Fick rejäl batteriångest idag! Skulle iväg och handla samt iväg till skjutbanan men batteriet var helt slut, gick inte ens att starta bilen. Instrumentpanelen lyste dock och lampan för glödtändningen kom upp men när jag försökte starta motorn så klickade bara bilen. Det gäller alltså min dieselbil som hade för lite kräm i batteriet.
Ungarna hade tänt taklampan och det räckte med att bilen stod stilla några dagar för att tömma batteriet så pass mycket att det inte gick att starta bilen. Har tre olika bilbatterier hemma så jag tänkte att det är ju bara att byta. Konstruktionen gjorde det dock omöjligt att få bort batteriet med skiftnyckel. Hylsnyckel krävdes eftersom utrymmet var begränsat. Hittade bara en 11mm hylsa hemma, stressad tog jag frugans bil till Bauhaus och köpte första sett med hylsnycklar som jag hittade. Visade sig vara 8, 9, 10 och 13mm. Naturligtvis krävdes det 12 mm samt att skruvmejseln som jag hade för hylsorna var för klen för att få loss den fastrostade muttern även efter att ha dränkt den med 5-56.
Fick skippa att handla och frugan fick skjutsa mig till skjutbanan. Efter skjutövningarna så köpte jag en hel låda med hylsnycklar. Fick bort det gamla batteriet och i med ett av de jag hade hemma. Nu visade det sig att det nya batteriet var 1 cm högre än det gamla. Samma med de bägge andra. Kia verkar köra med lite egen standard och naturligtvis räcker kablarna till deras batteri precis vilket gör att det inte går att koppla in andra... Löste sig efter att ha kapat ett par buntband och tvingat kablarna de sista millimeterna.
Det är inte första gång jag har batteriproblem med mina bilar och jag tror att jag inte är ensam fossilbilsägare som haft problem med batteri. Kanske tror en del att det med elbil måste vara än större problem med batteri. Hade en lampa lyst i en Tesla så hade den kunnat lysa i veckor utan problem...
Batteriproblem och ångest!
Moderator: Redaktion
Batteriproblem och ångest!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Batteriproblem och ångest!
Denne vinteren i -20 nektet fossilbilen å starte mens elbilen gikk som vanlig.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Off Grid Byggaren
Problemet är ju att de använder ett rätt simpelt blybatteri i ICE-bilarna med lågt energi innehåll och att en vanlig glödlampa på säg 15 Watt tömmer batteriet med 1 Ah per timme. Så har du ett 80 Ah batteri i bilen kan du ta ut ca 50% och då räcker 40 timmer med den ynka glödlampan.
Nyare Volvobilar har en funktion som släcker alla lampor i kupén efter cirka 20 minuter om du tagit ur bilnyckeln.
Nyare Volvobilar har en funktion som släcker alla lampor i kupén efter cirka 20 minuter om du tagit ur bilnyckeln.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Har 70Ah batteri och glödlampor är ju en annan sak som känns lite fossil i min dieselbil. Nu sitter en bit silvertejp över lampswitchen... Alla sätt är bra utom de dåliga...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Riktigt dåligt att bilen inte inser att den är på väg att ställa till det för sig själv och stänger av lampan.
Ja! Jag märker ju nu på min Zoe att man har byggt in en massa säkerhetsrutiner för att inga onödiga strömförbrukare ska kunna stå på bara för att man glömt bort nåt.LarsL skrev:Riktigt dåligt att bilen inte inser att den är på väg att ställa till det för sig själv och stänger av lampan.