Som accelerationen med en P då. Det är över rätt fortMWall skrev:
Ofta är ju ämnet snabbt avhandlat. I detta fall så är väl MYP snabbare än 3LR? Då blir diskussionerna väldigt korta och tråkiga.

Moderator: Redaktion
Som accelerationen med en P då. Det är över rätt fortMWall skrev:
Ofta är ju ämnet snabbt avhandlat. I detta fall så är väl MYP snabbare än 3LR? Då blir diskussionerna väldigt korta och tråkiga.
Haha. Ja då är det väl en ännu kortare diskussion.Dafro skrev:Tråden heter dock prestanda MYP vs MYLR. Inte 3LR.MWall skrev:Ofta är ju ämnet snabbt avhandlat. I detta fall så är väl MYP snabbare än 3LR? Då blir diskussionerna väldigt korta och tråkiga.DrSnuggles skrev:Jag gör ett försök att dra tillbaka tråden till OT, då den främst var tänkt att handla om skillnaden i prestanda mellan MYLR och MYP, inte om andra bilmärken eller problem med drivaxlar på andra modeller etc.Men det verkar ju finnas ett intresse att diskutera detta så ni får gärna skapa en egen tråd för det!
![]()
Glad midsommar!
Dafro skrev:Tråden heter dock prestanda MYP vs MYLR. Inte 3LR.MWall skrev:Ofta är ju ämnet snabbt avhandlat. I detta fall så är väl MYP snabbare än 3LR? Då blir diskussionerna väldigt korta och tråkiga.DrSnuggles skrev:Jag gör ett försök att dra tillbaka tråden till OT, då den främst var tänkt att handla om skillnaden i prestanda mellan MYLR och MYP, inte om andra bilmärken eller problem med drivaxlar på andra modeller etc.Men det verkar ju finnas ett intresse att diskutera detta så ni får gärna skapa en egen tråd för det!
![]()
Glad midsommar!
Var lite så jag också tänkte.MWall skrev:Haha. Ja då är det väl en ännu kortare diskussion.Dafro skrev:Tråden heter dock prestanda MYP vs MYLR. Inte 3LR.MWall skrev:Ofta är ju ämnet snabbt avhandlat. I detta fall så är väl MYP snabbare än 3LR? Då blir diskussionerna väldigt korta och tråkiga.DrSnuggles skrev:Jag gör ett försök att dra tillbaka tråden till OT, då den främst var tänkt att handla om skillnaden i prestanda mellan MYLR och MYP, inte om andra bilmärken eller problem med drivaxlar på andra modeller etc.Men det verkar ju finnas ett intresse att diskutera detta så ni får gärna skapa en egen tråd för det!
![]()
Glad midsommar!
Du hade inte acc.boost i din LR?Lystico skrev:Är extremt besviken på min MYP - betydligt sämre ihopbyggd än den kines LR som jag har.
Tycker att prestandan är medelmåttig med - Hopps de släpper prestandauppdateringar till bilen så skillnaden blir större
Ja att det tar 3,9 sekunder från stillastående till 100 km/h är ju sjukt slött för en hyggligt stor crossover.Lystico skrev:Är extremt besviken på min MYP - betydligt sämre ihopbyggd än den kines LR som jag har.
Tycker att prestandan är medelmåttig med - Hopps de släpper prestandauppdateringar till bilen så skillnaden blir större
Inte acc boost. Men skulle tro att skillnaden är minimal. Min M3P var ju på en helt annan division än denna.mikebike skrev:Du hade inte acc.boost i din LR?Lystico skrev:Är extremt besviken på min MYP - betydligt sämre ihopbyggd än den kines LR som jag har.
Tycker att prestandan är medelmåttig med - Hopps de släpper prestandauppdateringar till bilen så skillnaden blir större
Jag undrar (fortfarande) hur stor skillnaden är mellan MYLR a.c. och MYP.
Det är inte så att den upplevs långsammare för att den är tystare?Lystico skrev:Inte acc boost. Men skulle tro att skillnaden är minimal. Min M3P var ju på en helt annan division än denna.mikebike skrev:Du hade inte acc.boost i din LR?Lystico skrev:Är extremt besviken på min MYP - betydligt sämre ihopbyggd än den kines LR som jag har.
Tycker att prestandan är medelmåttig med - Hopps de släpper prestandauppdateringar till bilen så skillnaden blir större
Jag undrar (fortfarande) hur stor skillnaden är mellan MYLR a.c. och MYP.
Största skillnaden är 0-30, P trycker på mer. I motorvägsfart så är det ingen skillnad. Möjligen att P är piggare i högre motorvägsfart men mellan 120-140km/h är det inte det.
Helt rätt.NEO skrev:Jag får helt enkelt slå död på denna diskussion, tar mina bilar MYP och M3P så får svärfar och farsgubben ta sina MYLR och 3LR och köra ett race från 0-100, 100-150 och filma.
Min magkänsla säger;
1. M3P
2. MYP
3. 3LR
4. MYLR
Eller så läser man på teslas beställningssidaNEO skrev:Jag får helt enkelt slå död på denna diskussion, tar mina bilar MYP och M3P så får svärfar och farsgubben ta sina MYLR och 3LR och köra ett race från 0-100, 100-150 och filma.
Min magkänsla säger;
1. M3P
2. MYP
3. 3LR
4. MYLR
Är det någonstans man absolut inte kan läsa acc siffror så är det på tillverkarnas hemsidor, några överdriver, andra underdriver, några kör med 1 foot roll out, några inteTellus skrev:Eller så läser man på teslas beställningssidaNEO skrev:Jag får helt enkelt slå död på denna diskussion, tar mina bilar MYP och M3P så får svärfar och farsgubben ta sina MYLR och 3LR och köra ett race från 0-100, 100-150 och filma.
Min magkänsla säger;
1. M3P
2. MYP
3. 3LR
4. MYLR![]()
1. M3P 3,3 sek
2. MYP 3,7 sek
3. 3LR. 4,4 sek
4. MYLR 5,0 sek
Sant men samma märke borde ha liknande spridning. Jämföra Tesla mot BMW går ju däremot inte.HelectriC skrev:Är det någonstans man absolut inte kan läsa acc siffror så är det på tillverkarnas hemsidor, några överdriver, andra underdriver, några kör med 1 foot roll out, några inteTellus skrev:Eller så läser man på teslas beställningssidaNEO skrev:Jag får helt enkelt slå död på denna diskussion, tar mina bilar MYP och M3P så får svärfar och farsgubben ta sina MYLR och 3LR och köra ett race från 0-100, 100-150 och filma.
Min magkänsla säger;
1. M3P
2. MYP
3. 3LR
4. MYLR![]()
1. M3P 3,3 sek
2. MYP 3,7 sek
3. 3LR. 4,4 sek
4. MYLR 5,0 sek
Du hann kommentera innan jag skrev färdigtDafro skrev:Sant men samma märke borde ha liknande spridning. Jämföra Tesla mot BMW går ju däremot inte.HelectriC skrev:Är det någonstans man absolut inte kan läsa acc siffror så är det på tillverkarnas hemsidor, några överdriver, andra underdriver, några kör med 1 foot roll out, några inteTellus skrev:Eller så läser man på teslas beställningssidaNEO skrev:Jag får helt enkelt slå död på denna diskussion, tar mina bilar MYP och M3P så får svärfar och farsgubben ta sina MYLR och 3LR och köra ett race från 0-100, 100-150 och filma.
Min magkänsla säger;
1. M3P
2. MYP
3. 3LR
4. MYLR![]()
1. M3P 3,3 sek
2. MYP 3,7 sek
3. 3LR. 4,4 sek
4. MYLR 5,0 sek
Här är man på vet du.HelectriC skrev:Du hann kommentera innan jag skrev färdigtDafro skrev:Sant men samma märke borde ha liknande spridning. Jämföra Tesla mot BMW går ju däremot inte.HelectriC skrev:Är det någonstans man absolut inte kan läsa acc siffror så är det på tillverkarnas hemsidor, några överdriver, andra underdriver, några kör med 1 foot roll out, några inteTellus skrev:Eller så läser man på teslas beställningssidaNEO skrev:Jag får helt enkelt slå död på denna diskussion, tar mina bilar MYP och M3P så får svärfar och farsgubben ta sina MYLR och 3LR och köra ett race från 0-100, 100-150 och filma.
Min magkänsla säger;
1. M3P
2. MYP
3. 3LR
4. MYLR![]()
1. M3P 3,3 sek
2. MYP 3,7 sek
3. 3LR. 4,4 sek
4. MYLR 5,0 sek
Fast nä, eftersom MYP är med 1ft rollout, så ser den faktiska skillnaden ut såhär:Tellus skrev:Eller så läser man på teslas beställningssidaNEO skrev:Jag får helt enkelt slå död på denna diskussion, tar mina bilar MYP och M3P så får svärfar och farsgubben ta sina MYLR och 3LR och köra ett race från 0-100, 100-150 och filma.
Min magkänsla säger;
1. M3P
2. MYP
3. 3LR
4. MYLR![]()
1. M3P 3,3 sek
2. MYP 3,7 sek
3. 3LR. 4,4 sek
4. MYLR 5,0 sek
Okej, fattarAAKEE skrev:Det är bara felaktiga rykten.Jaegaern skrev:Hört från flera håll att LR ska vara rappare i högre hastigheter än P, främst Y, men kanske även 3.
Kan det ha med att de är olika drevade?
Det skiljer till P’s fördelning högre farter också men skillnaden är mindre än under 100 km/h. M3P har mer effekt även där LR når sin toppfart, inte mycket skillnad just där men det skiljer och är suvmccesdivt mer skillnad från toppfart och nedåt.
Det finns gott om exempel där man mätt motoreffekt på drivhjulen i olika hastigheter, tex på youtube.
Här nedan, en Dyno av P och LR. Den är gammal så det har kommit effektuppgraderingar för både LR och P sedan denna:
Fast, nä det stämmer inteJeppe_E skrev:Fast nä, eftersom MYP är med 1ft rollout, så ser den faktiska skillnaden ut såhär:Tellus skrev:Eller så läser man på teslas beställningssidaNEO skrev:Jag får helt enkelt slå död på denna diskussion, tar mina bilar MYP och M3P så får svärfar och farsgubben ta sina MYLR och 3LR och köra ett race från 0-100, 100-150 och filma.
Min magkänsla säger;
1. M3P
2. MYP
3. 3LR
4. MYLR![]()
1. M3P 3,3 sek
2. MYP 3,7 sek
3. 3LR. 4,4 sek
4. MYLR 5,0 sek
1. M3P 3,3s
2. MYP 4,0s (3,95 uppmätt)
3. M3LR 4,4s
4. MYLR 5,0s
Det skiljer 1,1s mellan mellan M3P och M3LR och sen skiljer det 1s mellan MYP och MYLR. Klart att man upplever M3P som mycket snabbare än en LR, även om skillnaden mellan modellerna är snarlik. Men det beror ju till största delen på att 3,3s är ganska mycket snabbare än 4s. Dock kan jag säga, efter att ha kört en M3LR i tre år (utan boost) att MYP är tydligt snabbare. Dessutom är skillnaden mellan en MYLR och en MYP. När jag testkörde MYLR så var min första tanke, jaha.. denna var ju lite långsammare än min trea.
https://www.youtube.com/watch?v=SR2psY9l93sTellus skrev:[q
Fast, nä det stämmer inte![]()
M3P är också med 1 ft rollout. Tesla gör så med performancemodellerna, ej specifikt för MYP.
Så då hamnar M3P på 3,5 sek ungefär, ingen förändring på 4 år. Borde komma en snabbare version, men dom har fullt upp med andra viktigare "problem"
Samma för 4 år sedan dock, YP verkar hamna på 3,9 med dragyAAKEE skrev:https://www.youtube.com/watch?v=SR2psY9l93sTellus skrev:[q
Fast, nä det stämmer inte![]()
M3P är också med 1 ft rollout. Tesla gör så med performancemodellerna, ej specifikt för MYP.
Så då hamnar M3P på 3,5 sek ungefär, ingen förändring på 4 år. Borde komma en snabbare version, men dom har fullt upp med andra viktigare "problem"
3.31 med dragy
viktorjacobs skrev:Här kommer en helt magkänslebaserad åsikt efter en vecka i en MYLR. Jag ska också säga att jag kommer från en VW Tiguan med 2-liters dieselturbo, så jag är van vid en hyfsat slö bil.
Jag bytte från en MYP till MYLR under våren, och kände i efterhand att det kanske var lite dumt. Skulle jag sakna det roliga i att ha perfomancemodellen? Såhär i efterhand ångrar jag det inte alls. LR är riktigt kul när man trycker till, och väldigt bekväm i alla andra lägen. Sen finns det säkert flera andra anledningar till att MYP hade varit ett bättre köp i mångas ögon, men rent körkänslemässigt så upplever jag verkligen inte LR som en tråkig bil.