Längre räckvidd på M3 och MY?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Längre räckvidd på M3 och MY?

Inlägg av Zalman3 »

Tesla använder idag LFP batterier från CATL för "Standard Range".

Nu kommer en ny förbättrad variant LMFP.

CATL’s LMFP goals
Gravimetric energy density: 210-230 Wh/kg
Volumetric energy density: 450-500 Wh/L
https://pushevs.com/2022/07/12/catl-wil ... batteries/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6033
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Längre räckvidd på M3 och MY?

Inlägg av AAKEE »

Zalman3 skrev:
Tesla använder idag LFP batterier från CATL för "Standard Range".

Nu kommer en ny förbättrad variant LMFP.

CATL’s LMFP goals
Gravimetric energy density: 210-230 Wh/kg
Volumetric energy density: 450-500 Wh/L
https://pushevs.com/2022/07/12/catl-wil ... batteries/
De senaste LFP tesla använt har legat någonstans kring 170-180Wh/kg så LFMP lägger sig mitt mellan LFP och NCA för den densitetsmässiga biten.

2170L (NCA) har 265Wh/kg och 730Wh/ liter (Sas på battery day).

730 vs 450-500 är forfarande en faktor på bara 61-68% av kapaciteten i samma volym. Man har alltså fått ned vikten/kWh men volymen är fortfarande stor.
En model 3 SR torde bli lättare men inte tjäna så myclet range då uteymmet för batteripack redan är fullt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar