Santander eller DNB - vad rekommenderar ni?
Jag har beställt en Tesla Model 3 med bakhjulsdrift till företaget och tänker använda finansiell leasing.
Santander
DNB
Spontant ser ju Santander ut att ha en lägre månadskostnad än DNB med samma parametrar.
Jag ringde och frågade DNB varför dom var dyrare och vad som ingick i månadskostnaden. "Det vet jag inte" fick jag som svar. Jag sa att man vill ju gärna veta vad man betalar för. Det var en ganska ny person som svarade, och fick ta hjälp av kollegor, men dom sa till slut att "tyvärr, jag vet inte hur jag kan hjälpa dig" och kunde inte svara på vad som ingick i månadskostnaden. Känns sådär.
Jag har försökt kontakta Santander för att fråga dom också, men telefonkön är oändligt lång så jag har inte kommit fram än. Känns också sådär.
Det verkar vara så att räntan i sig inte går att rubba i alla fall, utan att Tesla sätter den och gör sen en deal med finansbolaget (har inte fått det bekräftat än). Men dom andra kostnaderna borde väl vara upp till finansbolaget? Dom borde väl veta vad det går till?
Hur är dom olika leasingbolagen att göra med? Några erfarenheter?
Kan man säga upp den finansiella leasingen i förväg hos båda eller flytta över till någon annan?
Så, vad tror ni - Santander eller DNB?
Tacksam för svar.
Santander eller DNB - Finansiell Leasing
Moderator: Redaktion
Re: Santander eller DNB - Finansiell Leasing
Jag fick till slut tag på Santander efter en timme i telefonkö.
Månadskostnaden hos dom är hyra exkl moms. Administrationsavgift på 55 kr exkl moms tillkommer varje månad. Uppläggningsavgift en gång, såklart.
Jag kollade om det gick att få ner räntan nåt, och dom sa att det går inte, men den låg redan på 2.2% ränta trots att det stod 2.7% på Teslas hemsida. Då är det ju konkurrenskraftigt mot tex Swedbank. Är det för att Tesla tar höjd för kommande höjningar, eller varför stämmer det inte?
Jag kollade om det gick att ändra kontantinsats. Det gick inte utan att göra en helt ny ansökan. Det skulle jag behöva göra genom Tesla och kunde inte skötas av dom här och nu.
Månadskostnaden hos dom är hyra exkl moms. Administrationsavgift på 55 kr exkl moms tillkommer varje månad. Uppläggningsavgift en gång, såklart.
Jag kollade om det gick att få ner räntan nåt, och dom sa att det går inte, men den låg redan på 2.2% ränta trots att det stod 2.7% på Teslas hemsida. Då är det ju konkurrenskraftigt mot tex Swedbank. Är det för att Tesla tar höjd för kommande höjningar, eller varför stämmer det inte?
Jag kollade om det gick att ändra kontantinsats. Det gick inte utan att göra en helt ny ansökan. Det skulle jag behöva göra genom Tesla och kunde inte skötas av dom här och nu.
Jag ringde till Tesla och kollade räntan, och det verkar som att Santander är på 2.2% och DNB på 2.7% just nu.
- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Dags välja mellan Santander och DNB.
Någon som har aktuella uppgifter?
Finns ju inget utskrivet på Teslas webb för att jämföra, inte heller visste Tesla's säljare jag pratade med idag.
Och eftersom jag redan är kund hos DNB så chattade jag med dem. Efter mycket om och men så fick jag veta att aktuell ränta på min förlängda leasing är 7,95%... men var stört omöjligt för dem att få veta vad räntan är vid nyteckning av leasing för nästa bil. Var ett tydligen ett annat gäng som kan det, blev överförd mellan 3 st i chatten och ingen kunde svara.
Någon som har aktuella uppgifter?
Finns ju inget utskrivet på Teslas webb för att jämföra, inte heller visste Tesla's säljare jag pratade med idag.
Och eftersom jag redan är kund hos DNB så chattade jag med dem. Efter mycket om och men så fick jag veta att aktuell ränta på min förlängda leasing är 7,95%... men var stört omöjligt för dem att få veta vad räntan är vid nyteckning av leasing för nästa bil. Var ett tydligen ett annat gäng som kan det, blev överförd mellan 3 st i chatten och ingen kunde svara.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013