Känns som Tesla har en del sw problem att fokusera på istället för fsb. Högre prio för gemene man.mikebike skrev:Fler trasiga, men framförallt mycket mer strul med att hela SuC står som full eller otillgänglig. Är den otillgänglig går det inte heller att navigera (förvärma) dit.MangeT skrev:Låter som det är betydligt fler trasiga laddare sedsn det öppnats upp eller?
När är det kö?
Moderator: Redaktion
Re: När är det kö?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1276
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: När är det kö?
Det kanske finns en marknad för en ny laddaktör. Börja med en stor station, på nåt strategiskt ställe vid nån mack och matställe, vid typ E4:an. Ett trettiotal laddare, hyfsat hög effekt typ 250 kW. Priset behöver inte vara superbilligt, kanske 6-7 kr per kWh.
USP är att man har ett snyggt och enkelt kösystem. Alla kör in i kön från samma håll och därifrån till laddarna. Kön har kapacitet att rymma 20 bilar. Alla laddplatser har en tillräckligt lång kabel så att alla bilmärken kan ladda, oavsett var laddluckan sitter placerad. Enkel betalning. Aktören ger sig fan på att sköta om laddarna, så fort någon blir trasig ska den laddas.
Tja, nåt sånt kanske.
USP är att man har ett snyggt och enkelt kösystem. Alla kör in i kön från samma håll och därifrån till laddarna. Kön har kapacitet att rymma 20 bilar. Alla laddplatser har en tillräckligt lång kabel så att alla bilmärken kan ladda, oavsett var laddluckan sitter placerad. Enkel betalning. Aktören ger sig fan på att sköta om laddarna, så fort någon blir trasig ska den laddas.
Tja, nåt sånt kanske.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 304
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: När är det kö?
Ja, fast bilar som köar får en sladd inkopplad redan när de anländer. Alla bilar får full effekt till strömmen inte räcker, beräknat på när de anländer. När en bil är färdig eller laddar långsammare startar laddningen för nästa i kön.slugger75 skrev:Det kanske finns en marknad för en ny laddaktör. Börja med en stor station, på nåt strategiskt ställe vid nån mack och matställe, vid typ E4:an. Ett trettiotal laddare, hyfsat hög effekt typ 250 kW. Priset behöver inte vara superbilligt, kanske 6-7 kr per kWh.
USP är att man har ett snyggt och enkelt kösystem. Alla kör in i kön från samma håll och därifrån till laddarna. Kön har kapacitet att rymma 20 bilar. Alla laddplatser har en tillräckligt lång kabel så att alla bilmärken kan ladda, oavsett var laddluckan sitter placerad. Enkel betalning. Aktören ger sig fan på att sköta om laddarna, så fort någon blir trasig ska den laddas.
Tja, nåt sånt kanske.
Vid hög belastning ökar priset gradvis ju mer kWh som laddas.
Tror inte kö vid laddning är ett stort problem visserligen men oviljan att köa är en stark kraft, se bara i denna tråd. Tror även att laddluckans placering kommer att de-facto standardiseras till vänster bak hos biltillverkare pga Tesla.
Re: När är det kö?
Någon bra anledning till att Tesla valde vänster bak? (De var ju först så de måste ju tänkt igenom det väl men majoriteten av länderna i världen har högertrafik och parkerar till höger på gatorna. Tycker det ser lite läskigt ut för alla som destinationsladdar på stan. Luckan öppen ut mot gatan där cyckelbanan går.FinaFisken skrev:Ja, fast bilar som köar får en sladd inkopplad redan när de anländer. Alla bilar får full effekt till strömmen inte räcker, beräknat på när de anländer. När en bil är färdig eller laddar långsammare startar laddningen för nästa i kön.slugger75 skrev:Det kanske finns en marknad för en ny laddaktör. Börja med en stor station, på nåt strategiskt ställe vid nån mack och matställe, vid typ E4:an. Ett trettiotal laddare, hyfsat hög effekt typ 250 kW. Priset behöver inte vara superbilligt, kanske 6-7 kr per kWh.
USP är att man har ett snyggt och enkelt kösystem. Alla kör in i kön från samma håll och därifrån till laddarna. Kön har kapacitet att rymma 20 bilar. Alla laddplatser har en tillräckligt lång kabel så att alla bilmärken kan ladda, oavsett var laddluckan sitter placerad. Enkel betalning. Aktören ger sig fan på att sköta om laddarna, så fort någon blir trasig ska den laddas.
Tja, nåt sånt kanske.
Vid hög belastning ökar priset gradvis ju mer kWh som laddas.
Tror inte kö vid laddning är ett stort problem visserligen men oviljan att köa är en stark kraft, se bara i denna tråd. Tror även att laddluckans placering kommer att de-facto standardiseras till vänster bak hos biltillverkare pga Tesla.
Re: När är det kö?
Ja. Framför allt är det två dåliga saker med SuC som behöver fixas: 1) Kass UX med laddare utan displayer som inte kan informera kunder om viktiga händelser som att dela effekt på v2. 2) Alldeles för tajt byggda stationer med för korta sladdar.slugger75 skrev:Det kanske finns en marknad för en ny laddaktör. Börja med en stor station, på nåt strategiskt ställe vid nån mack och matställe, vid typ E4:an. Ett trettiotal laddare, hyfsat hög effekt typ 250 kW. Priset behöver inte vara superbilligt, kanske 6-7 kr per kWh.
USP är att man har ett snyggt och enkelt kösystem. Alla kör in i kön från samma håll och därifrån till laddarna. Kön har kapacitet att rymma 20 bilar. Alla laddplatser har en tillräckligt lång kabel så att alla bilmärken kan ladda, oavsett var laddluckan sitter placerad. Enkel betalning. Aktören ger sig fan på att sköta om laddarna, så fort någon blir trasig ska den laddas.
Tja, nåt sånt kanske.
Re: När är det kö?
Jag vet inte, men tror att någon laddade med fel kabel och andra blev tvungna att göra samma sak.Dafro skrev:Varför står M3 på tvären för att ladda, något annat i vägen?nek0 skrev:Jönköping just nu, 4 trasiga laddare och 3 M3 som står på tvären och laddar. 2 Teslor i kö.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: När är det kö?
Är bästa stället om man parkerar i trångt garage och skall ladda, man måste ju lämna mest utrymme på förarsidan för att kunna komma ur bilen så då kan man parkera nära något på andra sidan ifall det behövs utan att behöva tränga sig in och koppla i/ur laddkabeln.Nick skrev:Någon bra anledning till att Tesla valde vänster bak? (De var ju först så de måste ju tänkt igenom det väl men majoriteten av länderna i världen har högertrafik och parkerar till höger på gatorna. Tycker det ser lite läskigt ut för alla som destinationsladdar på stan. Luckan öppen ut mot gatan där cyckelbanan går.
Re: När är det kö?
Och hur vanligt är det då?OfarligTesla skrev:Är bästa stället om man parkerar i trångt garage och skall ladda, man måste ju lämna mest utrymme på förarsidan för att kunna komma ur bilen så då kan man parkera nära något på andra sidan ifall det behövs utan att behöva tränga sig in och koppla i/ur laddkabeln.Nick skrev:Någon bra anledning till att Tesla valde vänster bak? (De var ju först så de måste ju tänkt igenom det väl men majoriteten av länderna i världen har högertrafik och parkerar till höger på gatorna. Tycker det ser lite läskigt ut för alla som destinationsladdar på stan. Luckan öppen ut mot gatan där cyckelbanan går.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3647
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: När är det kö?
Vänster bak är bekvämt om man som förare går ur bilen för att koppla i laddkabeln. Vilket ställe skulle vara mer lämpligt?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: När är det kö?
Höger bak såklart. För laddning vid gatuparkering.Niklas Z skrev:Vänster bak är bekvämt om man som förare går ur bilen för att koppla i laddkabeln. Vilket ställe skulle vara mer lämpligt?
Höger fram skulle väl också fungera. Skulle passa SuC också.
Re: När är det kö?
Håller med, men skulle gärna ha en på var sida bak.Niklas Z skrev:Vänster bak är bekvämt om man som förare går ur bilen för att koppla i laddkabeln. Vilket ställe skulle vara mer lämpligt?
Re: När är det kö?
Hur vanligt är det? Har aldrig på mina 13000 mil laddat på en längsgående gatuladdning med laddsladden hängande ut mot trafiken.MWall skrev:Höger bak såklart. För laddning vid gatuparkering.Niklas Z skrev:Vänster bak är bekvämt om man som förare går ur bilen för att koppla i laddkabeln. Vilket ställe skulle vara mer lämpligt?
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Re: När är det kö?
För alla som sitter i rullstol eller behöver öppna förardörren lite mer för att ta sig in/ut är ju det optimalt att ha det på samma sida som förardörren. En stor anledning till att jag ens valde Tesla från början (i kombination med deras tillgänglighet på laddstationerna)...MWall skrev:Och hur vanligt är det då?OfarligTesla skrev:Är bästa stället om man parkerar i trångt garage och skall ladda, man måste ju lämna mest utrymme på förarsidan för att kunna komma ur bilen så då kan man parkera nära något på andra sidan ifall det behövs utan att behöva tränga sig in och koppla i/ur laddkabeln.Nick skrev:Någon bra anledning till att Tesla valde vänster bak? (De var ju först så de måste ju tänkt igenom det väl men majoriteten av länderna i världen har högertrafik och parkerar till höger på gatorna. Tycker det ser lite läskigt ut för alla som destinationsladdar på stan. Luckan öppen ut mot gatan där cyckelbanan går.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: När är det kö?
Skulle säga väldigt vanligt, med min Model S var det varje gång jag skulle ladda i ett garage så stor som den var.MWall skrev:
Och hur vanligt är det då?
Har aldrig laddat ståendes längs vägen vilket är enda fallet där andra sidan är bra även om de börjat bygga sådana inne i Stockholm senaste tiden så jag lär åka på det någon gång.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: När är det kö?
Min närmaste laddstolpe är (numera) utefter en vanlig gata.Elix747 skrev:Hur vanligt är det? Har aldrig på mina 13000 mil laddat på en längsgående gatuladdning med laddsladden hängande ut mot trafiken.MWall skrev:Höger bak såklart. För laddning vid gatuparkering.Niklas Z skrev:Vänster bak är bekvämt om man som förare går ur bilen för att koppla i laddkabeln. Vilket ställe skulle vara mer lämpligt?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3647
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: När är det kö?
Mycket ovanligt att gatuladda parkerad längs med trafikriktningen. Det förekommer, men är väldigt sällsynt och jag har bara sett det som AC-laddning. Den situationen löser man bättre genom att ha laddkabel med vinklat handtag. Det sticker inte ut mer än sidospegeln. Då är det mer värt att ha den bekväma placeringen som Tesla har.MWall skrev:Höger bak såklart. För laddning vid gatuparkering.Niklas Z skrev:Vänster bak är bekvämt om man som förare går ur bilen för att koppla i laddkabeln. Vilket ställe skulle vara mer lämpligt?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: När är det kö?
Ser att det finns för och nackdelar med båda lösningarna. Optimalast kanske skulle vara med 2 uttag men det kanske är dyrt och jobbigt. Även om du tycker det är ovanligt idag så har jag massor av såna laddare runt mig i Stockholm. Tänk även på framtiden när volymen el bilar ökar i städerna där man generellt inte har egen parkering. De krigar för gatuparkeringar längs med gatan varje dag och många kommer vilja ladda. Staden har ju även som mål att kraftigt bygga ut och då är det ju gatuparkerade bilar som ska ha laddning.Niklas Z skrev:Mycket ovanligt att gatuladda parkerad längs med trafikriktningen. Det förekommer, men är väldigt sällsynt och jag har bara sett det som AC-laddning. Den situationen löser man bättre genom att ha laddkabel med vinklat handtag. Det sticker inte ut mer än sidospegeln. Då är det mer värt att ha den bekväma placeringen som Tesla har.MWall skrev:Höger bak såklart. För laddning vid gatuparkering.Niklas Z skrev:Vänster bak är bekvämt om man som förare går ur bilen för att koppla i laddkabeln. Vilket ställe skulle vara mer lämpligt?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3647
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: När är det kö?
Ja, men det är väl ändå inte så krångligt med laddport vänster bak om man gatuladdar. Jag har laddat på flera sådana platser. Det kan ju inte jämföras med att stå med en bensindunk och fylla på en tom bensintank längs en motorväg.Nick skrev:Ser att det finns för och nackdelar med båda lösningarna. Optimalast kanske skulle vara med 2 uttag men det kanske är dyrt och jobbigt. Även om du tycker det är ovanligt idag så har jag massor av såna laddare runt mig i Stockholm. Tänk även på framtiden när volymen el bilar ökar i städerna där man generellt inte har egen parkering. De krigar för gatuparkeringar längs med gatan varje dag och många kommer vilja ladda. Staden har ju även som mål att kraftigt bygga ut och då är det ju gatuparkerade bilar som ska ha laddning.
Min Tesla har jag haft i ett år och tio månader, samt kört 4500 mil. Eftersom jag inte har möjlighet till hemmaladdning har all laddning skett på publika laddplatser, så jag har hunnit prova på en hel del olika laddplatser.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: När är det kö?
Kalmar just nu. 11:50 24/7. Fyra tesla i kö till sex stolpar. Inget vidare… men kanske egentligen ett I-landsproblem?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: När är det kö?
Det krävdes att jag köpte en 7,5 meters kabel, men den behöver jag idag också när jag står i ett parkeringshus med laddboxen framför bilen.Niklas Z skrev:Ja, men det är väl ändå inte så krångligt med laddport vänster bak om man gatuladdar. Jag har laddat på flera sådana platser. Det kan ju inte jämföras med att stå med en bensindunk och fylla på en tom bensintank längs en motorväg.Nick skrev:Ser att det finns för och nackdelar med båda lösningarna. Optimalast kanske skulle vara med 2 uttag men det kanske är dyrt och jobbigt. Även om du tycker det är ovanligt idag så har jag massor av såna laddare runt mig i Stockholm. Tänk även på framtiden när volymen el bilar ökar i städerna där man generellt inte har egen parkering. De krigar för gatuparkeringar längs med gatan varje dag och många kommer vilja ladda. Staden har ju även som mål att kraftigt bygga ut och då är det ju gatuparkerade bilar som ska ha laddning.
Min Tesla har jag haft i ett år och tio månader, samt kört 4500 mil. Eftersom jag inte har möjlighet till hemmaladdning har all laddning skett på publika laddplatser, så jag har hunnit prova på en hel del olika laddplatser.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3647
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: När är det kö?
Det känner jag igen. Typ 2-kabeln som Tesla skickade med kunde gärna ha fått vara lite längre.mikebike skrev:Det krävdes att jag köpte en 7,5 meters kabel, men den behöver jag idag också när jag står i ett parkeringshus med laddboxen framför bilen.Niklas Z skrev:Ja, men det är väl ändå inte så krångligt med laddport vänster bak om man gatuladdar. Jag har laddat på flera sådana platser. Det kan ju inte jämföras med att stå med en bensindunk och fylla på en tom bensintank längs en motorväg.Nick skrev:Ser att det finns för och nackdelar med båda lösningarna. Optimalast kanske skulle vara med 2 uttag men det kanske är dyrt och jobbigt. Även om du tycker det är ovanligt idag så har jag massor av såna laddare runt mig i Stockholm. Tänk även på framtiden när volymen el bilar ökar i städerna där man generellt inte har egen parkering. De krigar för gatuparkeringar längs med gatan varje dag och många kommer vilja ladda. Staden har ju även som mål att kraftigt bygga ut och då är det ju gatuparkerade bilar som ska ha laddning.
Min Tesla har jag haft i ett år och tio månader, samt kört 4500 mil. Eftersom jag inte har möjlighet till hemmaladdning har all laddning skett på publika laddplatser, så jag har hunnit prova på en hel del olika laddplatser.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: När är det kö?
Kanske börjar bli lite lätt off topic i denna tråden
Lätt hänt men kanske minskar kvaliteten för övriga som läser rubriken.
I all välmening.
Micke

Lätt hänt men kanske minskar kvaliteten för övriga som läser rubriken.
I all välmening.
Micke
Re: När är det kö?
Knep sista platsen i Norrköping, som såklart var trasig. Nästa bil försökte ta den efter mig men jag sa till.
Re: När är det kö?
Frågan är hur representativt Kalmar är mitt under industrisemestern. Var där häromdagen och stan är ju full med turister som både besöker Kalmar och som ska vidare till Öland. Det gör ju att efterfrågan är extremt hög på många tjänster, inte bara superchargers.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX