Varför Tesla WC?
Moderator: Redaktion
Varför Tesla WC?
Ska köpa en laddbox och är inne på Easee då den verkar best (typ enligt M3 och diverse andra tester) problemet är att de nästan aldrig ingår Teslas laddbox i testerna. Jag tilltalas ju av tanken att det är samma märke på bilen som på boxen (jag är lite nördig på sånt) men vad jag kan läsa mig till är Easee bättre.
Snälla hjälp mig med argumentet varför men istället bör köpa Tesla WC (tanken är att ha Tibet som elbolag om det har någon betydelse)
Snälla hjälp mig med argumentet varför men istället bör köpa Tesla WC (tanken är att ha Tibet som elbolag om det har någon betydelse)
MYP -24
M3LR -21
MYP -22
BYD atto 3
M3LR -21
BYD atto 3
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Varför Tesla WC?
Med en WC så har man iaf lite bättre läge gentemot Tesla om något skulle strula
med laddningen iaf
med laddningen iaf

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det största fördelen med teslas är att den har knapp på laddhandtaget som enkelt öppnar luckan, då slipper du ta fram mobilen eller öppna från skärmen i bilen.
- Gustafsson
- Teslaägare
Teslas är en ”dum” laddare som dock funkar bra. Fast sladd är bra tycker jag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Det där med knapp för att slippa appen är en väldigt bra poäng!aax skrev:Det största fördelen med teslas är att den har knapp på laddhandtaget som enkelt öppnar luckan, då slipper du ta fram mobilen eller öppna från skärmen i bilen.
Men vad är egentligen den praktiska skillnaden på en dum och smart laddare?
MYP -24
M3LR -21
MYP -22
BYD atto 3
M3LR -21
BYD atto 3
Det sägs att WallCinnectorn kommer integreras med Tesla-appen i någon av de kommande uppdateringarna. Koden finns redan på plats.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Wall Connectorn kan inte lastbalanseras så den ställer ner effekten om det behövs, det kan Easee.
Å andra sidan så ingår som sagt kabel med tesla-knapp med Wall Connectorn. En sådan kostar en bra slant annars. Jag köpte min i samband med installation av Easee-boxen och då blev priset 2000 kr för en 10 meter lång kabel från Metron.
Har man behov av att kunna ladda "så fort som möjligt" eller har förbrukare som ibland använder nästan hela säkringens kapacitet på någon fas så är det nog bra med lastbalansering, annars ser jag wall connectorn som ett utmärkt val!
Å andra sidan så ingår som sagt kabel med tesla-knapp med Wall Connectorn. En sådan kostar en bra slant annars. Jag köpte min i samband med installation av Easee-boxen och då blev priset 2000 kr för en 10 meter lång kabel från Metron.
Har man behov av att kunna ladda "så fort som möjligt" eller har förbrukare som ibland använder nästan hela säkringens kapacitet på någon fas så är det nog bra med lastbalansering, annars ser jag wall connectorn som ett utmärkt val!
Model Y LR AWD 2022
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Först en motfråga: Varför ska du ha Tibber som elbolag? Vad är det du hoppas uppnå med det?intrest3 skrev:Ska köpa en laddbox och är inne på Easee då den verkar best (typ enligt M3 och diverse andra tester) problemet är att de nästan aldrig ingår Teslas laddbox i testerna. Jag tilltalas ju av tanken att det är samma märke på bilen som på boxen (jag är lite nördig på sånt) men vad jag kan läsa mig till är Easee bättre.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Numera har den väl wifi?Gustafsson skrev:Teslas är en ”dum” laddare som dock funkar bra. Fast sladd är bra tycker jag.
Dvs den har någon form av uppkoppling.
Som andra skrivit bör det väl komma integrering med Tesla-appen tids nog.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- slugger75
- Teslaägare
Det finns det. Jag använder själv det sedan lång tid tillbaka. Men det var därför jag undrade vad TS vill uppnå genom att skaffa Tibber. Är det lastbalansering, ja då kan jag inte hjälpa till.taliz skrev:Numera har den väl wifi?Gustafsson skrev:Teslas är en ”dum” laddare som dock funkar bra. Fast sladd är bra tycker jag.
Om det däremot är att uppnå smart funktionalitet, genom att laddaren automatiskt laddar vid det lägsta timpriset, ja då har jag en smidig lösning. Nämligen Tesla WC och gratisappen Gridio. Check it out. Funkar klockrent.
Jag är inte så imponerad av kvalitén på WC därför väljer jag en annan box nästa gång.
Gen 1 hade problem med kabeln och min gen2 gav upp efter bara tre år, troligen pga trasig tempgivare i handtaget.
Gen 1 hade problem med kabeln och min gen2 gav upp efter bara tre år, troligen pga trasig tempgivare i handtaget.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Tanken med Tibber, var att ladda automatiskt när det är billigt.slugger75 skrev:Det finns det. Jag använder själv det sedan lång tid tillbaka. Men det var därför jag undrade vad TS vill uppnå genom att skaffa Tibber. Är det lastbalansering, ja då kan jag inte hjälpa till.taliz skrev:Numera har den väl wifi?Gustafsson skrev:Teslas är en ”dum” laddare som dock funkar bra. Fast sladd är bra tycker jag.
Om det däremot är att uppnå smart funktionalitet, genom att laddaren automatiskt laddar vid det lägsta timpriset, ja då har jag en smidig lösning. Nämligen Tesla WC och gratisappen Gridio. Check it out. Funkar klockrent.
Och jag vet ärligt talat inte om vi behöver lastbalansering. Jag utgick nog bara från att man ville det. Har bott i lägenheten fram till nu och inte behövt tänka på sånt

Tanken är nog även att sätta upp två boxar. Dels för att det är bekvämt att ha en box vid olika platser men även för att gäster/en bil till på sikt ska kunna ladda.
MYP -24
M3LR -21
MYP -22
BYD atto 3
M3LR -21
BYD atto 3
- slugger75
- Teslaägare
Ja det verkar som att Tibber är duktiga på att göra reklam. Så fort man säger att man har timdebitering och laddar när det är som billigast så kommer påståendet: ”Aha du har Tibber!”intrest3 skrev:Tanken med Tibber, var att ladda automatiskt när det är billigt.slugger75 skrev:Det finns det. Jag använder själv det sedan lång tid tillbaka. Men det var därför jag undrade vad TS vill uppnå genom att skaffa Tibber. Är det lastbalansering, ja då kan jag inte hjälpa till.taliz skrev:Numera har den väl wifi?Gustafsson skrev:Teslas är en ”dum” laddare som dock funkar bra. Fast sladd är bra tycker jag.
Och jag vet ärligt talat inte om vi behöver lastbalansering. Jag utgick nog bara från att man ville det. Har bott i lägenheten fram till nu och inte behövt tänka på sånt
Tanken är nog även att sätta upp två boxar. Dels för att det är bekvämt att ha en box vid olika platser men även för att gäster/en bil till på sikt ska kunna ladda.
Inte alls. Du kan ha i princip vilket elbolag som helst som erbjuder timpris.
Jag rekommenderar Teslas WC. Den är billig, har upplåsningsknapp och är ju original Tesla. Ladda sedan ner Gridio så kopplar den sig till din bli, känner av när du pluggar in och laddar när det är billigast.
Lastbalansering är bra om du alltid vill kunna ladda så snabbt som möjligt och om du även har stora elförbrukare som tex varmvattenberedare eller eluppvärmt hus. I vårt fall så så räckte det att jag laga mat samtidigt som jag ladda för att en huvudsäkring skulle gå sönder. Jag skulle inte köpa en extra box för gäster, känns onödigt. Du klarar dig utan balansering om du kan acceptera längre laddtid, alltså ställa ner strömmen.intrest3 skrev:Tanken med Tibber, var att ladda automatiskt när det är billigt.slugger75 skrev:Det finns det. Jag använder själv det sedan lång tid tillbaka. Men det var därför jag undrade vad TS vill uppnå genom att skaffa Tibber. Är det lastbalansering, ja då kan jag inte hjälpa till.taliz skrev:Numera har den väl wifi?Gustafsson skrev:Teslas är en ”dum” laddare som dock funkar bra. Fast sladd är bra tycker jag.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Anledningen till att jag alltid rekommenderar folk att välja biltillverkarnas egna laddboxar eller laddboxar som rekommenderas av biltillverkarna är händelser som dessa:
viewtopic.php?f=10&t=24262 (Garo laddboxar som slog ut Teslor)
viewtopic.php?f=43&t=13142 (Tesla som vägrade ersätta kunder som använt annan laddbox)
Ifall det händer något sitter man alltid i en bättre sits om både bilen och laddboxen är från samma leverantör.
viewtopic.php?f=43&t=13142 (Tesla som vägrade ersätta kunder som använt annan laddbox)
Ifall det händer något sitter man alltid i en bättre sits om både bilen och laddboxen är från samma leverantör.
Fast det är enkel att köpa till alla laddare med utbytbar kabel. Jag har det på min Zappiaax skrev:Det största fördelen med teslas är att den har knapp på laddhandtaget som enkelt öppnar luckan, då slipper du ta fram mobilen eller öppna från skärmen i bilen.
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Har du exempel på andra märken än Tesla, av nyfikenhet för jag har inte hört talas om några andra?TiborBlomhall skrev:Anledningen till att jag alltid rekommenderar folk att välja biltillverkarnas egna laddboxar eller laddboxar som rekommenderas av biltillverkarna är händelser som dessa:
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- slugger75
- Teslaägare
Fast en Zappi + kabel med Teslaknapp är väl dyrare än en Tesla WC??CLi skrev:Fast det är enkel att köpa till alla laddare med utbytbar kabel. Jag har det på min Zappiaax skrev:Det största fördelen med teslas är att den har knapp på laddhandtaget som enkelt öppnar luckan, då slipper du ta fram mobilen eller öppna från skärmen i bilen.
Tesla WC är inte särskilt tillförlitlig och ganska primitiv. Jag är redan inne på min tredje WC. De första två har gett upp med ett par års mellanrum i samband med strömavbrott/åska, medan min andra laddbox (KEBA) har fungerat i över 4 år utan knussel. Hållbarheten på WC är alltså sådär. Dessutom kan den ha lite problem med elbilar av andra märken. Det funkar oftast, men inte till 100%. Att den inte har lastbalansering och andra finesser är inte riktigt tidsenligt längre tycker jag.
Det var en viss fördel med WC så länge jag körde Tesla, då hade man lite mer kött på benen garantimässigt när laddaren i bilen gick sönder (3 gånger), det var ju liksom Teslas egna prylar som hade tagit död på varandra. Men nu utan Tesla i garaget är det mer nackdelar än fördelar med en WC.
Om jag skulle skaffa laddbox idag så skulle jag helt klart ta en easee eller liknande, som har lastbalansering och andra smarta funktioner.
Det var en viss fördel med WC så länge jag körde Tesla, då hade man lite mer kött på benen garantimässigt när laddaren i bilen gick sönder (3 gånger), det var ju liksom Teslas egna prylar som hade tagit död på varandra. Men nu utan Tesla i garaget är det mer nackdelar än fördelar med en WC.
Om jag skulle skaffa laddbox idag så skulle jag helt klart ta en easee eller liknande, som har lastbalansering och andra smarta funktioner.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- TeslaManne
- Teslaägare
Motfråga.. har du tex solpaneler o vill kunna ladda på med enbart sol så tänk mer än bara inköpspriset. Tänk igenom om det är någon eller några specifika funktioner just du vill ha i din laddbox..Magnus +_ skrev:Påväg o köpa Tesla, vad är priserna för de olika ni nämner ovan?
Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Hej
Haft elbil nu cirka en månad och jag valde till slut en Eease med lastbalansering (Equaliser) och det landade med installation i garaget, samt 5m kabel (inte Teslaknapp) på strax över 9k. Elektrikern behövde göra en viss anpassning och tillägg i garaget, men skönt att det redan var draget kabel genom plattan så att jag kan få ut 3*16 Ampere dit. Tycker att det funkar smidigt när jag kör in bilen i garaget så öppnar jag luckan innan jag kliver ut, och sätter dit kabeln. Enda som jag kan känna som nackdel är att jag måste ta upp appen för att ta bort kabeln när jag ska iväg.
Har inte behövt lastbalanseringen ännu - jag laddar oftast på natten och då går det inte några stora elförbrukare i hemmet. Bor i radhus med fjärrvärme så än så länge låg elförbrukning.
Har ett fast elprisavtal så jag behöver inte bry mig när på dygnet jag laddar, men det kommer ju att ändras när avtalet löper ut...och då får vi se vad som händer framöver.
Men - mycket nöjd med Eeasen, men hade troligen varit lika nöjd med en Tesla WC...är inte den som håller på och plockar fram massa data etc...även om det går.
Haft elbil nu cirka en månad och jag valde till slut en Eease med lastbalansering (Equaliser) och det landade med installation i garaget, samt 5m kabel (inte Teslaknapp) på strax över 9k. Elektrikern behövde göra en viss anpassning och tillägg i garaget, men skönt att det redan var draget kabel genom plattan så att jag kan få ut 3*16 Ampere dit. Tycker att det funkar smidigt när jag kör in bilen i garaget så öppnar jag luckan innan jag kliver ut, och sätter dit kabeln. Enda som jag kan känna som nackdel är att jag måste ta upp appen för att ta bort kabeln när jag ska iväg.
Har inte behövt lastbalanseringen ännu - jag laddar oftast på natten och då går det inte några stora elförbrukare i hemmet. Bor i radhus med fjärrvärme så än så länge låg elförbrukning.
Har ett fast elprisavtal så jag behöver inte bry mig när på dygnet jag laddar, men det kommer ju att ändras när avtalet löper ut...och då får vi se vad som händer framöver.
Men - mycket nöjd med Eeasen, men hade troligen varit lika nöjd med en Tesla WC...är inte den som håller på och plockar fram massa data etc...även om det går.
- Gustafsson
- Teslaägare
Vad kan man göra med senaste WC över wifi?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/olof1715
Som sagt garantibiten blir ju enklare med en WC om ombordladdaren skulle gå sönder.
Den största problemet är om labboxen kontinuerligt slår på/av för att åstadkomma lastbalansering. Det är katastrof för ombordladdaren då den har induktiv last som ger överspänning vid varje avbrott. Är ju inte så kul att betala 25000 varje gång man bränner den...
Det korrekta sättet för lastbalansering är istället att kontinuerligt signalera till bilen hur mycket ström den ska dra. En liten beskrivning av det för den som är nyfiken: https://www.picoauto.com/library/automo ... ns-type-2/
Skulle jag köpa tredjeparts lastbalansering är detta det första jag skulle kolla upp, att den inte slår på/av.
Den största problemet är om labboxen kontinuerligt slår på/av för att åstadkomma lastbalansering. Det är katastrof för ombordladdaren då den har induktiv last som ger överspänning vid varje avbrott. Är ju inte så kul att betala 25000 varje gång man bränner den...
Det korrekta sättet för lastbalansering är istället att kontinuerligt signalera till bilen hur mycket ström den ska dra. En liten beskrivning av det för den som är nyfiken: https://www.picoauto.com/library/automo ... ns-type-2/
Skulle jag köpa tredjeparts lastbalansering är detta det första jag skulle kolla upp, att den inte slår på/av.
Teslaägare sedan 2013
Fungerar ombordladdaren på Tesla på annat sätt än andra bilmärken? Har inte hört om så många andra där dom gått sönder, läs tex GARO, som jag har 2 av men ör inte orolig.Olof Tenghoff skrev:Som sagt garantibiten blir ju enklare med en WC om ombordladdaren skulle gå sönder.
Det korrekta sättet för lastbalansering är att istället för att signalera till bilen att variera strömmen. En liten beskrivning av det för den som är nyfiken: https://www.picoauto.com/library/automo ... ns-type-2/
Skulle jag köpa tredjeparts lastbalansering är detta det första jag skulle kolla upp.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW