Tesla MY med 800 km i räckvidd?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Tesla MY med 800 km i räckvidd?

Inlägg av Zalman3 »

Tesla employees said to be testing Model Ys with 4680 batteries and 800km range.

https://thedriven.io/2022/07/12/tesla-e ... 0km-range/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Tesla MY med 800 km i räckvidd?

Inlägg av taliz »

Typ 120kwh? Vore trevligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Eller så såg personen en Tesla inställd på att visa kilometer istället för Miles.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
Ja, tack. Då skulle jag kunna köra hela vägen hem från Sundsvall utan att behöva ladda. Även med cyklar på taket.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

mikebike skrev:
taliz skrev:
Ja, tack. Då skulle jag kunna köra hela vägen hem från Sundsvall utan att behöva ladda. Även med cyklar på taket.
Skulle du sälja din nuvarande och köpa en ny som kostar några 100 tkr mer i nypris för att slippa stanna och ladda?
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

flamman skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
Skulle du sälja din nuvarande och köpa en ny som kostar några 100 tkr mer i nypris för att slippa stanna och ladda?
Jag har ju redan beställt en MYP som kostar 50 tkr mer än min nuvarande.....
För att få lite bättre komfort och lite bättre prestanda.

Ett större batteri innebär inte bara att man slipper köa vid SuC, det blir också billigare eftersom jag laddar gratis hos Mamma och för 3 kr/kWh "hemma".

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Från det man presenterade om 4680 var det väl endast frågan om ett nytt format dvs samma kemi?

Har för mig att reklambilden från battery day sa ”+16% range”. Vinsten kommer från att det hår packa mer energi tätare med 4680.

Jag vet inte om man får större volymärt utrymme för battericellerna med strukturära lösningen? Troligen är det ungefär samma yta man kan använda och då vinner man inte på den biten, i så fall borde cirka +16% vara där vi hamnar.
800 km låter som +50% och då måste man nog börja stuva battericeller på andra ställen för att rymma dom.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Ryktades om att de testade 100kwh i Model 3 för många år sen.
Konkurrenter trycker in det i jämnstora bilar idag. Så 120kwh kan säkert Tesla stuva in om de så vill. Men det är nog ingen risk i närtid.
Tesla verkar ju göra tvärtom, de använder mindre batterier än konkurrenterna, vilket funkar eftersom bilarna är mkt snålare.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

mikebike skrev:
flamman skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:

Ett större batteri innebär inte bara att man slipper köa vid SuC, det blir också billigare eftersom jag laddar gratis hos Mamma och för 3 kr/kWh "hemma".
Vill man verkligen släpa runt på 300kg extra batterier till vardags bara för att det på långresor blir lite billigare att ladda, ja och att man kanske även slipper stanna då?

300kg som borde räknas av lastförmåga än dessutom.
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Det är också en del andra trevliga kumulativa effekter som kommer med ett större batteri, förutom själva räckvidden i sig:
- Högre laddhastighet för fler kwh (laddhastigheterna brukar dala kraftigt efter 40-60%, med större batteri har man högre laddhastighet för en större kapacitet)
- Större batteri ger bättre möjligheter för lägre degradering pga ålder, då man kan hålla lägre SOC till vardags men ändå ha tillräcklig kapacitet tillgänglig.
- Mer valfrihet i var och när man laddar, att kunna ladda när det passar en själv istället för att styras av bilen.
- Man behöver ladda mindre dyra kWh på laddstationer och kan ladda mer billigt hemma
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev:
Konkurrenter trycker in det i jämnstora bilar idag. Så 120kwh kan säkert Tesla stuva in om de så vill. Men det är nog ingen risk i närtid.
Tesla verkar ju göra tvärtom, de använder mindre batterier än konkurrenterna, vilket funkar eftersom bilarna är mkt snålare.
Man är ju sannolikt lite låst av den space man avsatt för batterier i bildesignen.

En vanlig model 3 LR har batteripacket fullsmetat med celler. SR hade plats över tills man gick över till LFP, nu är de fulla också.
Inte enkelt att öka mycket där.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

R_Edvinsson skrev:
mikebike skrev:
flamman skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:

Vill man verkligen släpa runt på 300kg extra batterier till vardags bara för att det på långresor blir lite billigare att ladda, ja och att man kanske även slipper stanna då?

Till vardags är bilen parkerad eller så åker vi 1,3 km till närmaste köpcentrum. Typ 80% av alla mil som bilen rullar är "långresor". Innan det fanns laddstolpar i närområdet och Bredden hade lediga platser så laddade jag över 60% på SuC. Nu är siffran "bara" 44%

R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

mikebike skrev:
R_Edvinsson skrev:

Till vardags är bilen parkerad eller så åker vi 1,3 km till närmaste köpcentrum. Typ 80% av alla mil som bilen rullar är "långresor". Innan det fanns laddstolpar i närområdet och Bredden hade lediga platser så laddade jag över 60% på SuC. Nu är siffran "bara" 44%
Så för er förstår jag att det skulle vara en bra deal med ett extra stort batteri.

Men frågan var mer allmän…vill man ha 300kg extra batteriet i bilen till vardags?

Ytterst få skulle säga ja på den idag tror jag.
(Och 10-30 personer på detta forumet är ändå fortfarande ytterst få) :mrgreen:
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

AAKEE skrev:
taliz skrev:
Man är ju sannolikt lite låst av den space man avsatt för batterier i bildesignen.

En vanlig model 3 LR har batteripacket fullsmetat med celler. SR hade plats över tills man gick över till LFP, nu är de fulla också.
Munro håller ju på att ta isär ett batteri med 4680, det ska väl vara den nya strukturella packen, om den ska hjälpa till att förstyva bilen så kan man väl inte montera färre celler i det, men det märks väl när Munro tagit isär hela batteriet, det var visst väldigt svårt att ta isär det.

De här som säljs med 4680 i USA har väl mindre kapacitet än de vanliga batterierna i p och lr?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

R_Edvinsson skrev:
mikebike skrev:
R_Edvinsson skrev:

Så för er förstår jag att det skulle vara en bra deal med ett extra stort batteri.

Men frågan var mer allmän…vill man ha 300kg extra batteriet i bilen till vardags?

Ytterst få skulle säga ja på den idag tror jag.
(Och 10-30 personer på detta forumet är ändå fortfarande ytterst få) :mrgreen:
De flesta har ingen aning om hur mycket bilen väger och ännu färre vet att det är en väsentlig skillnad i lastförmåga mellan MYLR 2021 och MYLR 2022.
Där skiljer totalvikten, så det är en öppen fråga om 300 kg tyngre batteripack skulle innebära högre totalvikt eller mindre maxlast.
Sedan är både 300 kg och 100 kkr spekulationer. Tanken med 4680 var väl att få högre specifik kapacitet, d.v.s. kWh per kg och $?

Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare

Inlägg av Strebern »

Extrem fokus i denna tråd på range.
Det var väl Elon Musk själv som sade att det inte var intressant då bilarna blev för tunga?
Själv laddar jag hemma, och har laddat en enda gång i en supercharger, och det var när jag körde hem från Norrköping då batteriet var "tomt" när jag hämtade bilen.
Om jag får välja mellan -300kg eller låt oss säga 100 mil extra!, så säger jag alltid -300 kg. För att vara ärlig så är det endast när jag åker tilll fjällen eller ska på en roadtrip som jag behöver mer än 35 mil PÅ VINTERN, och ska man till fjällen 1-2 gånger om året och roadtrip i ex vis europa 1-2 gånger på en livstid.... så....

Och 300 kg batterier lär ju dra mer el.
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Strebern skrev:
Extrem fokus i denna tråd på range..
Har du läst rubriken? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Teslas konkurrenter väger ju 400kg mer.
Och har definitivt inte 800km i räckvidd! :lol:

Kommer ju horder av kinesbilar 2023 som har 150kWh batterier, utan att bilarna blir orimligt tunga.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Strebern skrev:
Extrem fokus i denna tråd på range.
Det var väl Elon Musk själv som sade att det inte var intressant då bilarna blev för tunga?
Själv laddar jag hemma, och har laddat en enda gång i en supercharger, och det var när jag körde hem från Norrköping då batteriet var "tomt" när jag hämtade bilen.
Om jag får välja mellan -300kg eller låt oss säga 100 mil extra!, så säger jag alltid -300 kg. För att vara ärlig så är det endast när jag åker tilll fjällen eller ska på en roadtrip som jag behöver mer än 35 mil PÅ VINTERN, och ska man till fjällen 1-2 gånger om året och roadtrip i ex vis europa 1-2 gånger på en livstid.... så....

Hur tänker du nu, för att få dina 35 mil vinter behöver du ju rejält mer med batteri än vad y har nu, Sydsandwichöarna behövs ju 300 kg ljudisolering i Y. Jag skulle lätt betala för att få längrebröckvid med hjälp av ,er batteri för att slippa köa för att snabbladda och att bara behöva ladda på helgen med lågt elpris. 100 mil extra var ju realistiskt. Varför skull du hellre välja lättare bil? -300 kg kan inte göra så mycket i minde förbrukning.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Panasonic lovar längre räckvidd.

According to the report, a 20% increase in energy density would likely bump the cells currently produce by Panasonic for Tesla from 750 Wh/l today to about 900 Wh/l.

https://electrek.co/2022/07/13/tesla-ba ... -capacity/
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Dom där 16% i battery day, eller 20% skulle ändå sitta fint. Väntar lite på det faktiskt.
Man får lika god range som en M3 LR och det går dra ett släp utan att stanna i varje stad.

Håller med om att jag inte hoppas på eller önskar 100-120 mil med nuvarande batteriteknologi. Då blirxdet batterier i varje skrymsle och en tung släde att dra på.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

Detta 16% dyker upp titt som tätt och var det biltidningarna tog med sig från battery day eftersom de alla snabbspolade sig igenom den. Ska man välja att inte ta hänsyn till nya material så är det ändå 16+14 man måste titta på.
ACDB84D8-0907-40DE-A567-56B87212CFD5.jpeg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

AAKEE skrev:
taliz skrev:

Nja, det finns gott om potential.
I Model S gick man från 77kwh(gamla 85) till 102kwh(100) i samma format.

Kommer du ihåg specen för Plaid+?
Var väl sisådär 840km(?). Det var ju samma grej, 4680-pack, men i S/X. Dvs övergången till 4680 möjliggör ytterligare 20+%.

I Mach-e som är ungefär Y-size har ju Ford tryckt in 99kwh förövrigt.
Tror inte de är bättre på paketering än Tesla…

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

MarkusL skrev:
Detta 16% dyker upp titt som tätt och var det biltidningarna tog med sig från battery day eftersom de alla snabbspolade sig igenom den. Ska man välja att inte ta hänsyn till nya material så är det ändå 16+14 man måste titta på.
Presentationen för 4680 var enbart formatet, men samma kemi.
8E16B85C-3634-4E40-B66B-40016420B326.jpeg
5X mer energi, såklart det är en stor cell.

Räknar man volymen på 4680 vs 2170 får man en faktor på 5, eller lite drygt faktiskt.

6X power är bra, man kan ta ut 6x mer på 5x mer kapacitet. 6/5 = 20% mer power ur ett lika stort pack.

+16% range: hade man menat per cell är det dåligt, om en 5x större cell bara ger 16% mer range. Nej, här pratar man på pack level, i samma bil/utrymme.

4680 i sig ger 16% enligt battery day.

Tesla som redan leder energitäthet i battericeller kan rimligen inte kräma ut +14% på ett år där.
Man har säkert fått upp det något, men mellan panasonic 2170 och 2170L ökade kapaciteten ca 5%. Den utvecklingen skedde väl mellan 2017 och 2020.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

Som jag fattar det ger strukurella batteriintegrationen 14% mer räckvidd.
Senast redigerad av MarkusL, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar