Haft samma sen 8/7. Ska försöka köra imorgon. Undrar om det spökar pga gamla vägen? Att dom inte fått till raderingen av gamla vägens 90 och sen satt 100 som idag.
Oavsett så kör jag och återkommer.
Då borde indikeringen uppe högra hörnet ändras och det gör den inte.
Nya vägen finns med på kartan och röda pilen visas på rätt väg, men det är gamla vägen som är markerad som E14 på kartan.
PS. Gamla vägen är och var skyltad 70 mellan trafikplatsen och Blåbergsavfarten.
Aha. Det var bara 90 mellan hastighetskamerorna...
Varför läser inte Tesla hastigheten på skyltarna?
Eller om det hade funnits en resume knapp som på alla andra bilar......
Blir svårare för Tesla att vara udda om inte elbilskunderna tycker att lösningen är bättre.....
Fungerar FSD lika dåligt som AP Beta?
Har M3 levererad Q1 radar?
Alla MYP saknar radar och jag tror att de flesta M3 och MYLR som kom Q2 i år också saknar radar.
Ahh. Hade ingen aning.
Blir inget köp av en Tesla utan radar.
Kameran fungerar inte så bra i snörök men det gör radarn (så länge inte stötfångarn kläggat igen)
Jag har en MYP beställd, men jag har lite tveksamheter beträffande att radarn saknas. Dels att AP blir sämre, dels att bilen själv slår på torkarautomatik och ljusautomatik.
ANLI skrev:
Varför läser inte Tesla hastigheten på skyltarna?
Eller om det hade funnits en resume knapp som på alla andra bilar......
Blir svårare för Tesla att vara udda om inte elbilskunderna tycker att lösningen är bättre.....
Fungerar FSD lika dåligt som AP Beta?
Har M3 levererad Q1 radar?
Numera läser den oftast hastighetsskyltarna, men bilen struntar i vad den ser och kör på kartdata istället på motorväg
Jag är hos mina föräldrar utanför Sundsvall. Nästan varje dag har jag kört in till stan och tillbaks. Varje gång på E14 vid samma plats sänker bilen hastigheten med 5 - 10 km/tim. Två gånger när jag kör västerut och en gång när jag kör österut.
Visningen av aktuell hastighetsgräns ändras inte.
Vägen är relativt nybyggd, men finns med på kartan.
Är närboende. Mer exakt plats så får jag testa vid tillfälle!?
Ungefär 1 km från nya trafikplatsen E14/Timmervägen. Jag kör bara på farthållare när det händer.
Farthållare endast. Perfekt! Försöker köra imorgon. Bor några km bort (Kabelvägen)
Jag har har 2022.20.5 i min bil.....
Detta inträffade inte när jag var här senast, då med 2022.12.3.6.
Jag kan bekräfta. På väg västerut så bromsar bilen (hyfsat kraftigt) från 100 till 80. Återgår i fart. Några hundra meter senare så får jag en lite mindre inbromsning. Tycker bilen känns "konstig" från påfarten vid Blåberget och in till efter nya trafikplatsen. Den tvekar i accelerationen och känns allmänt ovillig att passera 70 km/h.
För att verkligen vara säker så körde jag tillbaka och gjorde en likadan runda till. Samma.
Hur brukar ni göra då bilen spökbromsar? Skickar ni en buggrapport genom att hålla in "bil-ikonen" på skärmen någon sekund eller? Jag brukar göra det då det inträffar. Sedan är det väl oklart hur seriöst dom ser på sådana inskick. Men kommer det flera från samma ställe borde dom väl titta på det tänker jag.
Haft samma sen 8/7. Ska försöka köra imorgon. Undrar om det spökar pga gamla vägen? Att dom inte fått till raderingen av gamla vägens 90 och sen satt 100 som idag.
Oavsett så kör jag och återkommer.
Då borde indikeringen uppe högra hörnet ändras och det gör den inte.
Nya vägen finns med på kartan och röda pilen visas på rätt väg, men det är gamla vägen som är markerad som E14 på kartan.
PS. Gamla vägen är och var skyltad 70 mellan trafikplatsen och Blåbergsavfarten.
Kört ca 100 mil i Norge och kom nyligen hem. Upplever också att ap är är helt värdelös och livsfarlig. På en nybyggd del av E6 är det 90-110. Där får nog bilen för sig att det plötsligt blir 50 (som det var tidigare alt på vägen bredvid). Det gör att den tvärt bromsar ner från 110-50!
Upplevde att det funkade bättre på svenska vägar men det kan ju ha varit en tillfällighet.
Barnen i bilen blev så pass rädda av plötsliga inbromsningar att jag var tvungen att köra utan ap..
Har en MYP med 2022.20.5, uttagen i juni så har väl ingen radar om jag fattar det rätt
Senast redigerad av KalleB, redigerad totalt 1 gånger.
Varför läser inte Tesla hastigheten på skyltarna?
Eller om det hade funnits en resume knapp som på alla andra bilar......
Blir svårare för Tesla att vara udda om inte elbilskunderna tycker att lösningen är bättre.....
Fungerar FSD lika dåligt som AP Beta?
Har M3 levererad Q1 radar?
Skyltavläsning funkar klockrent på äldre Teslor med AP1 och mjukvara från MobilEye. Elon vägrade dock betala licenskostnad då han tyckte att Teslas egna utvecklare kunde lösa det istället. Har gått sex år nu…
Att AP spökbromsar och har andra problem är ju troligtvis för att Elon envisas med att köra med Vision Only och att det visat sig vara knepigare än väntat att lösa utan radar.
Är det någon som vet hur andra biltillverkare tekniskt löser matrix-strålkastare vi mötande trafik? Jag gissar att Vision Only är anledningen att vi inte kan utnyttja matrix-strålkastarna i våra bilar...
Spökbromsat har de gjort länge, trots radar. Det är ganska få bilar som levererats utan radar.
Spökinbromsningarna är lika gamla som AP2. Farthållaren har alltid varit ett skämt, och jag slutade använda den i min Model S efter att vi hade skaffat vår e-Golf 2018. Det var då jag fick en aha-upplevelse och jag förstod att det är så en adaptiv farthållare egentligen ska fungera. (Har aldrig haft en adaptiv farthållare på tidigare bilar.)
Det är tragiskt att behöva läsa den här tråden, eftersom det fortfarande verkar vara samma brister som jag upplevde på min gamla Model S -16 som jag sålde för 4 år sedan.
Vad är det som gör Teslas AP så unikt? Jag fattar inte vad de gör för fel. I min budget-Ioniq sätter jag på farthållare och auto-steer och så kör bilen i stort sett helt själv mil efter mil. Det är ingenting jag ens funderar över, det bara fungerar. Som en liten bonus kan den byta fil på motorvägen utan minsta anmärkning. Och då gör Hyundai verkligen inga anspråk på att vara självkörande eller ens särskilt avancerade när det kommer till autonoma funktioner. Tesla borde kunna bättre än så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Som grädde på moset så slog min YP på stolsvärmen i morse fast bilen redan var 22 grader varm vid avfärd och stått i varmt garage i natt.
Direkt när man väljer auto på klimatanläggningen så hamnar även stolsvärmen i auto läge. Och autoläget verkat funka lika bra som torkarna och helljuset
Har alltid tyckt bilarna funkat kanon när allt auto är avstängt, men svårare nu när dom blir påtvingade.
Fick också två röd ratt varningar på väg till jobbet utan verklig fara.
Som grädde på moset så slog min YP på stolsvärmen i morse fast bilen redan var 22 grader varm vid avfärd och stått i varmt garage i natt.
Direkt när man väljer auto på klimatanläggningen så hamnar även stolsvärmen i auto läge. Och autoläget verkat funka lika bra som torkarna och helljuset
Har alltid tyckt bilarna funkat kanon när allt auto är avstängt, men svårare nu när dom blir påtvingade.
Fick också två röd ratt varningar på väg till jobbet utan verklig fara.
2022.20.6
Autoläget på stolsvärmen fungerar bra tycker jag.
Men jag har märkt samma sak som du nu vid värmare temperaturer. Den startar i början ibland, men stänger sig snabbt. Någon gång har symbolen för full värme stannat kvar, men den värmer inte, så inget problem för min del. Detta när det är varmt redan alltså.
Dags för Tesla att betala licenspengar för fungerande farthållare och autopilot. Detsamma med matrixlampor. Sätter man alla utvecklar-äss på att integrera bilen med Netflix, Steam, utveckla pruttkuddar, skriva grejer med strålkastarna etc. så får man utveckla bilens grundfunktionalitet mha underleverantörer.
På hemresa nu och har fått 2022.20.5 medan jag var borta, en lättare inbromsning på 60 mil och klart godkänd upplevelse på AP där den är mindre osäker på 2-1 vägar. Däremot så har den glömt bort hur man läser av 110 skyltar, visade på skärmen oftast 90 eller hundra när man såg vad vision såg. Fick dock nedladdat .6 idag och 70mil planerad körning imorgon, har de löst skyltavläsningen och bilen presterar likvärdigt övrigt är jag rätt nöjd.
Fick även beröm av en kille igår om hur snygg Y är framifrån jämfört mot 3an som är så ful.. hade inte hjärta att säga att det är typ samma bil på just den delen..
Fick även beröm av en kille igår om hur snygg Y är framifrån jämfört mot 3an som är så ful.. hade inte hjärta att säga att det är typ samma bil på just den delen..
OT, men jag tror jag vet vad killen menar, för jag tycker samma sak. MY är mer proportionerlig i jämförelse. M3 ser ut att ha ett för stort tak framifrån sett.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fick även beröm av en kille igår om hur snygg Y är framifrån jämfört mot 3an som är så ful.. hade inte hjärta att säga att det är typ samma bil på just den delen..
De ser inte likadana ut framifrån, Y är bredare och högre så den får till ett mer brutalt utseende än Model 3. Jag tycker Y är mycket snyggare än min 3a som jag inte gillar designen på alls.
Fick även beröm av en kille igår om hur snygg Y är framifrån jämfört mot 3an som är så ful.. hade inte hjärta att säga att det är typ samma bil på just den delen..
De ser inte likadana ut framifrån, Y är bredare och högre så den får till ett mer brutalt utseende än Model 3. Jag tycker Y är mycket snyggare än min 3a som jag inte gillar designen på alls.
Hmmm
Det är den låga huven och relativt höga vindrutan som gör att m3 ser lite knepig ut framifrån, tror jag. I övrigt är de ju lika.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Oj. Jag kan inte tänka mig Y då jag inte alls gillar designen medan jag tycker 3an är snygg från alla vinklar. Speciellt rakt från sidan ser Y helt rund ut i taklinjen vilket jag inte alls gillar. Y ser bäst ut snett bakifrån men gillar den inte alls från övriga vinklar. Tur att smaken är olika.
Fick även beröm av en kille igår om hur snygg Y är framifrån jämfört mot 3an som är så ful.. hade inte hjärta att säga att det är typ samma bil på just den delen..
De ser inte likadana ut framifrån, Y är bredare och högre så den får till ett mer brutalt utseende än Model 3. Jag tycker Y är mycket snyggare än min 3a som jag inte gillar designen på alls.
Hmmm
Det är den låga huven och relativt höga vindrutan som gör att m3 ser lite knepig ut framifrån, tror jag. I övrigt är de ju lika.
Lite OT...
Y är ju en 3:a med vattenskalle bakifrån? Den vita är värst. Ju mörkare desto bättre... Och LR utan spoiler gör det ännu värre.