DI weekend testar Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

DI weekend testar Tesla

Inlägg av Challe76a »

http://weekend.di.se/bil/laddat-for-sladdjakt-3

Har inte sett den på forumet men kan ha missat.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: DI weekend testar Tesla

Inlägg av lator »

En ganska ordinär text som avslutas med det vanliga missförståndet. Tesla blöder inte pengar, de investerar! :twisted:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 13 jan 2015 02:05
Ort: Järfälla

Re: DI weekend testar Tesla

Inlägg av jtesla »

Kan du posta texten har för oss som inte har DI plus?
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare
Inlägg: 1796
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: DI weekend testar Tesla

Inlägg av +46 »

jtesla skrev:
Kan du posta texten har för oss som inte har DI plus?
Går inte att kopiera. Provar med skärmdump.
image.png
image.png
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: DI weekend testar Tesla

Inlägg av Svenssons »

lator skrev:
En ganska ordinär text som avslutas med det vanliga missförståndet. Tesla blöder inte pengar, de investerar! :twisted:
Låter också som att Tesla har konstanta nyemissioner för att klara av sitt negativa kassaflöde. Tesla har dock inte behövt ha några nyemissioner de senaste åren (dock har Elon och en del andra köpoptioner som de nyttjat vilket tillfört bolaget en del pengar).

Ska bli intressant att se linjärekonomer jämföra Q3-resultatet med Q4 eller 2014 med 2015. Under Q3 2015 gjordes stora investeringar i tillverkningslinan för Model X. Under Q4 såldes sedan 33% fler bilar än under Q3. Intäkterna ökade alltså med omkring 2,5 miljarder kronor på grund av merförsäljningen och utgifterna kanske var i samma storleksordning som under Q3 vilket gör det möjligt att Q4 kanske visar svarta siffror.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1077
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: DI weekend testar Tesla

Inlägg av tehjimos »

Som fyrhjulsdriven har Tesla Model S ett imponerande grepp, även när underlaget består av snö och is. Det är märkbart svårt att få bilen ur kurs, skriver Di Weekends Carl-Johan Lejland.

När planet landar på Gardermoen utanför Oslo är det kring 20 grader kallt. Men när vi ska hämta ut vår Tesla för att köra upp till isarna kring skidorten Geilo är det inte kylan som är problemet. Det är i stället att hitta rätt bil.

Oljenationen Norge är ett av världens elbilstätaste land och förutom en och annan Nissan Leaf, Renault Zoe och BMW i3 står det rader med Teslabilar i flygplatsens garage. Efter att ha letat en god stund blinkar lyktorna på testbilen till slut när vi blippat oss fram med nyckeln.

Enligt bilens information väntar nästan tre timmars körning till Gol där det finns en snabbladdningsstation. Efter en laddpaus på 30 minuter väntar sedan 40 minuters körning till Geilo.

Bilen är i princip fulladdad och räckvidden i kylan anges till 36 mil. På med värmen i kupén och ut på vägarna. Snart sjunker räckvidden oroväckande fort och när kartinformationen i navigationen sedan inte hänger kommer en första varning, vi uppmanas att hålla lägre hastighet än 60 km/tim för att nå vår destination. Något senare kommer nästa varning: Laddning nödvändig för att nå destinationen.

Hisnande acceleration

FAKTA
TESLA MODEL S P90D
Totalpoäng: 19
Köregenskaper: 5 poäng
Ekonomi: 2 poäng
Säkerhet: 4 poäng
Bilkänsla: 4 poäng
Komfort: 4 poäng
Pris: 1,2 Mkr.
Förmånsvärde per månad: 8  241 kronor.
Motor: Två elmotorer, en på vardera axel. Fram 224 hk, bak 476 hk, totalt vridmoment 930 Nm.
Förbrukning: Cirka 1,9 kWh/mil.
Utsläpp av koldioxid: 18 gram/km (enligt sajten miljöfordon.se), 0 enligt tillverkaren (miljöbilsgränsen är 95 gram/km).
Prestanda: 0–100 på 3 sekunder, toppfart 250 km/tim.
Tjänstevikt: Cirka 2  240 kilo.

Längd x bredd x höjd: 498 x 196 x 144 cm.

Bagageutrymme: 745 liter bak, cirka 50 liter fram.

I Sverige kan man glida fram i sin dyra elbil och här och där vinka till en annan Teslakompis på vägarna. Det går inte i trakterna kring Oslo, då skulle man inte ha tid till annat med tanke på alla Model S som susar omkring. Och trots att vissa förmåner – som att få köra i bussfilerna – kan vara på väg bort, tror Teslas företrädare självsäkert på fortsatt hausse i Norge. Bolaget fortsätter att anställa och under 2016 väntar organisationen på besök från den rymdupptagne chefen Elon Musk.

Bland annat är det den elektroniska fyrhjulsdriften som väntas fortsätta driva försäljningen till nya höjder. I den bil vi sitter i, en Model S P90D, står D följaktligen för ’dual motors’ och inte diesel som i övriga bilvärlden.

Genom att placera en motor på bakaxeln och en på framaxeln har Tesla enligt egen utsago ett system för drivning på alla fyra hjul som är både effektivare och snabbare än alla andra konventionella mekaniska system.

Kraften från motorerna fördelas snabbare till hjulparen och anpassningen efter väglaget går blixtsnabbt. Vad som också är intressant är att en Model S med fyrhjulsdrift faktiskt har längre räckvidd än den bakhjulsdrivna versionen, eftersom Tesla satt in en ny och effektivare motor i D-versionen.

Accelerationen är som vanligt hisnande, 0-100 km/tim går på 3,3 sekunder. Men tryck in ’Ludicrous’-läget och du når 100 km/tim på 3 sekunder blankt. Riktigt så kvickt går det inte när jag gör testet på den frusna sjön vid det gamla flygfältet utanför Geilo. Det är å andra sidan inte så konstigt eftersom underlaget består av is med bara ett tunt snötäcke över.

Tappar inte greppet

Under det här momentet visar det sig att Teslas presentation är mer än tomma ord. Jag tänker att det egentligen inte ska gå att få så pass bra grepp att bilen bara skjuter i väg över isen. Men det går, och det gör den.

När jag kommer in i en kurvig slinga med flera luriga passager visar systemet sig ännu mer betydelsefullt. Bilens låga tyngdpunkt i kombination med fyrhjulsdriften gör att man som förare kan slarva ordentligt utan att hamna i snövallarna. In i en kurva i 70 km/tim, full broms och utslag på ratten, och jag borde tappa greppet. Men det sker inte. Trots flera försök att provocera fram en avåkning håller sig bilen på den skottade isbanan.

Enligt Teslas chaufförer på plats har också en del bilentusiaster klagat på att det är för svårt att slira runt och att få ut bakvagnen. Men den som gillar den typen av körning kan alltid välja den bakhjulsdrivna versionen, är svaret från biltillverkaren.

Köra precis på gränsen

Att det är halt märks tydligast genom att bromssträckan blir längre än vid snällare underlag. När jag står på med full gas och passerar de rekommenderade bromspunkterna på banan så lyckas jag skyffla upp lite snö med höger framvagn.

Tesla har dock jobbat hårt med ABS-bromsarna och även om ingreppen från systemet känns tydligt är det en ganska mjuk upplevelse. Enligt uppgift ska det ha varit en detalj som Elon Musk tryckt hårt på, att få ned graden av slagighet vid kraftiga inbromsningar.

Förutom att det elektroniska systemet med två oberoende motorer gör fyrhjulsdriften effektivare än ett konventionellt system så gör elbilens karaktär det enklare att köra. Framförallt är det de regenererande bromsarna som samtidigt som de ger energi till batteriet hjälper till direkt när man släpper på gasen. Efter några uppvärmningsvarv kan man köra precis på gränsen och bara använda sig av gaspedalen och låta bromsfoten vila.

Hur går det med räckviddsångesten då? Jodå, den finns där. Särskilt som navigationen inte hänger med och det står att batteriet måste laddas före destinationsmålet. Men det var falskt alarm.

Och förbrukningen som efter tre mil låg på hisnande 4,2 kWh/mil lugnande ned sig och landade på 2,78 kWh/mil efter 18 körda mil till laddstationen i Gol.

Då fanns det cirka 10 mil kvar att köra på batteriet. Efter kaffe och 30 minuters snabbladdning hade vi fått 20 ytterligare mil i räckvidd. Om det är bra eller dåligt är lite svårt att säga.

Det bästa först, det är gratis att tanka el i Teslas snabbladdare. Men vid start fanns 36 mils räckvidd, betydligt lägre än den officiella siffran på 49 mil för en Model S P90D. Och framme vid laddstationen fanns 10 mil kvar, efter en sträcka på 18 mil, vilket skulle ge en total räckvidd på bara 28 mil. Alltså drygt hälften av den angivna räckvidden.

Å andra sidan är kyla inte elbilens bästa vän och om man planerar körningen efter var laddstationerna ligger visar Tesla att Model S fungerar som vinterbil också. Man ska dock veta att det tar längre tid än 30 minuter att få 80 procent av batterikapaciteten när det är kallt.

Företaget blöder

Sammanfattningsvis är det svårt att inte imponeras över hur en ny biltillverkare som börjar med i princip blankt papper kan få ihop en så här bra elbil.

Förutom det trånga baksätet är det bara några småsaker som stör mig. En är prislappen på 1,2 miljoner kronor. En annan är det faktum att Tesla fortfarande blöder ekonomiskt, och det rejält. Siffrorna för helåret 2015 är inte presenterade ännu, men bara under tredje kvartalet i fjol gjorde elbilspionjären en förlust på 2 miljarder kronor. Frågan är hur många nyemissioner bolaget tål.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1077
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: DI weekend testar Tesla

Inlägg av tehjimos »

tehjimos skrev:
Det bästa först, det är gratis att tanka el i Teslas snabbladdare. Men vid start fanns 36 mils räckvidd, betydligt lägre än den officiella siffran på 49 mil för en Model S P90D. Och framme vid laddstationen fanns 10 mil kvar, efter en sträcka på 18 mil, vilket skulle ge en total räckvidd på bara 28 mil. Alltså drygt hälften av den angivna räckvidden.

Å andra sidan är kyla inte elbilens bästa vän och om man planerar körningen efter var laddstationerna ligger visar Tesla att Model S fungerar som vinterbil också. Man ska dock veta att det tar längre tid än 30 minuter att få 80 procent av batterikapaciteten när det är kallt.
Tror att bilen varit inställd på typical och inte rated... låter mer troligt med siffran 36mil då och inte 49mil på skärmen.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: DI weekend testar Tesla

Inlägg av drakbane »

Jepp, typical, har samma i min. Men varför har de inte actual?

/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: DI weekend testar Tesla

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
lator skrev:
En ganska ordinär text som avslutas med det vanliga missförståndet. Tesla blöder inte pengar, de investerar! :twisted:
Låter också som att Tesla har konstanta nyemissioner för att klara av sitt negativa kassaflöde. Tesla har dock inte behövt ha några nyemissioner de senaste åren (dock har Elon och en del andra köpoptioner som de nyttjat vilket tillfört bolaget en del pengar).

Ska bli intressant att se linjärekonomer jämföra Q3-resultatet med Q4 eller 2014 med 2015. Under Q3 2015 gjordes stora investeringar i tillverkningslinan för Model X. Under Q4 såldes sedan 33% fler bilar än under Q3. Intäkterna ökade alltså med omkring 2,5 miljarder kronor på grund av merförsäljningen och utgifterna kanske var i samma storleksordning som under Q3 vilket gör det möjligt att Q4 kanske visar svarta siffror.
Fast det var ju en nyemission förra året. Eller är det denna som avslutats i och med detta köp? Även om det var en snävt riktad nyemission så var det ändå en nyemission.
http://www.di.se/artiklar/2015/8/27/tes ... yemission/
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: DI weekend testar Tesla

Inlägg av Lessmog »

bylund skrev:
Svenssons skrev:
lator skrev:
En ganska ordinär text som avslutas med det vanliga missförståndet. Tesla blöder inte pengar, de investerar! :twisted:
Låter också som att Tesla har konstanta nyemissioner för att klara av sitt negativa kassaflöde. Tesla har dock inte behövt ha några nyemissioner de senaste åren (dock har Elon och en del andra köpoptioner som de nyttjat vilket tillfört bolaget en del pengar).

Ska bli intressant att se linjärekonomer jämföra Q3-resultatet med Q4 eller 2014 med 2015. Under Q3 2015 gjordes stora investeringar i tillverkningslinan för Model X. Under Q4 såldes sedan 33% fler bilar än under Q3. Intäkterna ökade alltså med omkring 2,5 miljarder kronor på grund av merförsäljningen och utgifterna kanske var i samma storleksordning som under Q3 vilket gör det möjligt att Q4 kanske visar svarta siffror.
Fast det var ju en nyemission förra året. Eller är det denna som avslutats i och med detta köp? Även om det var en snävt riktad nyemission så var det ändå en nyemission.
http://www.di.se/artiklar/2015/8/27/tes ... yemission/
Intressant är att den senaste nyemissionen i augusti låg på nivån 242 dollar (slutkursen 2015 var 240) och TSLA stängde i fredags på 162,50 - minus en tredjedel i år! Blankning är tillfälligt förbjudet t o m måndag eftersom kursen föll 10% under en dag. Undrar just hur marknaden kommer att reagera på resultatrapporten och det öppna investeringssamtalet nu på onsdag efter stängning. Stiger kursen 50%? :shock: Den som lever får se ...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: DI weekend testar Tesla

Inlägg av LarsL »

Förmodligen har mycket av pengarna gått till långsiktiga investeringar i Gigafactory och Model 3... Långsiktighet är inget börsen förstår.
Nåja själv får man väl ladda in mer aktier allt eftersom... :)
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: DI weekend testar Tesla

Inlägg av kanylbullen »

Det här med att flera journalister klagar på trångt baksäte, är det verkligen så trångt? Jag tycker dörröppningen är trång och man sitter lite lågt men förutom det sitter man hur bra som helst. Hur är konkurrenterna i klassen i jämförelse?
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7977
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: DI weekend testar Tesla

Inlägg av TiborBlomhall »

Väldigt få bilar som accelererar under 4 sekunder har öht ett baksäte. Eller i så fall oanvändbara som man måste såga av sig benen för att kunna sätta sig.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: DI weekend testar Tesla

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Fast det var ju en nyemission förra året. Eller är det denna som avslutats i och med detta köp? Även om det var en snävt riktad nyemission så var det ändå en nyemission.
http://www.di.se/artiklar/2015/8/27/tes ... yemission/
Ahh, missade denna då det inte var en allmän nyemission för samtliga aktieägare men visst var det en nyemission och flera ägare har nyttjat köpoptioner också där dock de flesta köpt och sålt aktierna samma dag utom Elon som bara köpte.

Elon nämnde på senaste mötet dock att bolaget itne behövde mer resurser än de som de redan hade säkrat upp. Om de sedan skulle behöva mer så lär aktien falla mer, om de visar svarta siffror för Q4 kan det bli uppgång. Tror egentligen ingen trott på Teslas egna tuffa mål de satt upp för varje år men de klarade av sitt lätt justerade mål på antal levererade bilar för 2015 i alla fall. Nu ryktas det om 100k bilar för 2016 vilket skulle vara minst lika tufft mål. Kommer vara mycket intressant att lyssna på mötet på onsdag. Tror dock att Tesla under året kanske påbörjar jobbet att starta upp en ny fabrik med tanke på Model 3 så investeringarna lär ju inte bli mindre för det. Finns dock ändå chans att Tesla visat svarta siffror för 2016 med tanke på att Model X är färdigutvecklad och har börjat levereras samt att Powerpack/Powerwall har börjat levereras från Gigafactory redan även ifall battericellsproduktionen inte är uppe riktigt ännu.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar