Våga köpa BMW i3 med det nya batteriet i sommar?
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
Våga köpa BMW i3 med det nya batteriet i sommar?
För mig skulle en BMW i3, med det nya utlovade större batteriet till sommaren 2016, passa bra.
Det jag kan läsa mig till på nätet är ju att det verkar vara en bra och välbyggd elbil, men idag lider den av sin korta räckvidd.
Har ni några erfarenheter?
Det jag kan läsa mig till på nätet är ju att det verkar vara en bra och välbyggd elbil, men idag lider den av sin korta räckvidd.
Har ni några erfarenheter?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Våga köpa BMW i3 med det nya batteriet i sommar?
Man diskuterer dette hett i tyske fora. Slik jeg forstår vet ingen når større batteri kommer. Muligvis sommer 2016, sannsynligvis senere.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nu när dom bekräftat att det större batteriet kommer, så lär rimligtvis försäljningen av nuvarande minska radikalt. Jag skulle tro att dom lär se till att bilen går att beställa ganska snart, om dom inte vill förlora marknadsandelar.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Så länge du inte planerar använda baksätet är det en OK elbil...
http://teslaclubsweden.se/bmw-i3-testkord/
http://teslaclubsweden.se/bmw-i3-testkord/
Jag skulle säga att baksätet är riktigt bra om man har bilbarnstol. Det är mycket enkelt att montera och placera barn i. För att det saknas b-stolpe. Problemet med baksätet är om man parkerar med bilar på bägge sidor. Då kan det bli svårt att ta sig ut om man sitter bak. Annars tycker jag att det är riktigt bra att slippa b-stolpen. Det blir lättlastat och rymligt. En dum sak med i3 är att den är 4sitsig. Vi har kört 4700mil med vår och är överlag mycket nöjda. Flera saker är bättre än på Teslan. Ex man ser mycket bättre i bmw:n lättare att köra i stan med en otroligt bra vändrradie. Man kan schemalägga klimatiseringen till avgångstid. Men den laddar bara på 1fas och är lite vindkänslig med sina smala däck och förhållandevis höga kaross. Helljuset är rena rama skämtet! Mycket sämre än teslan. Halvljuset med led som jag har är bland de bättre jag upplevt.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Att man måste öppna framdörren för att kunna öppna bakdörren är en idiotisk, på gränsen till sinnessjuk konstruktion som enbart den får mig att rata i3...
Vad mer för korkade påhitt döljer sig under skalet kan man ju undra...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Men man måste ändå ge dem cred för den förbättring de gjort i gämförelse med Mini Cooper Clubman, som de tagit konstruktionen från. I i3an behöver man inte gå runt bilen för att släppa ut någon från baksätet. Det räcker att du som förare öppnar dörren, kliver ut och öppnar bakdörren. På Clubman finns det bara bakdörr på höger sida, så på den måste du öppna förardörren, kliva ur, och dessutom springa runt bilen för att öppna ytterligare en framdörr för att sedan kunna öppna bakdörren och släppa ut dem i baksätet.JonasH skrev:Att man måste öppna framdörren för att kunna öppna bakdörren är en idiotisk, på gränsen till sinnessjuk konstruktion som enbart den får mig att rata i3...
Med andra ord så går det framåt för BMW-koncernen.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Jag skulle börja med att vänta tills den kommer med nytt batteri och då ta en titt på vad det finns för nyheter om Chevrolet bolt eller "opel lightning". Bmwn kommer kanske komma upp emot 15mil på motorväg med det nya batteriet och ha max 35kWh batteri. Bolt kommer ha 60.
- kanylbullen
- Teslaägare
Tyckte den kändes mycket svajig vid full acceleration, men duger säkert bra som stadsbil.
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Det beror nog på vad man jämför med, själv tyckte jag den kändes stötig men med en suverän svängradie. Vill beställa en men inte med nuvarande batteriet, dröjer det för länge finns det nog andra alternativ.kanylbullen skrev:Tyckte den kändes mycket svajig vid full acceleration, men duger säkert bra som stadsbil.
Den perfekta bilen existerar nog inte, men jag vill ändå försvara i3ans lösning som den mindre dåliga. Hur skulle man gjort istället med en kort bil? Alternativet kanske var en tvådörrarsbil? Och i det perspektivet anser jag att hjälpdörrarna är sååå mycket bättre. Gissar att du aldrig skulle köpa en bil med två dörrar heller då. Jag har två dörrars (sportbil som låter vibrerar duktigt och luktar) , två plus två dörrar (i3an) och fyra dörrar teslan. En ren tvådörrars bil är också väldigt knölig att ta sig ur, fast då varenda gång man parkerar trångt eftersom dörren är så lång och därmed inte går att öppna så mycket. På i3an är det iallafall korta dörrar fram som blir jobbigt endast om man parkerar trångt med baksätespassagerare. Och att slippa B-stolpen är mycket bättre än jag förstod från början.JonasH skrev:Att man måste öppna framdörren för att kunna öppna bakdörren är en idiotisk, på gränsen till sinnessjuk konstruktion som enbart den får mig att rata i3...
Då är det mer sinnessjukt att man inte gör diskbänkar med hoar stora nog att diska en ungspanna. Det borde ju vara ursimpelt och begränsningarna är få. Fast det är väl inga som lagar mat idag, det skall bara se snyggt ut så räcker det [WINKING FACE].
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Till och med e-up som är 3.54m lång har 4 dörrar.... 

Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Vittnade precis om dörr problematiken
Ingen i kön bakom uppskattade i3 lösning att släppa ut barn från baksätet
Den här pappan försökte sig på att öppna passagerardörren från förarsätet så att bakdörren gick att öppna
Det gick inte alls och efter tutande från stressade ICE så körde han vidare troligtvis till en parkeringsplats längre bort.
Kan inte de från baksätet öppna passagerardörren ?
Vår BMW 6 serie coupe är det inga problem att komma ut från baksätet på egen hand
Ingen i kön bakom uppskattade i3 lösning att släppa ut barn från baksätet
Den här pappan försökte sig på att öppna passagerardörren från förarsätet så att bakdörren gick att öppna
Det gick inte alls och efter tutande från stressade ICE så körde han vidare troligtvis till en parkeringsplats längre bort.
Kan inte de från baksätet öppna passagerardörren ?
Vår BMW 6 serie coupe är det inga problem att komma ut från baksätet på egen hand
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Jo Det går att öppna innifrån om man sitter bak men det är lite bökigt. Våra barn har lärt sig detta utan att knorra. Det svåraste momentet är att komma åt öppningen av förardörren. Det borde finnas en funktion som gör att det är lättare att komma åt att öppna tycker jag.
Kanske en person som lånat bilen för provkörning och inte riktigt har rätta knycken.
Kanske en person som lånat bilen för provkörning och inte riktigt har rätta knycken.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Jeg har noen venner med en i3. To voksne og 1 barn. Aldri noen klager på dørene. Det er vel en kombinasjon av døren og evnen å tilpasse seg.
Teslan er jo en bred bil, det er det ingen tvil om. Så enten klager man på dette eller aksepterer bredden og tilpasser seg. Slik er det nok med i3 sin dørløsning. Man må tilpasse seg. Noen klarer det ikke, og da er en i3 et feilkjøp. Andre klarer det, og da er det et godt valg.
Teslan er jo en bred bil, det er det ingen tvil om. Så enten klager man på dette eller aksepterer bredden og tilpasser seg. Slik er det nok med i3 sin dørløsning. Man må tilpasse seg. Noen klarer det ikke, og da er en i3 et feilkjøp. Andre klarer det, og da er det et godt valg.
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Någon som har en bra länk om den nya i3:an? Har beställt en ny nu, men det blir officiellt på fredag. Kanske bättre att vänta.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Det borde ju vara ett pristillägg mot den gamla i3an inte tror jag det blir precis samma pris. Leaf har väl bägge med det större batteriet som "extratillbehör"
Hör med din säljare vad det blir för skillnad. Det ryktades ju att även äldre skulle kunna uppgradera till nya batteriet, jag är mycket nyfiken på vad det skulle kosta.
Hör med din säljare vad det blir för skillnad. Det ryktades ju att även äldre skulle kunna uppgradera till nya batteriet, jag är mycket nyfiken på vad det skulle kosta.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3