Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Den beter sig fortfarande på samma konstiga sätt. De första 10-15 minuterna lallar den bara omkring och gör nästan ingenting. Varken blåser eller kyler nämnvärt. Sen gasar den plötsligt på som fan, helt utan att man förstår varför. Så har det varit nu de senaste dagarna när det var väldigt varmt ute. Jag byter hela tiden mellan fläktlägena och försöker att få det bra, det är inte så att man bara kan låta den gå och automatiken sköter allt. Man får joxa hela tiden. Helt värdelöst. Mjukvaruuppdateringen har inte ändrat nånting på detta.
Helt obegripligt att värmen på vintern kan fungera så fantastiskt bra, man bara ställer in 22 grader och så behöver man inte bry sig mer, medan kyla på sommarn är den i särklass sämsta automatiska klimatanläggningen jag någonsin haft i en bil.
Helt obegripligt att värmen på vintern kan fungera så fantastiskt bra, man bara ställer in 22 grader och så behöver man inte bry sig mer, medan kyla på sommarn är den i särklass sämsta automatiska klimatanläggningen jag någonsin haft i en bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Som har mer specifik med din bil att göra (och några fler) i och med att det ändå finns en del I5 ägare utan dessa problem.mati skrev:Den beter sig fortfarande på samma konstiga sätt. De första 10-15 minuterna lallar den bara omkring och gör nästan ingenting. Varken blåser eller kyler nämnvärt. Sen gasar den plötsligt på som fan, helt utan att man förstår varför. Så har det varit nu de senaste dagarna när det var väldigt varmt ute. Jag byter hela tiden mellan fläktlägena och försöker att få det bra, det är inte så att man bara kan låta den gå och automatiken sköter allt. Man får joxa hela tiden. Helt värdelöst. Mjukvaruuppdateringen har inte ändrat nånting på detta.
Helt obegripligt att värmen på vintern kan fungera så fantastiskt bra, man bara ställer in 22 grader och så behöver man inte bry sig mer, medan kyla på sommarn är den i särklass sämsta automatiska klimatanläggningen jag någonsin haft i en bil.
Hoppas verkligen att er löser sig någon gång inte värdig bilen som för övrigt växer bara i allt (jag vet Walker att du tycker annorlunda;) )
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag funderar faktiskt på om den styr ACn via utetermometern och inte hur varmt eller kallt det faktiskt är inne i kupén. Det är ingenting jag har riktiga belägg för mer än att jag får en känsla att det är så den gör. Jag tycker att jag har observerat att utetemperaturen måste passera 25 grader och då börjar ACn plötsligt gasa på. Kan dock vara inbillning eller en slump.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Omdesignen är på bilen (som har batteriprocenten i mitten) på "hemskärmen". Andra fälgar och lite mer distinkta bakljus. Säkert någon mer detalj som är ändrat. Sen har laddningsskärmen ändrats från snurrande cirkel till staplar som rör sig.mati skrev:Har installerat uppdateringen idag. Jag ser ingen skillnad eller omdesign. Allt ser exakt likadant ut. Vad är det som ska vara annorlunda?
Men jag har i alla fall fått auto-läget för skärmtemat så man slipper pilla in en ny tid varje vecka. Positivt.
Det kan vara inbillning men jag tycker att kartan i navigatorn visar kanske lite fler detaljer i utzoomat läge.
Återstår att se om de har lyckats fixa några buggar också.
Jag uppdaterade faktiskt under färd. Det gick fint. Men samtidigt inser man att det inte är några vitala system som påverkas av uppdateringen. Det är bara kosmetiska ändringar.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Idag står GOM:en på 240km vid 50% SoC. Det motsvarar faktiskt exakt WLTP räckvidden (480km). Har aldrig sett detta tidigare. Den brukar i vanliga fall stå runt 210km vid 50% SoC. Jag körde med helt avstängd AC igår, dvs till och med utan fläkt. Anledningen var inte att jag ville snåla på elektronerna utan jag har ledsnat på AC:ns hittepå-beteende med till synes helt slumpmässiga fläkthastigheter och random väme/kyla. Och det blev kanonbra. Trevligt att förbrukningen blev så mycket lägre som en sidoefeffekt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Om AC läste på engelska Ioniq5 forum att det konstiga AC beteende som din bil har löst sig med en ny PTC (som även fick men min hade dessutom inte gas i systemet).mati skrev:Idag står GOM:en på 240km vid 50% SoC. Det motsvarar faktiskt exakt WLTP räckvidden (480km). Har aldrig sett detta tidigare. Den brukar i vanliga fall stå runt 210km vid 50% SoC. Jag körde med helt avstängd AC igår, dvs till och med utan fläkt. Anledningen var inte att jag ville snåla på elektronerna utan jag har ledsnat på AC:ns hittepå-beteende med till synes helt slumpmässiga fläkthastigheter och random väme/kyla. Och det blev kanonbra. Trevligt att förbrukningen blev så mycket lägre som en sidoefeffekt.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Vill dock hylla Hyundai i Arlöv (utanför Malmö)
Super trevliga och fantastiskt hjälpsamma!
Hyundai i Malmö (MMC ) däremot kommer jag aldrig sätta min fot någonsin!
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2433
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Förboka din Ioniq 5
Återkom gärna med vad service kostade samt hur Hyundai ställer sig kring garanti om du skippar service?Macki skrev:Är det inte en intervall på 3000mil? Får ringa Hyundai imorgon.
Vill dock hylla Hyundai i Arlöv (utanför Malmö)
Super trevliga och fantastiskt hjälpsamma!
Hyundai i Malmö (MMC ) däremot kommer jag aldrig sätta min fot någonsin!
MVH
Re: Förboka din Ioniq 5
Första service bör kosta 1800-2200kr beroende på ÅF.NiklasTesla skrev:Återkom gärna med vad service kostade samt hur Hyundai ställer sig kring garanti om du skippar service?Macki skrev:Är det inte en intervall på 3000mil? Får ringa Hyundai imorgon.
Vill dock hylla Hyundai i Arlöv (utanför Malmö)
Super trevliga och fantastiskt hjälpsamma!
Hyundai i Malmö (MMC ) däremot kommer jag aldrig sätta min fot någonsin!
MVH
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Fick pratat med Hyundai och det är 3000mil som gäller men bilarna är inställda på 1500 så de måste in och ändra det.
Angående att strunta i service så förlorar man garantin
3000mil/1år service kostar hos Hyundai Arlöv 1766:-
Angående att strunta i service så förlorar man garantin
3000mil/1år service kostar hos Hyundai Arlöv 1766:-
Re: Förboka din Ioniq 5
Intressant. Det är ju en sak till, och det är det tråkiga faktum att det är omöjligt att starta ACn via appen. Appen säger att det gick bra, men när man kommer till bilen så går ACn inte. Det har aldrig fungerat.Tessi19 skrev:Om AC läste på engelska Ioniq5 forum att det konstiga AC beteende som din bil har löst sig med en ny PTC (som även fick men min hade dessutom inte gas i systemet).mati skrev:Idag står GOM:en på 240km vid 50% SoC. Det motsvarar faktiskt exakt WLTP räckvidden (480km). Har aldrig sett detta tidigare. Den brukar i vanliga fall stå runt 210km vid 50% SoC. Jag körde med helt avstängd AC igår, dvs till och med utan fläkt. Anledningen var inte att jag ville snåla på elektronerna utan jag har ledsnat på AC:ns hittepå-beteende med till synes helt slumpmässiga fläkthastigheter och random väme/kyla. Och det blev kanonbra. Trevligt att förbrukningen blev så mycket lägre som en sidoefeffekt.
Det tråkiga är ju bara att verkstaden tar betalt för felsökning. Och ju mer de söker (och inte hittar felet) desto mer kostar det. Jag funderar på att helt enkelt betala första fakturan på 1031 spänn, som jag redan fått, och så åker jag till Mariestad istället. Har ändå bokat en tid där för mjukvaruuppdatering.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag tycker inte du ska betala! Helt klart nått fel på den, jag har aldrig problem att starta med appen och jag gör det dagligen nu när det är varmt. Den kyler också på bra! Bara att du inte kan starta den med app tyder ju på fel. Du får tjata ihjäl dom så brukar de ge sig
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag tycker fortfarande du ska kräva att få jämföra med en annan IONIQ 5. Kanske någon annan som läser här som bor nära din ÅF som kan åka och visa hur det ska vara?mati skrev:Intressant. Det är ju en sak till, och det är det tråkiga faktum att det är omöjligt att starta ACn via appen. Appen säger att det gick bra, men när man kommer till bilen så går ACn inte. Det har aldrig fungerat.Tessi19 skrev:Om AC läste på engelska Ioniq5 forum att det konstiga AC beteende som din bil har löst sig med en ny PTC (som även fick men min hade dessutom inte gas i systemet).mati skrev:Idag står GOM:en på 240km vid 50% SoC. Det motsvarar faktiskt exakt WLTP räckvidden (480km). Har aldrig sett detta tidigare. Den brukar i vanliga fall stå runt 210km vid 50% SoC. Jag körde med helt avstängd AC igår, dvs till och med utan fläkt. Anledningen var inte att jag ville snåla på elektronerna utan jag har ledsnat på AC:ns hittepå-beteende med till synes helt slumpmässiga fläkthastigheter och random väme/kyla. Och det blev kanonbra. Trevligt att förbrukningen blev så mycket lägre som en sidoefeffekt.
Det tråkiga är ju bara att verkstaden tar betalt för felsökning. Och ju mer de söker (och inte hittar felet) desto mer kostar det. Jag funderar på att helt enkelt betala första fakturan på 1031 spänn, som jag redan fått, och så åker jag till Mariestad istället. Har ändå bokat en tid där för mjukvaruuppdatering.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Här är senaste infon som jag sett angående laddproblemet på Tesla SuC V3.
Källa: Facebookgruppen IONIQ 5 Owners Group Norway ( elbil )
Källa: Facebookgruppen IONIQ 5 Owners Group Norway ( elbil )
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Sista meningen säger väl allt. Min slutsats är att den som vill ha en bil som kan ladda på SuC v3 måste byta märke. Hänger det på Hyundai så är det kört.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Har tyvärr samma problem:(DanneLKPG skrev:Jag tycker fortfarande du ska kräva att få jämföra med en annan IONIQ 5. Kanske någon annan som läser här som bor nära din ÅF som kan åka och visa hur det ska vara?mati skrev:Intressant. Det är ju en sak till, och det är det tråkiga faktum att det är omöjligt att starta ACn via appen. Appen säger att det gick bra, men när man kommer till bilen så går ACn inte. Det har aldrig fungerat.Tessi19 skrev:Om AC läste på engelska Ioniq5 forum att det konstiga AC beteende som din bil har löst sig med en ny PTC (som även fick men min hade dessutom inte gas i systemet).mati skrev:Idag står GOM:en på 240km vid 50% SoC. Det motsvarar faktiskt exakt WLTP räckvidden (480km). Har aldrig sett detta tidigare. Den brukar i vanliga fall stå runt 210km vid 50% SoC. Jag körde med helt avstängd AC igår, dvs till och med utan fläkt. Anledningen var inte att jag ville snåla på elektronerna utan jag har ledsnat på AC:ns hittepå-beteende med till synes helt slumpmässiga fläkthastigheter och random väme/kyla. Och det blev kanonbra. Trevligt att förbrukningen blev så mycket lägre som en sidoefeffekt.
Det tråkiga är ju bara att verkstaden tar betalt för felsökning. Och ju mer de söker (och inte hittar felet) desto mer kostar det. Jag funderar på att helt enkelt betala första fakturan på 1031 spänn, som jag redan fått, och så åker jag till Mariestad istället. Har ändå bokat en tid där för mjukvaruuppdatering.
Min AC kan inte heller alltid startas med app. Men ACn fungerar nu bättre än tidigare sedan ÅF fyllde på med gas och efter bytte av PTC i mars.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Dubbelpost
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Det jag tidigare trodde, att ACn är allmänt klen, stämmer inte riktigt som sagt. Den kan kyla om den vill. Det märkte jag när det var riktigt varmt ute. Men den kyler och blåser som den känner för, inte som jag vill.
Häromdagen hade jag den som vanligt inställd på 19 grader. Det gick hyfsat bra tills den plötsligt började blåsa kalluft som fanken. Då höjde jag den ett snäpp, till 20 grader. Konsekvensen blev att den omedelbart slutade blåsa helt och hållet. Då blev det naturligtvis ganska omgående alldeles för varmt i bilen. Det är så den beter sig. Det är som att balansera ett ägg, nästan omöjligt att få en inställning som fungerar. Fläkt i manuellt läge fungerar bättre. Allra helst med avslagen AC.
Häromdagen hade jag den som vanligt inställd på 19 grader. Det gick hyfsat bra tills den plötsligt började blåsa kalluft som fanken. Då höjde jag den ett snäpp, till 20 grader. Konsekvensen blev att den omedelbart slutade blåsa helt och hållet. Då blev det naturligtvis ganska omgående alldeles för varmt i bilen. Det är så den beter sig. Det är som att balansera ett ägg, nästan omöjligt att få en inställning som fungerar. Fläkt i manuellt läge fungerar bättre. Allra helst med avslagen AC.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Kia EV6 hade 6st uppdateringar till värmen på 6 månader om jag minns rätt. Ändå hade de inte fått till att allt fungerade som avsett. Gjorde den första sen orkade jag inte hålla på då jag hörde att redan när de släppte en ny kom det rapporter i forum att det ändå inte hjälpte. Var både förvärmning som inte startade eller hade låg effekt. Förvärmningen startade bara under vissa förutsättningar. I andra fall tog det länge innan värmen kom igång när man körde och andra gånger var det plötsligt varierande temperatur när man körde. Så säkert något liknande på Ioniq 5.
Är nog egentligen inget "fel=trasigt" utan helt enkelt att allt eftersom man rättar en sak i mjukvara så skapar man ett annat problem osv. När det då inte är OTA så blir det genast lite meckigare att hålla på och boka tid, lämna in bilen, lånebil, åka tillbaka osv. Oavsett om det är gratis. Som sagt hårdvara är en sak, hur man sen styr den med mjukvara en annan. Sen slutligen inser man då styrkan för både kund och tillverkare med OTA när man laborerar med mjukvaran i bilarna för att hitta fram till rätt funktionalitet.
Är nog egentligen inget "fel=trasigt" utan helt enkelt att allt eftersom man rättar en sak i mjukvara så skapar man ett annat problem osv. När det då inte är OTA så blir det genast lite meckigare att hålla på och boka tid, lämna in bilen, lånebil, åka tillbaka osv. Oavsett om det är gratis. Som sagt hårdvara är en sak, hur man sen styr den med mjukvara en annan. Sen slutligen inser man då styrkan för både kund och tillverkare med OTA när man laborerar med mjukvaran i bilarna för att hitta fram till rätt funktionalitet.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Förboka din Ioniq 5
Men i EV6 fall var det väl typ alla som hade problem? Så är det inte för IONIQ 5. För majoriteten av oss fungerar det klockrent både med app och kyla. Kylskåpskallt i min. Trist när ÅF inte hittar felet och inte verkar så angelägna att lösa problemet. :/Leo skrev:Kia EV6 hade 6st uppdateringar till värmen på 6 månader om jag minns rätt. Ändå hade de inte fått till att allt fungerade som avsett. Gjorde den första sen orkade jag inte hålla på då jag hörde att redan när de släppte en ny kom det rapporter i forum att det ändå inte hjälpte. Var både förvärmning som inte startade eller hade låg effekt. Förvärmningen startade bara under vissa förutsättningar. I andra fall tog det länge innan värmen kom igång när man körde och andra gånger var det plötsligt varierande temperatur när man körde. Så säkert något liknande på Ioniq 5.
Är nog egentligen inget "fel=trasigt" utan helt enkelt att allt eftersom man rättar en sak i mjukvara så skapar man ett annat problem osv. När det då inte är OTA så blir det genast lite meckigare att hålla på och boka tid, lämna in bilen, lånebil, åka tillbaka osv. Oavsett om det är gratis. Som sagt hårdvara är en sak, hur man sen styr den med mjukvara en annan. Sen slutligen inser man då styrkan för både kund och tillverkare med OTA när man laborerar med mjukvaran i bilarna för att hitta fram till rätt funktionalitet.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Nja, för vissa funkar vissa saker och sen har det varit vissa saker som inte funkar för nån. Skulle tro att det kanske har att göra med att man "gör olika" på någon sätt. Vilken ordning eller under vilka förutsättningar man provar osv. En del verkar ha fått förvärmningen att funka om de hade stället temperaturen på max t ex.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Förboka din Ioniq 5
Menar ni att Hyundai erbjuder samma kassa service och engagemang som Tesla? Jag som, av alla inlägg på forumet, fått uppfattningen att just Tesla är unikt dåliga på det. Själv så lever jag i min lilla ”fanboy-bubbla” och tycker att Tesla sköter sig bäst av alla som jag haft att göra med, inkl Hyundai.DanneLKPG skrev:Men i EV6 fall var det väl typ alla som hade problem? Så är det inte för IONIQ 5. För majoriteten av oss fungerar det klockrent både med app och kyla. Kylskåpskallt i min. Trist när ÅF inte hittar felet och inte verkar så angelägna att lösa problemet. :/Leo skrev:Kia EV6 hade 6st uppdateringar till värmen på 6 månader om jag minns rätt. Ändå hade de inte fått till att allt fungerade som avsett. Gjorde den första sen orkade jag inte hålla på då jag hörde att redan när de släppte en ny kom det rapporter i forum att det ändå inte hjälpte. Var både förvärmning som inte startade eller hade låg effekt. Förvärmningen startade bara under vissa förutsättningar. I andra fall tog det länge innan värmen kom igång när man körde och andra gånger var det plötsligt varierande temperatur när man körde. Så säkert något liknande på Ioniq 5.
Är nog egentligen inget "fel=trasigt" utan helt enkelt att allt eftersom man rättar en sak i mjukvara så skapar man ett annat problem osv. När det då inte är OTA så blir det genast lite meckigare att hålla på och boka tid, lämna in bilen, lånebil, åka tillbaka osv. Oavsett om det är gratis. Som sagt hårdvara är en sak, hur man sen styr den med mjukvara en annan. Sen slutligen inser man då styrkan för både kund och tillverkare med OTA när man laborerar med mjukvaran i bilarna för att hitta fram till rätt funktionalitet.
Ursäkta att jag hyllar Tesla i den här ickeTeslatråden - jag vet ju egentligen hur impopulärt det är.
(Gå vidare, här finns inget att se)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Förboka din Ioniq 5
Nu har min bil varit inne för uppdatering av bilen och kontroll av ACn.
Uppdateringen gällde att parkeringsbromsen kan hamna i baklås så man inte kommer iväg! Jag trodde att problemet var tvärtom att den kunde släppa men så sa inte kundmottagaren.
När det gällde ACn så kontrollmätte de tydligen inte gasen eller tätheten utan bara testade den på full fläkt på 17 grader och fick ut 11 grader vilket var godkänt (Hyundais gräns ligger på 13 grader vilket kundmottagaren erkände kändes fisljummet).
Infotainment uppdaterade de inte fastän de sa att de skulle göra det så det fick jag göra själv.
Enda skillnaden jag märkt sedan uppdateringen av bilen är att den numera stänger av sig själv efter ett tag och efter varningsmeddelanden vilket är riktigt skit!! Varningsmeddelandet är att bilens batteri kan laddas ur när man använder tillbehör! Detta skedde samtidigt som jag uppdaterade inforainment och det på den andra skärmen stod att jag skulle ha motorn påslagen under uppdateringen. Tre gånger under den oändligt långa uppdateringstiden fick jag sätta mig upp fr viloläget och trycka in bromspedalen och trycka på startknappen (för att inte enbart gå på 12-voltsbatteriet). Verkar som programvaran eg tillhör en fossilbil el nåt.
Acn blåser lite bättre nu (stängt av smart klimat eller beror det på varmare väder eller endast psykologiskt) men det funkar fortfarande inte att sätta på ACn i appen.
Kan det vara så att den uppnår kyla med för lite gas genom att gå på full fläkt så flödet ändå kyler? Varför mäter man inte kylförmågan på låg fläkt? Det är ju inte tempen i kupén som mäts utan endast luften direkt fr ventilationsutblåsen som mäts. ACn är fortfarande skum. Jaja jag behövde inte betala ngt iaf och fick lånebil också!
Uppdateringen gällde att parkeringsbromsen kan hamna i baklås så man inte kommer iväg! Jag trodde att problemet var tvärtom att den kunde släppa men så sa inte kundmottagaren.
När det gällde ACn så kontrollmätte de tydligen inte gasen eller tätheten utan bara testade den på full fläkt på 17 grader och fick ut 11 grader vilket var godkänt (Hyundais gräns ligger på 13 grader vilket kundmottagaren erkände kändes fisljummet).
Infotainment uppdaterade de inte fastän de sa att de skulle göra det så det fick jag göra själv.
Enda skillnaden jag märkt sedan uppdateringen av bilen är att den numera stänger av sig själv efter ett tag och efter varningsmeddelanden vilket är riktigt skit!! Varningsmeddelandet är att bilens batteri kan laddas ur när man använder tillbehör! Detta skedde samtidigt som jag uppdaterade inforainment och det på den andra skärmen stod att jag skulle ha motorn påslagen under uppdateringen. Tre gånger under den oändligt långa uppdateringstiden fick jag sätta mig upp fr viloläget och trycka in bromspedalen och trycka på startknappen (för att inte enbart gå på 12-voltsbatteriet). Verkar som programvaran eg tillhör en fossilbil el nåt.
Acn blåser lite bättre nu (stängt av smart klimat eller beror det på varmare väder eller endast psykologiskt) men det funkar fortfarande inte att sätta på ACn i appen.
Kan det vara så att den uppnår kyla med för lite gas genom att gå på full fläkt så flödet ändå kyler? Varför mäter man inte kylförmågan på låg fläkt? Det är ju inte tempen i kupén som mäts utan endast luften direkt fr ventilationsutblåsen som mäts. ACn är fortfarande skum. Jaja jag behövde inte betala ngt iaf och fick lånebil också!
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag motsätter mig också mätmetoden. Kommer det bara kallt så är det tydligen lika med okej. Och i fallet med en helt manuell AC hade det naturligtvis varit ett korrekt förfarande. Men i vårt fall är det ju helt ovidkommande att det i teorin går att få ACn att blåsa kall luft när den i praktiken blåser helt random.Aida skrev:Kan det vara så att den uppnår kyla med för lite gas genom att gå på full fläkt så flödet ändå kyler? Varför mäter man inte kylförmågan på låg fläkt? Det är ju inte tempen i kupén som mäts utan endast luften direkt fr ventilationsutblåsen som mäts. ACn är fortfarande skum. Jaja jag behövde inte betala ngt iaf och fick lånebil också!
Jag upplever den som mest jobbig i temperaturer som råder ju nu, dvs runt 20 grader. När det var riktigt varmt ute så var det ju bara att sätta den på lägsta möjliga temperatur, möjligen fläkt i manuellt läge, och så fick den jobba på bäst det gick.
Men nu verkar den vara helt förvirrad. Varmt - kallt - varmt - kallt. Det som fungerar bäst just nu är att ha ACn avstängd och fläkten på manuellt läge 2 eller 3. Då är det ganska lagom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Btw jag tog ett snack med säljaren som berättade om alla tråkiga samtal han behövt göra pga Hyundais beslut om att skippa 2022 års leveranser. Såsom han förklarar det så får alla erbjudande om 2023 och får betala 20 000 kr mer vilket är en rabatt om60 000 kr för den bilen. Den får som bekant större batteri om 77,4 kwh samt ny dator till Infotainmentsystemet och bättre värmning av batteriet för att undvika coldgate (vilket han var osäker på skulle lösas till våra) samt nya förbättrade stötdämpare. Inte nog med dessa samtal utan denna vecka fick han meddelande fr Hyundai att de strukit standardfärgen Olive Mystic Green så nu får han ringa alla igen (de flesta valde den färgen) och meddelat att de måste byta färg. Alltså hur kan Hyundai ändra standardfärg från vit till dennaett halvår efter lansering för att inom ett år ändra sig igen och HELT stryka färgen?? Är säkert ngt tekniskt men man börjar ju undra…