Jag har i veckan skaffat en begagnad Model 3 som gått 2k mil och är knappt ett år gammal. Vi tog bilen och åkte till svärmor i Dalarna över helgen och givetvis börjar bilen nu larma om att kylarvätskenivån är låg. Den säger något i stil med ”Låg kylarvätskenivå, OK att köra”.
Frågan är om man törs köra bilen tillbaka till Stockholm (ca 30 mil) när den varnar så? Jag ringde road-side assistance och de hävdade att man inte skulle köra bilen men samtidigt var jag ju tvungen att få bilen till ett SC för att få det åtgärdat…
Låg kylarvätskenivå, ok att köra?
Moderator: Redaktion
Re: Låg kylarvätskenivå, ok att köra?
Ok, svarar själv - efter att ha pratat med Tesla Roadside Assistance så verkar det som att på M3 är det OK att köra bilen med detta fel. Däremot ska man inte köra MS/MX om de larmar. Deras uppfattning var att det inte skulle vara några problem för mig att köra bilen hem till Stockholm imorgon och därefter kontakta SC på måndag för att få hjälp.
De tyckte även att om jag skulle känna mig tryggare, så kunde jag fylla på med rätt sorts glykol, men jag vet inte om jag vill göra det då det uttryckligen står i instruktionsboken att det kan göra att garantin inte gäller. Blir nog till att köra lite försiktigt hem och om bilen ger varningar om att det inte är OK att köra så får de komma och bärga mig.
De tyckte även att om jag skulle känna mig tryggare, så kunde jag fylla på med rätt sorts glykol, men jag vet inte om jag vill göra det då det uttryckligen står i instruktionsboken att det kan göra att garantin inte gäller. Blir nog till att köra lite försiktigt hem och om bilen ger varningar om att det inte är OK att köra så får de komma och bärga mig.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Ja, 200% säker. Öppnade även locket bakom frunken så jag kunde inspektera nivån och den var låg. Kanske 2cm med blå vätska på botten av behållaren vilket känns som riktigt lågt.
Tittade även under bilen och det var rejält blött på passagerarsidan framtill vilket tyder på att det har läckt och stänkt bakåt när vi körde igår. Så det lär bli till att ta sig till SC imorgon och få dem att kolla på detta ASAP.
Tittade även under bilen och det var rejält blött på passagerarsidan framtill vilket tyder på att det har läckt och stänkt bakåt när vi körde igår. Så det lär bli till att ta sig till SC imorgon och få dem att kolla på detta ASAP.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Lite återrapportering - tog mig till SC imorse och pratade med dem. De kliade sig lite i huvudet och hävdade att det inte direkt var ett vanligt problem på Model 3 (jag vet inte om det är sant eller inte). Efter att ha rådgjort med sina tekniker kom de iallafall fram till att de skulle kika på problemet direkt så bilen åkte in i verkstaden och jag satte mig i loungen.
Ca 2h senare sitter jag i lugn och ro och kikar på YouTube när de meddelar att de vill behålla bilen en lite längre stund (utan att direkt specificera vad det innebär) och att jag skulle få en lånebil.
Så nu är jag hemma med den tredje Tesla Model 3 på min parkering på under 2 veckor. Grannarna lär ju börja fundera på vad jag pysslar med snart men det känns som att jag har haft maximal otur med början på min Tesla-karriär…
Ca 2h senare sitter jag i lugn och ro och kikar på YouTube när de meddelar att de vill behålla bilen en lite längre stund (utan att direkt specificera vad det innebär) och att jag skulle få en lånebil.
Så nu är jag hemma med den tredje Tesla Model 3 på min parkering på under 2 veckor. Grannarna lär ju börja fundera på vad jag pysslar med snart men det känns som att jag har haft maximal otur med början på min Tesla-karriär…
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX