När är det kö?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Magicmike
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 dec 2019 18:09
Ort: Söderåkra

Re: När är det kö?

Inlägg av Magicmike »

Laddade på SuC Kalmar idag vid 12tiden och av sex platser var 5 eller stundtals alla sex upptagna men däremot aldrig någon som behövde köa. Flertalet bilar var norska. Kalmar känns som en SuC som är mycket årstidsberoende, ofta högt tryck (på ”endast” sex stolpar) under högsommaren och vissa storhelger men en vardag i t.ex oktober är det nästan aldrig mer än 2 bilar samtidigt. Kommer säkert ändras allteftersom fler tesla säljs i regionen och om inte stationen byggs ut.
Nu till en liten reflektion/fråga. Det var som sagt flera norskreggade bilar och t.ex. en M3 bredvid mig stod och laddade hela tiden jag kämpade i några kWh med min ”nerfade” MS85-14. Norskbilen borde rimligen varit färdiglagad på de dryga 30 min (kanske längre eftersom den stod där när jag anlände) som jag laddade. Har de inte trängselavgift på utländska bilar? Blir det problem i systemet kanske när det är olika nationaliteter? Det var fö Max 80% laddning pga hög belastning vilket borde gjort att norsken definitivt borde nått ”full” laddning kan jag tycka. Laddningen går kanske ner något vid delad stolpe men nog laddar väl en M3 i nästan från 0 till 80 på en halvtimme? Det är V2stolpar (?) med Max 120 kW.
Mvh
Micke
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5991
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: När är det kö?

Inlägg av Remuz »

Även om den slår om till 80% går det bra att dra upp till 100% i appen. Men 0-80% laddar iaf min 3P på under 30min.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1116
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: När är det kö?

Inlägg av DanneLKPG »

Magicmike skrev:
Det var fö Max 80% laddning pga hög belastning vilket borde gjort att norsken definitivt borde nått ”full” laddning kan jag tycka.
Som Remuz skriver så är det bara att ändra laddgränsen till 100% när bilen föreslår 80%. Antingen direkt på skärmen eller via appen.
Sett ganska många som felaktigt tror att det är en hård gräns vid 80% vid hög belastning. Det skulle inte funka om man har långt mellan laddarna med husvagn.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: När är det kö?

Inlägg av Dafro »

tesla newbie skrev:
Var ute på långresa idag. I Ulricehamn var det gott om lediga laddare, dock var det fullt på den närliggande Ionity-stationen. I Ödeshög var det kö, behövde dock inte vänta så länge.
Även jag passerade Ulricehamn denna dag vid 13 tiden och då var också glest på SuC, såg ut som om det var 2 bilar som fick dela effekt. På Ionity var det en tagen stolpe nör jag började ladda min, 8 min senare nör jag var mer än klar så var det 4 upptagna och strax 5 men aldrig fullt.
27,8 kWp solceller
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3354
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: När är det kö?

Inlägg av Maw »

Magicmike skrev:
Laddade på SuC Kalmar idag vid 12tiden och av sex platser var 5 eller stundtals alla sex upptagna men däremot aldrig någon som behövde köa. Flertalet bilar var norska. Kalmar känns som en SuC som är mycket årstidsberoende, ofta högt tryck (på ”endast” sex stolpar) under högsommaren och vissa storhelger men en vardag i t.ex oktober är det nästan aldrig mer än 2 bilar samtidigt. Kommer säkert ändras allteftersom fler tesla säljs i regionen och om inte stationen byggs ut.
Nu till en liten reflektion/fråga. Det var som sagt flera norskreggade bilar och t.ex. en M3 bredvid mig stod och laddade hela tiden jag kämpade i några kWh med min ”nerfade” MS85-14. Norskbilen borde rimligen varit färdiglagad på de dryga 30 min (kanske längre eftersom den stod där när jag anlände) som jag laddade. Har de inte trängselavgift på utländska bilar? Blir det problem i systemet kanske när det är olika nationaliteter? Det var fö Max 80% laddning pga hög belastning vilket borde gjort att norsken definitivt borde nått ”full” laddning kan jag tycka. Laddningen går kanske ner något vid delad stolpe men nog laddar väl en M3 i nästan från 0 till 80 på en halvtimme? Det är V2stolpar (?) med Max 120 kW.
Mvh
Micke
Med delad effekt på V2 blir det väl bara max 75kW? Om batteriet på M3 är på 75 kWh netto och den laddar med 75 kW hela vägen från 0 - 80% så tar det 48 minuter, men den klarar väl inte 75 kW när SoC närmar sig 80% så det tar väl ännu lite längre tid?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Blaifred
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 nov 2021 11:13

Re: När är det kö?

Inlägg av Blaifred »

Verkar fortfarande vara problem i Puoltikasvaara. Igår när vi kom norrifrån var alla V3 ur funktion (4/6 laddare). Minst tre bilar i kö samt bara 75kW pga delad effekt på den V2 som funkade. Blev inte bättre av en I-Pace som långladdade.

Vi laddade bara så att vi nådde Jokkmokk där det var öde och full kareta på laddningen.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: När är det kö?

Inlägg av Dafro »

Passerade SuCi Linköping nu och där är det fullt, även enligt appen. 2 Oteslor. Ok hade 3-4 lediga men på en står en bensinbil parkerad. Allegro elle hur det heter har 2 lediga. Trångt på lördagar känns det som.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1116
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: När är det kö?

Inlägg av DanneLKPG »

Det här lades nyss upp. 15 bilar kö i Löddeköpinge... Som dessutom bara är öppen för Tesla.
Tror ni en del av "kaoset" är pga stationerna som sporadiskt står som stängda i navigatorn så att fler slussas till andra? Uddevalla står som stängd just nu... (Vilket jag tvivlar på) så det verkar bli fler stationer som visar fel status.
löddekö.png
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: När är det kö?

Inlägg av leiflodde »

Å jag som tänkte gnälla när vi kom som första bil i kö i Zadar :o

Blev dock glad när Dansken efter 1 minut vinkade fram oss men blev kortvarigt då vi bara fick 24 kw byte sedan stolpe och fick då 60 kw.

Om jag minns rätt 14 platser i Lödde och 15 bilar i kö, hur länge tror ni bil 15 fick vänta, 30 min eller mer?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: När är det kö?

Inlägg av Niklas Z »

DanneLKPG skrev:
Det här lades nyss upp. 15 bilar kö i Löddeköpinge... Som dessutom bara är öppen för Tesla.
Tror ni en del av "kaoset" är pga stationerna som sporadiskt står som stängda i navigatorn så att fler slussas till andra? Uddevalla står som stängd just nu... (Vilket jag tvivlar på) så det verkar bli fler stationer som visar fel status.
Inte alls orimligt att tro att felaktigt uppgifter om stängda stationer får folk att söka sig till andra. Konstigt att problemet med felaktiga angivelser om stationernas status inte har lösts ännu.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1116
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: När är det kö?

Inlägg av DanneLKPG »

leiflodde skrev:
Å jag som tänkte gnälla när vi kom som första bil i kö i Zadar :o

Blev dock glad när Dansken efter 1 minut vinkade fram oss men blev kortvarigt då vi bara fick 24 kw byte sedan stolpe och fick då 60 kw.

Om jag minns rätt 14 platser i Lödde och 15 bilar i kö, hur länge tror ni bil 15 fick vänta, 30 min eller mer?
Enligt han som la upp bilden så fick han vänta en timme på en plats. Så ungefär lika lång tid som jag fått vänta på MER-laddare när det är EN bil i kö framför mig. :lol: Så glad att jag inte har det abonnemanget längre och inte "måste" ladda där.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: När är det kö?

Inlägg av MWall »

Sett kö i Nimes, Montpellier, Girona, Tarragona... Men har lyckats undvika. Hade tillräckligt i Nimes för att åka vidare till Montpellier och väl där så var det ingen kö längre. Ironiskt för bilen ledde mig till Nimes för att det var mindre belastning där för Montpellier var den som passade oss bäst egentligen hela tiden.
Screenshot_2022-07-16-16-21-26-74_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
Användarvisningsbild
jonasperh
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 jul 2016 09:19

Re: När är det kö?

Inlägg av jonasperh »

Fullt i Köge idag kl 1230, men ingen kö, ca 3 st icke tesla. Laddade på en trevlig Clever station bredvid ist, 16 st 150 kW laddare. Många Teslor där också, antagligen därför det inte var kö till SuC.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: När är det kö?

Inlägg av CrazyGang »

8 av 20 tagna på Söderhamn vid lunch idag. Samtliga stationer mellan Östersund och Söderhamn hade gott om plats.

Gävle fullt, Uppsala och Väsby hade enstaka lediga.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5563
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: När är det kö?

Inlägg av Gustafsson »

Vore intressant att veta mer om huruvida notisen i bilens karta för antal lediga stolpar stämmer med verkligheten, tänkte att ni som skriver kan kommentera det också (när det inte stämmer)…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: När är det kö?

Inlägg av LasseTM »

Gustafsson skrev:
Vore intressant att veta mer om huruvida notisen i bilens karta för antal lediga stolpar stämmer med verkligheten, tänkte att ni som skriver kan kommentera det också (när det inte stämmer)…
Den stämmer väldigt bra är min erfarenhet
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: När är det kö?

Inlägg av B99 »

Skärmklipp.JPG
bj suc.JPG
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5563
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: När är det kö?

Inlägg av Gustafsson »

LasseTM skrev:
Gustafsson skrev:
Vore intressant att veta mer om huruvida notisen i bilens karta för antal lediga stolpar stämmer med verkligheten, tänkte att ni som skriver kan kommentera det också (när det inte stämmer)…
Den stämmer väldigt bra är min erfarenhet
Trodde det också, men på semesterresan nyligen slutade vi titta på siffran då den aldrig var rätt, det gällde då flera stationer i norra Norge och norra Sverige. Men några få observationer är för få för att veta säkert tänkte jag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 753
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: När är det kö?

Inlägg av Dinsdale »

Passerade Löddeköpinge igår, funderade på att utmana ödet men glad att jag inte gjorde det när jag ser bilden ovan. Även Mellbystrand såg ut att vara full eller nära nog full vid 17-tiden. Laddade i Halmstad istället, det fanns uppskattningsvis sex platser kvar. Mycket norrmän. En Etron kom efter mig, han parkerade givetvis så en laddare blev blockerad trots att det fanns möjlighet att låta bli att blockera. Han fick tursamt nog lämna. Halmstad har väl inte öppnat för andra än?
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: När är det kö?

Inlägg av MWall »

Gustafsson skrev:
LasseTM skrev:
Gustafsson skrev:
Vore intressant att veta mer om huruvida notisen i bilens karta för antal lediga stolpar stämmer med verkligheten, tänkte att ni som skriver kan kommentera det också (när det inte stämmer)…
Den stämmer väldigt bra är min erfarenhet
Trodde det också, men på semesterresan nyligen slutade vi titta på siffran då den aldrig var rätt, det gällde då flera stationer i norra Norge och norra Sverige. Men några få observationer är för få för att veta säkert tänkte jag.
Den uppdaterar inte siffran på kartan så bra. Man måste trycka på SuC:en och få upp dess infosida för att få en mer uppdaterad siffra.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7697
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: När är det kö?

Inlägg av mikebike »

LasseTM skrev:
Gustafsson skrev:
Vore intressant att veta mer om huruvida notisen i bilens karta för antal lediga stolpar stämmer med verkligheten, tänkte att ni som skriver kan kommentera det också (när det inte stämmer)…
Den stämmer väldigt bra är min erfarenhet
Ganska dåligt, möjligen p.g.a. fördröjning.
I Påskas navigerade vi till SuC Linköping och i bilen stod det 4 lediga. När vi kom fram 30 minuter senare var det fullt och en som köade.
Den sista tiden har det verkat vara fullt fast det funnits många lediga på flera SuC.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: När är det kö?

Inlägg av themax »

Ingen kö i Busdorf nu - många lediga. Däremot en pump ur funktion och ett femtontal bilar i kö till pumparna på Shell…

Bild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Dr_bus
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 apr 2016 13:09
Ort: Örebro

Re: När är det kö?

Inlägg av Dr_bus »

Verkar fortfarande som tesla har problem med uppkopplingen till SuC. Jag laddade för en stund sen i Strängnäs där halva stationen användes av tesla bilar. Tittar jag nu i appen är 0 av 0 tillgängliga. Bevisningen finns det fler än 0 stolpar i Strängnäs.
332BEE41-6A61-4AAE-81A9-3AB4BC5C72C2.jpeg
Beställt en Model 3 SR+ ,2019-04-15, Levererad, 2019-06-22. Såld 2021-09-07.
Beställt en Model 3 LR, 2021-08-12, Levererad, 2021-09-24
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: När är det kö?

Inlägg av Dafro »

mikebike skrev:
LasseTM skrev:
Gustafsson skrev:
Vore intressant att veta mer om huruvida notisen i bilens karta för antal lediga stolpar stämmer med verkligheten, tänkte att ni som skriver kan kommentera det också (när det inte stämmer)…
Den stämmer väldigt bra är min erfarenhet
Ganska dåligt, möjligen p.g.a. fördröjning.
I Påskas navigerade vi till SuC Linköping och i bilen stod det 4 lediga. När vi kom fram 30 minuter senare var det fullt och en som köade.
Den sista tiden har det verkat vara fullt fast det funnits många lediga på flera SuC.
På 30 min kan mycket hända är min uppfattning. Nu pratar jag ionity men på 5 min kan det går från 1 ledig till 5 lediga, så på 30 kan man inte säga något är min uppfattning.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Yoque
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 11 maj 2022 13:11

Re: När är det kö?

Inlägg av Yoque »

Jag var tvungen att ladda i Linköping idag och det var en upplevelse. När vi kom dit var det fullt och tre andra Teslor framför mig i kö. Det var bara att vänta men när en plats blev ledig och jag rullade dit så kom en VW ID4 som inte stod i kö och tog platsen. Jag påpekade det till dem men dom sket fullständigt i vad jag sa. Det blev då en annan plats ledig som han som stod bakom mig försökte ta men när han såg vad som hände mig så lämnade han platsen till mig vilket var riktigt schysst gjort ( tack om du läser det här) då det kändes som vilda västern.
Efter jag fått min plats så räknade jag till 7 bilar i kö varav 5 inte va Teslor. Det sprang folk fram och tillbaka som stod och väntade och frågade oss som laddade när vi hade laddat klart. Vissa gick runt i cirklar kring hela laddstationen och det kändes som att dom försökte hitta bilar som inte laddade.
Stämningen var inte den trevligaste och den kö som fanns var otroligt otydlig så jag tror folk struntade i den till slut. Tyvärr var det och det här säger jag inte för att jag själv kör en Tesla men de personer som betedde sig mest illa var förare/passagerare av de andra märkena. Det kan ju vara en ren slump men där och då kände jag att tesla har gjort bort sig gällande sin egna kunder när dem öppnade upp SuC.
Jag hoppas att Tesla skapar ett kösystem för om det fortsätter som det var i Linköping idag så lär det bli bråkigt och stökigt framöver.
Skriv svar