Efter att ha laddat på lite olika ställen i sommar har jag upptäckt att jag får skild laddeffekt, var precis på resa och hade ett planerat lite lägre stopp i närheten av en 22kW-laddare, där skulle 16,5 kW räcka med marginal för att nå slutdestination. Jag fick bara ca 10 kW, trodde det var delad stolpe och stod redan en bil stod där. Men den hade lämnat när jag åkte och jag stod kvar på samma effekt. På slutdestinationen fanns också laddare märkta 22 kW men även där får jag bara ca 10 kW. Andra gånger upplever jag att jag laddat på ca 17 kW.
Försökt leta men hittar inte vad som krävs eller hur jag på förhand kan avgöra viken effekt jag får.
På destinationen med 22kW fanns 4st laddare i 2 par och jag var helt ensam på dessa.
Ladda 16,5kW
Moderator: Redaktion
Re: Ladda 16,5kW
Har du tidigare laddat med 17 kW så kan ju bilen iaf ta emot det (vilket också är klart vanligast förutsatt att din S är en facelift).Frisk skrev:Efter att ha laddat på lite olika ställen i sommar har jag upptäckt att jag får skild laddeffekt, var precis på resa och hade ett planerat lite lägre stopp i närheten av en 22kW-laddare, där skulle 16,5 kW räcka med marginal för att nå slutdestination. Jag fick bara ca 10 kW, trodde det var delad stolpe och stod redan en bil stod där. Men den hade lämnat när jag åkte och jag stod kvar på samma effekt. På slutdestinationen fanns också laddare märkta 22 kW men även där får jag bara ca 10 kW. Andra gånger upplever jag att jag laddat på ca 17 kW.
Försökt leta men hittar inte vad som krävs eller hur jag på förhand kan avgöra viken effekt jag får.
På destinationen med 22kW fanns 4st laddare i 2 par och jag var helt ensam på dessa.
Finns väl egentligen bara tre alternativ:
* Fel på stolpen.
* Fel på din ombordladdare.
* Vajsing i mjukvaran. Det låter som du laddar på 3-fas 16 Ampere, kolla på laddskärmen om den är låst till max 16 A eller om du kan öka till 24 A (16,5 kW).
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Ladda 16,5kW
Ja, är en facelift och jag är rätt säker jag laddade på ca 17kW för någon vecka sen eller två.Legato skrev:Har du tidigare laddat med 17 kW så kan ju bilen iaf ta emot det (vilket också är klart vanligast förutsatt att din S är en facelift).Frisk skrev:Efter att ha laddat på lite olika ställen i sommar har jag upptäckt att jag får skild laddeffekt, var precis på resa och hade ett planerat lite lägre stopp i närheten av en 22kW-laddare, där skulle 16,5 kW räcka med marginal för att nå slutdestination. Jag fick bara ca 10 kW, trodde det var delad stolpe och stod redan en bil stod där. Men den hade lämnat när jag åkte och jag stod kvar på samma effekt. På slutdestinationen fanns också laddare märkta 22 kW men även där får jag bara ca 10 kW. Andra gånger upplever jag att jag laddat på ca 17 kW.
Försökt leta men hittar inte vad som krävs eller hur jag på förhand kan avgöra viken effekt jag får.
På destinationen med 22kW fanns 4st laddare i 2 par och jag var helt ensam på dessa.
Finns väl egentligen bara tre alternativ:
* Fel på stolpen.
* Fel på din ombordladdare.
* Vajsing i mjukvaran. Det låter som du laddar på 3-fas 16 Ampere, kolla på laddskärmen om den är låst till max 16 A eller om du kan öka till 24 A (16,5 kW).
Det stämmer bra, 3-fas 16A säger bilen, varit med om att det börjat lägre tidigare och stegat upp, men inte nu. Har ingen möjlighet är ställa upp mer än 16A när den är inkopplad.
Har ny mjukvara i bilen sen jag laddade sist, men ett sånt fel borde fler reagerat på?
Kan ju vara stolpen det var fel på. Testade nog bara de två uttagen i ena stolpen, var aldrig inkopplad till den andra. Men tänkte det var något annat när jag råkade ut för det på två laddare i rad, båda märka 22 kW i chargefinder. Tänkte om det fanns olika vis att koppla stolparna så att det i vissa kopplingar enbart gick få 10-11 kW trots 16,5 kW ombordladdare om de var delta eller Y-kopplade eller så, men fick inte ihop hur det skulle se ut. Verkar konstigt om laddaren skulle vara trasig och klarar 16A men inte 24A?
Re: Ladda 16,5kW
Om jag tolkar dig rätt så delade du stolpe först men fortsatte ladda med samma effekt efter det att den hade lämnat. Så var det öven för mig på en recharge 150 kW stolpe, jag var tvungen att avbryta och påbörja laddningen igen för att få mer ön hälften. Min kvalificerade gissning är att det beror på det och att bilen är hel.Frisk skrev:Efter att ha laddat på lite olika ställen i sommar har jag upptäckt att jag får skild laddeffekt, var precis på resa och hade ett planerat lite lägre stopp i närheten av en 22kW-laddare, där skulle 16,5 kW räcka med marginal för att nå slutdestination. Jag fick bara ca 10 kW, trodde det var delad stolpe och stod redan en bil stod där. Men den hade lämnat när jag åkte och jag stod kvar på samma effekt. På slutdestinationen fanns också laddare märkta 22 kW men även där får jag bara ca 10 kW. Andra gånger upplever jag att jag laddat på ca 17 kW.
Försökt leta men hittar inte vad som krävs eller hur jag på förhand kan avgöra viken effekt jag får.
På destinationen med 22kW fanns 4st laddare i 2 par och jag var helt ensam på dessa.
27,8 kWp solceller
Re: Ladda 16,5kW
Använder du samma kabel som när du fick högre effekt? Kabeln måste klara 25 A, eller vad nu 16.5 kW blir, för att du ska få full effekt. Många kablar klarar bara 16 A.Frisk skrev:Efter att ha laddat på lite olika ställen i sommar har jag upptäckt att jag får skild laddeffekt, var precis på resa och hade ett planerat lite lägre stopp i närheten av en 22kW-laddare, där skulle 16,5 kW räcka med marginal för att nå slutdestination. Jag fick bara ca 10 kW, trodde det var delad stolpe och stod redan en bil stod där. Men den hade lämnat när jag åkte och jag stod kvar på samma effekt. På slutdestinationen fanns också laddare märkta 22 kW men även där får jag bara ca 10 kW. Andra gånger upplever jag att jag laddat på ca 17 kW.
Försökt leta men hittar inte vad som krävs eller hur jag på förhand kan avgöra viken effekt jag får.
På destinationen med 22kW fanns 4st laddare i 2 par och jag var helt ensam på dessa.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5572
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ladda 16,5kW
Tänkte också på kabeln, de billigare klarar bara 16A. Tror de är försedda med ett motstånd som signalerar det till bil/laddstolpe
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ladda 16,5kW
Tidiga NS/MX hade en 11kW ombordladdare samt option att köpa till ytterligare en laddare så att man kunde få 22kW.
Sen slutade tesla med det och alla MS/MX har 16,5kW (24A) ombordladdare.
När bilen kopplas upp mot stolpen så talar stolpen om vad stolpen kan ge ifrån sig sen sitter det ett litet motsånd i kabeln som anger vilken strömstyrka som kabeln tål.
Det minsta värdet av Bil, kabel och stolpe är det som ni ser som maxvärdet inne i bilen.
En del stolpar med lastbalansering ändrar sitt angivna maxvärde kontinuerligt baserat på vilken input den får från övriga laddstolpar eller annan källa på platsen.
Jag har i sommar laddat på en campning med endast en laddstolpe. Campningen hade lite svajjig strömförsörjning så stolpen ändrade max strömmen hela tiden.
Spänningen varierade mkt från ena sekunden till nästa och fick avgrott 3 ggr så jag fick koppla i/ur för att starta om laddningen.
Så bara för att man är enda bilen som laddar behöver inte betyda att man får full kräm.
Sen slutade tesla med det och alla MS/MX har 16,5kW (24A) ombordladdare.
När bilen kopplas upp mot stolpen så talar stolpen om vad stolpen kan ge ifrån sig sen sitter det ett litet motsånd i kabeln som anger vilken strömstyrka som kabeln tål.
Det minsta värdet av Bil, kabel och stolpe är det som ni ser som maxvärdet inne i bilen.
En del stolpar med lastbalansering ändrar sitt angivna maxvärde kontinuerligt baserat på vilken input den får från övriga laddstolpar eller annan källa på platsen.
Jag har i sommar laddat på en campning med endast en laddstolpe. Campningen hade lite svajjig strömförsörjning så stolpen ändrade max strömmen hela tiden.
Spänningen varierade mkt från ena sekunden till nästa och fick avgrott 3 ggr så jag fick koppla i/ur för att starta om laddningen.
Så bara för att man är enda bilen som laddar behöver inte betyda att man får full kräm.
Re: Ladda 16,5kW
Tack för många bra svar, det mesta känner jag till men bra med lite repetition.
Tänkte också det på första kunde bero på att jag började på delad stolpe.
Andra laddaren vet jag inte, så klart det kan bero på övrig last, men spänningen låg väldigt stabilt och rätt högt, fanns 4st 22kW där jag var ensam och dessutom fanns 4 st 16kW personalparkeringar där i närheten också där samtliga var lediga. Så installerad effekt på platsen bör inte begränsa en ensam bil till 16A, dessutom var det kontinuerligt 16A, hade det varit effektbrist borde det varierar lite kanske både upp och ner.
Samma kabel hela tiden, den blå grova som levererades med bilen.
Tänkte också det på första kunde bero på att jag började på delad stolpe.
Andra laddaren vet jag inte, så klart det kan bero på övrig last, men spänningen låg väldigt stabilt och rätt högt, fanns 4st 22kW där jag var ensam och dessutom fanns 4 st 16kW personalparkeringar där i närheten också där samtliga var lediga. Så installerad effekt på platsen bör inte begränsa en ensam bil till 16A, dessutom var det kontinuerligt 16A, hade det varit effektbrist borde det varierar lite kanske både upp och ner.
Samma kabel hela tiden, den blå grova som levererades med bilen.