Tesla i Trucker Dashcam Sweden
Moderator: Redaktion
Tesla i Trucker Dashcam Sweden
Inte alls chockad att folk inte kan sköta sig i trafiken, men att svänga in framför en tung lastbil och peka finger när lastbilen blinkar med ljusen vid tvärnit för att inte krocka...?!
45-årig man från norr står skriven på bilen. Sorgligt.
Klippet är vid 05:46
Direktlänk:
45-årig man från norr står skriven på bilen. Sorgligt.
Klippet är vid 05:46
Direktlänk:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
- J_Pettersson
- Teslaägare
- Inlägg: 167
- Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
- Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
- Kontakt:
Re: Tesla i Trucker Dashcam Sweden
Sorgligt agerande.DanneLKPG skrev:Inte alls chockad att folk inte kan sköta sig i trafiken, men att svänga in framför en tung lastbil och peka finger när lastbilen blinkar med ljusen vid tvärnit för att inte krocka...?!
45-årig man från norr står skriven på bilen. Sorgligt.
Klippet är vid 05:46
Direktlänk:
Kände igen att det var i Luleå utanför kommunhuset.
Re: Tesla i Trucker Dashcam Sweden
Ja, det är ju knappast märkesbundet. Folk är idioter i trafiken oavsett märke. Sen att det finns vissa märken som är något vanligare i statistiken säger ju mer om vilken typ av människor som väljer ett visst bilmärke. Teslaföraren direkt i början av klippet var ju inte direkt smidig han heller (jag säger han, eftersom det med 99% säkerhet är en han)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Tesla i Trucker Dashcam Sweden
Ibland kan man tycka att vissa förare borde beläggas med autopilottvång på motor- och 2+1-väg. Tror inte att Teslas automtiska filbyte skulle svänga in precis framför en lastbil.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7252
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla i Trucker Dashcam Sweden
Fingret var förstås onödigt, men jag fattar faktiskt inte vad lastbilsföraren blev upprörd över som gjorde att han måste blinka åt Teslan?J_Pettersson skrev:Sorgligt agerande.
Kände igen att det var i Luleå utanför kommunhuset.
Lastbilen färdas i 30 km/h och Teslan svänger in med helt ok marginal vad det ser ut.
Dom andra incidenterna i filmen var ju rätt hårresande, den sista, not so much.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla i Trucker Dashcam Sweden
Kanske för att lastbilens stoppsträcka på 1 sekund minskade med 7-8 meter? Kommer man då dragandes med 30-40 ton, så är det ju en viss skillnad att stanna på 13 eller 20 meter. Man måste tänka på att dashcams ofta (alltid) har vidvinkel, så att avstånden alltid ser större ut än vad de är i verkligheten.fth skrev:Fingret var förstås onödigt, men jag fattar faktiskt inte vad lastbilsföraren blev upprörd över som gjorde att han måste blinka åt Teslan?J_Pettersson skrev:Sorgligt agerande.
Kände igen att det var i Luleå utanför kommunhuset.
Lastbilen färdas i 30 km/h och Teslan svänger in med helt ok marginal vad det ser ut.
Dom andra incidenterna i filmen var ju rätt hårresande, den sista, not so much.
/fth
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Tesla i Trucker Dashcam Sweden
Idioten i Teslan ser till och med ut att backa mot lastbilen efter att ha gjort sitt finger trick...
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5547
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla i Trucker Dashcam Sweden
Nu var det många idioter i filmen men just han som pekade finger gjorde väl inget jättekonstigt förutom att köra om på höger sida? Om lastbilen behövde tvärnita på grund av att det tillkommer en till bil vid rödljuset med så pass lång förvarning så körde han för fort från början och borde börjat bromsa bra mycket tidigare.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Tesla i Trucker Dashcam Sweden
Han anpassar väl sin hastighet efter bilen vid rödljuset och inte för att det kanske kommer någon på höger sida och kör in framför lastbilen.OfarligTesla skrev:Nu var det många idioter i filmen men just han som pekade finger gjorde väl inget jättekonstigt förutom att köra om på höger sida? Om lastbilen behövde tvärnita på grund av att det tillkommer en till bil vid rödljuset med så pass lång förvarning så körde han för fort från början och borde börjat bromsa bra mycket tidigare.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5547
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla i Trucker Dashcam Sweden
Ja och om en billängd gör att det blir panikbroms med den förvarningen så har man inte planerat körningen ordentligt och hade fått bromsa kraftigt för den bilen som redan stod där.Credde skrev:Han anpassar väl sin hastighet efter bilen vid rödljuset och inte för att det kanske kommer någon på höger sida och kör in framför lastbilen.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7252
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla i Trucker Dashcam Sweden
Det var ungefär min tolkning också, men det kanske ser ut att vara större lucka än det faktiskt var? Oavsett så var fingret och backandet förstås onödigt, men körningen var i mina ögon inte mycket att hetsa upp sig över, särskilt inte jämfört med dom andra klippen.OfarligTesla skrev:Ja och om en billängd gör att det blir panikbroms med den förvarningen så har man inte planerat körningen ordentligt och hade fått bromsa kraftigt för den bilen som redan stod där.Credde skrev:Han anpassar väl sin hastighet efter bilen vid rödljuset och inte för att det kanske kommer någon på höger sida och kör in framför lastbilen.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla i Trucker Dashcam Sweden
Jag förstår att inte alla vet om hur lång bromssträcka som krävs för tunglastade fordon och att alla kan göra felbedömningar - men att sedan dra ner rutan och peka finger som svar när lastbilsföraren sket på sig och varnar med ljus/signal att han riskerar att krocka... Det är det som gör händelsen särskilt illa för mig. Det gick från "oops..." till "Fuck you! Det var ditt eget fel!"OfarligTesla skrev:Nu var det många idioter i filmen men just han som pekade finger gjorde väl inget jättekonstigt förutom att köra om på höger sida? Om lastbilen behövde tvärnita på grund av att det tillkommer en till bil vid rödljuset med så pass lång förvarning så körde han för fort från början och borde börjat bromsa bra mycket tidigare.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5547
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla i Trucker Dashcam Sweden
Spelar ingen roll hur lång bromssträckan är, har man inte en billängds marginal så har man inte framfört sitt fordon med tillräckliga marginaler, däremot är det såklart onödigt att peka finger även om det var lastbilschaufförens fel.DanneLKPG skrev:
Jag förstår att inte alla vet om hur lång bromssträcka som krävs för tunglastade fordon och att alla kan göra felbedömningar - men att sedan dra ner rutan och peka finger som svar när lastbilsföraren sket på sig och varnar med ljus/signal att han riskerar att krocka... Det är det som gör händelsen särskilt illa för mig. Det gick från "oops..." till "Fuck you! Det var ditt eget fel!"
Re: Tesla i Trucker Dashcam Sweden
Är du på allvar helt seriös, det är ju typ minst 3 biländer som lastbilen behöver, teslan har ju drygt en billängd framför bilen så kvar blir ca 30% kvar för lastbilen, föraren beter sig inte direkt föredömligt. Sen om lastbilschauffören behöver helljusblinka eller inte uttalar jag mig inte om. Men avslutning med finger och backning sammanfattar väl vad det är för person i bilen.OfarligTesla skrev:Spelar ingen roll hur lång bromssträckan är, har man inte en billängds marginal så har man inte framfört sitt fordon med tillräckliga marginaler, däremot är det såklart onödigt att peka finger även om det var lastbilschaufförens fel.DanneLKPG skrev:
Jag förstår att inte alla vet om hur lång bromssträcka som krävs för tunglastade fordon och att alla kan göra felbedömningar - men att sedan dra ner rutan och peka finger som svar när lastbilsföraren sket på sig och varnar med ljus/signal att han riskerar att krocka... Det är det som gör händelsen särskilt illa för mig. Det gick från "oops..." till "Fuck you! Det var ditt eget fel!"
Nästa problem ör att när bilar och lastbilar håller korrekt avstånd så tycker många andra t det är en perfekt lucka att köra in i. Hur tycker du att lastbilschaufförer ska göra menar du, parkera bilen och ta tåget. Jag tycker inte om lastbilar som kör om lastbil i plus 1-2 km i flera km men vi alla behöver försöka ”kramas” i trafiken.
27,8 kWp solceller
Re: Tesla i Trucker Dashcam Sweden
OfarligTesla skrev:Ja och om en billängd gör att det blir panikbroms med den förvarningen så har man inte planerat körningen ordentligt och hade fått bromsa kraftigt för den bilen som redan stod där.Credde skrev:Han anpassar väl sin hastighet efter bilen vid rödljuset och inte för att det kanske kommer någon på höger sida och kör in framför lastbilen.
Alltså, Chauffören hade nog planerat sin körning bra, eller du menar att hen borde ha planerat att en idiot skulle dyka upp och köra in framför och minska stoppsträckan väsentligt? Vi bratar här (enligt bedömning från videon) en minskning från ca 20m till 13m. Lycka till med att planera sådant med 30-40 ton lastbil. Det är ju ofta dessa kommentarer man ser från folk som inte förstår att lastbilar kräver helt andra stoppsträckor. Dessa planerar ju de flesta chaufförer med.
Detsamma gäller ju med vanlig bil, när någon knör sig in. Då får man trycka lite extra på bromsen. Men det är som sagt lite skillnad på en 1900 kg tung Tesla och en 30-tons lastbil. Chauffören blev ju irriterad för att han var tvungen att panikbromsa, så det blir ju lite fel att påstå att hen inte planerar sin körning rätt. Det har du ju som åskådare väldigt svårt att bedöma.
Vi kan väl vara överens om att det var dumt gjort, oavsett? Vi behöver mer hänsyn i trafiken oavsett och att sluta stressa.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5547
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla i Trucker Dashcam Sweden
Ja, och att han behövde panikbromsa var helt hans egna fel i grunden. Det som Teslan gjorde där är inget ovanligt i stadstrafik alls och händer hela tiden så då måste man som förare vara beredd på det. Oavsett ekipage och bromssträckor måste man se till att ha marginaler i sitt körsätt och som syns på dashcam så började han bromsa väldigt sent oavsett så vad var hans plan ifall de där metrarna är skillnaden mellan panikbroms och lugn inbromsning?Jeppe_E skrev:
Alltså, Chauffören hade nog planerat sin körning bra, eller du menar att hen borde ha planerat att en idiot skulle dyka upp och köra in framför och minska stoppsträckan väsentligt? Vi bratar här (enligt bedömning från videon) en minskning från ca 20m till 13m. Lycka till med att planera sådant med 30-40 ton lastbil. Det är ju ofta dessa kommentarer man ser från folk som inte förstår att lastbilar kräver helt andra stoppsträckor. Dessa planerar ju de flesta chaufförer med.
Detsamma gäller ju med vanlig bil, när någon knör sig in. Då får man trycka lite extra på bromsen. Men det är som sagt lite skillnad på en 1900 kg tung Tesla och en 30-tons lastbil. Chauffören blev ju irriterad för att han var tvungen att panikbromsa, så det blir ju lite fel att påstå att hen inte planerar sin körning rätt. Det har du ju som åskådare väldigt svårt att bedöma.
Vi kan väl vara överens om att det var dumt gjort, oavsett? Vi behöver mer hänsyn i trafiken oavsett och att sluta stressa.
Men med tanke på hur lastbilschaufförer verkar köra så gillar de att ta saker i sista sekunden, ser det hela tiden när de panikbromsar för att någon tänkte använda ett övergångsställe och skrämmer slag på gångtraffikanterna eller kommer i hög hastighet och bromsar tvärt en meter bakom bilen när man står vid ett rödljus och undrar ifall man kommer bli mos eller inte. Vet inte om det är för att de vill ha små marginaler eller om de sitter och halvsover vid ratten, men något är det.
Som sagt så beter sig Teslaföraren inte exemplariskt heller, kör om på höger sida och pekar finger men lastbilsföraren har i mina ögon ingen att vara speciellt sur på där.
Re: Tesla i Trucker Dashcam Sweden
Kör du lastbil eller?OfarligTesla skrev:Ja, och att han behövde panikbromsa var helt hans egna fel i grunden. Det som Teslan gjorde där är inget ovanligt i stadstrafik alls och händer hela tiden så då måste man som förare vara beredd på det. Oavsett ekipage och bromssträckor måste man se till att ha marginaler i sitt körsätt och som syns på dashcam så började han bromsa väldigt sent oavsett så vad var hans plan ifall de där metrarna är skillnaden mellan panikbroms och lugn inbromsning?Jeppe_E skrev:
Alltså, Chauffören hade nog planerat sin körning bra, eller du menar att hen borde ha planerat att en idiot skulle dyka upp och köra in framför och minska stoppsträckan väsentligt? Vi bratar här (enligt bedömning från videon) en minskning från ca 20m till 13m. Lycka till med att planera sådant med 30-40 ton lastbil. Det är ju ofta dessa kommentarer man ser från folk som inte förstår att lastbilar kräver helt andra stoppsträckor. Dessa planerar ju de flesta chaufförer med.
Detsamma gäller ju med vanlig bil, när någon knör sig in. Då får man trycka lite extra på bromsen. Men det är som sagt lite skillnad på en 1900 kg tung Tesla och en 30-tons lastbil. Chauffören blev ju irriterad för att han var tvungen att panikbromsa, så det blir ju lite fel att påstå att hen inte planerar sin körning rätt. Det har du ju som åskådare väldigt svårt att bedöma.
Vi kan väl vara överens om att det var dumt gjort, oavsett? Vi behöver mer hänsyn i trafiken oavsett och att sluta stressa.
Men med tanke på hur lastbilschaufförer verkar köra så gillar de att ta saker i sista sekunden, ser det hela tiden när de panikbromsar för att någon tänkte använda ett övergångsställe och skrämmer slag på gångtraffikanterna eller kommer i hög hastighet och bromsar tvärt en meter bakom bilen när man står vid ett rödljus och undrar ifall man kommer bli mos eller inte. Vet inte om det är för att de vill ha små marginaler eller om de sitter och halvsover vid ratten, men något är det.
Som sagt så beter sig Teslaföraren inte exemplariskt heller, kör om på höger sida och pekar finger men lastbilsföraren har i mina ögon ingen att vara speciellt sur på där.
Som jag påpekade, så saknar gemene man både insyn och kunskap om hur det är att framföra 30 ton i trafiken. Men det är klart att man ska ta idioter i beaktan när man kör i trafiken. Hen fick ju stopp på lastbilen utan problem. Men det betyder ju inte att då var det ok.
För övrigt en väldigt märklig diskussion detta
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5547
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla i Trucker Dashcam Sweden
Nej jag kör inte lastbil, det har dock ingenting med saken att göra hur svårt det är att få stopp på ekipaget. Lastbilen får följa samma regler och ha samma tidsmarginaler som alla andra i trafiken, om den har längre bromssträcka får föraren helt enkelt bromsa tidigare och en bil hade inte haft några problem att stanna utan att panikbromsa där. Och ja han fick stopp på ekipaget men det var han som blev sur på någon annan när anledningen till att han fick panikbromsa var hans egna planerande då han hade för små marginaler för bromssträckan på fordonet han framförde, Teslaföraren var ingen idiot pga hur han körde direkt.Jeppe_E skrev:
Kör du lastbil eller?
Som jag påpekade, så saknar gemene man både insyn och kunskap om hur det är att framföra 30 ton i trafiken. Men det är klart att man ska ta idioter i beaktan när man kör i trafiken. Hen fick ju stopp på lastbilen utan problem. Men det betyder ju inte att då var det ok.
För övrigt en väldigt märklig diskussion detta
Re: Tesla i Trucker Dashcam Sweden
Sånt här kan man torska körkortet för. Mqn kör inte in framför inbromsande trafik. Extra dumt framför en lastbil men även olagligt om det är framför personbil.
De som tror det är okej har helt enkelt fel och dålig koll på regler.
De som tror det är okej har helt enkelt fel och dålig koll på regler.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Tesla i Trucker Dashcam Sweden
OfarligTesla skrev:Nej jag kör inte lastbil, det har dock ingenting med saken att göra hur svårt det är att få stopp på ekipaget. Lastbilen får följa samma regler och ha samma tidsmarginaler som alla andra i trafiken, om den har längre bromssträcka får föraren helt enkelt bromsa tidigare och en bil hade inte haft några problem att stanna utan att panikbromsa där. Och ja han fick stopp på ekipaget men det var han som blev sur på någon annan när anledningen till att han fick panikbromsa var hans egna planerande då han hade för små marginaler för bromssträckan på fordonet han framförde, Teslaföraren var ingen idiot pga hur han körde direkt.Jeppe_E skrev:
Kör du lastbil eller?
Som jag påpekade, så saknar gemene man både insyn och kunskap om hur det är att framföra 30 ton i trafiken. Men det är klart att man ska ta idioter i beaktan när man kör i trafiken. Hen fick ju stopp på lastbilen utan problem. Men det betyder ju inte att då var det ok.
För övrigt en väldigt märklig diskussion detta
Jo, det var han. Men det är tydligt på ditt svar att du inte har förståelse för hur en lastbil fungerar att köra med. Man kan enkelt vända på situationen. Hade teslaföraren inte klämt sig in, så hade situationen med panikbromsning aldrig inträffat och lastbilschauffören hade inte blivit irriterad. Case closed. Man kan inte planera sin körning utifrån att det finns idioter i trafiken. Lastbilen kunde helt enkelt inte förutsätta att bilen som låg i filen som bara gick till höger, kastade sig in framför lastbilen.
Blinkers är tydligen också en okänd funktion? Före detta BMW-ägare?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Tesla i Trucker Dashcam Sweden
Bilen är registrerad på en lokal kändis i ett "ytterkantsparti" (ej V). Kanske tur att han nyligen lämnade sina uppdrag.
Re: Tesla i Trucker Dashcam Sweden
Inte så förvånande alltså.B99 skrev:Bilen är registrerad på en lokal kändis i ett "ytterkantsparti" (ej V). Kanske tur att han nyligen lämnade sina uppdrag.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5547
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla i Trucker Dashcam Sweden
Jag struntar faktiskt hur en lastbil fungerar att köra med, det är lastbilschaufförens problem att anpassa körningen efter inte medtrafikanternas ansvar. Och jo precis sådana där saker bör man planera sin körning efter då det är så "alla" kör i stadstrafik så att ha någon billängd i marginal utan att behöva panikbromsa när bilen faktiskt inte kastar sig in framför utan gör det med bra avstånd är standard.Jeppe_E skrev:Jo, det var han. Men det är tydligt på ditt svar att du inte har förståelse för hur en lastbil fungerar att köra med. Man kan enkelt vända på situationen. Hade teslaföraren inte klämt sig in, så hade situationen med panikbromsning aldrig inträffat och lastbilschauffören hade inte blivit irriterad. Case closed. Man kan inte planera sin körning utifrån att det finns idioter i trafiken. Lastbilen kunde helt enkelt inte förutsätta att bilen som låg i filen som bara gick till höger, kastade sig in framför lastbilen.
Blinkers är tydligen också en okänd funktion? Före detta BMW-ägare?
Med din logik ska jag alltså sluta släppa fram bilar och lastbilar som ligger längst till höger väldigt och måste vara i någon av de två vänstra filerna och de kommer på det nära inpå att motorvägen delar sig eller? För jag skulle ju aldrig kunna förutsätta att folk ligger i fel fil... Eller så är det precis sådant man är medveten om ifall man kör och alltså har lite extra avstånd i sådana situationer, precis som man är medveten om att folk ibland inte ser att filen var en "endast sväng fil" är de närmar sig rödljuset.
Men ja, blinkersen hade ju inte skadat på Teslan.
Re: Tesla i Trucker Dashcam Sweden
OfarligTesla skrev:Jag struntar faktiskt hur en lastbil fungerar att köra med, det är lastbilschaufförens problem att anpassa körningen efter inte medtrafikanternas ansvar. Och jo precis sådana där saker bör man planera sin körning efter då det är så "alla" kör i stadstrafik så att ha någon billängd i marginal utan att behöva panikbromsa när bilen faktiskt inte kastar sig in framför utan gör det med bra avstånd är standard.Jeppe_E skrev:Jo, det var han. Men det är tydligt på ditt svar att du inte har förståelse för hur en lastbil fungerar att köra med. Man kan enkelt vända på situationen. Hade teslaföraren inte klämt sig in, så hade situationen med panikbromsning aldrig inträffat och lastbilschauffören hade inte blivit irriterad. Case closed. Man kan inte planera sin körning utifrån att det finns idioter i trafiken. Lastbilen kunde helt enkelt inte förutsätta att bilen som låg i filen som bara gick till höger, kastade sig in framför lastbilen.
Blinkers är tydligen också en okänd funktion? Före detta BMW-ägare?
Med din logik ska jag alltså sluta släppa fram bilar och lastbilar som ligger längst till höger väldigt och måste vara i någon av de två vänstra filerna och de kommer på det nära inpå att motorvägen delar sig eller? För jag skulle ju aldrig kunna förutsätta att folk ligger i fel fil... Eller så är det precis sådant man är medveten om ifall man kör och alltså har lite extra avstånd i sådana situationer, precis som man är medveten om att folk ibland inte ser att filen var en "endast sväng fil" är de närmar sig rödljuset.
Men ja, blinkersen hade ju inte skadat på Teslan.
Jösses vad det var svårt. Lastbilschauffören hade anpassat sin körning efter framförvarande fordon. När ett nytt fordon hastigt hamnade i körfältet, så fick lastbilschauffören anpassa sitt avstånd till framförvarande genom att trycka betydligt hårdare på bromsen än vad som borde varit nödvändigt. Tesla-ägaren gjorde fel, vilket med tanke på partitillhörigheten (fd av anledning) så är det inte första gången som han gjorde fel. EOD!
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Tesla i Trucker Dashcam Sweden
Nu ska vi inte prata skit om BMW ägare, du vet väl att det kostar extra med blinkersspak på BMW och Audi, och något måste man ju spara in på.Jeppe_E skrev:OfarligTesla skrev:Nej jag kör inte lastbil, det har dock ingenting med saken att göra hur svårt det är att få stopp på ekipaget. Lastbilen får följa samma regler och ha samma tidsmarginaler som alla andra i trafiken, om den har längre bromssträcka får föraren helt enkelt bromsa tidigare och en bil hade inte haft några problem att stanna utan att panikbromsa där. Och ja han fick stopp på ekipaget men det var han som blev sur på någon annan när anledningen till att han fick panikbromsa var hans egna planerande då han hade för små marginaler för bromssträckan på fordonet han framförde, Teslaföraren var ingen idiot pga hur han körde direkt.Jeppe_E skrev:
Kör du lastbil eller?
Som jag påpekade, så saknar gemene man både insyn och kunskap om hur det är att framföra 30 ton i trafiken. Men det är klart att man ska ta idioter i beaktan när man kör i trafiken. Hen fick ju stopp på lastbilen utan problem. Men det betyder ju inte att då var det ok.
För övrigt en väldigt märklig diskussion detta
Jo, det var han. Men det är tydligt på ditt svar att du inte har förståelse för hur en lastbil fungerar att köra med. Man kan enkelt vända på situationen. Hade teslaföraren inte klämt sig in, så hade situationen med panikbromsning aldrig inträffat och lastbilschauffören hade inte blivit irriterad. Case closed. Man kan inte planera sin körning utifrån att det finns idioter i trafiken. Lastbilen kunde helt enkelt inte förutsätta att bilen som låg i filen som bara gick till höger, kastade sig in framför lastbilen.
Blinkers är tydligen också en okänd funktion? Före detta BMW-ägare?
27,8 kWp solceller