Problem, Bilen kanske inte startar igen.
Moderator: Redaktion
- Snowdiver87
- Teslaägare
Problem, Bilen kanske inte startar igen.
För ca tre veckor sen fick jag ett meddelande om att bilen behöver service för att boka lågspänningsbatteri på min Model S 90D facelift.
Jag bokade då in en service där en tekniker ska komma hem till mig och göra detta på Tisdag.
Det är backgrundsstoryn. MEN igår åkte jag hem från Åre till Stockholm, allt gick smidigt och laddning på SUC fungerade kanon. Laddade i Åsarna sen i Söderhamn för att sedan toppa up lite i Uppsala ( kanske inte helt nödvändigt men behövde ändå gå på toa ). I Uppsala tyckte jag att fläktarna lät ganska högt och även i lite olika frekvenser. Inte något extremt men högre än vanligt. Nåväl det var ju ändå ca 17c ute samt slutet av en längre resa.
Idag när jag skulle åka iväg och tvätta bilen får jag dessa varningar : "minskad effekt i elsystemet, fordonet kan stängas av oväntat, följt av Minskad effekt fordonsystemet stängs av , följt av bilen kanske inte startar igen service krävs, sen den "vanliga som jag sett tre veckor" boka service för att byta lågspänningsbatteri.
Service teknikern på Tesla sa att jag inte behövde oroa mig för 12v aka lågspänningsbatteriet. Han förklarade att jag egentligen skulle kunna åka runt med bilen så i ett flertal månader utan några problem. Värt att nämna är att dörrar samt luckor går att öppna osv men att bilen inte går att köra på något vis, ACn går inte heller igång.
Vad tror ni detta är? Har ju lyckligtvis en Tesla mobil operatör som kommer till mig på Tisdag mellan 12-16 för att byta 12v samt fixa vänster passagerardörr. Kommer väl få mer klarhet då.
Jag bokade då in en service där en tekniker ska komma hem till mig och göra detta på Tisdag.
Det är backgrundsstoryn. MEN igår åkte jag hem från Åre till Stockholm, allt gick smidigt och laddning på SUC fungerade kanon. Laddade i Åsarna sen i Söderhamn för att sedan toppa up lite i Uppsala ( kanske inte helt nödvändigt men behövde ändå gå på toa ). I Uppsala tyckte jag att fläktarna lät ganska högt och även i lite olika frekvenser. Inte något extremt men högre än vanligt. Nåväl det var ju ändå ca 17c ute samt slutet av en längre resa.
Idag när jag skulle åka iväg och tvätta bilen får jag dessa varningar : "minskad effekt i elsystemet, fordonet kan stängas av oväntat, följt av Minskad effekt fordonsystemet stängs av , följt av bilen kanske inte startar igen service krävs, sen den "vanliga som jag sett tre veckor" boka service för att byta lågspänningsbatteri.
Service teknikern på Tesla sa att jag inte behövde oroa mig för 12v aka lågspänningsbatteriet. Han förklarade att jag egentligen skulle kunna åka runt med bilen så i ett flertal månader utan några problem. Värt att nämna är att dörrar samt luckor går att öppna osv men att bilen inte går att köra på något vis, ACn går inte heller igång.
Vad tror ni detta är? Har ju lyckligtvis en Tesla mobil operatör som kommer till mig på Tisdag mellan 12-16 för att byta 12v samt fixa vänster passagerardörr. Kommer väl få mer klarhet då.
Re: Problem, Bilen kanske inte startar igen.
Det låter som att kylsystemet är paj.
Sannolikt en läcka någonstans.
Har du sett nån vätska under bilen?
Inte kondensvatten.
Sannolikt en läcka någonstans.
Har du sett nån vätska under bilen?
Inte kondensvatten.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Jag fick ungefär samma felmeddelanden i min M3.
…och mycket riktigt så startade inte bilen efter att jag parkerat.
Fick bli bärgare till sc där man bytte ”värmeelementet”.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
…och mycket riktigt så startade inte bilen efter att jag parkerat.
Fick bli bärgare till sc där man bytte ”värmeelementet”.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har också varning ”boka service 12v” och fått servicetid 21 juli. Hur riskabelt är det att bli stående?
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Jag drar mig för att chansa!lem skrev:Har också varning ”boka service 12v” och fått servicetid 21 juli. Hur riskabelt är det att bli stående?
Ta åtminstone med dig "startsladd" och kolla hur du kommer åt 12V utifrån så du kan låsa upp (och kanske starta) om/när batteriet slocknar. Det kan nog ske plötsligt.
I och för sig var det primärt andra fel för mig men när det tog slut var det stopp och bärgare.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
En sån liten spänningsmätare som man sätter i zigguttaget kan vara bra också, för att se om
bilen ens kan/försöker ladda batteriet… om inte dör bilen ganska snabbt tex.
bilen ens kan/försöker ladda batteriet… om inte dör bilen ganska snabbt tex.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Snowdiver87
- Teslaägare
Lite uppdateringar kring problemet.
Två av Teslas grabbar var förbi i tisdags för mobil service. Den ena började jobba med vänster bakdörr och den andra började arbeta med att byta ut 12v batteriet. När batteriet var utbytt kom bilen åter till liv men fick massa andra nya felmeddelanden. Killen som jobbade med batteriet kämpade verkligen med sin dator och ringde runt till massa kollegor. Allt utan lyckat resultat...
Det slutade med att jag endast betalade för dörrbytet och att de stoppade tillbaka det gamla batteriet. Jag blev ombedd att boka en bärgare vilket jag gjorde.
Bärgaren kom imorse strax efter 08 och körde bilen till Väsby SC på Kanalvägen. Ganska snabbt runt 10.15 fick jag ett mail om att de har börjat jobba med min bil. Under dagen har jag dock inte fått någon kontakt av Tesla och går man in i appen ser man att status på bilen lyder under "servas". Antar att det är något med högspänningsbatteriet och inte 12v eller så har urladdningen av 12v på något sätt strulat till det för högspänningsbatteriet. Min bil är tillverkad 2016 och batteriet är aldrig tidigare bytt då det är tillverkat i april 2016.
Jag hoppas få mer klarhet kring hur det går av Tesla imorgon.
Hörde av mig till SC direkt när jag fick varningen. Det tog en månad tills batteriet laddade ur för mig men då körde jag ganska mycket under den månaden. Kanske 250-300 mil. Sen vet jag inte till 100% om det beror på 12v batteriet eller om det är något annat problem som spökar.
Kylsystemet var det iaf inte. Vätskan var på max och allt såg fint ut när man öppnade upp frunken. Faktiskt väldigt fint förutom lite grus som skvätt upp från vägen ( öppet ner mot däcken ) för att vara en bil från 2016 med 13000 mil på mätaren. Nästan som ny faktiskt.
Hojtar när jag vet mer.
Två av Teslas grabbar var förbi i tisdags för mobil service. Den ena började jobba med vänster bakdörr och den andra började arbeta med att byta ut 12v batteriet. När batteriet var utbytt kom bilen åter till liv men fick massa andra nya felmeddelanden. Killen som jobbade med batteriet kämpade verkligen med sin dator och ringde runt till massa kollegor. Allt utan lyckat resultat...
Det slutade med att jag endast betalade för dörrbytet och att de stoppade tillbaka det gamla batteriet. Jag blev ombedd att boka en bärgare vilket jag gjorde.
Bärgaren kom imorse strax efter 08 och körde bilen till Väsby SC på Kanalvägen. Ganska snabbt runt 10.15 fick jag ett mail om att de har börjat jobba med min bil. Under dagen har jag dock inte fått någon kontakt av Tesla och går man in i appen ser man att status på bilen lyder under "servas". Antar att det är något med högspänningsbatteriet och inte 12v eller så har urladdningen av 12v på något sätt strulat till det för högspänningsbatteriet. Min bil är tillverkad 2016 och batteriet är aldrig tidigare bytt då det är tillverkat i april 2016.
Jag hoppas få mer klarhet kring hur det går av Tesla imorgon.
Hörde av mig till SC direkt när jag fick varningen. Det tog en månad tills batteriet laddade ur för mig men då körde jag ganska mycket under den månaden. Kanske 250-300 mil. Sen vet jag inte till 100% om det beror på 12v batteriet eller om det är något annat problem som spökar.
Kylsystemet var det iaf inte. Vätskan var på max och allt såg fint ut när man öppnade upp frunken. Faktiskt väldigt fint förutom lite grus som skvätt upp från vägen ( öppet ner mot däcken ) för att vara en bil från 2016 med 13000 mil på mätaren. Nästan som ny faktiskt.
Hojtar när jag vet mer.
- Snowdiver87
- Teslaägare
Lite klarhet, efter felsökning på SC i Väsby visade sig att Ac kompressorn har fått någon typ av mekaniskt fel ( översatt från engelska ).
Detta skrev teknikern:
The A/C compressors an internal mechanical failure. Because its a mechanical failure metal debris has been flushed around the system making the repair a bit trickier.
We will look into possible solutions tomorrow and get back to you with an update regarding the plan of repair.
Ska tala med försäkringsbolaget imorgon om kostnaden från Tesla skulle bli väldigt hög. Har maskinskada 10 år eller 15000mil min bil har gått 13000mil.
Detta skrev teknikern:
The A/C compressors an internal mechanical failure. Because its a mechanical failure metal debris has been flushed around the system making the repair a bit trickier.
We will look into possible solutions tomorrow and get back to you with an update regarding the plan of repair.
Ska tala med försäkringsbolaget imorgon om kostnaden från Tesla skulle bli väldigt hög. Har maskinskada 10 år eller 15000mil min bil har gått 13000mil.
Ja, det låter onekligen som ett maskinhaveri!Snowdiver87 skrev:Lite klarhet, efter felsökning på SC i Väsby visade sig att Ac kompressorn har fått någon typ av mekaniskt fel ( översatt från engelska ).
Detta skrev teknikern:
De där metallspånen kan nog ha hamnat lite varstans i maskineriet, typ hela drivlinan

Lagom rolig present till sommaren.

- gasgaraget
- Teslaägare
AC haveri fyller spån fram till chillern (värmeväxlaren) som kyler kylväskan som kyler resten av drivlina etc. Så kompressor, förångare,chiller samt kondensor och rör men inte så mycket mer. Då har man bytt allt. Vet inte om de kan spola rent annars byte. Men de borde inte tagit sig förbi chillern för att komma till övriga bilen.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Renault Zoe Intens 41kWh -17 nr 2 även den blå
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Renault Zoe Intens 41kWh -17 nr 2 även den blå
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Värmeväxlaren är ju två slingor i som inte utväxlar vätska mer varandra så det borde vara lugnt.
Model Y LR AWD 2022
- Snowdiver87
- Teslaägare
Bilen fungerar nu och är hämtad på servicecentret i Väsby. Försäkringsbolaget täckte kostnaderna - självrisken på maskinskada. Värt att säga är att det är väldigt bra att se över sin försäkring för att se hur långt bilen får gå innan försäkringen inte täcker maskinskada. Min bil har rullat strax över 13k mil och min försäkring täcker maskinskador upp till 15k mil. Har sett en annan försäkring som täcker maskinskador upp till 17500 mil. Tesla arbetar inte heller genom att fakturera försäkringsbolag så jag fick lägga ut pengar för att sen få pengar insatta på mitt konto. Tur i oturen är att jag nu har ett helt nyservat AC system, kanske vettigt på en bil som har rullat 13k mil.
Jag måste dock säga en sak som förbryllar mig en aning. Det känns lite som att Tesla har sålt lite väl många bilar i Sverige jämfört med hur många Servicecenter det finns. Hoppas att volymen sålda bilar kommer korrelera med servicevolymen inte minst när alla bilar blir äldre och får lite skavanker. Nu gick just mitt ärende smidigt men tänkte för framtiden osv.
Jag måste dock säga en sak som förbryllar mig en aning. Det känns lite som att Tesla har sålt lite väl många bilar i Sverige jämfört med hur många Servicecenter det finns. Hoppas att volymen sålda bilar kommer korrelera med servicevolymen inte minst när alla bilar blir äldre och får lite skavanker. Nu gick just mitt ärende smidigt men tänkte för framtiden osv.
Hejsan, fick just ett likadant felmeddelande på min Tesla S model från 2015, lågspänningsbatteriet beehöver bytas ut för att kunns uppdatera uppgraderingar. Nu finns ju inga uppgraderingar att göra men efter att ha läst manualen blev jag inte klok på vad jag bör göra. Jag har bokat tid för byte den 31:a Januari då jag är bortrest nästa vecka. Manualen säger att man kan köra bilen men att om man skjuter upp bytet så kan den sluta att fungera! Vad betyder skjuta upp? 30 minuter, 1 Vecka, 1 månad??? Vågar jga låta frun köra bilen när jag är borta eller bör jag vänta tills jag kan köra den till verkstaden?
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Det går inte att svara på. Den kan gå en dag till, eller en månad. De jag har hört om tidigare har varierat mellan en vecka och två veckor.
Jag har fått ett kostnadsförslag på drygt 900 kr från Tesla SC, så de verkar inte tro att batteriet behöver bytas. Undrar vad de tänker göra....
Jag har fått ett kostnadsförslag på drygt 900 kr från Tesla SC, så de verkar inte tro att batteriet behöver bytas. Undrar vad de tänker göra....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Bokat Cybertruck
-
Based on the information provided, it sounds like the low voltage battery is not the cause of the warnings you received. The service technician mentioned that you can drive around with the low voltage battery issue for several months without any problems, but the warnings you received seem to indicate a different issue, possibly related to the main electrical system. It would be best to have a proper diagnosis and repair by a qualified Tesla technician to ensure the issue is properly addressed.
Senast redigerad av Robert Farr, redigerad totalt 1 gånger.
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Felet på min var en dåligt åtdragen batteripol. Nu har inte jag kollat men är den av pressad plåt så är det ett grundläggande fel från Tesla. De kabelskorna "töjer" sej med tiden, och börjar glappa. Det är mycket bättre att ha gjutna kabelskor till batteriet.
Kostade mej drygt 500 kr för något som inte jag har gjort. Plus ett par timmars resa och nästan en hel dag.
Kostade mej drygt 500 kr för något som inte jag har gjort. Plus ett par timmars resa och nästan en hel dag.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Bokat Cybertruck
Bokat Cybertruck