Fartkameror
Moderator: Redaktion
Fartkameror
Finns det något sätt att få till varning för fartkameror i navigatorn?
Det finns ju i Google maps.. Men jag hittar det inte i teslas navigator..
Hade det i min förra Volvo och saknar det..
Det finns ju i Google maps.. Men jag hittar det inte i teslas navigator..
Hade det i min förra Volvo och saknar det..
Re: Fartkameror
Jag har inget svar men blir ju lite nyfiken: räcker inte skylten som alltid sitter en bit innan kameran?
Nope...
Ibland sitter man och pratar och tittar på en fin lada eller en trädgård full av trädgårdstomtar.. Då missar man kanske skylten..
Jag kör sällan för fort, men ett pling, så man kan kontrollera hastigheten en extra gång hade varit välkommet.. Mycket trevlig funktion på Volvo.. Ett pling 300 meter innan kameran..
Ibland sitter man och pratar och tittar på en fin lada eller en trädgård full av trädgårdstomtar.. Då missar man kanske skylten..
Jag kör sällan för fort, men ett pling, så man kan kontrollera hastigheten en extra gång hade varit välkommet.. Mycket trevlig funktion på Volvo.. Ett pling 300 meter innan kameran..
- larjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas230034
Hade samma i min Range Rover och saknar det också. Det var en suverän funktion som borde vara enkel för Tesla att lägga till. Antar att det handlar om att de inte vill betala för det.Ilduce77 skrev:Nope...
Svart Model Y Performance
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Tidigare har dom på Tesla sagt att dom inte lägger in funktionen av princip,
dom ”vill inte uppmuntra till brott” och jag har fått samma svar vid flera olika tillfällen
av olika personer på Tesla…
Extra kul att AP kan köra fel hastighet med all teknik, men föraren har ju allt ansvar osv såklart, men
nog hade det varit trevligt med en varning, precis som på typ alla andra system.
Sedan är det inte tillåtet i vissa länder också men det skulle Tesla fixa på en kafferast.
dom ”vill inte uppmuntra till brott” och jag har fått samma svar vid flera olika tillfällen
av olika personer på Tesla…
Extra kul att AP kan köra fel hastighet med all teknik, men föraren har ju allt ansvar osv såklart, men
nog hade det varit trevligt med en varning, precis som på typ alla andra system.
Sedan är det inte tillåtet i vissa länder också men det skulle Tesla fixa på en kafferast.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Att uppmärksamma föraren på en fartkamera är ju delvis en trafiksäkerhetsåtgärd. Kamerorna sitter ofta på platser där man vill få ner hastigheten och en varning ökar ju chanserna för det. Sen hjälper det ju naturligtvis också ögontjänare som sänker farten bara vid kameran. Eller fäller ner solskyddet vilket ju är det vanligaste.
Fast numera, har jag fått för mig men orkar inte kolla, är det inte längre ansiktsidentifiering av föraren som gäller, utan bilägarens ansvar vid fortkörning. Regnumret räcker alltså. Så solskyddet kan få vara som det är.Fredrik j skrev:Att uppmärksamma föraren på en fartkamera är ju delvis en trafiksäkerhetsåtgärd. Kamerorna sitter ofta på platser där man vill få ner hastigheten och en varning ökar ju chanserna för det. Sen hjälper det ju naturligtvis också ögontjänare som sänker farten bara vid kameran. Eller fäller ner solskyddet vilket ju är det vanligaste.

Säkrare att se ordentligt hur man kör också!
Nej det är fortsatt föraren som är den som ska identifieras och ska stå för böterna.Lessmog skrev:Fast numera, har jag fått för mig men orkar inte kolla, är det inte längre ansiktsidentifiering av föraren som gäller, utan bilägarens ansvar vid fortkörning. Regnumret räcker alltså. Så solskyddet kan få vara som det är.Fredrik j skrev:Att uppmärksamma föraren på en fartkamera är ju delvis en trafiksäkerhetsåtgärd. Kamerorna sitter ofta på platser där man vill få ner hastigheten och en varning ökar ju chanserna för det. Sen hjälper det ju naturligtvis också ögontjänare som sänker farten bara vid kameran. Eller fäller ner solskyddet vilket ju är det vanligaste.![]()
Dock får bilägaren en fråga vem som kört om de inte kan identifiera föraren.
Model Y LR.
Model S70D
Föraren måste gå att identifieras på bilden. Om bilden är bra och det finns förutsättningar för att kunna identifiera föraren om man har en person att jämföra med får bilägaren ett brev. Det har hänt mig.frippe skrev:Nej det är fortsatt föraren som är den som ska identifieras och ska stå för böterna.Lessmog skrev:Fast numera, har jag fått för mig men orkar inte kolla, är det inte längre ansiktsidentifiering av föraren som gäller, utan bilägarens ansvar vid fortkörning. Regnumret räcker alltså. Så solskyddet kan få vara som det är.Fredrik j skrev:Att uppmärksamma föraren på en fartkamera är ju delvis en trafiksäkerhetsåtgärd. Kamerorna sitter ofta på platser där man vill få ner hastigheten och en varning ökar ju chanserna för det. Sen hjälper det ju naturligtvis också ögontjänare som sänker farten bara vid kameran. Eller fäller ner solskyddet vilket ju är det vanligaste.![]()
Dock får bilägaren en fråga vem som kört om de inte kan identifiera föraren.
Fäller man ner solskyddet avskrivs det med en gång.
Jag har ibland använt Waze i telefonen. Då får man en påminnelse i bilens ljudsystem innan fartkameror och andra varningar som tex rapporterade stillastående bilar i vägrenen.
Det bryter ev radio eller Spotify och tar över med ett meddelande ex ”du närmar dig en fartkamera. Jag tror inte att man behöver krångla med att navigera i waze utan bara starta appen med telefonen som du har kopplat till bilen.
Det bryter ev radio eller Spotify och tar över med ett meddelande ex ”du närmar dig en fartkamera. Jag tror inte att man behöver krångla med att navigera i waze utan bara starta appen med telefonen som du har kopplat till bilen.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
I min Ioniq 5 så ändras färgen på hastighetsindikatorn på HUD:en när man närmar sig en fartkamera och ligger över angiven gräns. Vita siffror är det normala, gula om man ligger över gränsen och röda om man inte bryr sig om körkortet.
Ingen ljudsignal dock men då jag sällan tittar på lador så brukar jag se skyltarna som uppmärksammar kameran
Ingen ljudsignal dock men då jag sällan tittar på lador så brukar jag se skyltarna som uppmärksammar kameran

Smart! Tackar tackar!Elix747 skrev:Jag har ibland använt Waze i telefonen. Då får man en påminnelse i bilens ljudsystem innan fartkameror och andra varningar som tex rapporterade stillastående bilar i vägrenen.
Om man kör Waze i telefonen så får man koppa bort bt ifall man inte sitter o lyssnar på den, annars är det helt tyst från telen ..
alt i webläsaren i bilen så går man in på: https://teslawaze.azurewebsites.net/ så finns det en förenklad version av waze som navigerar och varnar med flaha att det kommer en kamera
alt i webläsaren i bilen så går man in på: https://teslawaze.azurewebsites.net/ så finns det en förenklad version av waze som navigerar och varnar med flaha att det kommer en kamera
Jag lyssnar på tex Spotify eller iTunes Radio i Teslan. Han telefonen kopplad som vanligt och kör waze. Musiken kommer från bilens Spotify, men waze från telefonen tar över när det kommer en fartkamera och spelar då upp en varning. Sedan fortsätter bilens musik som vanligt igen.Dansson skrev:Om man kör Waze i telefonen så får man koppa bort bt ifall man inte sitter o lyssnar på den, annars är det helt tyst från telen ..
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178