I teslas manual står det att teslan ska lämnas ansluten om den inte ska användas under en längre tid. Om jag gör detta och åker iväg så ser jag en eventuell risk om det kommer ett åskväder och jag inte är där och kan koppla bort laddsladden.
Hur löser ni detta problem?
Jag kan stänga av min laddbox remote är det en säker lösning (laddsladden kommer fortfarande vara i) vid åskväder eller blir skyddet ännu sämre då det finns visst inbyggt skydd i laddboxen?
Vad är längre tid? Under covid stod min Model 3 oanvänd i 3-4 veckor då och då helt utan att vara inkopplad, tappade mindre än en procent i veckan men i övrigt var det lugnt. Den Model S vi hade tidigare tappade lika mycket per dag som min Model 3 gör per vecka.
Sitter med samma funderingar. Min bil (M3P) skall stå i 5 veckor. Tänkte plugga i den i ett vanligt uttag, har inte tillgång till annat där bilen skall stå. Tänkte att jag sätter gränsen till 50%. Vet egentligen inte vad som är bäst.
I teslas manual står det att teslan ska lämnas ansluten om den inte ska användas under en längre tid. Om jag gör detta och åker iväg så ser jag en eventuell risk om det kommer ett åskväder och jag inte är där och kan koppla bort laddsladden.
Hur löser ni detta problem?
Jag kan stänga av min laddbox remote är det en säker lösning (laddsladden kommer fortfarande vara i) vid åskväder eller blir skyddet ännu sämre då det finns visst inbyggt skydd i laddboxen?
Stort tack på förhand!
Ladda till 50-60-70% och låt den stå utan sladd någonstans skyddat från stark värme om möjligt. Det är jättelugnt. Det är främst på med vinterväder eller stark värme det kan vara bra att ha elnätet inkopplat.
Jag antar att modernare bilar inte har någon inställning för "alltid uppkopplad ja/nej" eller energisparläge?
Att stänga av en brytare till boxen gör inte mycket om blixten slår ned.
Plant underlag och gummikloss eller ett P-läge i elmotorn.
Det finns inget P-läge i motorn.
P-läge i ICE-bilar med automat löser man genom att lägga i två växlar samtidigt, då blir det mekaniskt stopp.
Tesla har inga växlar.
Är fullt medveten om hur en konventionell automatlåda fungerar samt hur en elmotor fungerar (jobbar med dessa saker). Men det finns elmotorer som har inbyggd broms. Används inom diverse områden, är mindre benägna att krångla. En handbroms kan ju ofta kärva om den legat på en längre stund.
Men hur som helst, spelar ingen roll. Går det inte att parkera bilen i neutral så går det inte. Var egentligen det jag funderade på. Det säkert bra ändå, är ju en hyfsat ny bil.
Plant underlag och gummikloss eller ett P-läge i elmotorn.
Det finns inget P-läge i motorn.
P-läge i ICE-bilar med automat löser man genom att lägga i två växlar samtidigt, då blir det mekaniskt stopp.
Tesla har inga växlar.
Är fullt medveten om hur en konventionell automatlåda fungerar samt hur en elmotor fungerar (jobbar med dessa saker). Men det finns elmotorer som har inbyggd broms. Används inom diverse områden, är mindre benägna att krångla. En handbroms kan ju ofta kärva om den legat på en längre stund.
Men hur som helst, spelar ingen roll. Går det inte att parkera bilen i neutral så går det inte. Var egentligen det jag funderade på. Det säkert bra ändå, är ju en hyfsat ny bil.
Eh, men DIN motor har ju ingen inbyggd broms.
Det är nog snarare så att parkeringsbromsar kärvar om de INTE används.
Personligen har jag dock bara varit ned pm två problem: på en 142:a frös den ena bromsen fast och på en XC60 havererade styrdonet till parkeringsbromsen.
Vad är längre tid? Under covid stod min Model 3 oanvänd i 3-4 veckor då och då helt utan att vara inkopplad, tappade mindre än en procent i veckan men i övrigt var det lugnt. Den Model S vi hade tidigare tappade lika mycket per dag som min Model 3 gör per vecka.
Ja, det är galet stor skillnad på drain mot Model S. Vår har stått i snart 3 veckor och har tappat ca 2-3%. Stämmer nog rätt bra med att vår gamla P85 kunde tappa lika mycket på ett dygn.
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven