När är det kö?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
velig
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 08 nov 2021 08:34

Re: När är det kö?

Inlägg av velig »

Alltså, det här med att det är köer på bensinstationer. När inträffar det egentligen?
Har kört bil i 30 år och med stuga i Sälen så har jag spenderat typ varje sportlov, jullov och påsklov där sedan jag var liten och aldrig varit med om någon kö som varit längre än typ 2 bilar lång. Alltså 10 minuters väntetid på sin höjd, och dessa tillfällen har varit extremt sällsynta.


/V
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4211
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: När är det kö?

Inlägg av nek0 »

Idag 15:45 två bilar laddar på SuC i Jönköping
Användarvisningsbild
Yoque
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 11 maj 2022 13:11

Re: När är det kö?

Inlägg av Yoque »

OfarligTesla skrev:
Yoque skrev:
Jag var tvungen att ladda i Linköping idag och det var en upplevelse. När vi kom dit var det fullt och tre andra Teslor framför mig i kö. Det var bara att vänta men när en plats blev ledig och jag rullade dit så kom en VW ID4 som inte stod i kö och tog platsen. Jag påpekade det till dem men dom sket fullständigt i vad jag sa. Det blev då en annan plats ledig som han som stod bakom mig försökte ta men när han såg vad som hände mig så lämnade han platsen till mig vilket var riktigt schysst gjort ( tack om du läser det här) då det kändes som vilda västern.
Efter jag fått min plats så räknade jag till 7 bilar i kö varav 5 inte va Teslor. Det sprang folk fram och tillbaka som stod och väntade och frågade oss som laddade när vi hade laddat klart. Vissa gick runt i cirklar kring hela laddstationen och det kändes som att dom försökte hitta bilar som inte laddade.
Stämningen var inte den trevligaste och den kö som fanns var otroligt otydlig så jag tror folk struntade i den till slut. Tyvärr var det och det här säger jag inte för att jag själv kör en Tesla men de personer som betedde sig mest illa var förare/passagerare av de andra märkena. Det kan ju vara en ren slump men där och då kände jag att tesla har gjort bort sig gällande sin egna kunder när dem öppnade upp SuC.
Jag hoppas att Tesla skapar ett kösystem för om det fortsätter som det var i Linköping idag så lär det bli bråkigt och stökigt framöver.
Satt personen i ID4an kvar i sin bil eller? Annars förstår jag inte hur man vågar vara ett sådant arsle. Hände det mig så hade jag åtminstone avbrutit personens laddning några gånger medan jag var där.
Jo dom satt kvar i bilen. Men jag tror fler klagade på dem så de laddade inte så länge som de tänkt.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 289
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: När är det kö?

Inlägg av FinaFisken »

Har åkt från Stockholm till Danmark, Tyskland, Nederländerna, Belgien och Frankrike och tillbaka senaste 11 dagarna. På ca 15 superchargers har det bara varit kö i Löddeköpinge där 2 eller 4 stolpar var trasiga. Ingen kö när vi lämnade dock. Sverige var dock det land med högst snittbeläggning.
Icke-teslor blockerade någon extra plats men det gjorde inget. De försvårade bara överblicken lite.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4987
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: När är det kö?

Inlägg av chaffis75 »

Nu spekulerar jag men ändå baserat på vad men ser och hör.. Men jag tror de handlar om byråkratin och effekt begränsningar att få fram ström till platser snabbt där man vill bygga, detta gäller både tesla och andra laddnätverk.
Om detta är unikt för Sverige har jag inte en aning om men de finns ganska så gott om olika nätägare i Sverige, detta kanake gör de ännu svårare.
Sen tror jag även vi i Sverige hamnat i en otrolig otveckling just nu av antal elbilar, var de inte liknande problem i Norge för något år sedan men bättre idag?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5550
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: När är det kö?

Inlägg av OfarligTesla »

chaffis75 skrev:
Nu spekulerar jag men ändå baserat på vad men ser och hör.. Men jag tror de handlar om byråkratin och effekt begränsningar att få fram ström till platser snabbt där man vill bygga, detta gäller både tesla och andra laddnätverk.
Om detta är unikt för Sverige har jag inte en aning om men de finns ganska så gott om olika nätägare i Sverige, detta kanake gör de ännu svårare.
Sen tror jag även vi i Sverige hamnat i en otrolig otveckling just nu av antal elbilar, var de inte liknande problem i Norge för något år sedan men bättre idag?
Ne det kan det inte vara, det är ju bara pengar som är problemet så nu när Tesla öppnat lär vi ha dubbelt så många stolpar om ett år. :roll:
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: När är det kö?

Inlägg av Curik »

OfarligTesla skrev:
chaffis75 skrev:
Nu spekulerar jag men ändå baserat på vad men ser och hör.. Men jag tror de handlar om byråkratin och effekt begränsningar att få fram ström till platser snabbt där man vill bygga, detta gäller både tesla och andra laddnätverk.
Om detta är unikt för Sverige har jag inte en aning om men de finns ganska så gott om olika nätägare i Sverige, detta kanake gör de ännu svårare.
Sen tror jag även vi i Sverige hamnat i en otrolig otveckling just nu av antal elbilar, var de inte liknande problem i Norge för något år sedan men bättre idag?
Ne det kan det inte vara, det är ju bara pengar som är problemet så nu när Tesla öppnat lär vi ha dubbelt så många stolpar om ett år. :roll:
Det byggs så det knakar! Snart klart..
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1118
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: När är det kö?

Inlägg av DanneLKPG »

chaffis75 skrev:
Sen tror jag även vi i Sverige hamnat i en otrolig otveckling just nu av antal elbilar, var de inte liknande problem i Norge för något år sedan men bättre idag?
Över 7000 MY har levererats i Sverige sen september förra året. På majoriteten av bilderna jag sett är nästan hälften av köande bilar en MY. Byggtakten hinner inte med. Andra märken är i minoritet på öppna stationer.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7263
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: När är det kö?

Inlägg av fth »

velig skrev:
Alltså, det här med att det är köer på bensinstationer. När inträffar det egentligen?
Har kört bil i 30 år och med stuga i Sälen så har jag spenderat typ varje sportlov, jullov och påsklov där sedan jag var liten och aldrig varit med om någon kö som varit längre än typ 2 bilar lång. Alltså 10 minuters väntetid på sin höjd, och dessa tillfällen har varit extremt sällsynta.


/V
Innan jag skaffade elbil så köade jag många gånger på fossilmackar på bilsemester, oftast längs autobahn, men även i andra länder. Det var förstås inga långa stunder, men jag har iaf köat oändligt mycket mer än på SuC eftersom jag (ta i trä) aldrig behövt köa där. ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
Ort: Mölndal

Re: När är det kö?

Inlägg av gasgaraget »

60C9F7D3-B0A5-43DB-8139-A248BB7C4E33.jpeg
Så här har det varit både söndag och måndag längs västkusten. Jag har klarat mig precis utan att behöva köa men bilar efter har fått köa 5-10 min.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
jonasperh
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 jul 2016 09:19

Re: När är det kö?

Inlägg av jonasperh »

Status i lördags, Danmark. Slapp kö själv genom att ta en Clever laddare, som jag sen insåg kostade 9.3 kr/kwh men behövde bara ladda 10% som tur var.
tesla_sc.jpg
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1236
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: När är det kö?

Inlägg av Hertsh »

Har nu kört från Höllviken, via Danmark (Jylland), till Hamburg, Bremen, Amsterdam, Haag, Antwerpen, Köln, Hamburg och tillbaka under en dryg vecka. Hade halvfullt på laddarna i Danmark och sen stått ensamma eller i princip ensamma på alla laddare i Tyskland, Nederländerna och Belgien.

För mig blir det tydligare för varje dag att kapaciteten i Sverige är mycket låg i jämförelse med övriga länder. Vi har fortfarande jämförelsevis långt mellan laddarna och väldigt hög nyttjandegrad, åtminstone i den södra tredjedelen av landet där jag har mest erfarenhet (Gävle och söderut).
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: När är det kö?

Inlägg av holden »

Kört Stockholm-Kroatien t/r, genom Tyskland, Österrike, Slovenien och Tjeckien. Laddkö: ingen. Kö på autobahn: 6-7 timmar.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3707
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: När är det kö?

Inlägg av jonasl »

Jag har ärligt talat inga jätteproblem med att det är några bilar i kö på en station med normalt sett ganska många platser.

Det är köförfarandet som kan stressa mig, det är sällan självklart hur köandet ska gå till. Para det med att några bilar med uttaget höger bak står och snor fel sladd, då blir det dessutom svårt att se om det är fullt eller inte.

Tror fortfarande på att bygga in det i navigationen (eller appen för de som kör otesla). Men bilar som står på fel ruta skulle ändå vara ett problem i dagsläget.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1118
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: När är det kö?

Inlägg av DanneLKPG »

jonasl skrev:
Jag har ärligt talat inga jätteproblem med att det är några bilar i kö på en station med normalt sett ganska många platser.

Det är köförfarandet som kan stressa mig, det är sällan självklart hur köandet ska gå till. Para det med att några bilar med uttaget höger bak står och snor fel sladd, då blir det dessutom svårt att se om det är fullt eller inte.

Tror fortfarande på att bygga in det i navigationen (eller appen för de som kör otesla). Men bilar som står på fel ruta skulle ändå vara ett problem i dagsläget.
Oavsett märke och laddoperatör är det fler än någonsin just nu som laddar längre än man behöver bara för att man inte vill riskera kö igen. Det blir bara värre av att göra så… ”JAG LADDAR HUR MYCKET OCH LÄNGE JAG VILL!!” absolut, men måste man ha 100% och skapa kö? Byt till AC istället… På den tiden hade du hunnit köa och ladda till 80% på nästa station. Stora diskussioner om det här nu i olika elbilsgrupper. Förvånansvärt många som försvarar att ladda till 100% på snabbladdare trots lång kö. Det sabbar för laddoperatören och skapar endast irritation istället för att hjälpa varandra. Från vad jag själv har upplevt så är det här ett mycket större problem än att någon står i ”fel” ruta.

Det finns för få laddare, men kan inte alla bara försöka underlätta under tiden istället för att skylla ifrån sig?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: När är det kö?

Inlägg av slugger75 »

Synd att en del icke-Teslaförare tar upp två platser när de laddar. Det stör mig verkligen.

Om du inte kan ladda din bil genom att ta upp bara en plats, ja då har du kommit fel. Du har inget på SuC att göra. Du får ladda någon annan stans. Du skulle tänkt på detta innan du skaffade din bil. Hej då.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14627
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: När är det kö?

Inlägg av taliz »

Ja kikar man på ChargeFinder så är det förvånansvärt många som laddar till 100% på IONITY.
Har själv noterat att många äldre och förmodade förstagångsköpare verkar ha det som vana.
Verkar plågsamt, men de tycker väl det känns tryggt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4987
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: När är det kö?

Inlägg av chaffis75 »

slugger75 skrev:
Synd att en del icke-Teslaförare tar upp två platser när de laddar. Det stör mig verkligen.

Om du inte kan ladda din bil genom att ta upp bara en plats, ja då har du kommit fel. Du har inget på SuC att göra. Du får ladda någon annan stans. Du skulle tänkt på detta innan du skaffade din bil. Hej då.
Tesla är ju nöjda man står inom linjerna, man tar inte upp två platser däremot kanake inte en Tesla kan ladda bredvid..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5550
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: När är det kö?

Inlägg av OfarligTesla »

slugger75 skrev:
Om du inte kan ladda din bil genom att ta upp bara en plats, ja då har du kommit fel. Du har inget på SuC att göra. Du får ladda någon annan stans. Du skulle tänkt på detta innan du skaffade din bil. Hej då.
Kan väl säga att placeringen av laddkontakten var en faktor för mig när jag kollade på andra bilar än Tesla då jag vill kunna nyttja SuC, och jag hade aldrig ställt mig och tagit upp två platser ifall det var belastning på stationen.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: När är det kö?

Inlägg av Holve »

chaffis75 skrev:
slugger75 skrev:
Synd att en del icke-Teslaförare tar upp två platser när de laddar. Det stör mig verkligen.

Om du inte kan ladda din bil genom att ta upp bara en plats, ja då har du kommit fel. Du har inget på SuC att göra. Du får ladda någon annan stans. Du skulle tänkt på detta innan du skaffade din bil. Hej då.
Tesla är ju nöjda man står inom linjerna, man tar inte upp två platser däremot kanake inte en Tesla kan ladda bredvid..
Nej. Du bokar en laddplats i appen. Inte en laddare. Det står tydligt att Laddplatsen är numrerad.
Folk är så korkade att de inte läser vad det står.

Kan man inte stå på laddplatsen du bokar i appen borde du naturligtvis aldrig bokat den!
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3363
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: När är det kö?

Inlägg av Maw »

Holve skrev:
chaffis75 skrev:
slugger75 skrev:
Synd att en del icke-Teslaförare tar upp två platser när de laddar. Det stör mig verkligen.

Om du inte kan ladda din bil genom att ta upp bara en plats, ja då har du kommit fel. Du har inget på SuC att göra. Du får ladda någon annan stans. Du skulle tänkt på detta innan du skaffade din bil. Hej då.
Tesla är ju nöjda man står inom linjerna, man tar inte upp två platser däremot kanake inte en Tesla kan ladda bredvid..
Nej. Du bokar en laddplats i appen. Inte en laddare. Det står tydligt att Laddplatsen är numrerad.
Folk är så korkade att de inte läser vad det står.

Kan man inte stå på laddplatsen du bokar i appen borde du naturligtvis aldrig bokat den!
Det är väl bara laddarna som har id, inte parkeringsrutorna?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: När är det kö?

Inlägg av Dafro »

Holve skrev:
chaffis75 skrev:
slugger75 skrev:
Synd att en del icke-Teslaförare tar upp två platser när de laddar. Det stör mig verkligen.

Om du inte kan ladda din bil genom att ta upp bara en plats, ja då har du kommit fel. Du har inget på SuC att göra. Du får ladda någon annan stans. Du skulle tänkt på detta innan du skaffade din bil. Hej då.
Tesla är ju nöjda man står inom linjerna, man tar inte upp två platser däremot kanake inte en Tesla kan ladda bredvid..
Nej. Du bokar en laddplats i appen. Inte en laddare. Det står tydligt att Laddplatsen är numrerad.
Folk är så korkade att de inte läser vad det står.

Kan man inte stå på laddplatsen du bokar i appen borde du naturligtvis aldrig bokat den!
För långsam men har öndå skrivit.

Nu vart det ju inte hårklyveri alls. Om dom dom menade fysisk plats som bilen står på så skulle rutorna var märkta men nu ör det stolparna som har märkningen och det står i appen. Du hittar laddplatsens nummer på den Supercharger som du har parkerat vid. Inte att du måste se nr från där du har parkerat, vilket dom såklart kunde lägga till om dom vill. Med sådana här inlägg känner man ju mer och mer att mitt beslut att inte använda SuC är rätt beslut. Snart skrivs det väl om baseballträ igen. :shock:
27,8 kWp solceller
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4987
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: När är det kö?

Inlägg av chaffis75 »

Holve skrev:
chaffis75 skrev:
slugger75 skrev:
Synd att en del icke-Teslaförare tar upp två platser när de laddar. Det stör mig verkligen.

Om du inte kan ladda din bil genom att ta upp bara en plats, ja då har du kommit fel. Du har inget på SuC att göra. Du får ladda någon annan stans. Du skulle tänkt på detta innan du skaffade din bil. Hej då.
Tesla är ju nöjda man står inom linjerna, man tar inte upp två platser däremot kanake inte en Tesla kan ladda bredvid..
Nej. Du bokar en laddplats i appen. Inte en laddare. Det står tydligt att Laddplatsen är numrerad.
Folk är så korkade att de inte läser vad det står.

Kan man inte stå på laddplatsen du bokar i appen borde du naturligtvis aldrig bokat den!
Kan du visa varde står... Ja du startar en laddare med ett visst nummer men de står inte på marken vilken sida om laddaren du ska stå på..
Klaga inte på de som laddar där, klaga till Elon, de är han som säger man får ladda där..

Sen är ju suc dyrt så finns alternativ nära så vill man ändå inte ladda på suc.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1118
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: När är det kö?

Inlägg av DanneLKPG »

Holve skrev:
chaffis75 skrev:
slugger75 skrev:
Synd att en del icke-Teslaförare tar upp två platser när de laddar. Det stör mig verkligen.

Om du inte kan ladda din bil genom att ta upp bara en plats, ja då har du kommit fel. Du har inget på SuC att göra. Du får ladda någon annan stans. Du skulle tänkt på detta innan du skaffade din bil. Hej då.
Tesla är ju nöjda man står inom linjerna, man tar inte upp två platser däremot kanake inte en Tesla kan ladda bredvid..
Nej. Du bokar en laddplats i appen. Inte en laddare. Det står tydligt att Laddplatsen är numrerad.
Folk är så korkade att de inte läser vad det står.

Kan man inte stå på laddplatsen du bokar i appen borde du naturligtvis aldrig bokat den!
Det där är en regel du själv kommit på. Det finns inget som säger att du ska stå på en viss sida av laddaren.
Den enda regeln som finns i appen är "Stå ej över linjerna". Tekniskt sett blockerar du inte en laddare om du står i "fel" ruta för andra med laddport på höger sida kan fortfarande ladda.

Hade Tesla varit anti bilar med laddport på höger bak så hade det varit tydliga regler mot det.

Kan man så ska man välja en plats som underlättar för alla. Kan man inte det så ska man inte få skäll för det så länge man inte parkerar som ett arsle.
T.ex som dessa två mindre begåvade förare av e-tron som Teslabjörn visade upp i en video... :roll:
Capture1.PNG
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: När är det kö?

Inlägg av Holve »

Dafro skrev:
Holve skrev:
chaffis75 skrev:
slugger75 skrev:
Synd att en del icke-Teslaförare tar upp två platser när de laddar. Det stör mig verkligen.

Om du inte kan ladda din bil genom att ta upp bara en plats, ja då har du kommit fel. Du har inget på SuC att göra. Du får ladda någon annan stans. Du skulle tänkt på detta innan du skaffade din bil. Hej då.
Tesla är ju nöjda man står inom linjerna, man tar inte upp två platser däremot kanake inte en Tesla kan ladda bredvid..
Nej. Du bokar en laddplats i appen. Inte en laddare. Det står tydligt att Laddplatsen är numrerad.
Folk är så korkade att de inte läser vad det står.

Kan man inte stå på laddplatsen du bokar i appen borde du naturligtvis aldrig bokat den!
För långsam men har öndå skrivit.

Nu vart det ju inte hårklyveri alls. Om dom dom menade fysisk plats som bilen står på så skulle rutorna var märkta men nu ör det stolparna som har märkningen och det står i appen. Du hittar laddplatsens nummer på den Supercharger som du har parkerat vid. Inte att du måste se nr från där du har parkerat, vilket dom såklart kunde lägga till om dom vill. Med sådana här inlägg känner man ju mer och mer att mitt beslut att inte använda SuC är rätt beslut. Snart skrivs det väl om baseballträ igen. :shock:
Det blir bra att du inte besöker SuC, fler ej läskunniga borde följa ditt beslut.

Förhoppningsvis så styr Tesla upp det här.
Jag har tagit rätt många kort på förvånande ID ägare när de tar upp 2 laddplatser och skickat vidare.
Hoppas fler gör så.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
Skriv svar