Regionala elektrifieringspiloter för lastbilar

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Regionala elektrifieringspiloter för lastbilar

Inlägg av alseC »

Energimyndigheten har idag fördelat 1,4 miljarder SEK till regionala elektrifieringspiloter för lastbilar och ett antal vätgastankstationer.

https://www.energimyndigheten.se/klimat ... gspiloter/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Regionala elektrifieringspiloter för lastbilar

Inlägg av Zalman3 »

alseC skrev:
Energimyndigheten har idag fördelat 1,4 miljarder SEK till regionala elektrifieringspiloter för lastbilar och ett antal vätgastankstationer.

https://www.energimyndigheten.se/klimat ... gspiloter/
Mycket bra!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Regionala elektrifieringspiloter för lastbilar

Inlägg av alseC »

Zalman3 skrev:
alseC skrev:
Energimyndigheten har idag fördelat 1,4 miljarder SEK till regionala elektrifieringspiloter för lastbilar och ett antal vätgastankstationer.

https://www.energimyndigheten.se/klimat ... gspiloter/
Mycket bra!
Nja, Att på detta vis snabbt få till en massa ställen med ganska underdimensionerade lastbilsladdare låter sig göras valåret 2022 i Sverige. För att få stödet behöver bara CCS laddare med 350 kW eller mindre effekt driftsättas före 30 sept 2023 och kunna följas i 5 år därefter. Svenska myndigheter som Naturvårdsverket och Energimyndigheten bidrar därmed inte till den möjliga utvecklingen att bygga upp de snabbladdare med minst 1 MW effekt som de tunga fordonen behöver för att effektivt kunna laddas på kort tid vid rast-, ställ och P-platser då förarna har sin 45 min rast eller vilotid. Att Länsstyrelserna valt ut platserna gör inte det hela bättre, då det räckt med 30-talet 1 MW laddställen till att börja med (jfr Teslas SuperChargers med start 2012 i Sverige) för denna utlysning om totalt 1,543 miljarder SEK. Att det sedan också av dessa pengar beviljats ett antal vätgastankställen hindrar utbyggnaden av MW laddare ytterligare.
Återstår att se hur de 1700 snabbladdare som konstellationen VOLVO, DAIMLER och TRITON (SCANIA och MAN) planerar bygga i EU för att medge snabbladdning av deras fordon kommer hitta platser och den effekt som behövs från elnätet, för att inte glömma de snabbladdare som Tesla SEMI behöver innan lanseringen i Sverige.
ObscureEconomist
Inlägg: 402
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Regionala elektrifieringspiloter för lastbilar

Inlägg av ObscureEconomist »

Tesla semi behöver du ju inte fundera på, det är vaporware som roadster och cybertruck.
BMW i4 M50 -22
Skriv svar