte så stor skillnad på MYP och MYLR
Bjørn nyland gör seriösa acc tester
M50 är garanterat inte som MYP. Jag får riktig kick även vid 30% SoC, men i MYP är den heltrött vid 50%.
Det verkar inte stämma. Åkte ut och testade MYP nu, kändes pigg vid 47% SOC. 481hk max discharge och 0-100 på 3,95.
är detta mätt med en riktig gps box? Jag mäter med Dragy. En vanlig app kan visa ganska mycket fel. Oavsett, så är inte 4 sek jättefort, inte Tesla performancenivå enligt mig iaf.
Är väl 3,7 sekunder med rollout? Då är väl 3,95 sek jättebra?
beror på vad man menar med jättebra. Folk generellt känner ju inte till 1 foot rollout, så när man på pappret jämför bilarna så får man en skev bild av verkligheten eftersom väldigt få övriga bilar anges med 1 foot rollout. Don't get me wrong, 4 sek till 100 ÄR snabbt, men i jämförelse med andra prestandaelbilar i allmännhet och Tesla P i synnerhet, så är inte 4sek snabbt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14