Tänkte bara posta så fler (med icke-trasiga bilar

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion
Fast vad fan? Att det finns bilar som inte går sönder ursäktar väl inte alla som går sönder? Även hos Tesla så är det väl så att de flesta inte går sönder? Det här är ju inte binärt utan det handlar om i vilken omfattning Teslas bilar går sönder jämfört med konkurrenternas bilar. Om 80% av Teslas bilar inte går sönder så är det ju genomuselt om konkurrenternas bilar håller till 95%? (Siffror tagna ur luften).IcePic skrev:I senaste podden ombads de vars Teslor *inte* gått sönder en massa att maila in till alfred@bilarmedsladd.se och berätta, bara för att se om man kan "kompensera" för att forum-postningar oftast kommer från folk som upplever nån sorts problem och att "hälsan tiger still" så man inte vet om hur många som inte alls har problem med sina bilar.
Tänkte bara posta så fler (med icke-trasiga bilarkan maila in och meddela att alla tesla inte krånglar.
Hur vet man att det är just 80% om man bara ser den vokala delen (20% då i exemplet) ?MWall skrev:Att då få en massa rapporter från de 80% som har felfria bilar är ju inte relevant. Det har ju snarast till syfte att förvirra.IcePic skrev:I senaste podden ombads de vars Teslor *inte* gått sönder en massa att maila in till alfred@bilarmedsladd.se och berätta, bara för att se om man kan "kompensera" för att forum-postningar oftast kommer från folk som upplever nån sorts problem och att "hälsan tiger still" så man inte vet om hur många som inte alls har problem med sina bilar.
Tänkte bara posta så fler (med icke-trasiga bilarkan maila in och meddela att alla tesla inte krånglar.
IcePic skrev:Hur vet man att det är just 80% om man bara ser den vokala delen (20% då i exemplet) ?MWall skrev:Att då få en massa rapporter från de 80% som har felfria bilar är ju inte relevant. Det har ju snarast till syfte att förvirra.IcePic skrev:I senaste podden ombads de vars Teslor *inte* gått sönder en massa att maila in till alfred@bilarmedsladd.se och berätta, bara för att se om man kan "kompensera" för att forum-postningar oftast kommer från folk som upplever nån sorts problem och att "hälsan tiger still" så man inte vet om hur många som inte alls har problem med sina bilar.
Tänkte bara posta så fler (med icke-trasiga bilarkan maila in och meddela att alla tesla inte krånglar.
Om allt som syns är "gnället" och man inte tittar på andra delen så kommer det ju framstå som om 100% har problem, vilket förstås inte heller är sant.
Det här låter som "om vi inte kan få 100% korrekt info från varje ägare är det ingen ide att ens försöka", som om det inte gick att få nån kunskap om vad folk tycker genom att fråga 1000 personer om vad de tänker rösta på eller vad Novus/SCB nu ringer folk om.MWall skrev:Det kommer du inte veta om folk mailar in om felfria bilar heller.
Jag är hyffsat säker på att bilprovningen och trygg-hansa(?) inte vet ett smack om när, hur och varför min M3LR 2021 varit på Tesla SC.Det finns väl dock neutral statistik från t ex Bilprovningen eller försäkringsbolagen om man verkligen bryr sig? Finns även statistik från andra länder.
Håller med dig där. Man förutsätter ju att en bil, eller annan valfri produkt, inte skall gå sönder.mati skrev:Att en bil inte gått sönder har ju i princip noll informationsvärde. Jag anser att det är en självklarhet att en produkt man har köpt i regel inte ska gå sönder inom en rimlig tidshorisont. Då är det nästan lite löjligt att man ska rapportera in det, som om felfria bilar tillhör undantagen. Så är det förhoppningsvis inte.
Däremot så har det faktiskt informationsvärde när folk berättar om felen de faktiskt haft på sina bilar. Om det är fel som visar sig vara ganska vanliga så kan det dels vara till hjälp när det är dags att åtgärda dem, dels vet man som bilägare att ett visst fel möjligen kan uppstå.
Tycker också Bilprovningens statistik är rätt ointressant så länge de bara redovisar andel av bilarna som fått anmärkning. Är ju en j-la skillnad om anmärkningen är felinställt helljus vs tex trasig hjulupphänging (för att ta två exempel som båda verkar överrepresenterade för Tesla).IcePic skrev:Det här låter som "om vi inte kan få 100% korrekt info från varje ägare är det ingen ide att ens försöka", som om det inte gick att få nån kunskap om vad folk tycker genom att fråga 1000 personer om vad de tänker rösta på eller vad Novus/SCB nu ringer folk om.MWall skrev:Det kommer du inte veta om folk mailar in om felfria bilar heller.
Jag är hyffsat säker på att bilprovningen och trygg-hansa(?) inte vet ett smack om när, hur och varför min M3LR 2021 varit på Tesla SC.Det finns väl dock neutral statistik från t ex Bilprovningen eller försäkringsbolagen om man verkligen bryr sig? Finns även statistik från andra länder.
..och det fick man reda på genom att...mati skrev:Att en bil inte gått sönder har ju i princip noll informationsvärde. Jag anser att det är en självklarhet att en produkt man har köpt i regel inte ska gå sönder inom en rimlig tidshorisont. Då är det nästan lite löjligt att man ska rapportera in det, som om felfria bilar tillhör undantagen. Så är det förhoppningsvis inte.
Det var inte på fråga att folk inte ska posta om fel, bara att det är lite ensidigt att bara se de som har fel, och att det vore fint att höra från folk som inte har det.Däremot så har det faktiskt informationsvärde när folk berättar om felen de faktiskt haft på sina bilar. Om det är fel som visar sig vara ganska vanliga så kan det dels vara till hjälp när det är dags att åtgärda dem, dels vet man som bilägare att ett visst fel möjligen kan uppstå.
Om allt du vet är "kö vid 15, kö vid 16, kö vid 17" så vet du inte om det är tillgängligt vid 16.15 eller 16.59.martinot skrev:Är ju precis lika ointressant som att rapportera in när det _inte_ är kö på SuC, Ionity eller hos andra laddoperatörer, samt att det inte är några trasiga laddare. Totalt dj-vla meningslöst.
Jag förutsätter att det aldrig är kö vid snabbladdning, eller trasiga laddpunkter. Skall jag passa in mitt resande i "slottar" efter exakta tider jag skall passa så lämnar jag elbilskörandet och går tillbaka till fossilt tills att läget ser annorlunda ut i landet. Sådant fungerar inte för mig. Då har man misslyckats helt i grunden.IcePic skrev:Om allt du vet är "kö vid 15, kö vid 16, kö vid 17" så vet du inte om det är tillgängligt vid 16.15 eller 16.59.martinot skrev:Är ju precis lika ointressant som att rapportera in när det _inte_ är kö på SuC, Ionity eller hos andra laddoperatörer, samt att det inte är några trasiga laddare. Totalt dj-vla meningslöst.
Således är det bra att ha info att det INTE är kö vid 16.30.
"Man" <- vilken entitet är det vi pratar om där, och exakt hur relaterar det till "en person vill ha positiva nyheter om när det är ledigt på stolparna"?martinot skrev:Jag förutsätter att det aldrig är kö vid snabbladdning, eller trasiga laddpunkter. Skall jag passa in mitt resande i "slottar" efter exakta tider jag skall passa så lämnar jag elbilskörandet och går tillbaka till fossilt tills att läget ser annorlunda ut i landet. Sådant fungerar inte för mig. Då har *man* misslyckats helt i grunden.IcePic skrev:Om allt du vet är "kö vid 15, kö vid 16, kö vid 17" så vet du inte om det är tillgängligt vid 16.15 eller 16.59.martinot skrev:Är ju precis lika ointressant som att rapportera in när det _inte_ är kö på SuC, Ionity eller hos andra laddoperatörer, samt att det inte är några trasiga laddare. Totalt dj-vla meningslöst.
Således är det bra att ha info att det INTE är kö vid 16.30.
Tror vi alla redan sagt vad vi tycker i ärendet. Tror det är rätt klart för alla, oavsett vad man anser.IcePic skrev:"Man" <- vilken entitet är det vi pratar om där, och exakt hur relaterar det till "en person vill ha positiva nyheter om när det är ledigt på stolparna"?martinot skrev:Jag förutsätter att det aldrig är kö vid snabbladdning, eller trasiga laddpunkter. Skall jag passa in mitt resande i "slottar" efter exakta tider jag skall passa så lämnar jag elbilskörandet och går tillbaka till fossilt tills att läget ser annorlunda ut i landet. Sådant fungerar inte för mig. Då har *man* misslyckats helt i grunden.IcePic skrev:Om allt du vet är "kö vid 15, kö vid 16, kö vid 17" så vet du inte om det är tillgängligt vid 16.15 eller 16.59.martinot skrev:Är ju precis lika ointressant som att rapportera in när det _inte_ är kö på SuC, Ionity eller hos andra laddoperatörer, samt att det inte är några trasiga laddare. Totalt dj-vla meningslöst.
Således är det bra att ha info att det INTE är kö vid 16.30.
Det är rätt svårt att följa vad du argumenterat mot (eller för?) just nu. Det är svårt för mig att knyta det till nånting alls relaterat till en poddskapare som vill kontra det överväldigande negativa flödet av rapporter gällande reparationer med motsvarande rapporter om positiva upplevelser av felfritt ägande. I ladd-fallet då skulle man vara emot att nån listar information om alla tider då det är ledigt? För vem blir det bättre att inte ge nån en chans att få ta emot sån information? Oavsett om personen får 0, 1, eller 1000 mail som säger "min bil är felfri sedan 20xx", på vilket sätt känner du att ditt liv blev så mycket sämre att du behövde hugga på att jag pekar ut att där existerar en person som vill ta emot positiva rapporter? Det kommer inte ha den minsta inverkan på teslas kvalitetsarbete, det kommer inte ändra antalet bra vs dåliga bilar.
Den entitet som du angav som "man" i sista meningen, oavsett om det är Elon, S-regeringen, Elbolagen, Tibor, Ionity-koncernen eller vilka du riktar ditt hot om att gå till fossilbil mot, de kommer inte ändra nåt baserat på den otroligt korrekta eller totalt felaktiga slutsatsen podden kommer dra av de svaren de får.
Så vad är det som du är så rädd för ska hända i ditt liv om vi lät min post, som pekar på deras undersökning, gå obemött?
Det var inte glasklart för mig, därav mina klargörande frågor.martinot skrev:Tror vi alla redan sagt vad vi tycker i ärendet. Tror det är rätt klart för alla, oavsett vad man anser.
Visst, men ge mig bara svar på vad det var som gjorde att undersökningen (eller min postning om den?) krävde både "fan" och "jävla" ?Det är även OK att tycka (och posta) olika.