Försäljning via KvD

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Försäljning via KvD

Inlägg av tias »

Ska sälja en Model 3 och undrar om någon har erfarenhet av att sälja Teslor på KvD?
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 395
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Försäljning via KvD

Inlägg av A76 »

Japp, sålt en 2015 70D på Kvd. Fick bra betalt, och väldigt smidig affär. De ”lurade” dock köparen genom att påstå att den hade Autopilot aktiverad, men jag hade skickat ett dokument med all utrustning specad och där stod tydligt att det endast var hårdvara för Autopilot -Ej aktiverad.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1816
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Försäljning via KvD

Inlägg av Franz »

Jag sålde min 85D från 2015 under våren och var väldigt nöjd med vad jag fick. Några grejer dock....

1: KVD har väldigt dålig koll på Teslor. Jag förutsåg dock detta och pratade därför med dem varpå de rekommenderade att jag skrev ner en lista på grejer som jag tyckte vore bra att nämna.
* Fri Supercharging
* Uppgraderad MCU (till MCU2)
* CCS-uppgraderad

Det kan konstateras att inget av ovanstående nämndes i annonsen. Den som vann budgivningen hade för övrigt sökt upp mig på facebook och hört sig för om just detta. D.v.s. han bjöd mot andra som inte nödvändigtvis kände till detta.

2: Jag hade bilen på rekond innan men fick ändå betala för dammsugning. Tippar på att uppsugna gruskorn värderades till 25 kronor styck ;).

3: Jag hade en del punkter i deras besiktning närmare bestämt angående utslitna bromsar. Jag upplevde dock att fixa dem var inte aktuellt utan bilen skulle ut så snart som möjligt. Här är man lite i sitsen att man pratar med någon som verkar veta vad den pratar om, d.v.s. att sälja bilen med defekta bromsar istället för att fixa dem och sälja en bil utan sådana anmärkningar.

4: Bilen stod i flera dagar på deras parkering utan att ett av fönstrena var stängda. Kanske inte någon stor grej men stärker ändå ett intryck av att det är mass-hantering som gäller på KVD. Det finns ingen tid eller intresse att anstränga sig mer än nödvändigt med bilarna.

Jag fick mer än jag hoppats på. Efter nästan 7 år och över 18 000 mil fick jag ungefär 45% av nypriset och 70 000 mer än Tesla bjöd för den. Min slutsats är dock att KVD är ett väldigt bra ställe att sälja bilen på. Säljer man något lite nyare hade ju inget av ovanstående (förutom dammsugningen då ;) ) varit något problem. Bilen dök för övrigt upp, efter några månader, på Blocket för 75 000 kr mer men då med felen fixade och lite rutor tonade. Bilen bytte ägare efter några dagar efter annonsen så jag misstänker att det inte var överdriven prutning på det hela.
Driver sajten Car.info
Skriv svar