Löddeköpinge alltid fullt?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1905
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av themax »

Vad gäller Audis lösning vet jag ju hur det blev i Ljusdal under sportlovet. En handfull bilar kunde ladda med full effekt med den låga matningen (3x64A) sen var batteriet slut i containern. De som kom senare under dagen fick typ max 30 kW. Det funkar inte vid populära stopp.

Så ska det kompletteras med batterier i Löddeköpinge gissar jag att affärsupplägget skulle bli lika dyrt som att dra fram rejäl matning.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av J_Pettersson »

themax skrev:
Vad gäller Audis lösning vet jag ju hur det blev i Ljusdal under sportlovet. En handfull bilar kunde ladda med full effekt med den låga matningen (3x64A) sen var batteriet slut i containern. De som kom senare under dagen fick typ max 30 kW. Det funkar inte vid populära stopp.

Så ska det kompletteras med batterier i Löddeköpinge gissar jag att affärsupplägget skulle bli lika dyrt som att dra fram rejäl matning.
Gör om gör rätt tycker jag.
Bygg ut den om möjligt och få klart den i Malmö snarast möjligt.
Komplettera som man sett i US, men varför inte gå all in och sätt upp med solceller etc.
Nu är det knappast någon snö många dagar på året i Skåne.
Capture11.JPG
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av Dafro »

J_Pettersson skrev:
themax skrev:
Vad gäller Audis lösning vet jag ju hur det blev i Ljusdal under sportlovet. En handfull bilar kunde ladda med full effekt med den låga matningen (3x64A) sen var batteriet slut i containern. De som kom senare under dagen fick typ max 30 kW. Det funkar inte vid populära stopp.

Så ska det kompletteras med batterier i Löddeköpinge gissar jag att affärsupplägget skulle bli lika dyrt som att dra fram rejäl matning.
Gör om gör rätt tycker jag.
Bygg ut den om möjligt och få klart den i Malmö snarast möjligt.
Komplettera som man sett i US, men varför inte gå all in och sätt upp med solceller etc.
Nu är det knappast någon snö många dagar på året i Skåne.
Och längre kablar så alla kan få ladda. :roll:
27,8 kWp solceller
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4955
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av chaffis75 »

J_Pettersson skrev:
themax skrev:
Vad gäller Audis lösning vet jag ju hur det blev i Ljusdal under sportlovet. En handfull bilar kunde ladda med full effekt med den låga matningen (3x64A) sen var batteriet slut i containern. De som kom senare under dagen fick typ max 30 kW. Det funkar inte vid populära stopp.

Så ska det kompletteras med batterier i Löddeköpinge gissar jag att affärsupplägget skulle bli lika dyrt som att dra fram rejäl matning.
Gör om gör rätt tycker jag.
Bygg ut den om möjligt och få klart den i Malmö snarast möjligt.
Komplettera som man sett i US, men varför inte gå all in och sätt upp med solceller etc.
Nu är det knappast någon snö många dagar på året i Skåne.
På en sådan suc är ju de n mängden solceller som är på taket en piss i Nilen..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av J_Pettersson »

chaffis75 skrev:
J_Pettersson skrev:
themax skrev:
Vad gäller Audis lösning vet jag ju hur det blev i Ljusdal under sportlovet. En handfull bilar kunde ladda med full effekt med den låga matningen (3x64A) sen var batteriet slut i containern. De som kom senare under dagen fick typ max 30 kW. Det funkar inte vid populära stopp.

Så ska det kompletteras med batterier i Löddeköpinge gissar jag att affärsupplägget skulle bli lika dyrt som att dra fram rejäl matning.
Gör om gör rätt tycker jag.
Bygg ut den om möjligt och få klart den i Malmö snarast möjligt.
Komplettera som man sett i US, men varför inte gå all in och sätt upp med solceller etc.
Nu är det knappast någon snö många dagar på året i Skåne.
På en sådan suc är ju de n mängden solceller som är på taket en piss i Nilen..
Såklart, men tog en bild hur det ser ut i US.
Men som nämndes innan. Gör om gör rätt. Sätt längre kablar på plats också.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4955
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av chaffis75 »

mikebike skrev:
chaffis75 skrev:
Om de är så billigt så undrar jag varför ingen bygger på detta sättet. Jag är skeptiskt, vad bygger du dina påstående på?
"Så billigt"
Ingen har nämnt några kostnader.
"Ingen"
Audi gör ju det nu, och hittills har det kanske inte varit något problem att dra fram tillräckligt effekt?
Med tanke på höga och varierande elpriser samt större behov av snabbladdare, även på platser med lägre effekttillgång, så kanske det finns ett behov?

Tråden handlar om Löddeköpinge och någon hävdade att det inte finns mer effekt tillgänglig, så det skulle kunna vara en situation där det är möjligt att dubblera antalet laddare med samma maxeffekt från nätet.
Allt kan inte hänga på ideologi.. De är väl kul att prata tekniska lösningar men vad hjälper de om de helt saknas ekonomi.
Sen som de nämnts så hjälper ju inte 10 uttag om man inte har tillräcklig batteri bank för att klara hela peaken under dagen, tittar man på Lödde så är de nuförtiden ganska stor del av dagen som de är fullt eller nära fullt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4955
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av chaffis75 »

J_Pettersson skrev:
chaffis75 skrev:
J_Pettersson skrev:
themax skrev:
Vad gäller Audis lösning vet jag ju hur det blev i Ljusdal under sportlovet. En handfull bilar kunde ladda med full effekt med den låga matningen (3x64A) sen var batteriet slut i containern. De som kom senare under dagen fick typ max 30 kW. Det funkar inte vid populära stopp.

Så ska det kompletteras med batterier i Löddeköpinge gissar jag att affärsupplägget skulle bli lika dyrt som att dra fram rejäl matning.
Gör om gör rätt tycker jag.
Bygg ut den om möjligt och få klart den i Malmö snarast möjligt.
Komplettera som man sett i US, men varför inte gå all in och sätt upp med solceller etc.
Nu är det knappast någon snö många dagar på året i Skåne.
På en sådan suc är ju de n mängden solceller som är på taket en piss i Nilen..
Såklart, men tog en bild hur det ser ut i US.
Men som nämndes innan. Gör om gör rätt. Sätt längre kablar på plats också.
Tror inte markägaren vill släppa mer plats där.. Redan ganska fullt på den parkeringen till de verksamheter som finns närmast..
Sen behövs väl inte längre kablar där eftersom Lödde är Tesla only.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av Dafro »

chaffis75 skrev:
J_Pettersson skrev:
chaffis75 skrev:
J_Pettersson skrev:
themax skrev:
Vad gäller Audis lösning vet jag ju hur det blev i Ljusdal under sportlovet. En handfull bilar kunde ladda med full effekt med den låga matningen (3x64A) sen var batteriet slut i containern. De som kom senare under dagen fick typ max 30 kW. Det funkar inte vid populära stopp.

Så ska det kompletteras med batterier i Löddeköpinge gissar jag att affärsupplägget skulle bli lika dyrt som att dra fram rejäl matning.
Gör om gör rätt tycker jag.
Bygg ut den om möjligt och få klart den i Malmö snarast möjligt.
Komplettera som man sett i US, men varför inte gå all in och sätt upp med solceller etc.
Nu är det knappast någon snö många dagar på året i Skåne.
På en sådan suc är ju de n mängden solceller som är på taket en piss i Nilen..
Såklart, men tog en bild hur det ser ut i US.
Men som nämndes innan. Gör om gör rätt. Sätt längre kablar på plats också.
Tror inte markägaren vill släppa mer plats där.. Redan ganska fullt på den parkeringen till de verksamheter som finns närmast..
Sen behövs väl inte längre kablar där eftersom Lödde är Tesla only.
Tesla only nu ja men långa kablar så dom kan öppna, verkar ju vara ett populärt ställe att behöva ladda på. 8-)
27,8 kWp solceller
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4955
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av chaffis75 »

Dafro skrev:

Tesla only nu ja men långa kablar så dom kan öppna, verkar ju vara ett populärt ställe att behöva ladda på. 8-)
Hehe.. Jo då blir nog alla lyckliga..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av J_Pettersson »

chaffis75 skrev:
Dafro skrev:

Tesla only nu ja men långa kablar så dom kan öppna, verkar ju vara ett populärt ställe att behöva ladda på. 8-)
Hehe.. Jo då blir nog alla lyckliga..
Precis, det är Tesla only, men är ett populärt laddställe.
Gissningsvis extra populärt nu under sommaren med alla danskar, tyskar och norrmän utöver svenskar som passerar den SuC.
Användarvisningsbild
Camper63
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 20 jan 2017 09:57
Ort: Vänersborg

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Inlägg av Camper63 »

Körde förbi igår. Laddade inte där utan tog Mellbystrand. Det var väntetid i Lödde samt inte mindre än 8 platser ur funktion. Inte sett så många defekta laddare på ett ställe förut.
6E1C6D64-622E-4552-A3CB-C0136D0CBA58.jpeg
Model Y LR -21
Mini electric -22
S90D -17 såld
Skriv svar