12 volt batteri. Kostnad?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tompajo
Teslaägare

12 volt batteri. Kostnad?

Inlägg av tompajo »

Min 2017 varnar för att 12v batteriet är dåligt och måste bytas. Vad kostar det att byta hos Tesla? Har någon köpt något annat som har fungerat bra? Vilket i så fall?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Re: 12 volt batteri. Kostnad?

Inlägg av frippe »

tompajo skrev:
Min 2017 varnar för att 12v batteriet är dåligt och måste bytas. Vad kostar det att byta hos Tesla? Har någon köpt något annat som har fungerat bra? Vilket i så fall?
Kostade 2258 näe vi bytte på vår model s från 2015. Mobilservice gjorde det på garageuppfarten.
Batteriet kostade 1364 plus moms.
442,5 i arbetskostnad.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
tompajo
Teslaägare

Inlägg av tompajo »

Perfekt, tack!

Tom
Användarvisningsbild
racercalle
Teslaägare

Inlägg av racercalle »

Misstänker att jag också behöver byta det.
Är det likadant batteri på alla Model S
Antar att det är ett AGM batteri?
Någon som har beteckningen på orginalbatteriet?
Användarvisningsbild
rollo
Teslaägare

Inlägg av rollo »

Fick detta monterat tidigare i år av mobil service.
Tesla 12V batteri.jpg
P85D 2015-4 fyrsitsig
Användarvisningsbild
matbor01
Teslaägare

Inlägg av matbor01 »

Var kan man köpa 12 V batteri om man inte vill köpa utav Tesla
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare

Inlägg av tomla »

Jag har läst någonstans att tesla skall byta till mer hållbara 12V batterier.
Och att det skulle gälla även gamla årsmodeller.
Är det någon som vet något?
Min byttes för två år sedan och nu varnar den igen om att byte behövs.
Användarvisningsbild
Designer
Teslaägare

Inlägg av Designer »

Någon som vet hur länge man kan köra med varningen på! Har fått det nu men tid för byte efter 6 veckor!!
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare

Inlägg av Daven »

Så som jag förstått det så har tesla haft ett par olika typer av 12v batteri genom åren. Därför är det väll rekommenderat att tesla eller någon annan som vet hur man ändrar i inställningarna så man får korrekt inställning(laddningsalgoritm) till den typen av batteri som monteras.

Personligen så tycker jag inte att priset som angavs runt 2200kr är billigt med tanke på att ett "standard" bilbatteri av en känd tillverkare brukar kosta runt 1500kr. Lägg till utkörning, monteringsarbete, programmering och att det är utför av auktoriserad personal hemma hos en själv.
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

tomla skrev:
Nyare bilar har 16V, eller är det 15V, litiumbatterier istället. Hjälper inte befintliga bilar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Designer skrev:
Någon som vet hur länge man kan köra med varningen på! Har fått det nu men tid för byte efter 6 veckor!!
Det verkar variera, en del får stora problem ganska snabbt men dom flesta kan köra på rätt
länge (typ många veckor). Ett bra tips är nog att använda/väcka bilen ofta för då laddas ju det lilla
batteriet (dvs inte lämna bilen under en längre period, typ semester några veckor)… sentry mode
på funkar nog också för att 12V ska laddas för då sover ju inte bilen direkt.
Att ha laddkabel i tror jag funkar också men det är jag inte lika säker på för när laddningen
är klar så somnar bilen efter en stund och vaknar väl inte förrän stora batteriet behöver
laddas igen (det måste sjunka några % innan laddningen påbörjas igen)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Lurkern skrev:
tomla skrev:
Nyare bilar har 16V, eller är det 15V, litiumbatterier istället. Hjälper inte befintliga bilar.
Skillnaden är att blybatteri på 12v är 12v när den vilar. Kolla spänningen när bilen är igång så ska du se att den är högre än så. Gäller vilken bil som helst för övrigt.
Användarvisningsbild
Designer
Teslaägare

Inlägg av Designer »

Tack För tipset Bjelke! Min Model S är från 2016 så jag är ganska förvånad att 12 volt batteriet hållit så länge. Skulle vara kul att se statistik på batteri längd och tid för hur länge den klarar efter varningen. Har kollat andra forum men hittar inget!
Jag håller tummarna !
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Användarvisningsbild
Bysaga
Teslaägare

Inlägg av Bysaga »

Fick varning för 12v batteri. Körde cirka en vecka och 100 mil. Sen märkte vi att fläkt och ac blev sämre under långfärd. Fick bilen "vila" så funkade det en stund, men samma problem återkom. Trodde först ac gett upp, men givetvis var det lilla batteriet som var för dåligt.
Användarvisningsbild
Designer
Teslaägare

Inlägg av Designer »

Bysaga skrev:
Fick varning för 12v batteri. Körde cirka en vecka och 100 mil. Sen märkte vi att fläkt och ac blev sämre under långfärd. Fick bilen "vila" så funkade det en stund, men samma problem återkom. Trodde först ac gett upp, men givetvis var det lilla batteriet som var för dåligt.
Oj! Hur gick det sen? Blev det ett batteribyte av mobileservice?
Leverans Feb 2016
Användarvisningsbild
Bysaga
Teslaägare

Inlägg av Bysaga »

Designer skrev:
Bysaga skrev:
Oj! Hur gick det sen? Blev det ett batteribyte av mobileservice?
Hämtade ett batteri på Tesla, lokala verkstaden bytte.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

Väcker denna gamla tråd, då min Tesla MS från 2016 nu meddelar att jag ska boka service för att byta lågspänningsbatteriet.
Sett trådar som denna i några år och undrat när min ska varna, men den har rullat på i 42000 mil..

Kan man inte byta detta själv? Var köper man i så fall? Är väl bara två poler som på vilken bil som helst? Lite småmeckigt att komma åt, men något jag garanterat klarar. Eller är det några mjukvaruinställningar som måste göras och bara kan göras med rätt programvara?
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

Efter en hel del letande och tittande på Youtube, så har jag funnit att det går att byta själv. Men måste man ha Tesla OEM batterier?

Hur man byter 12v batteri i en äldre S.

Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

DanneB skrev: 14 apr 2025 20:39
Efter en hel del letande och tittande på Youtube, så har jag funnit att det går att byta själv. Men måste man ha Tesla OEM batterier?

Hur man byter 12v batteri i en äldre S.

Nej. tredjepart funkar bra till s/x raven och tidigare i vart fall.
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare

Inlägg av Viper »

Bytte nyligen första gången på våran 2016. Gjordes med ranger som kom hem o fixade det. Han behövde uppdatera i mjukvaran då nya batteriet hade lite andra specifikationer. Men han förklarade att efter det så går det att byta själv, så länge man byter till ett med samma spec.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ola13743

Inlägg av sven-labil »

Vad kostade batteriet? (Jag tänkte byta själv. 2018 med 6000 mil och ingen varning än, men har läst om hur jobbigt det blivit för dem där batteriet gett upp utan förvarning.)
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

sven-labil skrev: 18 apr 2025 09:31
Vad kostade batteriet? (Jag tänkte byta själv. 2018 med 6000 mil och ingen varning än, men har läst om hur jobbigt det blivit för dem där batteriet gett upp utan förvarning.)
Diskussion viewtopic.php?t=33328

https://www.mekonomen.se/batteri-exide-14450170
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ola13743

Inlägg av sven-labil »

spacecoin skrev: 18 apr 2025 12:56

Tack, det var också en bra tråd (som jag iofs. läst). Jag är dock inne på att köpa ett batteri av Tesla för att slippa krånglet med att lista ut ifall mått och övriga specifikationer är tillräckligt nära för att inte skapa krångel vid montering och registrering. (Slutsatsen om Exide Excell EB357 passar varierar beroende på om man frågar tillverkaren, Mekonomen eller Mekster och ifall man söker via registreringsnummer eller kollar listor på bilmodeller :? Exide själva borde ju veta bäst och de skriver inget alls om Tesla.)
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

sven-labil skrev: 18 apr 2025 15:18
spacecoin skrev: 18 apr 2025 12:56

Tack, det var också en bra tråd (som jag iofs. läst). Jag är dock inne på att köpa ett batteri av Tesla för att slippa krånglet med att lista ut ifall mått och övriga specifikationer är tillräckligt nära för att inte skapa krångel vid montering och registrering. (Slutsatsen om Exide Excell EB357 passar varierar beroende på om man frågar tillverkaren, Mekonomen eller Mekster och ifall man söker via registreringsnummer eller kollar listor på bilmodeller :? Exide själva borde ju veta bäst och de skriver inget alls om Tesla.)
Jag gjorde mycket research för att hitta ett tredjepartsbatteri minns jag. Till slut fick jag mitt bytt på garantin.

John Galt på forumet köpte sedan batteriet av mig och stoppade in i sin MX Raven så det verkar passa den modellen iaf.

vill du köpa av Tesla så är det väl bara att skapa ett ärende i appen för pris.
Skriv svar