Har du kikat på artiklar/videos om teslas batterier?taliz skrev:Nja, det finns gott om potential.
I Model S gick man från 77kwh(gamla 85) till 102kwh(100) i samma format.
Såklart det rymdes fler celler än i 75kWh-packet, men 100-packet som var på 102.x var rätt fullsmetat internt.
100-packet med 102.x kWh hade 8256 celler 18650, vanliga plaid har 7920.
Kolla artikel/video om isärtagning av plaidbatteriet. Det rymms inte nå många extra celler i den lådan.
Sannolikt har man behövt minska antalet för att rymma åtgärder för att kunna ta ut mycket effekt, så plaids är 99kWh istället för 102.x.
https://insideevs.com/news/540380/tesla ... -open/amp/
Model-3 batteriet för Long Range och P är mer eller mindre fullt. Det finns aaningens space där som kommer av att uppdelningen av de 4 subpackarna gav lite marginal
Med nytt format kanske utrymmet kan tas tillvara och en extra 5% om man kan formatmässigt få packens spänning vs parallellkoppade celler att passa bättre.
Mer ryms inte.
Y kör väl med samma pack som 3, så såvida inte chassiet har möjlighet till ett större pack så lär det inte gå i just nå mer volym. Bilens förberedda space sätter gränsen för batterierna.