Regnsensor, fungerar er bra?
Moderator: Redaktion
- Speedyidol
- Teslaägare
Regnsensor, fungerar er bra?
Hej, jag måste uttrycka missnöje med min Tesla och hur den hanterar regn. Tycker den är väldigt random i sitt uppförande och ofta måste jag manuellt säga till den att torka på rutan.
Speciellt om bilen stått parkerad och man kör i väg så fattar den inte att där är massor av vatten på rutan.
Bilden är ifrån i morse när jag körde i väg. Det tog ca 2km innan den fattade att den måste torka rutan.
Den står på det andra läget nerifrån.
Fungerar era bättre?
Speciellt om bilen stått parkerad och man kör i väg så fattar den inte att där är massor av vatten på rutan.
Bilden är ifrån i morse när jag körde i väg. Det tog ca 2km innan den fattade att den måste torka rutan.
Fungerar era bättre?
-
- Regnig ruta.
MODEL S 85D
Re: Regnsensor, fungerar er bra?
Jag skulle säga att den fungerar hyfsat. Ibland får ja hjälpa till, men det är oftare så att jag tycker den går lite väl mycket även på det minst känsliga läget. Har du testat ställa din ett steg till, där den ska vara känsligare? Det kanske löser problemet för dig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag har haft det så på flera bilar. Jag får stänga av och på sen funkar regnsensorn bra.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
MYP -22 | MIB | svart/svart
Om det funkar som på MB så kan man dutta lite lätt på spolarknappen och då åker torkarna efter det brukar den komma igång och funka fint.
Har aldrig haft den funktionen på bilar förr men har det nu på min Zoe och det är väl standardvarianten för Renault oavsett modell. Det funkar hyfsat men just det där med att den inte fattar att det är vatten på rutan när spaken står i läge Auto när man slår på tändningen är samma för min bil. Man måste låta torkaren slå ett slag manuellt först, sen fattar den.
Jag är väldigt kräsen med framrutan. Minsta lilla droppe så vill jag torka bort direkt. Så jag tycker inte att känsligaste nivån på regnsensorn är tillräckligt känslig (för min smak). Men som flera nämner så går det att hjälpa till själv manuellt genom att trycka på spolarknappen (men inte hela vägen in), fast helst hade man ju önskat att den var känsligare.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Vill man ha högre känslighet, borde de kunna lösa det på Service. Efter ett framrutebyte på min gamla BMW reagerade regnsensorn väldigt sent. Åkte till BMW-verkstad och beskrev problemet och de programmerade om känsligheten. Blev perfekt! Kolla med Tesla-service om du vill ha det annorlunda.Feddan skrev:Jag är väldigt kräsen med framrutan. Minsta lilla droppe så vill jag torka bort direkt. Så jag tycker inte att känsligaste nivån på regnsensorn är tillräckligt känslig (för min smak). Men som flera nämner så går det att hjälpa till själv manuellt genom att trycka på spolarknappen (men inte hela vägen in), fast helst hade man ju önskat att den var känsligare.
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Bra tips, jag ska göra det vid nästa tillfälle. Tack!Ferro94 skrev:Vill man ha högre känslighet, borde de kunna lösa det på Service. Efter ett framrutebyte på min gamla BMW reagerade regnsensorn väldigt sent. Åkte till BMW-verkstad och beskrev problemet och de programmerade om känsligheten. Blev perfekt! Kolla med Tesla-service om du vill ha det annorlunda.Feddan skrev:Jag är väldigt kräsen med framrutan. Minsta lilla droppe så vill jag torka bort direkt. Så jag tycker inte att känsligaste nivån på regnsensorn är tillräckligt känslig (för min smak). Men som flera nämner så går det att hjälpa till själv manuellt genom att trycka på spolarknappen (men inte hela vägen in), fast helst hade man ju önskat att den var känsligare.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
Vet ej om Tesla har som vissa andra bilmärken att sensorn kräver ett manuellt ingrepp för att börja fungera. Bra ifall torkarna är fastfrusna och bilen "startas" med autoläge på då man slipper bränd torkarmotor. Känns dock inte lika aktuellt med en förvärmd Tesla som en kall ICE.... 

Regnsensorn fungerar väl så att den upptäcker regn som faller på rutan. Vatten som redan är på rutan vet den inte om. På min nuvarande kärra fungerar sensorn som den skall om det regnar när jag startar bilen, är det dock bara vatten på rutan duttar jag på spolarknappen som tidigare nämnt.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag tycker regnsensorn i Teslan fungerar minst lika bra som i tidigare bilar jag haft. I dem har man ofta varit tvungen att köra igång första svepet manuellt för att den ens ska starta. Känsligheten känns bra trots färre inställningsmöjligheter. Den har haft lite svårt med slask och stänk, men annars bra.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Ja , tycke som danni ovan, lika bra , eller halvdåligt som på alla mina bilar som haft funktionen.
X100 lev.14/8-18.
Funkar utmärkt på regn (regnsensor)
Den är gannska dålig på stänk modd och snö men det är ju regnsensor
Den är gannska dålig på stänk modd och snö men det är ju regnsensor

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Testade just detta nyss. Funkade perfekt. Kort tryck på spolarknappen så gick torkarna något slag. Ingen spolning!LarsL skrev:Om det funkar som på MB så kan man dutta lite lätt på spolarknappen och då åker torkarna efter det brukar den komma igång och funka fint.
Model S P85D,
Tycker som de flesta här att det fungerar likvärdigt med tidigare bilar, dvs man får oftast trycka igång systemet direkt efter tändning o sen går det bra.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
- Peter Holm
- Teslaägare
Kan ännu på ett par veckor inte bedöma Teslas funktion men jag har tidigare reflekterat över min XC70's regnsensor. När den aktiveras slår torkarna ett slag för att säkerställa att rutan är fri så att sensorn kan kalibrera sig på rätt brytningsindex på rutan. Det känns som världens mest självklara och enkla åtgärd.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Jag tycker att det är dumt på Teslan om man hoppar in i bilen men inte stänger dörrer så sopar torkarna snö rakt in i bilen om regnsensorn är på, eller så sitter dom fast så måste man bygga en mr Bean lösning med snören och skurmopp genom panoramataket för det saknas reservdelar. Volvo stänger av regnsensor så måste du aktivera den varje gång det regnar då slipper du brottas med torkarbladen om du måste skrapa rutan, slips, kalsonger och strumpor kan då lätt fastna i bladen när man sträcker sig för att skrapa mitt på rutan och regnsensorn börjar vifta på fullgas för den tror att skrapan var världens största regndroppe
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Just det här med att man alltid måste aktivera regnsensorn i Volvo har jag personligen stört ihjäl mig på. Den borde via GPS:en kunna lista ut att jag bor i Göteborg och därför behöver ha regnsensorn aktiverad varje dagjjmaskin skrev:Jag tycker att det är dumt på Teslan om man hoppar in i bilen men inte stänger dörrer så sopar torkarna snö rakt in i bilen om regnsensorn är på, eller så sitter dom fast så måste man bygga en mr Bean lösning med snören och skurmopp genom panoramataket för det saknas reservdelar. Volvo stänger av regnsensor så måste du aktivera den varje gång det regnar då slipper du brottas med torkarbladen om du måste skrapa rutan, slips, kalsonger och strumpor kan då lätt fastna i bladen när man sträcker sig för att skrapa mitt på rutan och regnsensorn börjar vifta på fullgas för den tror att skrapan var världens största regndroppe

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Peugeot har bedre regnsensor/styring. Enig. Teslas kunne vært bedre.Speedyidol skrev:Hej, jag måste uttrycka missnöje med min Tesla och hur den hanterar regn. Tycker den är väldigt random i sitt uppförande och ofta måste jag manuellt säga till den att torka på rutan.
Fungerar era bättre?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Så funkade på gamla MB och på Huyndaien, inte det smartaste att dra igång torkarna ett svep varje gång man startar bilen... om vi säger så. Tänk er is? Eller varför inte en sommarsmutsig ruta så att man kan dra ut fina repor. Nä, jag tror att detta med att inte köra dem direkt är en bra vidareutveckling. Tror att tillverkarna först trodde att man skulle slå på automatiken när det börjar regna, vilket man naturlitgtvis inte gör utan man har den på hela tiden.Peter Holm skrev:Kan ännu på ett par veckor inte bedöma Teslas funktion men jag har tidigare reflekterat över min XC70's regnsensor. När den aktiveras slår torkarna ett slag för att säkerställa att rutan är fri så att sensorn kan kalibrera sig på rätt brytningsindex på rutan. Det känns som världens mest självklara och enkla åtgärd.