Hur får de ihop ekonomin om det krävs en förare? Varför fungerar inte FSD ens i tunnlar de bygger själva? Tycker det borde vara en baggis. Väldigt kontrollerad miljö. Inga speciella skyltar, möten, mänskliga förare, vägarbeten, snöfall, skyfall, cyklister, gångare... Utan bara köra rakt fram i en tunnel och samarbeta med likadana självkörande bilar.
Man kan ju t.o.m. kunna tänka sig "stödhjul" i hjulnaven som tar imot tunnelväggen om bilen vinglar för mycket. Om bilarna bara ska rulla nere i tunneln. Antar att tunnelröret behöver vara så stort att dörrarna kan öppnas på bilarna.
Teslas första prototyper hade städhjul som ni säkert kommer ihåg men det visade sig vara en dålig idé.
Det är inte tillåtet för Tesla att köra autonomt i tunnlarna i Las Vegas ännu. Det kommer framöver. Att köra i tunnlar är lätt men stationerna är riktigt röriga. Ekonomin går ihop trots förare eftersom tunnlarna är långt mycket enklare, snabbare och billigare att bygga än tunnelbana. Tesla bygger även effektiva bilar som gör hela systemet energieffektivt. När certifiering är klar för att köra utan förare kommer det vara ytterst svårt för andra transportmedel att konkurrera i storstäder.
Jag har svårt att förstå den mängd fud som konstant sprids här. Las Vegas har ersatt en dyr monorail som gick i konkurs flera gånger med ett enkelt transportsätt som inte kostade något för skattebetalarna. Det är väl bara jättebra för de som bor i Las Vegas. Vem bryr sig liksom. Jag tror inte Las Vegas-borna sitter och hetsar upp sig över Västlänken...
Som jag förstod det vid invigningen så krävs det certifiering innan Tesla kan köra autonomt i tunnlarna. Det är antagligen något som kan ta tid.
Hur får de ihop ekonomin om det krävs en förare? Varför fungerar inte FSD ens i tunnlar de bygger själva? Tycker det borde vara en baggis. Väldigt kontrollerad miljö. Inga speciella skyltar, möten, mänskliga förare, vägarbeten, snöfall, skyfall, cyklister, gångare... Utan bara köra rakt fram i en tunnel och samarbeta med likadana självkörande bilar.
Man kan ju t.o.m. kunna tänka sig "stödhjul" i hjulnaven som tar imot tunnelväggen om bilen vinglar för mycket. Om bilarna bara ska rulla nere i tunneln. Antar att tunnelröret behöver vara så stort att dörrarna kan öppnas på bilarna.
Teslas första prototyper hade städhjul som ni säkert kommer ihåg men det visade sig vara en dålig idé.
Det är inte tillåtet för Tesla att köra autonomt i tunnlarna i Las Vegas ännu. Det kommer framöver. Att köra i tunnlar är lätt men stationerna är riktigt röriga. Ekonomin går ihop trots förare eftersom tunnlarna är långt mycket enklare, snabbare och billigare att bygga än tunnelbana. Tesla bygger även effektiva bilar som gör hela systemet energieffektivt. När certifiering är klar för att köra utan förare kommer det vara ytterst svårt för andra transportmedel att konkurrera i storstäder.
Du tror verkligen på det där?
Ta en tur till tunnelbanan i relativt lilla Stockholm vid rusningstid. Där noterar du antalet personer som ett enda tunnelbanetåg sväljer. Sen delar du det antalet med 4 för att få fram antalet bilar som krävs (eller med 5 om du tror de kan bli självkörande).
På ett enda tunnelbanetåg får det plats 1200 personer. Det är 300 bilar. På T-Centralen har du 10 300 (motsvarande 2575 bilar i timmen, eller 43 bilar i minuten) påstigande i timmen under rusningstid. Slussen har 8200 (2050 bilar) och Gullmarsplan har 4100 (1025 bilar).
Jag fattar inte hur det ska gå till. Det är så galet ineffektivt med bilar. Bara att sätta sig tar ju en evighet jämfört med att hoppa in i en tunnelbanevagn. Och sen ska den som sitter i mitten bak ut och inte de andra... Det är komplett vansinne som jag ser det.
Avslutningen på artikeln var inte så smickrande för TBC:
As Musk’s Boring Company lands one contract, safety concerns have been raised on the design of another more ambitious Loop system from Washington D.C. to Baltimore.
Details of the 35.3-mile system, which emerged recently in a 505-page draft environmental assessment, reveals a design that fails to meet several key national safety standards. The underground system appears to lack sufficient emergency exits, ignore the latest engineering practices and proposes passenger escape ladders that one fire safety professor calls “the definition of insanity.”
Men det är förstås bara FUD, liksom allt annat som uttrycker något som helst tvivel kring Elons företags planer.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Jag har svårt att förstå den mängd fud som konstant sprids här. Las Vegas har ersatt en dyr monorail som gick i konkurs flera gånger med ett enkelt transportsätt som inte kostade något för skattebetalarna. Det är väl bara jättebra för de som bor i Las Vegas. Vem bryr sig liksom. Jag tror inte Las Vegas-borna sitter och hetsar upp sig över Västlänken...
Som jag förstod det vid invigningen så krävs det certifiering innan Tesla kan köra autonomt i tunnlarna. Det är antagligen något som kan ta tid.
Effektiv infrastruktur betalar tillbaka sig många ggr om även om skattepengar används vid bygget. Tänk bara värdet på effektiva transporter. Bara att ta sig till jobbet i tid är enormt värdefullt.
Hur mycket vinst gör Boring Company (och kanske Tesla?) på Las Vegas-loopen?
Tesla levererade fler än 254.000 fordon under det andra kvartalet 2022 trots många motgångar. Aldrig förr har Tesla producerat så många fordon under en enskild månad som man gjorde under juni.
Authorities in Beijing have sparked confusion and alarm after announcing the strict zero-Covid policy could be in place for the next five years, including mass mandatory testing and travel restrictions.
The notice, published on Monday afternoon, was attributed to Cai Qi, the Beijing secretary of the Chinese Communist party. The original text said: “In the next five years, Beijing will unremittingly grasp the normalisation of epidemic prevention and control.”
The notice was first posted by Beijing Daily and republished by other state media outlets. It spread widely across social media, but soon the reference to “five years” was removed from most online publications, and a related hashtag on Weibo was deleted.
När den kinesiska ledaren har blivit "återvald" i höst så kommer de släppa nolltoleransen.
Det har ju varit Xi Jinpings direkta direktiv att ha nolltolerens, och han har ju mer eller mindre satt sin ära i pant på att det är "the way", så jag ser inte hur det skulle ändra sig för att han blir omvald.
När den kinesiska ledaren har blivit "återvald" i höst så kommer de släppa nolltoleransen.
Det har ju varit Xi Jinpings direkta direktiv att ha nolltolerens, och han har ju mer eller mindre satt sin ära i pant på att det är "the way", så jag ser inte hur det skulle ändra sig för att han blir omvald.
Han måste rimligen inse att strategin inte håller och/eller inte kommer tolereras på sikt men det ser illa ut att byta åsikt, så varför göra det innan man blivit invald.
Är såklart min egen bild av det hela. Han kan såklart köra vidare med nedstängningar och tillslut trigga en revolution också.
Ursäkta, men han personligen har drivit den här linjen hårt nu i flera år och jag tror inte den kommer att ändra sig:
Senast i tisdags sade han följande: The Covid Zero policy is the most “economic and effective” for China and the country is capable of achieving the goal of stamping out infection.
“China’s population base is large, and if ‘herd immunity’ and ‘lying flat’ policies were taken, the consequences will be unimaginable,” he said, according to Xinhua. “We would rather temporarily affect a little economic development, than to risk harming people’s life safety and physical health, especially the elderly and children.”
Problemet för Kina är att deras inhemska vaccin är kasst och dom vill inte importera för det skulle vara en prestigeförlust. Vad som är "bäst", "rätt", eller "rimligt" spelar knappast någon roll i sammanhanget.
Ursäkta, men han personligen har drivit den här linjen hårt nu i flera år och jag tror inte den kommer att ändra sig:
Senast i tisdags sade han följande: The Covid Zero policy is the most “economic and effective” for China and the country is capable of achieving the goal of stamping out infection.
/quote]
Det finns inget att be om ursäkt för.
Vi får som sagt se vad han säger efter valet och som sagt är detta min bild.
Man kan inte riktigt extrapolera junis leveranssiffror över hela året. Tesla levererar ju fler bilar mot slutet av kvartalet eftersom det är då båtarna kommer fram. Dessa bilar producerades ju i tidigare månader. Men det estimeras av endel att de producerade 120k bilar i juni, vilket i sig är fantastiskt. Om inget går åt skogen kan de nog nå de önskade 1.4M i år, trots lockdowns och supplychain problem. Vilket vore fantastiskt om de klarade. Och om alla planeter alignas så kanske de kan nå upp mot 1.5M eller lite mer.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans