Regen kontra friläge
Moderator: Redaktion
Re: Regen kontra friläge
I extremfall kan återvinning vara bättre. Fast jag vet som sagt inte hur extremt. Om du rullar nerför en alp, hur långt kommer du på att bara rulla fritt och vidare när det sedan blir platt, jämfört att hålla en jämn fart på återvinning nerför, och sedan använda batteriet för att köra när det blir platt?
Vid någon hastighet, (fast är den 100 km/h, 150 km/h, 300 km/h eller något annat?) kommer friktionen var högre än vad du förlorar i återvinning.
Vid någon hastighet, (fast är den 100 km/h, 150 km/h, 300 km/h eller något annat?) kommer friktionen var högre än vad du förlorar i återvinning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag har inte riktigt lika bra koll på likströmsmotorer som växelströmsmotor men det kan vara så att det är enklare att ställa in en likströmsmotor till att inte reagera generator jämfört med en växelströmsmotor som Tesla är nästan själv med att använda idag.Leo skrev:e-Golfen har precis den regenfunktion ni verkar sakna. Man kan välja "frirullning" eller 4 olika nivåer av regin med växelspaken.
Då jag körde e-up så kunde jag se statistik för hur mycket "nytta" regen gjorde på den. Har för mig att det låg på 5-20% så visst gör det nytta! Är egentligen samma nytta som gör att en "vanlig" hybrid typ Toyota Prius kan gå hyfsat snålt.
- PoloPrinsen
Om regeneratioseffektiviteten är Konstant så borde det väl vara enkelt att räkna ut när det börjar bli mer lagrad energi pga regenerering än vad man tjänar på minskad förbrukning pga utnyttjande av frirullning.
Kan den grundtanken/tesen vara korrekt?
MVH PP
Kan den grundtanken/tesen vara korrekt?
MVH PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
- Gustafsson
- Teslaägare
Något att studera med hjälp av Sondells kurvor 

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
kan ingen med en Tesla köra en tur på 30 min med regen på och sedan 30 min med den av och publicera energiåtgången?
jag får min i veckan och vill veta hur man kör snålt om man ska åka långt.

Hastigheten och körstilen avgör nog mer än regen. Låg hastighet och inga kraftiga accelerationer eller inbromsningar kommer göra mer än friläge. Regen kommer att spara lite. Vet inte om det går att köra helt utan regen i Teslan men friläge skulle endast vara till nytta i längre nedförsbackar där man kan tillåta att hastigheten går uppåt ett tag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Gustafsson
- Teslaägare
Skillnaden blir nog för liten för att man med en körning ska kunna mäta den om man inte kör "onaturligt" mycket med regen på. Men jag försöker å andra sidan att regenerera så lite som möjligt, även om jag alltid har den på "fullt" utom när det är riktigt halt. Det är ju alltid bättre att regenerera än att bromsa med friktionsbromsen.Staffan skrev:kan ingen med en Tesla köra en tur på 30 min med regen på och sedan 30 min med den av och publicera energiåtgången?jag får min i veckan och vill veta hur man kör snålt om man ska åka långt.
Finns trådar om extrem snålkörning på andra siter

/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Tack för svar, det är klart att det finns en massa grejer som påverkar så som hastighet etc. Vidare finns det frågor som rör hur bilarna är byggda etc. Jag vill bara veta hur man ska ha Regen om man börjar bli låg, jag vill bara veta om denna knapp bara är ett val som inte spelar någon roll i det verkliga livet?
Finns det någon som har en bestämt uppfattning om regen sparar eller "slösar" vs. mer rullande?
Kanske är det bara en fråga om bilinställning och smak, typ som med rattens tre lägen?
Skickat från min iPad med Tapatalk
Finns det någon som har en bestämt uppfattning om regen sparar eller "slösar" vs. mer rullande?
Kanske är det bara en fråga om bilinställning och smak, typ som med rattens tre lägen?
Staffan, jag skulle inte oroa mig för sånt här i en Tesla. Teslan har ju ett så stort batteri att du knappast hamnar i trångmål vid normal körning, du hoppar tex enkelt mellan SC oavsett hur du kör med regen eller inte. Bränslet, elen, är ju också nästan gratis så ingen mening att spara på den direkt, inte som i en fossilbil där det är lockande att snåla.
När det gäller testet med eller utan regen så låter det som något för Tesla Bjørn Nylund på Youtube. Han kanske till och med gjort testet?
När det gäller testet med eller utan regen så låter det som något för Tesla Bjørn Nylund på Youtube. Han kanske till och med gjort testet?
Räkna med att regen gör minimalt om du kör "snålt" och förutseende från början. Särskilt på långresor. Gör kanske 2-5%.
Kör du väldigt aktivt =gasar & bromsar ofta, stadstrafik osv så kan det göra mer, MEN då ska du antagligen inte långt heller...kanske kan göra 5-20% i så fall.
Kör du väldigt aktivt =gasar & bromsar ofta, stadstrafik osv så kan det göra mer, MEN då ska du antagligen inte långt heller...kanske kan göra 5-20% i så fall.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Hejsan, tack jag är inte orolig vill bara veta hur man kör snålt. Jag har pendlat Norrköping Sthlm med dieselbil och brukade faktiskt köra torrt ganska ofta på motorvägen när jag bara ville hem eller var sen till jobbet etc. Mitt problem är att jag är för lite orolig.
På onsdag får jag min 85D, måste bara fatta vad jag skaffat för mojäng.
Vore cool om man kunde sätta en sladd mellan två teslorna för att hjälpa varandra när man kört torrt!
Vore cool om man kunde sätta en sladd mellan två teslorna för att hjälpa varandra när man kört torrt!
Ok då förstår jag, du vill naturligtvis ta dig fram och tillbaka utan att stanna vid Sillekrog. Fast du vet att det effektivaste är att sänka farten... nähä inte det? Äh, sväng in och toppa upp på SC om du känner att det blir på gränsen när du är på väg hem. Eller om du har möjlighet att få i några kWh medan du är parkerad?
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Skillnaden mot dieselbilen är att du med dieselbilen måste åka och tanka vid någon mack regelbundet. Med elbilen så kan du ladda den hemma så att den är fulladdad varje gång du behöver ut på längre resa. Visserligen är maximala räckvidden längre på en dieselbil men troligen är den normala räckvidden jämförbar med elbilens om det är så att du sätter i laddkabeln hemma varje dag. Ta för vana att stanna vid Supercharger 10-15 minuter om du har en på vägen och du är osäker på att klara dig. Det kommer både du och bilen må bra av.Staffan skrev:Hejsan, tack jag är inte orolig vill bara veta hur man kör snålt. Jag har pendlat Norrköping Sthlm med dieselbil och brukade faktiskt köra torrt ganska ofta på motorvägen när jag bara ville hem eller var sen till jobbet etc. Mitt problem är att jag är för lite orolig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.