Fråga hos valfri skogsägare om de behöver hjälp med gallring av lövträd, kostar bara egen tid och driftskostnader för motorsåg/transportFredrik j skrev:Det blir ju 400kr/kubik. Helt ok pris ändå. Vad kostade 30 kubik levererat på samma sätt för 2 år sedan?Zalman3 skrev:Läge att köpa lite ved inför vintern?
Blandved Ved 50cm
12 000 kr
https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... /101476817
Där jag köper ved kostar det nu 600/kubik men då är det bara björk.
Vad blir elpriset till vintern?
Moderator: Redaktion
Re: Vad blir elpriset till vintern?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Nej, jag är inte intresserad av att göra det själv. Jag köper dessutom veden färdigtorkad och klar för att elda redan i vinter.niklas12 skrev:Fråga hos valfri skogsägare om de behöver hjälp med gallring av lövträd, kostar bara egen tid och driftskostnader för motorsåg/transportFredrik j skrev:Det blir ju 400kr/kubik. Helt ok pris ändå. Vad kostade 30 kubik levererat på samma sätt för 2 år sedan?Zalman3 skrev:Läge att köpa lite ved inför vintern?
Blandved Ved 50cm
12 000 kr
https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... /101476817
Där jag köper ved kostar det nu 600/kubik men då är det bara björk.
-
- elbilist
Väderprognosen för imorgon.
Tilltagande vind vid lunch, ihållande fram till 16…
Tilltagande vind vid lunch, ihållande fram till 16…
-
- elbilist
Så bara för att vi byggde ett stabilt och prisstabiliteterat system och har kunnat levt gott på det i årtionden så skall ni nu vara glada för det som varit och bara acceptera att de styrande har pajat det helt och därmed drivit på våra levnadskostnader??LasseTM skrev:Jag förstår inte riktigt varför vi i Sverige inte har råd att betala 3:- kWh när detta har varit ganska standard i övriga Europa rätt länge.
Folk tenderar dessutom att klaga som fan på priset men ändå slösas det rätt friskt med elen hos de flesta.
Med hänvisning till att andra länder har haft dyr energi tidigare??
R_Edvinsson skrev:Så bara för att vi byggde ett stabilt och prisstabiliteterat system och har kunnat levt gott på det i årtionden så skall ni nu vara glada för det som varit och bara acceptera att de styrande har pajat det helt och därmed drivit på våra levnadskostnader??LasseTM skrev:Jag förstår inte riktigt varför vi i Sverige inte har råd att betala 3:- kWh när detta har varit ganska standard i övriga Europa rätt länge.
Folk tenderar dessutom att klaga som fan på priset men ändå slösas det rätt friskt med elen hos de flesta.
Inte nog med att man monterat ner planerbar kraft och försök skylla det på Putin.
När man sen blir konfronterad med fakta så är man plötsligt för kärnkraft och förstår inte alls varför folk är upprörda, Sverige är en jävla bananrepublik
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Det är inte det jag säger, men det låter som att hela Sverige kommer gå under och så även gjorde det i vintras om elpriset höjs någon :- per kWh.niklas12 skrev:R_Edvinsson skrev:Så bara för att vi byggde ett stabilt och prisstabiliteterat system och har kunnat levt gott på det i årtionden så skall ni nu vara glada för det som varit och bara acceptera att de styrande har pajat det helt och därmed drivit på våra levnadskostnader??LasseTM skrev:Jag förstår inte riktigt varför vi i Sverige inte har råd att betala 3:- kWh när detta har varit ganska standard i övriga Europa rätt länge.
Inte nog med att man monterat ner planerbar kraft och försök skylla det på Putin.
När man sen blir konfronterad med fakta så är man plötsligt för kärnkraft och förstår inte alls varför folk är upprörda, Sverige är en jävla bananrepublik
Varför skulle inte våran ekonomi klara av detta om resterande europa gör det.
Jag säger inte att det är rätt jag bara ifrågasätter våran ekonomi.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
-
- elbilist
Skillnaden är mängden el vi gör av med.LasseTM skrev:Det är inte det jag säger, men det låter som att hela Sverige kommer gå under och så även gjorde det i vintras om elpriset höjs någon :- per kWh.niklas12 skrev:R_Edvinsson skrev:Så bara för att vi byggde ett stabilt och prisstabiliteterat system och har kunnat levt gott på det i årtionden så skall ni nu vara glada för det som varit och bara acceptera att de styrande har pajat det helt och därmed drivit på våra levnadskostnader??LasseTM skrev:Jag förstår inte riktigt varför vi i Sverige inte har råd att betala 3:- kWh när detta har varit ganska standard i övriga Europa rätt länge.
Varför skulle inte våran ekonomi klara av detta om resterande europa gör det.
Jag säger inte att det är rätt jag bara ifrågasätter våran ekonomi.
När vi fasade ut oljepannorna så gjorde vi det för effektivare värmepumpar.
Dessa pumpar går på el.
I övriga Europa använder man mångt och mycket gas, Nederländerna bla har närmare 65-70% av hushållen gaspannor.
Detta då gasen / kWh har historiskt sett varit billigare än el i Europa.
Nu däremot sitter de i rävsaxen när gasen inte bara blir dyr utan helt slutar levereras.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Med tanke på att världens utvinning av kol och uran rätt troligtvis har passerat peak utvinning och vi nu har rekordpris på kol (höga priser för olja, uran och naturgas också) så hänger mycket av vinterns elpris på om det blir en mild och blåsig vinter eller ej. Tack vara vindkraften kan vi vissa dagar ligga på ca 0sek per kwh och vi har vattenkraften i Sverige att tacka också såklart. Även rejält höjd ränta kan få ner priserna om världens marknader krascher till följd av räntan (eller höga råvarupriser som olja,kol, uran och naturgas)
https://tradingeconomics.com/commodity/coal
Sedan att vi ligger kring peak utvinning av olja, kol, uran och naturgas också så vi lär vi se dyrare elpriser för alla dessa kraftslag.
MVH samt satsa på Negawatt och förnyelsebar energi är mitt tips (Märker knappt av prisstegringarna då jag preppat för detta i flera års tid).
Sedan att vi ligger kring peak utvinning av olja, kol, uran och naturgas också så vi lär vi se dyrare elpriser för alla dessa kraftslag.
MVH samt satsa på Negawatt och förnyelsebar energi är mitt tips (Märker knappt av prisstegringarna då jag preppat för detta i flera års tid).
Att vi passerat peak för utvinning av uran känns inte troligt, bara kina planerar för att öppna 150nya reaktorer inom de nästa 15åren.NiklasTesla skrev:Med tanke på att världens utvinning av kol och uran rätt troligtvis har passerat peak utvinning och vi nu har rekordpris på kol (höga priser för olja, uran och naturgas också) så hänger mycket av vinterns elpris på om det blir en mild och blåsig vinter eller ej. Tack vara vindkraften kan vi vissa dagar ligga på ca 0sek per kwh och vi har vattenkraften i Sverige att tacka också såklart. Även rejält höjd ränta kan få ner priserna om världens marknader krascher till följd av räntan (eller höga råvarupriser som olja,kol, uran och naturgas)
Sedan att vi ligger kring peak utvinning av olja och naturgas också så vi lär vi se dyrare elpriser för alla dessa kraftslag.
Att elpriset ligger på 0kr/kWh är inte önskvärt för någon då har vi en överproduktion som kostar pengar.
Det som behöver till är minskad konsumtion och mer återanvändning om man vill nå miljömål och hållbarhet men detta är inte någonting folk vill ha.
Och eftersom samhället till stora delar drivs av Konsumtionen kommer detta också slå mot landets ekonomi och BNP
Senast redigerad av niklas12, redigerad totalt 1 gånger.
Jag minns när man spådde att oljan aldrig mer skulle värderas till mer än 100dollar/fat. Det berodde på att efterfrågan skulle rasa efter övergången till förnybara energikällor. Tror det var 2015 eller så…
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Se bild. Mycket utvanns under kärnvapenkapprustningen (mycket har sedan använts upp i reaktorer för elframställning). Kina lär nog inte öppna alla dessa planerade 150verk.niklas12 skrev:Att vi passerat peak för utvinning av uran känns inte troligt, bara kina planerar för att öppna 150nya reaktorer inom de nästa 15åren.NiklasTesla skrev:Med tanke på att världens utvinning av kol och uran rätt troligtvis har passerat peak utvinning och vi nu har rekordpris på kol (höga priser för olja, uran och naturgas också) så hänger mycket av vinterns elpris på om det blir en mild och blåsig vinter eller ej. Tack vara vindkraften kan vi vissa dagar ligga på ca 0sek per kwh och vi har vattenkraften i Sverige att tacka också såklart. Även rejält höjd ränta kan få ner priserna om världens marknader krascher till följd av räntan (eller höga råvarupriser som olja,kol, uran och naturgas)
Sedan att vi ligger kring peak utvinning av olja och naturgas också så vi lär vi se dyrare elpriser för alla dessa kraftslag.
Att elpriset ligger på 0kr/kWh är inte önskvärt för någon då har vi en överproduktion som kostar pengar.
Det som behöver till är minskad konsumtion och mer återanvändning om man vill nå miljömål och hållbarhet men detta är inte någonting folk vill ha.
Och eftersom samhället till stora delar drivs av Konsumtionen kommer detta också slå mot landets ekonomi och BNP
Tror du dock kan ha rätt i din bild att vi som civilisation har så svårt att släppa detta med konsumtion och tillväxt samt inse att vi bor på en planet med ändliga resurser sätt till hur vi utvinner idag pga expontiell befolkningsökning (därför det planeras och byggs massa nya kraftverk och fordon som skall gå på ändliga resurser).
EROI sjunker nu för i stort alla ändliga energikällor.
MVH
Detta är utveckling av elektricitet globalt.
Jag ser ingen anledning att denna plötsligt skulle brytas speciellt inte med elektrifieringen och ökat välstånd i tex Indien kina etc.
Jag ser ingen anledning att denna plötsligt skulle brytas speciellt inte med elektrifieringen och ökat välstånd i tex Indien kina etc.
De flesta investerare spår en stark utveckling av uran då många länder har mål att minska fossiloberoendet
https://www.energinyheter.se/20210408/2 ... r-tillbaka
-o kanske.niklas12 skrev:De flesta investerare spår en stark utveckling av uran då många länder har mål att minska fossiloberoendet
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Eftersom elen varit så billig har man inte behövt energieffektivisera. Slöseri har inte kostat så mycket att det varit värt att göra något åt. Det är ingen slump att amerikaner kör runt i enorma stadsjeepar, billig bensin gör att det inte spelar någon roll om bilen drar två liter milen. Nu klagar de över bensinpriset på samma sätt som vi klagar över elpriset, trots att deras bensinpris med våra mått mätt fortfarande är billigt. Och vårt elpris är, med europeiska mått mätt, fortfarande billigt.LasseTM skrev:Jag förstår inte riktigt varför vi i Sverige inte har råd att betala 3:- kWh när detta har varit ganska standard i övriga Europa rätt länge.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Instämmer. När jag flyttade till Sverige har jag förvånats över elslöseriet jämfört med Tyskland. Det mest uppenbara, det som verkligen syns från långt håll, är gatubelysning i Sverige. I Tyskland släcker man gatubelysningen på natten, minst varannan lampa släcks, samtidigt som de inte alls står lika tätt som här. Tyska städer är kolsvarta på nätterna. I Sverige har man ju till och med belysta cykelvägar och så. I hemmet tänder tyskarna bara ljuset i rummet där man befinner sig. Inte överallt. Gårdsbelysning osv har man i princip inte nånstans. Och uppvärmning med el är otänkbart. Men: istället eldas naturgas och villaolja, delvis till och med kol, i stora mängder i de tyska hemmen. Det är och har varit billigast. Att gasen nu plötsligt inte längre finns tillgänglig i tillräckliga mängder är en jättekatastrof. Man har gjort sig helt beroende av en specifik energikälla, och än värre, av en viss stat/person som ska leverera gasen. Tyskland målar just nu upp skräckscenarier om hotande nedsläckningar och extrem energibrist till vintern. Egentligen ska det först och främst vara industrin som blir utan gas när det blir aktuellt med ransoneringar, och det är illa nog. Men är gasreserverna slut, och i nuläget ser det ut som att de inte kommer att räcka hela vintern, så kan folk inte värma sina hus, och även elförsörjningen kommer kollapsa eftersom reglerkraften sköts till stor del med gas.Dinsdale skrev:Eftersom elen varit så billig har man inte behövt energieffektivisera. Slöseri har inte kostat så mycket att det varit värt att göra något åt. Det är ingen slump att amerikaner kör runt i enorma stadsjeepar, billig bensin gör att det inte spelar någon roll om bilen drar två liter milen. Nu klagar de över bensinpriset på samma sätt som vi klagar över elpriset, trots att deras bensinpris med våra mått mätt fortfarande är billigt. Och vårt elpris är, med europeiska mått mätt, fortfarande billigt.LasseTM skrev:Jag förstår inte riktigt varför vi i Sverige inte har råd att betala 3:- kWh när detta har varit ganska standard i övriga Europa rätt länge.
Tysklands största gaslager är i nuläget nästan tomt, och man har dessutom sålt det till ryskägda Gazprom. Jättesmart. Och nordstream ligger nere som jag uppfattat det. Vi får se vad som händer. Det blir nog skojigt till vintern.
Vi i Sverige som har satsat på att göra det mesta med el istället för att använda olja och gas är ju åtminstone lite mer flexibla eftersom el kan framställas på en massa olika sätt, vi har ju åtminstone vattenkraften. Slöseriet kan man minska ganska enkelt, man kan även släcka ned delar av elnätet temporärt, men beroendet av gas och olja som primär energikälla för uppvärmning och elframställning är mycket svårare att bryta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Så för att övriga Europa har ett högt elpris pga effektbrist och att de förlitat sig på dyra fossila planerbara kraftkällor.Dinsdale skrev:Eftersom elen varit så billig har man inte behövt energieffektivisera. Slöseri har inte kostat så mycket att det varit värt att göra något åt. Det är ingen slump att amerikaner kör runt i enorma stadsjeepar, billig bensin gör att det inte spelar någon roll om bilen drar två liter milen. Nu klagar de över bensinpriset på samma sätt som vi klagar över elpriset, trots att deras bensinpris med våra mått mätt fortfarande är billigt. Och vårt elpris är, med europeiska mått mätt, fortfarande billigt.LasseTM skrev:Jag förstår inte riktigt varför vi i Sverige inte har råd att betala 3:- kWh när detta har varit ganska standard i övriga Europa rätt länge.
Medans vi i Sverige byggt upp ett stabilt och bra fossil fritt kraftsystem som historiskt gett oss låga priser.
Så ska vi inte klaga när elen plötsligt kostar 10 ggr mer än tidigare?
Oljekrisen på 70talet drev mycket av omställningen från olja till el för uppvärmning pga det låga elpriset i Sverige.
Vad kommer hända nu med denna Elkrisen när man har ett skenande elpris istället hur mycket har detta ökat användandet av fossila bränslen ?
För tex lantbruken med stora behov av värme för torkning av spannmål tex så vet jag flera som kommer gå över ifrån el till olja istället.
Sålänge regeringen subventionerar oljan så är det betydligt billigare att använda detta om elpriset ligger kvar på dessa nivåer till hösten/vintern.
https://www.regeringen.se/49bd77/conten ... 122253.pdf
Sålänge regeringen subventionerar oljan så är det betydligt billigare att använda detta om elpriset ligger kvar på dessa nivåer till hösten/vintern.
https://www.regeringen.se/49bd77/conten ... 122253.pdf
Och när kärnkraften började byggas ut så blev det helt plötsligt vanligt med direktverkande eluppvärmning i nybyggda villor.Oljekrisen på 70talet drev mycket av omställningen från olja till el för uppvärmning pga det låga elpriset i Sverige.
Lobbying från kärnkraftsfolket för att låsa fast villaägare i ett elberoende?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Eller vattenkraftsfolket? Nu är ju elbilar på tapeten? Också lobbying från kärnkraften?Zalman3 skrev:Och när kärnkraften började byggas ut så blev det helt plötsligt vanligt med direktverkande eluppvärmning i nybyggda villor.Oljekrisen på 70talet drev mycket av omställningen från olja till el för uppvärmning pga det låga elpriset i Sverige.
Lobbying från kärnkraftsfolket för att låsa fast villaägare i ett elberoende?
Folk kommer alltid behöva energi jag föredrar fossilfri.
Ska jag tolka det som att du föredrar att vi bränner fossila bränslen istället ?
Ska jag tolka det som att du föredrar att vi bränner fossila bränslen istället ?
Problemet med direktverkande el i en villa är ju att det blir onödigt dyrt att installera vattenburen bergvärme.niklas12 skrev:Folk kommer alltid behöva energi jag föredrar fossilfri.
Att värma en villa med direktverkande el är bara dumt.
Vet ju en som har ett uselt gammalt hus som värmer med ett antal kupévärmare.
Har en elförbrukning på ca 47.000kWh per år.
Medans grannen har ett bra hus med bergvärme, förbrukar ca 4.800kWh för uppvärmningen. Lägg till ca 5.000kWh i hushållsel, ligger under 10.000kWh totalt.
Och nu pratas det om värmepumpar med COP värde på upp mot 6 till 16.
Så på sikt kan elförbrukningen i ett nybyggt, mycket välisolerat hus, med bergvärme med bra COP, ligga under 2.500kWh för uppvärmningen, per år.
Med ett elpris på 5kr per kWh, blir kostnaden 12.500kr per år. Hanterbart.
Men huset som drar 50.000kWh, blir med ett elpris på 5kr per kWh, osäljbart.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Det går att hitta extrema exempel på det mesta.Zalman3 skrev:Problemet med direktverkande el i en villa är ju att det blir onödigt dyrt att installera vattenburen bergvärme.niklas12 skrev:Folk kommer alltid behöva energi jag föredrar fossilfri.
Att värma en villa med direktverkande el är bara dumt.
Vet ju en som har ett uselt gammalt hus som värmer med ett antal kupévärmare.
Har en elförbrukning på ca 47.000kWh per år.
Medans grannen har ett bra hus med bergvärme, förbrukar ca 4.800kWh för uppvärmningen. Lägg till ca 5.000kWh i hushållsel, ligger under 10.000kWh totalt.
Och nu pratas det om värmepumpar med COP värde på upp mot 6 till 16.
Så på sikt kan elförbrukningen i ett nybyggt, mycket välisolerat hus, med bergvärme med bra COP, ligga under 2.500kWh för uppvärmningen, per år.
Med ett elpris på 5kr per kWh, blir kostnaden 12.500kr per år. Hanterbart.
Men huset som drar 50.000kWh, blir med ett elpris på 5kr per kWh, osäljbart.
Men i Sverige har vi fortfarande många hus med direktverkande el inte sällan är det nu äldre människor som bor kvar i huset.
tycker du att vi ska tvinga dessa att investera enorma belopp för att konvertera till vattenburet system tilläggsisolera och köpa värmepump?
Kanske solceller och hemmabatteri också ?
Vart ska de få tag i kapitalet för att genomföra alla dessa förbättringar?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Exakt, det är väl egentligen bara luftvärmepumpar som är någorlunda lättillgängligt (och det
monteras hejvilt med dom senaste åren)…
monteras hejvilt med dom senaste åren)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Anledningen till att vi gnäller i Sverige över elpriset är att vi är mycket mer beroende av det jämfört med tex länder runt Medelhavet som faktiskt kan stänga av elen och ändå klara sig. Vi måste ju värma upp våra hus och har betydligt kallare...