Byte till Tesla
Moderator: Redaktion
Byte till Tesla
Önskar lite tips hur jag ska tänka när jag står i begrepp att byta min Volvo XC60 T8 hybrid till en Tesla model S.
Har tänkt mig att lägga mellan 600 - 700 tusen.
Vill gärna ha skinnklädsel, autopilot och luftfjädring.
Äldre års med låga mil eller nyare med längre mil.
Kommer att kunna ladda bilen hemma så det är inga problem.
Alla tips är välkomna
Har tänkt mig att lägga mellan 600 - 700 tusen.
Vill gärna ha skinnklädsel, autopilot och luftfjädring.
Äldre års med låga mil eller nyare med längre mil.
Kommer att kunna ladda bilen hemma så det är inga problem.
Alla tips är välkomna
Re: Byte till Tesla
Vad vill du ha för tips? Menar du att en forummedlem kanske vill sälja sin bil eller tänker du mer på generella råd angående begagnade Model S?
Vad använder du bilen till? Behov av snabbladdning? Spelar det roll om bilen har strypt batteri? Vilken räckvidd förväntar du dig? Model S kan inte ha dragkrok, men vissa kan ha takräcke. Behövs det? Varför just Model S?
Mitt råd är att vara extremt försiktig med äldre Model S utan garanti. Det kan bli ett dyrt fiasko.
Vad använder du bilen till? Behov av snabbladdning? Spelar det roll om bilen har strypt batteri? Vilken räckvidd förväntar du dig? Model S kan inte ha dragkrok, men vissa kan ha takräcke. Behövs det? Varför just Model S?
Mitt råd är att vara extremt försiktig med äldre Model S utan garanti. Det kan bli ett dyrt fiasko.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5912
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Byte till Tesla
Jag tror du vill ha en med 100 kWh batteri, kanske gratis laddning (= 2017 modell i huvudsak). Den ska vara uppgraderad till CCS och helst MCU2. De senaste S har betydligt längre räckvidd än de äldre, även de med 100 batteri. Drivlinegarantin är ju 8 år så det är ju bra att ha mycket kvar av.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Byte till Tesla
Min erfarenhet som Model S-ägare: fin drivlina, snygg och gigantiskt bagage. Tyvärr många och dyra reparationer samt svindyr försäkring.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5912
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Byte till Tesla
Vilka reparationer tänker du på? Håller med om försäkringen…d3marcus skrev:Min erfarenhet som Model S-ägare: fin drivlina, snygg och gigantiskt bagage. Tyvärr många och dyra reparationer samt svindyr försäkring.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Byte till Tesla
Är ute efter mer generella råd. Klara migmati skrev:Vad vill du ha för tips? Menar du att en forummedlem kanske vill sälja sin bil eller tänker du mer på generella råd angående begagnade Model S?
Vad använder du bilen till? Behov av snabbladdning? Spelar det roll om bilen har strypt batteri? Vilken räckvidd förväntar du dig? Model S kan inte ha dragkrok, men vissa kan ha takräcke. Behövs det? Varför just Model S?
Mitt råd är att vara extremt försiktig med äldre Model S utan garanti. Det kan bli ett dyrt fiasko.
nog med en 75D. Åker ett par gånger till Tyskland och då kan man vara i behov av snabbladdning.
Behöver inte tackräck då Model S har bra lastutrymme. Varför Model S är för att jag tycker att den är den snyggaste modellen och lastar bra.
Re: Byte till Tesla
På två år efter utgången garanti: Varselljus (hela strålkastaren måste bytas), handtag, läckage sollucka, fönster som inte går upp, 12V-batteri som laddar ut snabbt, dörrlist som lossnat, låsmekanism till baklucka som inte låser, uppkoppling som slutat fungera, känslig lack. Väntar bara på att bärarmarna och drivenheterna skall ge upp…Gustafsson skrev:Vilka reparationer tänker du på? Håller med om försäkringen…d3marcus skrev:Min erfarenhet som Model S-ägare: fin drivlina, snygg och gigantiskt bagage. Tyvärr många och dyra reparationer samt svindyr försäkring.
Har även drivit ett ARN-ärende där Tesla tog betalt för något de aldrig gjorde.
Utgå också från bristfällig kommunikation från service center och långa väntetider på reservdelar. Har även fått felaktiga fakturor till mig efter ett försäkringsärende.
Detta är anekdoter så klart, men behövs som motvikt till alla okritiska fanboys som försvarar allt in absurdum.
Re: Byte till Tesla
Förstår och håller med. Det finns inte många elbilar som slår Model S utseendemässigt.Allen skrev:Är ute efter mer generella råd. Klara migmati skrev:Vad vill du ha för tips? Menar du att en forummedlem kanske vill sälja sin bil eller tänker du mer på generella råd angående begagnade Model S?
Vad använder du bilen till? Behov av snabbladdning? Spelar det roll om bilen har strypt batteri? Vilken räckvidd förväntar du dig? Model S kan inte ha dragkrok, men vissa kan ha takräcke. Behövs det? Varför just Model S?
Mitt råd är att vara extremt försiktig med äldre Model S utan garanti. Det kan bli ett dyrt fiasko.
nog med en 75D. Åker ett par gånger till Tyskland och då kan man vara i behov av snabbladdning.
Behöver inte tackräck då Model S har bra lastutrymme. Varför Model S är för att jag tycker att den är den snyggaste modellen och lastar bra.
Anledningen till att jag frågar är att det förmodligen finns modernare och bättre elbilar, inte nödvändigtvis Tesla, som kan uppfylla dina behov bättre än just en gammal Model S. Men jag antar att du har kollat upp det och att du vet vad du gör.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5912
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Byte till Tesla
Strålkastare är ju dyrt som…. Bärarmar är väl på bilar före 2017 nån stans. Även dörrhandtagen är väl förbättrade på nyare modeller (2018?). Drivlinorna har 8 års garanti. Men åter peppar peppar, min 2018 har haft några fel, men min gamla SAAB 9000 kostade väldigt mycket mer i underhåll.d3marcus skrev:På två år efter utgången garanti: Varselljus (hela strålkastaren måste bytas), handtag, läckage sollucka, fönster som inte går upp, 12V-batteri som laddar ut snabbt, dörrlist som lossnat, låsmekanism till baklucka som inte låser, uppkoppling som slutat fungera, känslig lack. Väntar bara på att bärarmarna och drivenheterna skall ge upp…Gustafsson skrev:Vilka reparationer tänker du på? Håller med om försäkringen…d3marcus skrev:Min erfarenhet som Model S-ägare: fin drivlina, snygg och gigantiskt bagage. Tyvärr många och dyra reparationer samt svindyr försäkring.
Har även drivit ett ARN-ärende där Tesla tog betalt för något de aldrig gjorde.
Utgå också från bristfällig kommunikation från service center och långa väntetider på reservdelar. Har även fått felaktiga fakturor till mig efter ett försäkringsärende.
Detta är anekdoter så klart, men behövs som motvikt till alla okritiska fanboys som försvarar allt in absurdum.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Byte till Tesla
Men en gammal Saab 9000 är väl inte aktuellt? Väldigt få väljer väl mellan model S och Saab 9000.Gustafsson skrev:Strålkastare är ju dyrt som…. Bärarmar är väl på bilar före 2017 nån stans. Även dörrhandtagen är väl förbättrade på nyare modeller (2018?). Drivlinorna har 8 års garanti. Men åter peppar peppar, min 2018 har haft några fel, men min gamla SAAB 9000 kostade väldigt mycket mer i underhåll.d3marcus skrev:På två år efter utgången garanti: Varselljus (hela strålkastaren måste bytas), handtag, läckage sollucka, fönster som inte går upp, 12V-batteri som laddar ut snabbt, dörrlist som lossnat, låsmekanism till baklucka som inte låser, uppkoppling som slutat fungera, känslig lack. Väntar bara på att bärarmarna och drivenheterna skall ge upp…Gustafsson skrev:Vilka reparationer tänker du på? Håller med om försäkringen…d3marcus skrev:Min erfarenhet som Model S-ägare: fin drivlina, snygg och gigantiskt bagage. Tyvärr många och dyra reparationer samt svindyr försäkring.
Har även drivit ett ARN-ärende där Tesla tog betalt för något de aldrig gjorde.
Utgå också från bristfällig kommunikation från service center och långa väntetider på reservdelar. Har även fått felaktiga fakturor till mig efter ett försäkringsärende.
Detta är anekdoter så klart, men behövs som motvikt till alla okritiska fanboys som försvarar allt in absurdum.
Jag upplever att kvalitet på bilar generellt blir bättre och bättre för varje bilbyte.
Re: Byte till Tesla
Det är väl också så att du med ökad ålder har det bättre och bättre rent ekonomiskt och har råd med bilar av högre kvalité för varje byte.Fredrik j skrev:Jag upplever att kvalitet på bilar generellt blir bättre och bättre för varje bilbyte.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Re: Byte till Tesla
Så vad har DU haft för problem på DIN Model S?d3marcus skrev:Detta är anekdoter så klart...
Re: Byte till Tesla
Nej det skulle jag inte säga.malmer skrev:Det är väl också så att du med ökad ålder har det bättre och bättre rent ekonomiskt och har råd med bilar av högre kvalité för varje byte.Fredrik j skrev:Jag upplever att kvalitet på bilar generellt blir bättre och bättre för varje bilbyte.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Byte till Tesla
S75D är lika bra på allt förutom räckvidd såklart men även att snabbladdningen är lite sämre (lägreAllen skrev:Är ute efter mer generella råd. Klara migmati skrev:Vad vill du ha för tips? Menar du att en forummedlem kanske vill sälja sin bil eller tänker du mer på generella råd angående begagnade Model S?
Vad använder du bilen till? Behov av snabbladdning? Spelar det roll om bilen har strypt batteri? Vilken räckvidd förväntar du dig? Model S kan inte ha dragkrok, men vissa kan ha takräcke. Behövs det? Varför just Model S?
Mitt råd är att vara extremt försiktig med äldre Model S utan garanti. Det kan bli ett dyrt fiasko.
nog med en 75D. Åker ett par gånger till Tyskland och då kan man vara i behov av snabbladdning.
Behöver inte tackräck då Model S har bra lastutrymme. Varför Model S är för att jag tycker att den är den snyggaste modellen och lastar bra.
spänning i batteriet). Vi har båda varianterna och tar ofta den ”lilla” faktiskt

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 7508
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Byte till Tesla
Har du matat in den Tysklandsresan i ABRP för att se hur lång tid det tar med en 75D? Kommer du behöva göra den resan under vinterhalvåret? Kollat vilken tid det kommer ta i minusgrader och med snö som nederbörd?Allen skrev:.../ Klara mig nog med en 75D. Åker ett par gånger till Tyskland och då kan man vara i behov av snabbladdning. /...mati skrev:Vad vill du ha för tips? Menar du att en forummedlem kanske vill sälja sin bil eller tänker du mer på generella råd angående begagnade Model S?
Vad använder du bilen till? Behov av snabbladdning? Spelar det roll om bilen har strypt batteri? Vilken räckvidd förväntar du dig? Model S kan inte ha dragkrok, men vissa kan ha takräcke. Behövs det? Varför just Model S?
Mitt råd är att vara extremt försiktig med äldre Model S utan garanti. Det kan bli ett dyrt fiasko.
Och vilka är de nyaste tillgängliga 75D? 2018? Återspeglar ABRP den bilens prestanda på ett korrekt sätt idag ca fyra år senare, eller motsvarar de värden man får via ABRP istället när bilen var ny? (Om det nu är någon påtaglig skillnad dvs...)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Byte till Tesla
På vilket sätt har man bättre ekonomi med ökad ålder? Det skulle jag absolut inte vilja påstå att så alltid är fallet. Det enda jag kan tänka mig, som gör att man får det mycket bättre när man är äldre, är att ungarna flyttar ut. Men jag har inga barn. För egen del hade jag det helt klart bäst för 10-15 år sedan, dvs när jag var i 30-åren. Fram tills dess ökade min lön mycket snabbt, men sedan stannade löneökningarna ungefär vid inflationstakten. Om ens det.malmer skrev:Det är väl också så att du med ökad ålder har det bättre och bättre rent ekonomiskt och har råd med bilar av högre kvalité för varje byte.Fredrik j skrev:Jag upplever att kvalitet på bilar generellt blir bättre och bättre för varje bilbyte.
Mina bilar har under alla år haft mycket varierande kvalitet. Att de blivit bättre kan jag verkligen inte påstå. Inte när det gäller antal fel och verkstadsbesök. Det sker helt klart oftare idag att man får lämna in bilen.
Men det är idag andra fel än för 20-30 år sedan. Då var det mekaniska saker och möjligen rost. Idag är det elektronik och mjukvaran som utgör de största felkällorna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Byte till Tesla
Naturligtvis varierar det men min nuvarande Volvo har nu rullat 10000 mil helt utan problem. Det är första gången för mig. Även Porschen har klarat sig i 13000mil med bara bromsar och glödlampor. Tidigare hade jag Saab och det var något helt annat.mati skrev:På vilket sätt har man bättre ekonomi med ökad ålder? Det skulle jag absolut inte vilja påstå att så alltid är fallet. Det enda jag kan tänka mig, som gör att man får det mycket bättre när man är äldre, är att ungarna flyttar ut. Men jag har inga barn. För egen del hade jag det helt klart bäst för 10-15 år sedan, dvs när jag var i 30-åren. Fram tills dess ökade min lön mycket snabbt, men sedan stannade löneökningarna ungefär vid inflationstakten. Om ens det.malmer skrev:Det är väl också så att du med ökad ålder har det bättre och bättre rent ekonomiskt och har råd med bilar av högre kvalité för varje byte.Fredrik j skrev:Jag upplever att kvalitet på bilar generellt blir bättre och bättre för varje bilbyte.
Mina bilar har under alla år haft mycket varierande kvalitet. Att de blivit bättre kan jag verkligen inte påstå. Inte när det gäller antal fel och verkstadsbesök. Det sker helt klart oftare idag att man får lämna in bilen.
Men det är idag andra fel än för 20-30 år sedan. Då var det mekaniska saker och möjligen rost. Idag är det elektronik och mjukvaran som utgör de största felkällorna.
Re: Byte till Tesla
Ja, det varierar såklart. Vår e-Golf har efter 9000 mil och över 4 år nu haft första felet, nån ventil till ACn som var trasig. Annars har den varit helt felfri, och det är därmed den mest felfria bilen jag haft.Fredrik j skrev:Naturligtvis varierar det men min nuvarande Volvo har nu rullat 10000 mil helt utan problem. Det är första gången för mig. Även Porschen har klarat sig i 13000mil med bara bromsar och glödlampor. Tidigare hade jag Saab och det var något helt annat.
De bilarna med flest fel var mina två Model S och därefter e-tron. Alla tre bilar har varit relativt kort tid i min ägo men haft med god marginal flest verkstadsbesök. Tragiskt att de i särklass dyraste bilarna samtidigt också var de som strulade allra mest. Inget bra betyg för varken Tesla eller Audi.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14